0

کمک هزینه تحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری پسادکتری

5/5 - (3 امتیاز)

بورسیه های تحصیلی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و پسادکتری

ادامه تحصیل در خارج از کشور مستلزم این امر است که باید برای آن فاکتورهای متعددی را در نظر گرفت. یکی از این عامل های مهم بورسیه های تحصیلی می باشد که می تواند یک پشتوانه برای دانشجویان باشد. از آنجایی که تحصیل در خارج از کشور همواره نیازمند تامین هزینه هایی از قبیل شهریه دانشگاه ها، هزینه های زندگی است، بایستی دانشجویان قبل از اقدام برای اپلای راه های تامین انها را در نظر بگیرند. زیرا این هزینه ها می تواند بسیار بالا باشد بهترین را برای تامین این هزینه ها، کمک هزینه تحصیلی است.

بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

بطور کلی بورسیه های تحصیلی که در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود به سه صورت هستند.

 حالت اول:

در حالت اول، دانشگاه ها تماما و یا ‏قسمتی از شهریه ای(‏Tuition Fee‏) که دانشجویان به دانشگاه باید پرداخت کنند را به صورت بورسیه ای، تحت عنوان تخفیف شهریه (‏Tuition Waiver‏) دریافت می کنند. معمولا میزان مبلغی که توسط این نوع بورسیه شهریه را کاهش می دهد در این نوع بورسیه ذکر می شود. این حالت از بورسیه برای ‏مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بسیار رایج است و بیشتر دانشگاه ها چنین تخفیف هایی را برای دانشجویان خود فراهم می کنند.‏ برای اپلای این بورسیه، فرآیند بررسی مدارک هم برای پذیرش و ‏هم برای بورسیه همزمان است و متقاضی بعد از اخذ پذیرش، مدارک وی به صورت مستقیم و بدون ‏نیاز به انجام کار دیگری برای بورسیه نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

کمک هزینه تحصیلی

حالت دوم:

در حالت دوم، دانشگاه بورسیه هایی  را برای پرداخت هزینه های زندگی و اجاره خانه در نظر میگیرند و به دانشجو پرداخت می کنند. همانند حالت اول مبلغ این ‏بورسیه از قبل مشخص شده و محدود می باشد. برای مقطع کارشناسی ارشد معمولا این کمک هزینه ها دو ساله هستند و برای ‏تمدید آن برای بار دوم وضعیت تحصیلی دانشجویان توسط دانشگاه بررسی خواهد شد و شرایط خاصی لحاظ می شود. این ‏کمک هزینه ها بیشتر در دانشگاه‌هایی که شهریه دریافت نمی کنند رایج است.‏ برای اپلای این بورسیه، همزمان با فرآیند اپلای برای اخذ پذیرش تحصیلی دوره، ‏مدارک تکمیلی هم برای بررسی بورسیه از داوطلب خواسته می شود.

حالت سوم:

حالت سوم ترکیبی از حالت های اول و دوم است و دانشجویان توسط دانشگاه هم برای شهریه و هم برای هزینه زندگی حمایت مالی می شوند. چون این قبیل بورسیه‌ها تمام هزینه‌ها را پوشش می‌دهند، فول فاند (‏Full Fund‏) نامیده می شود. مبلغی که توسط دانشگاه پرداخت می‌شود در ‏این حالت برای طی کردن زندگی یک شخص که مجرد باشد کفایت می کند. اما ممکن است برای زندگی متاهلی میزان بورسیه کافی نباشد و دانشجو می بایست منابع ‏مالی دیگری پیدا کند.‏

بورسیه‌هایی که برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد معرفی شد، بسیار رقابتی هستند و عواملی مانند معدل، تعداد مقالات ‏معتبر، نمره زبان، جی ار ای، سوابق کاری و پژوهشی مرتبط و غیره بسیار تاثیرگذار هستند. برای این قبیل بورسیه‌ها معمولا ‏ددلاین در نظر گرفته می شود و دانشجویان بایستی تا آن ددلاین حتما فرم های تکمیل شده و مدارک خواسته شده را ارسال کنند. در این حالت، فرایند درخواست بورسیه مجزا از اخذ پذیرش بوده و بعد از آن ‏می باشد و مدارک و فرم ها به صورت جداگانه و در زمان مشخصی می بایست برای دانشگاه ارسال شود. اکثر بورسیه‌های ارائه شده ‏توسط دانشگاه‌ها از نوع سوم هستند.

حالت دیگری نیز وجود دارد که بورسیه به دانشجوهای در حال تحصیل در آن دانشگاه و ‏بر اساس پیشرفت تحصیلی دانشجو تعلق می گیرد.‏

کمک هزینه تحصیلی

راهنمای مهاجرت کانادا | ویزای کانادا | تحصیل در کاناداویزا استارتاپ کانادا | انواع بورسیه تحصیلی آلمان | اپلای | اسکولارشیپ

کمک هزینه تحصیلی مقطع دکتری

دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع دکتری را داشته باشند می تواند با فاند و یا با هزینه شخصی اپلای کرده و اقدام تحصیل نمایند. با این حال در مقطع دکتری برای دانشجویانی که قصد پذیرش با فاند تحصیلی را دارند دو روش وجود دارد. روش اول، اپلای برای بورسیه هایی است ‏که دانشگاه ها و اساتید باز می کنند و در سایت دانشگاه نیز قابل جستجو هستند. برای اپلای از این روش، از متقاضیان خواسته می شود تا مدارک لازمه را آماده کرده و جهت بررسی ارسال نماید. ارسال مدارک یا مستقیما به ‏استاد و یا کمیته پذیرش مدارک است و یا اینکه از طریق لینک اپلای و تکمیل فرم و آپلود مدارک خواهد بود.

روش دوم نیز مکاتبه با اساتید است. قراردادهای ‏مربوط به مقطع دکتری می تواند پاره وقت و یا تمام وقت می باشد. قراردادهای تمام وقت در اکثر کشورها می تواند هزینه زندگی برای ‏یک خانواده دو تا سه نفره را پوشش دهد که به اصطلاح به آن فول فاند (‏Full Fund‏) گفته می شود. برای اپلای در این روش، متقاضی بایستی مستقیما به استاد ایمیل بزند و از وی بخواهد که مدارکش را بررسی کند و در صورتی که پروژه و یا ‏فاند دارد او را به عنوان دانشجوی دکتری بپذیرد.

بورسیه های دوره پسا دکتری

دوره پسادکتری با سایر مقاطع قبلی تفاوت دارد و یک مقطع تحصیلی به حساب نمی آید. این دوره به منظور انجام کارهای پژوهشی و ‏آموزشی برای کسب تجربه تدوین شده است. میزان دستمزد ها در دوره پسا دکتری بصورت قرارداد کاری محسوب می شود و نحوه اخذ پذیرش در این دوره ها ‏کاملا مشابه با مقطع دکتری می باشد. بنابراین می‌بایست برای موقعیت ها و پوزیشن‌هایی که در دانشگاه باز می شود اپلای کرد.

راهنمای دانشگاه مک مستر کانادا | فول فاند تحصیلی | بورسیه امریکا | پکیج نگارش نامه های مکاتباتی اپلای اروپا

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *