0

تاثیر معدل در اپلای | تاثیر معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد برای اپلای

5/5 - (1 امتیاز)
تاثیر معدل در اپلای

عناوین مقاله

تاثیر معدل در اپلای

یکی از الزامات مهم برای اخذ پذیرش ، ریزنمرات و معدل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد است که داشتن معدل پایین در دوره کارشناسی و میزان تاثیر منفی آن بر روی نتیجه اپلای، نگرانی هایی را برای متقاضیان ایجاد می کند. دکر این نکته را باید در نظر داشت که شرط معدل برای اپلای و اخذ پذیرش در کشور های مختلف متفاوت است و بستگی به مقطع و رشته مورد نظر دارد. برای دریافت پذیرش تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در اروپا و اخذ بورس تحصیلی معدل بالا و یا معدل پایین شرط لازم یا شرط کافی نیست. معدل مقاطع طی شده، تنها یک فاکتور مورد نیاز برای پذیرش است.

علاوه بر این برای بسیاری از دانشگاه‌های معتبر در اروپا و آمریکا، تجربه کار عملی و سابقه فعالیت پژوهشی در رشته و گرایشی که داوطلب خواهان ادامه تحصیل است، حائز اهمیت است.  از طرفی در دانشگاه‌های آمریکا، داشتن مدرک GRE یا GMAT با نمره بالا، یک نکته مثبت می باشد که می تواند این ضعف ها را بپوشاند و داشتن نمرات بالا در این دو ازمون، شانس شما را برای قبولی حتی با معدل خیلی پایین هم افزایش می‌دهد.

شرط معدل برای اپلای

یکی از معیارهای مهم پذیرش از دانشگاه های مختلف، شرط معدل در دوره های پیشین تحصیل است. شرط معدل برای اپلای و اخذ پذیرش در کشور های مختلف متفاوت است و به مقطع و رشته مورد نظر بستگی دارد. با این حال با توجه به تفاوت سیستم های نمره دهی در کشورهای مختلف، ممکن است تا حدی تشخیص اینکه آیا متقاضیان با توجه به معدل شان برای اخذ پذیرش از دانشگاه کشور مقصد واجد شرایط هستند یا خیر، کمی مشکل باشد. در ادامه به بررسی هریک می پردازیم.

شرط معدل برای اپلای اروپا

مسلما کشور هایی مانند فرانسه و آلمان که سطح تحصیل و زندگی خوبی دارند دانشجویان را با شرایط سخت تری پذیرش میکنند و شرط معدل برای اپلای یکی از شروط تعیین کننده قلمداد می شود، به عنوان مثال این کشور ها در بعضی رشته ها معدل بالای 18 را مورد قبول قرار میدهند.

در رشته های مهندسی سخت گیری های کمتری وجود دارد، معدل دیپلم و پیش دانشگاهی اهمیت کمتری داشته و شرایط پذیرش راحت تر است اما در مواقعی که معدل دیپلم پایین باشد مدرک زبان اهمیت زیادی پیدا میکند. ذکر این نکته ضروری است که وقتی از دانشگاه های معتبر و درجه یک تقاضای پذیرش داشته باشید بایستی رشته دیپلم و پیش دانشگاهی با هم مرتبط باشند چون برای بعضی از دانشگاه ها این موضوع اهمیت زیادی دارد.

پیشنهاد مطالعه: آیا با معدل پایین می توان پذیرش گرفت؟

 تاثیر معدل کارشناسی در اخذ پذیرش تحصیلی

دلیل اهمیت معدل کارشناسی را می توان این طور ذکر کرد که به دلیل نحوه و شرایط ارزیابی تحصیلی در دوره کارشناسی و طولانی‌تر بودن نسبت به دوره کارشناسی‌ارشد است، معدل بالا در این دوره، نشان‌دهنده این است که فرد در رشته تحصیلی خود توانسته است یک کارشناس موفق باشد. از طرفی چون میانگین معدل کارشناسی‌ارشد معمولا برای متقاضیان اپلای بالاتر از میانگین معدل کارشناسی است، بنابراین با توجه به جمعیت آماری و رقابت برای دریافت پذیرش، اهمیت معدل به دوره کارشناسی کشیده می‌شود.

از طرفی به دلیل عدم توجه و تصمیم گیری برای اپلای در دوره کارشناسی و نداشتن آشنایی با سیستم آموزشی دانشگاه ها بسیاری از افراد معدل پایینی را کسب می کنند که در آینده با این واقعیت تلخ مواجه می شوند. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید راه‌هایی برای جبران وجود دارد و ما در بسیاری از موارد شاهد بوده‌ایم که افرادی با معدل پایین در دوره کارشناسی موفق به دریافت پذیرش در بهترین دانشگاه ها شده‌اند که بستگی با فاکتورهای دیگری دارد. علاوه بر معدل کارشناسی، موارد زیاد دیگری وجود دارد که در بررسی پرونده شما مورد اهمیت قرار می‌گیرد.

  • رزومه علمی قوی،
  • یک انگیزه‌نامه (SOP) عالی،
  •  دریافت نمره‌های مناسب از آزمون‌های آیلتس و تافل و GRE
  •  جلب نظر استادی که با آن مکاتبه می کنید

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

تاثیر معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد برای اپلای

محدوده ی معدل مناسب برای اپلای

تعیین یک بازه برای معدل کارشناسی برای سطح بندی به هر دانشگاه یا فردی که می‌خواهد معدل متقاضی را ارزیابی کند بستگی دارد. ولی محدوده ی متداول در دوره کارشناسی بدین صورت است که معدل پایین بصورت معدل کمتر از ۱۶ و معدل بالاتر از ۱۷ برای این مقطع را معدل بالا و مناسب دانست. البته بعظی از دانشگاها پایین تر از 15 را معدل پایین به حساب می آورند.

معدل کارشناسی ارشد برای اپلای

وضعیت معدل در دوره های کارشناسی ارشد  با دوره‌ کارشناسی به مراتب متفاوت تر می‌باشد. محدوده این معدل ها نیز بستگی به دانشگاه دارد. ولی متوسط معدل در دوره های کارشناسی ارشد بالاتر از ۱۷ می باشد و یک معدل کارشناسی ارشد زیر ۱۷ نیز می‌تواند دردسر‌ساز شود. بنابراین معدل بالای ۱۷ در دوره کارشناسی ارشد به نوعی یک الزام محسوب می‌شود و دیگر یک مزیت رقابتی نیست. برای ان دسته از افرادی که معدل ارشد پایینی دارند را نیز می‌توان با سایر مزیت‌ها پوشش داد. به خصوص داشتن یک رزومه علمی مناسب شامل مقالات علمی و ارتباط موثر با استاد و جلب نظر او، می‌تواند این ضعف را برطرف نماید.

تاثیر آزمون GRE بر معدل پایین

 وقتی در مورد تاثیر GRE برای جبران معدل کارشناسی صحبت می‌کنیم، منظور تاثیر نمره GRE General است و معمولاً نمره  GRE Subject نمی‌تواند پوشش دهنده معدل کارشناسی باشد.  تنها افرادی می‌توانند نمره مناسبی را در آزمون GRE به دست بیاورند که از بهره هوشی بسیار بالایی برخوردار باشند، یا این که بسیار سخت‌کوش و باپشتکار باشند. مواردی که ابزاری مناسب را برای مقایسه متقاضیان اپلای (Applicantها) به دست دانشگاه‌ها و استادها می‌دهد تا بتوانند در میان انبوهی از گزینه‌ها، افرادی را با شانس موفقیت بیشتر در دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا انتخاب کنند.

بسته به این که معدل کارشناسی در چه سطحی است و با توجه به نمره GRE General شما، چهار حالت ممکن است پیش بیاید:

  • نمره آزمون GRE بالا باشد و معدل خوبی از مقطع کارشناسی کسب کرده باشید.

در این شرایط وضعیت اولیه خوبی برای اپلای دارید و در رقابت، جایگاه خوبی را به دست می‌آورید. پس از این نظر نگرانی نخواهید داشت و باید به سایر بخش‌های پرونده اپلای فکر کنید.

  • نمره آزمون GRE شما بالا باشد ولی معدل مقطع کارشناسی شما پایین باشد.

در بسیاری از دانشگاه‌های ایالات متحده نمره آزمون GRE اهمیت زیادی دارد و کسب نمره بالا تا حدود زیادی معدل پایین را جبران خواهد نمود. بنابراین در این شرایط، شما عملاً ضعف خود را در بخش معدل جبران کرده‌اید.

  • نمره آزمون GRE شما پایین باشد ولی معدل مقطع کارشناسی شما بالا باشد.

در این شرایط، شما در شرایط خطرناکی قرار ندارید و با توجه به سایر بخش‌های رزومه و پرونده اپلایتان، شما نسبتاً در حاشیه امن هستید. در این وضعیت، اگر چه نیاز شما به نمره GRE ممکن است حیاتی نباشد ولی با توجه به اهمیت بالای نمره GRE در رقابت برای دریافت پذیرش، بسیار بهتر است که دوباره در آزمون GRE General شرکت کنید و نمره خود را اصلاح نمایید. با توجه به شرایط رقابتی، توصیه اکید ما این است که به این نمره بسنده نکنید و حتماً آن را بهبود دهید.

  • نمره آزمون GRE و معدل مقطع کارشناسی شما پایین باشد.

در این حالت وضعیت شما نامناسب است. برای این که بتوانید شانسی برای رقابت جهت دریافت پذیرش داشته باشید، نیاز مبرم به این دارید که نمره آزمون GRE خود را اصلاح نمایید. در این شرایط بهتر است حتماً ضمن کسب آمادگی بیشتر و با هدف به دست آوردن نمره مناسب، دوباره در آزمون GRE شرکت کنید چرا که با دریافت نمره GRE مناسب‌تر، می‌توانید ضعف خود در بخش معدل کارشناسی را پوشش دهید، در عین حال در رقابت با سایر Applicantها مزیت رقابتی داشته باشید.

 

دیدگاه کاربران
  • zahra 14 آگوست 2019

    سلام کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی با معدل ۱۶/۳۲از دانشگاه ازاد هستم میخواستم بدونم امیدی برای اخذ بورسیه در کشور المان هست یا نه؟واگر بخوام برای ارشد دوم اقدام کنم معدل ارشد حائز اهمیت هست یا معدل کارشناسی؟ممنونم

  • کیانا 25 مارس 2020

    سلام چگونه میتونم اپلای خودم رو در بورسیه آلمان ثبت کنم

    • همیار ادمین 25 مارس 2020

      سلام
      سوالتون رو دقیق متوجه نشدم
      با مشاور تماس بگیرید کمکتون میکنن.

  • پوریا 13 سپتامبر 2020

    سلام و سپاس از سایت خوب شما ببخشید می خواستم بپرسم که در فرایند اپلای تاثیر معدل دیپلم و کاردانی چقدر هست و اینکه برای افرادی که پیش دانشگاهی ندارند مشکلی پیش خواهد امد ؟

    • همیار ادمین 13 سپتامبر 2020

      سلام
      بستگی به مقطعی داره که میخوایین براش اپلای کنید
      در مجموع مشکلی پیش نمیاد. معدل کاردانی رو تقریبا معادل دیپلم محسوب می کنند و برای کارشناسی اهمیت داره. اما برای مقاطع بالاتر کارشناسی اهمیتش بیشتره

  • احمدرضا حسین پور 25 نوامبر 2020

    سلام.
    من لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی اصفهان با معدل 13.6و فوق لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه تهران با معدل 17.4دارم و تافل هم 90 هست نمرم آیا برای فاند مقطع دکتری در کانادا یا استرالیا یا آمریکا شانسی دارم؟

    • همیار ادمین 26 نوامبر 2020

      سلام
      معدل لیسانس یه مقدار حساسه و شاید از قوانین اولیه دانشگاه عبور نکنه ولی شما میتونید با استاد شخصا مکاتبه کنید.
      خیلیا با این شرایط هم تونستن ولی سختی خودشو داره.
      موفق باشید.

  • melica 24 دسامبر 2020

    سلام . من با مدرک کارشناسی ۱۶ و ارشد ۱۸.۵ در رشته شیمی با یک مقاله isi و مدرک زبان ۷ امکان پذیرش در دوره دکتری را در دانشگاه ubc دارم ؟

    • همیار ادمین 25 دسامبر 2020

      درود
      نمیشه جواب ابن سوال رو به این سادگی با بله و خیر داد
      به تخصصتون، به گپ تحصیلی، و پوزیشن هایی که مطرح میشه، نحوه ارائه و … وابسته هست.
      در مجموع رزومتون نمره پرتی نداره و میتونید تلاش کنید براش.

  • مهران کریمی 3 ژانویه 2021

    سلام.با معدل 14.5 کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز و معدل 17 کارشناسی ارشد مکاترونیک دانشگاه تهران امکان دریافت فاند و بورسیه و تحصیل در آمریکا یا کانادا وجود داره؟ مرسی

  • Hamid 7 آوریل 2021

    سلام من کارشناسی عمران با معدل ۱۵:۰۶از دانشگاه گیلان دارم و ارشد عمران از دانشگاه امیرکبیر با معدل ۱۷:۵۰ ‌و ایلتس ۷ ایا برای فاند گرفتن تو کانادا شانسی دارم؟

    • Ali 21 آوریل 2021

      سلام خسته نباشید
      من دانشجوی ترم۴ مهندسی برق دانشگاه فردوسی هستم . تاکنکون معدلم۱۴ است و بسیار علاقمند به اپلای هستم.ترم اول واقعا مشکلات بدی داشتم طوریک بدترین معدلم بود(۱۲)
      میخواستم بدونم چه راه های برای اپلای به بویژه کشور های اروپایی برای من و افرادی مشاابه من هست؟و این اپلای از نظر هزینه برای من چگونه تمام خواهدشد؟
      از طرفی راهکار های دیگری هم برای بهبود شرایطم مخواستم که پیشنهاد بدید ممنون میشم چون من توی یک شرایط روانی ناجوری قرار دارم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *