0

تاثیر وقفه تحصیلی بر فرآیند اپلای

5/5 - (1 امتیاز)

وقفه تحصیلی و تاثیر آن بر فرآیند اپلای

بسیاری از متقاضیان هستند که چند سال بین فارغ التحصیلی از دانشگاه و اقدام برای ادامه ی تحصیل فاصله افتاده است و یا بطور مثال پس از اتمام دوران دبیرستان و پیش دانشگاهی ادامه تحصیل نداده اند و بعد از چند سال تصمیم به ادامه تحصیل گرفتند‌. به این فاصله زمانی که فرد از محیط تحصیل به دور بوده است را اصطلاحا گپ تحصیلی می گویند.

عبارت گپ (Gap) به معنی شکاف می باشد که در مورد روند اپلای، منظور فاصله و شکافی است که  بین مقاطع تحصیلی مختلف به هر دلیلی از نظر زمانی ایجاد می شود. البته اصطلاح گپ عنوانی رایج در بین متقاضیانی که قصد اپلای دارند می باشد ولی اصطلاح وقفه تحصیلی هم برای آن به کار می رود. هر چقدر این شکاف و این فاصله بیشتر باشد امکان فراموشی مباحث و مطالب مقاطع قبلی وجود خواهد داشت که دلیلی بر به روز نبودن اطلاعات متقاضی خواهد بود.

پیشنهاد: گروه تلگرام اپلای

گپ تحصیلی حتما باید به طریقی توجیه شود در غیر این صورت یک نکته منفی در رزومه به حساب می آید. راههای مختلفی برای پر کردن گپ تحصیلی وجود دارد که شامل مثلا : سربازی، آمادگی برای آزمون زبان، کار کردن در زمینه تحصیلی مرتبط فعالیت پژوهشی نظیر مقاله نوشتن و یا هر فعالیت مرتبطی که در طی آن مدت انجام شده است. اگر پشت کنکور بوده اید می توانید در رزومه بنویسید که اون یکسال برای کنکور درس می خوندید.

برای افزایش شانس پذیرش و علی الخصوص اخذ فاند، بهتر است که وجود هر نوع گپ تحصیلی را توجیه کرد حتی اگر مدت کمی باشد. بدین منظور باید سعی کرد که گپ های حداکثر تا دو سال را با کلاس یا مدرک زبان پر کرد و اگر گپ تحصیلی بیشتری وجود داشت بهترین گزینه برای پر کردن این گپ گرفتن سابقه کار است. علاوه بر این متقاضی باید بتواند استاد یا آفیسر را توجیه کند که خود مراحل اپلای  و  آماده شدن برای مصاحبه دانشجویی هم می توانند بخشی از گپ باشند.

حتما بخونید: روش گرفتن پذیرش دانشگاه های خارجی Apply for University

دلایل افراد برای اساتید و دریافت فاند

 بنابراین بطور خلاصه گپ تحصیلی برای فرآیند پذیرش و اپلای به اندازه ویزا اهمیت ندارد و اگر به دنبال فاند باشید دلیل های قانع کننده زیر را می تواند برای استاد بیان کرد:

  •  آماده شدن برای آزمون زبان تافل، آیلتس، جی آر ای
  • انتشار مقاله، کتاب،
  •  سابقه کار مرتبط مانند TA یا RA
  • آماده شدن برای اپلای و فرآیند آن نظیر آزادسازی مدارک و غیره
  • خدمت سربازی و …

در کشورهایی نظیر آمریکا و کانادا گپ تحصیلی چندان برای اساتید و دانشگاه مهم نمی باشد ولی برای آفیسر سفارت این گپ تحصیلی مهم می باشد و باید دلیل قانع کننده ای به آفیسر ارائه شود زیرا که در غیر این صورت حتی با داشتن پذیرش ممکن است با ویزا موافقت نشود.

پیشنهاد مطالعه: برای تحصیل رایگان یا هزینه کم در اروپا کجا می توان اقدام کرد؟

به عنوان مثال تاثیر گپ تحصیلی بر روی پذیرش در کانادا  بدین صورت است که گپ تحصیلی برای آن دسته از افرادی که دارای تمکن مالی هستند و شرایط لازم برای اخذ ویزای کانادا را دارند، میتواند به راحتی از پوشیده شود. به این دلیل گپ تحصیلی مهم می باشد که دانشگاه یا سفارت بداند که چقدر فرد از تحصیل دور مانده است. حال اگر متقاضی آفیسر سفارت را بتواند مجاب کند که برای کارهایی نظیر مثلا سربازی و یا مشغول کاری مرتبط با رشته تحصیلی اش بوده است و در حال جمع آوری پول برای تحصیلات مقطع بعدی است، شانس بیشتری برای گرفتن ویزا پیدا می کند. افرادی که نیز گپ تحصیلی بالاتر از دو سال را دارند، داشتن رزومه ضروری است چون نشان می دهد که در مدت وقفه  بین دو  مقطع تحصیلی تا چه حد با دروس مقطع قبلی ارتباط داشته است.

فاصله عادی گپ تحصیلی

غالبا وقفه تحصیلی بین آخرین زمان دریافت مدرک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی برای مقاطع کارشناسی در حدود  دو یا سه سال است و گپ تحصیلی برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد، چیزی در حدود ۵ سال قابل قبول است. در مورد مقطع دکتری اینطور است که گپ تحصیلی آنچنان مهم نبوده و با ارائه رزومه سوابق تدریس، تالیف و پژوهش معتبر و  سوابق کاری مرتبط، می‌توان برای این مقطع اقدام کرد. البته این نکته را فراموش نباید کرد صرف پذیرش از دانشگاهی، اخذ ویزا را تضمین نمی کند. بنابراین رد باید بتواند در هر مقطعی با داشتن گپ تحصیلی آفیسر سفارت را راضی کند. زیرا داشتن گپ تحصیلی بیش از ۳ سال از نگاه آفیسر سفارت به این معنی است که دانشجو برای مدت زمان طولانی از تحصیل دور بوده و فعالیت‌های علمی به روز شده ای را ندارد و فاقد اعتبار کافی است. بنابراین باید دلایلی نظیر سوابق کاری معتبر و مرتبط با رشته تحصیلی و غیره بپردازد تا بتواند نظر آفیسر را جلب کند.

روش های کاهش تاثیر منفی گپ تحصیلی

برای کاهش تاثیر منفی گپ تحصیلی برای  بهبود شرایط پرونده تحصیلی و روند اخذ پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی به شرح زیر عمل باید کرد:

  • ارائه رزومه تحصیلی، کاری و پروژه‎‌های تحقیقاتی معتبر
  • ارائه انگیزه‌نامه با ذکر هدف از تحصیل، برنامه تحصیلی، دلیل انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر
  • ارائه مدرک زبان آیلتس و تافل با داشتن حداقل نمره
  • ارائه سوابق تدریس مرتبط با رشته تحصیلی
  • ارائه سوابق کاری مرتبط (حداقل ۲ سال) و پروپوزال تحقیقاتی
  • ارائه توضیحات و دلایل قابل استناد و قانع‌کننده به آفیسر پرونده برای گپ تحصیلی
  • ارائه مدارک تمکن مالی مناسب برای پوشش هزینه‌های زندگی و تحصیل
  • نمرات بالا و ممتاز تحصیلی و معدل مدرک تحصیلی پیشین
  • توصیه‌نامه معتبر اساتید مرتبط با رشته تحصیلی
  • شرکت در همایش‌ها و کنفرانس‌های معتبر و مربوط به رشته تحصیلی
  • نمرات خوب آزمون‌های بین‌المللی نظیر GMAT و یا GRE
  • ارائه Research Plan  برای انتخاب رشته تحصیلات تکمیلی

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

دیدگاه کاربران
  • نگین 26 آگوست 2019

    سلام.گپ دوساله برای اینکه من ارشد روانشناسیو توی آمریکا پذیدش بشم و فاند بگیرم میشه با معدل بالا و نمره ی جی آر ای بالا و سطح دانشگاه بالا جبران کرد؟بدون ارائه ی مقاله؟سطح دانشگاه چقد مهمه؟مثلا دانشگاه تبریز باشه یا تهران خیلی فرق میکنه؟ممنون

    • ghasem hashemi 26 آگوست 2019

      سلام
      بله مدارک زبان بویژه جی ار ای در گرفتن فاند تاثیر زیادی داره
      می تونید با نمرات زبان شانس پذیرش با فاند خود را بالا ببرید

  • سهیل 31 آگوست 2019

    سلام . ممنون بابت مقاله خوبتون . اینکه نوشتین سوابق کاری حداقل دوسال منظورتون چیه ؟ من یکسال سابقه کار بدون بیمه دارم (سهامدار اون شرکت هم بودم )

  • سجاد 2 ژانویه 2020

    سلام شرایط من یکم عجیبه میشه بگین با رزومه چند میتونم شانس پذیرش و ویزا داشته باشم؟
    دیپلمم کاردانش با معدل ۱۳ که البته وسطای دیپلم به سرم زد رفتم سربازی و بعد سربازی دیپلم گرفتم
    یه دوره ای دانشگاه آزاد در حد یک یا دو ترم خوندم که چون همزمان کار میکردم نتونستم از پسش بر بیام و ترک کردم بعد دو یا سه سال علمی کاربردی رفتم خوندم که با معدل ۱۶/۵ فارغ شدم شاید یک یا دو سال بعد در رشته نرم افزار ادامه دادم که باز با معدل ۱۶/۷۶ فارغ‌التحصیل در سال ۹۳ شدم تا الان هم تمایلی برای ارشد نداشتم و الان هم بخاطر مهاجرت برای آلمان می‌خوام ادامه بدم. شانسم چقدره؟

  • سجاد 2 ژانویه 2020

    حالا در مورد رزومه که واقعیته اینه که رشته دیپلمم برق بود ولی علاقه‌م به کامپیوتر، مجبور بودم برای تغییر رشته یا برم پیش‌دانشگاهی و بعد با بچه‌های ریاضی کنکور بدم که میشه گفت نشدنی بود یا کاردانی همون رشته برق رو بخونم که واقعا برام زجرآور بود و هم بحث مالی هم بود بعد چند سال که از کارم گذشت رفتم کاردانی و ردش کردم و فک کنم یک سال بعدش رفتم نرم افزار و تا الان هم درگیر جمع و جور کردن پول و زندگی متأهلی و… بودم.
    نظرتون چیه، چقدر میتونه قوی باشه الان ۳۶ سالمه

  • Rg 14 ژانویه 2020

    سلام.من دارای رزومه زیر هستم و هیچ اطلاعی در مورد شانس ویزای تحصیلی آمریکا ندارم
    Toefl 109
    Sat subject:
    MATH LEVEL 2 :800
    Physics 800
    Chemistry 800
    GRE biology :970
    GRE general 331
    GPA 4 یا دیپلم 19.37
    من یک اختراع ثبت کردم و دو اثر ریاضی و تعدادی جزوه کاربردی در وزارت علوم ثبت کردم و عضو انجمن نخبگان و پژوهشگران جوان هستم و 18 سال دارم و تو مدارس نمونه دولتی فارغ‌التحصیل شدم.من امسال اپلای کردم و حدود 2 ماه دیگه جواب میگیرم و قصد دارم پذیرشم رو دیفر کنم چون الان سربازم و نمیخوام ممنوع الخروج باشم دو سال نمیتونم تو دانشگاه حاضر شم،آیا ممکنه برای ویزا به مشکل برخورد کنم؟چکار باید بکنم؟نرخ ریجکتی چقدره

    • همیار ادمین 15 ژانویه 2020

      سلام
      وقت شما بخیر
      نه با دیفر کردم مشکلی برای ویزا در حالت نرمال پیش نمیاد

  • Arash 21 سپتامبر 2020

    سلام و عرض ادب

    میبخشید در مورد گپ تحصیلی اگه از کارشناسی ارشد ۷ سال گذشته باشه البته این ۷ شامل ۲ سربازی هم میشود، ولی مدارکی بتونم ارائه بدم که کار مرتبط میکردم و در حال خوندن برای امتحان زبان ,GRE و مدارک بین المللی رشته خودم بودم میتونم برای مستجر مجدد گپ تحصیلی رو ام جبران کنم؟

    من ۳۳ سال سن دارم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *