0

زندگی و تحصیل در اتریش

رای دهید

زندگی و تحصیل در اتریش (وین):

ویِن یا ویانا (به آلمانی: Wien)  پایتخت کشور اتریش و یکی از استان‌های نه‌گانه کشور اتریش محسوب می‌شود. این شهر بزرگترین شهر اتریش و نهمین شهر بزرگ در اتحادیه اروپا است.

تا قبل از شروع قرن بیستم میلادی، وین بزرگترین شهر آلمانی زبان اروپا بود. پیش از شروع جنگ جهانی اول این شهر دو میلیون نفر جمعیت داشت. وین سومین شهر دنیاست که دفتر سازمان ملل متحد در آن قرار دارد و دفاتر بین‌المللی برخی از سازمان‌های جهانی مانند اوپک، OSZE وسازمان انرژی اتمی در این شهر استقرار یافته‌است. بافت مرکزی شهر وین بنا به درخواست دولت این کشور در سال ۲۰۰۱ میلادی از جانب سازمان یونسکو به عنوان میراث فرهنگی جهانی به ثبت رسیده‌است.

وین پایتخت جهانی موسیقی

وین پایتخت جهانی موسیقی است و در تمام جهان شهر و زادگاه بسیاری از آهنگسازان و بزرگان موسیقی شناخته می‌شود. دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین که یک دانشگاه دولتی است، بزرگترین و معتبرترین دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین است. همچنین مدرسه‌ها، هنرستان‌ها و کنسرواتوارهای خصوصی موسیقی فراوان دیگری نیز به آموزش علاقه‌مندان و هنرجویان موسیقی در وین می‌پردازند.

وین شهری است که دو دانشگاه برتر کشور اتریش یعنی University of Vienna با رتبه جهانی 175 و Vienna University of Technology (دانشگاه فناوری وین) با رتبه‌ی جهانی 183 در آن قرار دارند. این شهر بارها در زمره‌ی یکی از زنده‌ترین شهرهای دنیا قرار گرفته و برخی از کم‌هزینه‌ترین رشته‌های تحصیلی را به دانشجویان خارجی ارائه می‌کند.

درواقع وین، یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین شهرهای موجود در فهرست 20 شهر برتر برای تحصیل دانشجویان خارجی در رده‌بندی QS است که در این فهرست تنها شهرهای برلین و مونیخ را بالاتر از خود می‌بیند.

پیشنهاد مطالعه: معرفی دانشگاه وین اتریش

 10 دلیل برای تحصیل در اتریش:

  • تحصیل تقریبا رایگان در کشور اتریش.
  • مکان های دیدنی فراوان و جذاب برای دانشجویان خارجی.
  • دارای یکی از استانداردترین سیستم آموزشی در جهان.
  • اجازه کار دانشجویی.
  • اجازه کار بدون محدودیت در تعطیلات هر ترم.
  • تنوع فرصت های شغلی و کارهای پاره وقت فراوان.
  • عدم پرداخت مالیات توسط دانشجویان.
  • بیمه درمانی با 90% تخفیف برای دانشجویان.
  • دارای ویزای حوزه شینگن و امکان سفر به 21 کشور اروپایی.
  • دادن مهلت 6 ماهه به دانشجویان، بعد از فارغ التحصیلی برای پیدا کردن کار.

تحصیل در مقطع کارشناسی در اتریش:

دانشجویان ایرانی می توانند در صورت قبولی در کنکور سراسری و ارائه گواهی اشتغال به تحصیل در مقطع لیسانس جهت اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی کشور اتریش اقدام نمایند. البته دانشگاه های اتریش در رشته هایی نظیر رشته های هنر برای پذیرش دانشجو در این مقطع نیاز به شرکت در آزمون ورودی دارند که گفتنی است قبولی در این آزمون ها با توجه به موارد امتحانی و زبان آلمانی مورد آزمون، بسیار دشوار میباشد.

 زبان تدریس:

در مقطع لیسانس در اکثر رشته های دانشگاهی اتریش زبان آلمانی است و افراد متقاضی مدرک زبان آلمانی را برای ورود به دانشگاه دارا باشند. حال دو شرایط برای متقاضیان در پیش رو است، اول اینکه زبان آلمانی مورد نیاز را تا سطح B2 در کشور ایران بگیرید و برای اخذ پذیرش اقدام نمائید و دوم اینکه بدون هیچ مدرک زبانی به کشور اتریش رفته (با اخذ پذیرش مشروط) و در اتریش از کالج های زبان آلمانی استفاده نمایند. با هزینه ای در حدود 1000 یورو در هر ۳ ماه یادگیری نمایند.

حق کار:

دانشجویان مقطع کارشناسی کشور اتریش مجوز کار در محدوده ای ۱۰ ساعته بصورت هفتگی دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین ۸ تا ۱۰ یورو به ازای هر ساعت می باشد که که مجموع درآمد های حاصله از کار دانشجویی میتواند مقدار زیادی از هزینه های زندگی و تحصیل خود را جبران کند.

 تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد:

  • تحصیلات در مقطع فوق لیسانس در کشور اتریش بصورت رایگان ( و فقط با پرداخت ۷۲۰ یورو در هر ترم ) صورت میگیرد.
  •  فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد کشور اتریش پس از اتمام تحصیل خود مجوز حضور یک ساله ای در این کشور را دارا خواهند بود تا قادر باشند تا با یافتن شغلی مناسب، ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کار کشور اتریش نمایند.

زبان تدریس:

بسیاری از رشته های مهندسی در مقطع فوق لیسانس در کشور اتریش به زبان انگلیسی ارائه میشوند ولی رشته های علوم انسانی، علوم زیستی، علوم پزشکی و علوم مدیریتی به زبان آلمانی ارائه میگردند. ولیکن دانشجویان می توانند قبل از ورود به دانشگاه دوره های زبان آلمانی مورد نیاز را تا سطح B2 ( سطح پشرفته ) زبان آلمانی در کالج های زبان آلمانی کشور اتریش و با هزینه ای در حدود ۴۲۰ یورو در هر ۳ ماه یادگیری نمایند.

حق کار:

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد کشور اتریش، در هفته ۲۰ ساعت اجازه کار دارند. میانگین حقوق این متقاضیان بین ۸ تا ۱۰ یورو است که با این مقدار ساعت کار تعیین شده دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد اتریش می توانند بیشتر هزینه های خود را تقبل کنند.

تحصیل در مقطع دکتری:

کشور اتریش همانند سایر کشورهای پیشتاز در بحث تحصیل، به دانشجویان در حال تحصیل در مقطع دکترا، توجه ویژه ای دارد و جهت پرداخت مخارج تحصیل ایشان، شرایط ویژه ای را جهت تسهیل طول دوره ی دکترا در این کشور فراهم آورده است.

تحصیل در شرایطی که دانشجو مستلزم به پرداخت هزینه در دانشگاههای کشور اتریش می باشد، همانند اخذ پذیرش در مقطع ارشد کشور اتریش می باشد ولیکن در این مطلب شرایط لازم جهت اخذ فرصت تحصیل در مقطع دکترا به همراه اخذ بورسیه تحصیلی می پردازیم. کشور اتریش برای افرادی که در مقطع دکترا در این کشور مشغول به تحصیل هستند، حقوقی ماهیانه به میزان تقریبا ۲ هزار دلار را مدنظر قرار می دهد.

حق کار:

دانشجویان مقطع دکترا کشور اتریش مجوز کار در حدود ۳۰ ساعت بصورت هفتگی دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین ۸ تا۱۰ یورو به ازای هر ساعت می باشد.

هزینه های زندگی در اتریش:

گرچه اتریش در زمره ثروتمندترین کشورهای جهان است، هزینه های عمومی زندگی در این کشور در مقایسه با کشورهای دیگر اروپا خیلی بالا نیست. در ادامه، تقریبی از  هزینه های زندگی ماهیانه برای دانشجویان به یورو ارائه می گردد.

هزینه اقامت در مکان دانشجویی بطور متوسط ۴۰۰ یورو در ماه

البته این مبلغ به شهری که در آن اقامت دارید بستگی دارد. بعنوان مثال، زندگی در وین گران تر از سایر شهرهای اتریش است.

غذا تقریبا ۲۵۰ یورو در ماه

در اتریش سوپرمارکت ها تخفیف های زیادی ارائه نموده و غذا را با قیمت های معقولی به فروش می رسانند. بسیاری از دانشگاه ها نیز دارای کافه تریای دانشجویی سلف سرویس می باشند. اما ارزان ترین نوع تغذیه، آشپزی توسط خودتان است.

در نتیجه هزینه های زندگی در اتریش برای دانشجویان به صورت میانگین بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه می باشد که شامل هزینه های مسکن، غذا، رفت و آمد، بیمه و سایر هزینه هایی است که دانشجو ملزم به پرداخت آن ها در زمان تحصیل و در مقطع دکترا در کشور اتریش می باشد.

دیدگاه کاربران
  • سلام.وقت بخیر .
    در مورد تحصیل در اتریش میشه راهنمایی بفرمایید؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *