0

انگیزه نامه و استادی پلن چه تفاوتی دارند؟ | بیانیه شخصی و انگیزه نامه چه تفاوتی دارند

5/5 - (2 امتیاز)

تفاوت های انگیزه نامه و استادی پلن و بیانیه شخصی

هنگام اپلای برای هر دانشگاه و موسسه ای، چه در مقطع کارشناسی و چه در مقطع تحصیلات تکمیلی، همیشه ملزم به ارسال یک یا چند سند مکتوب هستید. هدف از ارسال این اسناد این است که کمیته پذیرش بتواند اطلاعات بیشتری در مورد دانشجویان در سطح شخصی کسب کند. مشاهده نمرات آزمون، مدارک تحصیلی، رتبه در کلاس و داده های مشابه همواره برای اساتید و اعضای کمیته پذیرش کافی نیست. زیرا هزاران دانشجو با درخواست‌های مشابه شما از سراسر جهان همواره در حال اپلای هستند. بنابراین، بدون شک اسنادی که شما مورد نگارش قرار می‌دهید از هر چیز دیگری که ارسال می کنید مهمتر است، زیرا به شما این فرصت را می دهد، آنچه را که شما را نسبت به بقیه متقاضیان متمایز می‌کند بیان کنید.

با این حال، دانشگاه‌های مختلف فرمت‌های مختلفی از این اسناد را می‌خواهند و این باعث سردرگمی متقاضیان و دانشجویان می‌شود که منجر به نوشتن متنی خارج از موضوع می‌شود. با نوشتن خارج از موضوع، هر چقدر هم که داستان شما خلاقانه و خاص باشد، می‌تواند منجر به فیلتر شدن خودکار توسط کمیته پذیرش شود، زیرا شما در مورد بررسی و مطالعه الزامات پذیرش و ارائه آنچه آنها درخواست می کنند، کوتاهی کرده اید.

بیایید تفاوت ها را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

انگیزه نامه (SOP)

فقط با دیدن عنوان، باید بدانیم که این مقاله به هدف شما یا دلایلی که می خواهید در آن دوره یا رشته خاصی را بخوانید متمرکز شده است. معمولاً دانشگاه ها در فراخوان ها سوالات متمركزی را ارائه می دهند كه باید با جزئیات به آنها پاسخ داد. عدم پاسخ به سوالات به طور خودکار شما را به عنوان یک کاندید نامناسب نشان می دهد. بسیار مهم است که پاسخ خود را به سولات خاص مطرح کنید. از موضوع خارج نشوید و با جزئیات درباره دستاوردهای گذشته، امیدها یا رویاهای خود صحبت کنید. یک انگیزه نامه موثر در مورد برنامه شغلی و اهداف آینده شما صحبت می کند.

برای نگارش آن این باید خوب فکر شود، زیرا برای ادامه تحصیل نیاز به تمرکز و عزم راسخ است، مخصوصاً اگر متقاضی درصدد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری هستید. در انگیزه نامه کمیته پذیرش می خواهد ببیند که چقدر سازمان یافته و آماده هستید و باید بدانند که شما در مورد برنامه مورد نظر جدی هستید. اعضای کمیته پذیرش علایق تحقیقاتی کاملاً مشخصی می خواهند. یک انگیزه نامه، زمینه های متقاضیان را بیان می کند (تحصیلات ، علایق ، مدارک تحصیلی ، و غیره)، اما نباید نامزد در متن خود اغراق و به نوعی رجزخوانی کند. داوطلب با جزئیات باید تمایل خود را برای به دست آوردن پذیرش در برنامه انتخابی توضیح دهد.

زندگی و تحصیل در اتریش | ادامه تحصیل در کشور ایتالیا | ترجمه رسمی مدارک تحصیلی | پسا دکتری | مراحل اپلای

بیانیه شخصی (Personal Statement)

کلمه کلیدی “شخصی” به وضوح بیان می کند با SOP  تفاوت دارد. یک بیانیه شخصی کمتر رسمی است و بیشتر به صورت شخصی می باشد، زیرا به روشی نوشته شده است که به خواننده اجازه می دهد تا شما، پیشینه شما، آرزوها و رویاهایتان، تجربه عملی شما، چالش ها و دشواری هایی که بر آن غلبه کرده اید را بشناسند. هر دوی این سند بر تجربه و دانش شما تمرکز می کنند، اما بیانیه شخصی به خواننده در مورد شما به عنوان یک شخص می گوید، در حالیکه انگیزه نامه تأکید می کند که می خواهید چه چیزی تحصیل کنید و چه برنامه هایی دارید تا با مدرک خود انجام دهید.

یک بیانیه شخصی بیشتر در مورد ارتقاء خود است، چرا که شما کاندیدای مناسبی برای مقطع تحصیلی مورد نظر هستید. انگیزه نامه بیشتر مربوط به برنامه های تحصیلی آینده شما است و اینکه چگونه آن مقطع مربوطه که متقاضی آن هستید به شما کمک می‌کند تا به اهداف خود برسید. دانستن تفاوت بین این دو مهم است زیرا ارسال اشتباه اسناد ممکن است باعث شود که شما از برنامه مورد نظر خود ریجکت شوید.

در بیانیه شخصی فرصت برای نشان دادن آنچه در دانشگاه به دست آورده اید، مهارت های مهمی که دارید و فعالیت های فوق برنامه ای که در آنها شرکت کرده اید می باشد. در این سند، شما این فرصت را دارید که خود را نشان دهید تا از دانشجویان دیگر متمایز شوید. شما آزادی صحبت در مورد هر چیز و هر چیز در زندگی خود را دارید، به شرطی که مربوط به برنامه ای باشد که برای آن قصد دارید اپلای کنید. یک اشتباه رایج در این نوع اسناد این است که بعضی از متقاضیان حرف زیادی برای گفتن دارند و آنها نمی دانند که چگونه جزئیات مربوطه را انتخاب کنند و یا به یکدیگر ربط بدهند بلکه از یک شاخه به شاخه ای دیگر می پرند. پرش از یک داستان به داستان دیگر در یک پاراگراف کمیته پذیرش را به دلسرد و سردرگم می کند. آنچه می خواهید بنویسید را برنامه ریزی کنید و مقاله خود را بصورت منطقی ساختار دهی کنید. مهمتر از همه، دروغ نگویید! بهترین بیانیه شخصی صریح، تأمل برانگیز و صادقانه است، بنابراین در این کار افراط نکنید و فقط بیان کنید.

اندازه بیانیه شخصی بسته به دانشگاه متفاوت است، اما به طور کلی اندازه متوسط بین 800-500 کلمه و در یک صفحه می باشد. برخی از برنامه های تحصیلات تکمیلی ممکن است نیاز به بیانیه شخصی 1000 کلمه ای داشته باشد.

مواردی که در بیانیه شخصی باید بیان شود:

  • انگیزه‌های شخصی شما برای اپلای برنامه
  • دستاوردها و موفقیت های شما
  • چالش‌هایی که با آنها روبرو شده‌اید و برطرف شده‌اید

تاثیر معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد برای اپلای | تاثیر وقفه تحصیلی بر فرآیند اپلای | بهترین دانشگاه کره جنوبی

استادی پلن (Study Plan)

استادی پلن یک روشی دیگر است که برخی از دانشگاه های در سراسر جهان، به ویژه در آسیا و کانادا، به جای بیانیه شخصی / SOP استفاده می کنند. اساتید به دنبال کسب اطلاعاتی در مورد شخصیت، دستاوردهای گذشته، نقشهای فعلی و اهداف آینده شما هستند. بسته به رهنمودهای هر دانشگاه، ممکن است محدودیت کلمه برای نگارش یک استادی پلن وجود داشته باشد یا هیچ محدودیتی نداشته باشد. هنگامی که شرایط را مطالعه می کنید، به آنچه که دانشگاه درخواست می‌کند توجه ویژه‌ای داشته باشید تا بتوانید متناسب با آن مقاله را متمرکز کنید.

با این اگر عبارت چگونگی نوشتن یک استادی پلن را جستجو کنید، متوجه خواهید شد که اصطلاح “study plan” می تواند به یک برنامه ریزی اشاره داشته باشد تا به دانشجویان کمک کند تا خود را برای آزمون ها آماده کنند. به عنوان مثال، برخی از دانشجویان برای تعیین اینکه چند کلمه در روز باید برای SAT ، GRE یا TOEFL مرور کنند، برنامه ها یا برنامه های مطالعاتی تنظیم می کنند. با این حال، این کاربرد با مقاله ما ارتباطی ندارد، بنابراین مطمئن شوید که این دو معنی را اشتباه نگیرید.

بطور خلاصه، یک SOP توضیح می دهد که چرا شما می خواهید در یک دانشگاه تحصیل کنید در حالی که جزئیاتی راجع به تناسب خود برای برنامه ارائه می دهید، در حالی که بیانیه شخصی یا استادی پلن مربوط به نمایش دادن خود ، مهارت ها و موفقیت های شماست و اینکه چرا این دانشگاه باید شما را انتخاب کند.

بطور کلی اکثر دانشگاه های آمریکا دو نوع انگیزه نامه برای پذیرش تحصیلی نیاز دارند. اولی به عنوان بیانیه شخصی و دومی به عنوان بیانیه هدف شناخته می شود. در بیانیه شخصی انتظار می رود دانشجو به کارهای پیشین خود بپردازد ولی در بیانیه هدف انتظار می رود کارها یا پژوهش هایی که دانشجو قصد دارد در آینده به آن بپردازد توضیحاتی ارائه نماید. در واقع در مورد دوم بایستی به چگونگی شکل گیری انگیزه به کارهای پژوهشی در دانشگاه مقصد بپردازید.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *