مراحل اپلای کردن | فرآیند اپلای | راهنمای اخذ پذیرش تحصیلی | مدارک مورد نیاز برای اپلای | مراحل اپلای

4.7/5 - (3 امتیاز)

مراحل اپلای برای اخذ پذیرش

مراحل اپلای | اپلای راهی است برای آینده بهتر و شروع مسیری بسیار چالش بر انگیز است، که پس از تحقیق و مشورت و بررسی جوانب مختلف و بهره گیری تفکر برای جمع بندی نکات بسیاری که در این باره وجود دارد می تواند کمک کننده باشد. این تصمیم بزرگ برای آغاز تحصیلات در مقطع کارشناسی، ارشد و یا دکتری احتمالا بزرگ ترین و سرنوشت ساز ترین تصمیم زندگی شما خواهد شد. به ویژه که اگر شما یک فرد پرتلاش و علمی باشید، این هدف برای شما سرنوشت ساز خواهد بود.

قدم نخست و اصلی در این مسیر تصمیم گیری است. یعنی تصمیم قطعی و نهایی خود را گرفته تا اپلای کنید. چون در طول این مسیر بسیاری از متقاضیان از روند پذیرش خسته، نا امید و دلسرد می شوند که چاله و دست اندازی در این مسیر است. بنابراین باید عظم خود را جزم کرده و یک بار برای همیشه برای رسیدن به این هدف (اگر هدف اصلی شماست) بجنگید. علاوه بر این، خود فرایند اپلای مراحلی دارد که به ترتیب در این مقله توضیح خواهیم داد. به طور کلی روند پلای به صورت زیر می باشد:

  • برنامه ریزی
  • انتخاب دانشگاه
  • تماس با استاد
  • زمان مناسب برای تماس با استاد
  • آماده سازی مدارک لازم

پیشنهاد مطالعه: نمونه ایمیل به استاد برای پذیرش

مراحل اپلای کردن | فرآیند اپلای | راهنمای اخذ پذیرش تحصیلی | مدارک مورد نیاز برای اپلای

سفارش اخذ پذیرش

 

1- برنامه ریزی جهت اپلای

[divide style=”dashs” icon=”square” icon_position=”right” width=”short” color=”#1e73be”]

اقدام برای اپلای از دانشگاه یک فرآیند نسبتا طولانی است که معمولا طی چندین ماه به طول می انجامد. ابتدا شما باید به جستجو برای دانشگاه های مورد نظرتان بپردازید و مشخص کنید که برای کدام دانشگاه ها در چه کشور یا کشورهایی مایلید اقدام کنید. بدین منظور باید به دنبال دانشگاه هایی باشید که رشته مورد نظر شما را ارائه می دهند. این رشته ممکن است رشته مقطع تحصیلی قبلی شما باشد یا این که ممکن است رشته ای جدید باشد که مایلید به آن تغییر رشته دهید. برای انجام این جستجوها شما زمان نسبتا زیادی احتیاج دارید. اگر فرض کنیم که شما قصد دارید پاییز سال 2021 تحصیل خود را در یکی از دانشگاه های خارجی شروع کنید باید انتخاب خودتان را در تابستان سال 2020 انجام داده باشید تا در اوایل پاییز اقدام برای دانشگاه ها را آغاز نمایید، چون اغلب دانشگاه ها زمان مشخصی را برای ارسال مدارک تغیین می کنند. به این زمان اصطلاحا ددلاین (deadline) گفته می شود. معمولا ددلاین دانشگاه ها به خصوص در مورد دانشگاه های کانادا و آمریکا اواخر پاییز یا اوایل زمستان است.

از انجایی که هر دانشگاه یک ددلاین خاص خود را دارد، شما باید کارهای پذیرش را تا قبل از آن تاریخ انجام داده باشید. این کارها شامل آماده کردن مدارک مورد نیاز دانشگاهی که برای آن تقاضا می دهید و ارسال آنها به دانشگاه، دادن آزمون زبان در صورتی که که برای دانشگاه هایی که این نمرات نیاز باشد و پر کردن فرم ها ی درخواست پذیرش می باشد. ددلاین بسیاری از دانشگاه ها به خصوص دانشگاه های آمریکا و کانادا اواخر پاییز است. البته برخی دانشگاه ها ددلاین دیرتری هم دارند ولی اگر شما نیاز به کمک هزینه تحصیلی هم داشته باشید باید قبل از ددلاینی که برای آن تعیین می شود که معمولا اواخر پاییز و یا اوایل زمستان است کارهای پذیرش را تکمیل کرده باشید. بهتر است که حدود یک ماه قبل از ددلاین کارهای پذیرش شما یعنی فرستادن مدارک و پر کردن فرم های درخواست پذیرش به اتمام رسیده باشد. مدارکی که هردانشگاه احتیاج دارد متفاوت است ولی معمولا شامل ترجمه رسمی ریزنمرات و مدارک تحصیلی، نمره امتحان زبان، توصیه نامه از استادها، رزومه و انگیزه نامه می باشد.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

رتبه بندی دانشگاه های جهان

2- انتخاب دانشگاه جهت اخذ پذیرش

[divide style=”dashs” icon=”square” icon_position=”right” width=”short” color=”#1e73be”]

انتخاب دانشگاهی که برای شما مناسب باشد به عوامل مختلفی بستگی دارد و انتخاب درست شانس شما را برای گرفتن پذیرش بالا می برد. شما می توانید در بخش هایی از سایت مانند Faculty Research Areas برای منظور همخوانی زمینه تحقیقاتی جستجو نمایید. توجه داشته باشید که هر چقدر تحقیقات استادان به پیشینه تحقیقاتی شما نزدیک تر باشد شانس شما برای برقراری تماس با استاد و جلب نمودن نظر وی و همچنین گرفتن پذیرش بیشتر می گردد. پس از انتخاب دانشگاه هایی که رشته و گرایش مورد نظر شما را ارائه می دهند باید به یک سری نکات اساسی در این مورد توجه نمایید.

در سایت هر دانشگاه معمولا در قسمت (Admission requirements) حداقل های لازم برای متقاضیان دانشگاه نوشته شده است. به عنوان مثال برخی از دانشگاه ها حتما یک حداقل معدل برای متقاضیان در نظر می گیرند. مسلما باید در زمان انتخاب مقصد تحصیلی، دانشگاهی را انتخاب کنید که حداقل های مورد انتظار آن را داشته باشید. البته داشتن حداقل ها برای پذیرش کافی نیست و در صورتی شانس اخذ پذیرش تحصیلی دارید که شرایط شما از حداقل شرایطی که دانشگاه نیاز دارد بهتر باشد. مثلا معدل شما از حداقل معدلی که دانشگاه برای متقاضیان تعیین کرده بیشتر باشد، به همین ترتیب نمره زبان شما، نمره امتحان gre از حداقل هایی که در سایت دانشگاه نوشته شده بیشتر باشد. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که در برخی از دانشگاه ها علاوه بر حداقل هایی که دانشگاه تعیین کرده دپارتمان مربوط به هر رشته نیز ممکن است شرایط خاصی برای متقاضیان تعیین کرده باشد. بنابراین فراموش نکنید تا سایت دپارتمان را نیز چک کنید.

ددلاین برای افرادی که متقاضی گرفتن کمک هزینه هستند ممکن است با ددلاین برای پذیرش بدون فاند متفاوت باشد (فاندیاب)، مثلا ممکن است دانشگاهی بگوید که تا 15 ژانویه ددلاین برای کسانی هست که کمک هزینه هم می خواهند ولی کسانی که کمک هزینه نمی خواهند تا اول مارچ هم برای اپلای وقت دارند. بنابراین در بین انتخاب هایتان سعی کنید دانشگاه هایی که ددلاین دیرتری دارند را نیز در نظر بگیرید چون ممکن است مدارک شما به موقع و در زمانی که انتظار داشتید آماده نشود.

برخی دانشگاه ها نیازی ندارند که مدارک را برای آنها پست نمایید و تنها می خواهند که اسکن مدارک را برای آنها ایمیل کنید و یا در سایت آپلود نمایید که به این ترتیب هزینه پست پایین خواهد آمد. برخی دانشگاه ها هم حتما از شما می خواهند که مدارک را پست کنید. دقت کنید که دانشگاه ها گاهی از هر مدرک چند نسخه نیاز دارند. برخی دانشگاه ها از برخی مدارک مثلا ریزنمرات و مدرک پایان تحصیل دو نسخه می خواهند. به محلی که باید مدارک را بفرستید دقت کنید. بعضی از دانشگاه ها می خواهند که مدارک در دو سری فرستاده شوند، یک سری به دپارتمان رشته و یک سری به Graduate Office.

مراحل اپلای کردن | فرآیند اپلای | راهنمای اخذ پذیرش تحصیلی | مدارک مورد نیاز برای اپلای

تماس با استادها برای اخذ پذیرش

3- تماس با استادها برای اخذ پذیرش

[divide style=”dashs” icon=”square” icon_position=”right” width=”short” color=”#1e73be”]

تماس گرفتن با استادها یکی از عوامل مؤثر در گرفتن پذیرش در مقاطع بالاتر از کارشناسی (Graduate Level) و همچنین دریافت بورس های تحصیلی (Fund) به خصوص RA: Research Assistantship است. معمولا نام استادها در وب سایت دانشکده ها وجود دارد و بسیاری از استادان دارای صفحات وب بر روی وب سایت دانشگاه هستند. برای تماس گرفتن با استاد ها به وب سایت هایشان مراجعه کنید. به استادهایی که زمینه کاریشان مورد علاقه شماست ایمیل بزنید و خلاصه ای از سوابق تحقیقاتی خود را در حد چند جمله بیان کنید و بپرسید که آیا موقعیت خالی برای گرفتن دانشجوی جدید دارند یا خیر. شانس شما در اپلای معمولا وقتی بیشتر می شود که شما تجربه انجام پروژه ای مرتبط با زمینه کاری استاد را داشته باشید. علاوه بر وب سایت دانشگاه ها، شما از طریق موتورهای جستجو مثل Microsoft Academic Search یا Google نیز می توانید استادها را پیدا کنید.

در بسیاری از مواقع موتورهای جستجو وب سایت استادهایی را می یابند که در جستجوی صفحه به صفحه وب سایت دانشگاه ها ممکن است به چشم نیایند. برای جستجو از کلید واژه های مربوط به رشته مورد علاقه تان استفاده کنید، مثلا genetic engineering و برای اینکه جستجو را به دانشگاه ها محدود کنید، از امکان advanced search سایت گوگل و قسمت مربوط به domain استفاده کنید. اگر در باکس مربوطه بنویسید. edu دامنه جستجو محدود به دانشگاه های با این پسوند domain خواهد شد. اغلب دانشگاه های امریکا از این پسوند در domain وب سایت هایشان استفاده می کنند.

پیشنهاد مطالعه: دانلود نمونه انگیزه نامه تحصیلی انگلیسی

این روش جستجو در اغلب مواقع نتایج مربوط به وب سایت های استادها را به شما خواهد داد. این روش به خصوص برای بین رشته ای ها مفید است، چون بعضا یک زمینه تحقیقاتی در دپارتمان های مختلف دنبال می شود و شما ممکن است وب سایت همه دپارتمان ها را چک نکرده باشید. از آنجا که تعداد استادها زیاد است و تماس با آنها وقت زیادی می گیرد، بهتر است که با استادهایی که فاند دارند تماس بگیرید، اما یافتن این مساله ساده نیست. اگر دوستانی در دانشگاه مقصد دارید با دوستانتان تماس بگیرید و بپرسید که کدام یک از استادان فاند دارند.

همچنین بعضی از استادها روی صفحات سایت خودشان می نویسند که به دنبال دانشجوی جدید هستند. تقریبا تمام استادانی که به دنبال دانشجوی جدید هستند فاند هم دارند. سعی کنید تمرکز خود را بر روی این استادها قرار دهید، اما اگر نتوانستید از داشتن فاند استاد اطلاع پیدا کنید، می توانید با استادها تماس بگیرید و ببینید که آیا مایل به گرفتن دانشجوی جدید هستند یا خیر. با پرسیدن این سوال استادها معمولا به شما خواهند گفت که آیا امکان دادن فاند به شما را دارند یا خیر. در متن ایمیل هایی که می زنید، حتما از تجربیات تحقیقاتی خود که مرتبط با زمینه تحقیقاتی استاد است بنویسید. توصیه می شود که اگر وقت دارید نگاهی به مقالات اخیر استاد هم بیاندازید و در ایمیل بگوید که با چه قسمت هایی از کار آشنا هستید. در صورتی که ایده ای برای ادامه کار یا بهبود آن داشته باشید شانس گرفتن پذیرش شما بالاتر خواهد رفت، یا حتی اگر یک سوال خوب در مورد کار بپرسید، اما در مورد سوال کردن زیاده روی نکنید و سوال های متداول نپرسید. اگر پذیرش گرفته اید، اما فاند ندارید و با استادها برای گرفتن فاند مکاتبه می کنید حتما در متن ایمیل بنویسید که پذیرش گرفته اید. ضمنا حتما رزومه تان را هم به ایمیل پیوست کنید.

استادها در فصل پذیرش تعداد بسیار زیادی ایمیل از دانشجوها دریافت می کنند و معمولا فرصت کافی برای خواندن همه ایمیل ها را ندارند و حتی استاد هایی که به دنبال دانشجو هستند ترجیح می دهند بیشتر از یک دقیقه برا ی خواندن ایمیل شما وقت نگذارند. در نتیجه ایمیل را طوری بنویسید که استاد بتوان درکوتاه ترین زمان ممکن با تجربیات شما آشنا بشود.

زمان مناسب برای مکاتبه با استادها

4- زمان مناسب برای مکاتبه با استادها جهت تحصیل در خارج

[divide style=”dashs” icon=”square” icon_position=”right” width=”short” color=”#1e73be”]

در اغلب دانشگاه ها دانشجویان حداقل شش ماه قبل از شروع سال تحصیلی جدید انتخاب شده اند. در نتیجه بازه زمانی 6 الی 12 ماه قبل از شروع سال تحصیلی جدید بهترین زمان مکاتبه با استادهاست، اما به طور قطع نمی توان گفت که چه زمانی در این بازه شش ماهه بهترین زمان است. برخی معتقدند که اگر تماس با استادها را قبل از مهر ماه شروع کنید شانس این که استادها ایمیل شما را پاسخ دهند بیشتر است، چرا که ترافیک ایمیل ها در مهر و آبان بیشتر می شود. آنچه که مسلم است، این است که برای گرفتن پذیرش تحصیلی، تماس با استادها بسیار مهم است و شما حتی اگر جوابی از استادها دریافت نکنید، شانس گرفتن پذیرش و فاند خود را با تماس گرفتن با استادها بالا خواهید برد.

مراحل اپلای کردن | فرآیند اپلای | راهنمای اخذ پذیرش تحصیلی | مدارک مورد نیاز برای اپلای

مدارک مورد نیاز برای اپلای

5- آماده سازی مدارک مورد نیاز برای اپلای

[divide style=”dashs” icon=”square” icon_position=”right” width=”short” color=”#1e73be”]

5-1- آزمون های زبان برای اخذ پذیرش تحصیلی

الف) آزمون زبان آیلتس

یکی از مدارک مور د نیا ز برای گرفتن پذیرش نمره آزمون زبان می باشد. یکی از آزمون هایی که می توانید در آن شرکت کنید، آزمون آیلتس است. آزمون آیلتس زیر نظر دانشگاه کمبریج British Council و مرکز آیلتس استرالیا برگزار می شود. آزمون آیلتس در دو نوع جنرال و آکادمیک ارائه می گردد و مدت اعتبار آن دو سال است. دقت کنید که برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارجی شما باید در نوع آکادمیک آزمون شرکت کنید.

نمره این آزمون از 1 تا 9 می باشد و قبولی و ردی در آن وجود ندارد. دانشگاه ها یک حداقل تعیین می کنند و نمره ای که شما در این آزمون کسب می کنید باید با حداقلی که دانشگاه تعیین کرده حداقل مساوی و یا از آن بیشتر باشد.

ب) آزمون تافل

آزمون بعدی که در فرآیند اپلای کاربرد دارد آزمون تافل می باشد. آزمون تافل برا ی سنجش میزان مهارت و توانایی شما در برقراری ارتباط و امکان تحصیل به زبان انگلیسی می باشد. کسب نمره لازم در این آزمون یا آزمون آیلتس برای ادامه تحصیل در یک کشور خارجی ضروری می باشد. اعتبار آزمون تافل دوساله است و سه صورت برگزار می شود. نوع CBT که بر مبنای کامپیوتری می باشد که نزدیک به چندین سال است که دیگر برگزار نمی شود.

نوع دیگری آزمون تافل ، آزمون بر روی کاغذ بود که از سال 2012 به طور کلی حذف شد. نوع سوم این آزمون ، آرمون اینترنتی تافل است که دارای چهار بخش می باشد. که هر بخش 30 نمره داشته و نمره کل آزمون 120 می باشد. نمره 100 به بالا نمره خوبی به حساب آمده و می تواند نقطه قوت رزومه شما در این زمینه به حساب بیاید.

ج) آزمون زبان GRE

آزمون بعدی که کمک کننده در این فرآیند است آزمون GRE می باشد. این امتحان برای متقاضیان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه های آمریکا اجباری است و کارنامه این آزمون را باید در هنگام اپلای برای دانشگاه ها بفرستند. همچنین برای برخی از دانشگاه های کانادا نیز نمره این امتحان اجباری است (در این مورد به سایت دانشگاه و دپارتمان رشته موردنظر خود مراجعه کنید). دقت کنید که نمره این امتحان ارتباطی به نمره امتحان تافل/آیلتس ندارد.

امتحان تافل/آیلتس برای سنجش سطح زبان است. بنابراین برای دانشگاه هایی مانند دانشگاه آمریکا شما باید هم نمره امتحان تافل/آیلتس را ارائه دهید و هم نمره امتحان GRE . این امتحان در دو نوع جنرال و سابجکت برگزار می شود. رشته های زیست شیمی، زیست شناسی سلولی مولکولی، زیست شناسی، علوم کامپیوتر، ادبیات انگلیسی، ریاضی، فیزیک و روانشناسی امتحان سابجکت هم دارند ولی برای بقیه رشته ها مانند رشته های مهندسی فقط شرکت در امتحان جنرال لازم است. مدت اعتبار GRE پنج سال است.

مراحل اپلای کردن | فرآیند اپلای | راهنمای اخذ پذیرش تحصیلی | مدارک مورد نیاز برای اپلای

5-2- ریزنمرات و دانشنامه و ترجمه آن

یکی از مدارکی که برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارجی احتیاج دارید، ترجمه دانشنامه و ریزنمرات است. اگر در دانشگاه های ملی روزانه درس خوانده اید، براساس منطقه ای که در آن درکنکور شرکت کرده اید، مطابق با سنوات تحصیل، تعهد خدمت برای دولت را دارید و در نتیجه نمی توانید بلافاصله پس از فارغ التحصیلی مدرک خود را دریافت کنید، اما راه هایی برای آزاد سازی مدرک وجود دارد. آزادسازی مدرک از دانشگاه های سراسری

روش های آزادسازی و دریافت دانشنامه:

1) باید مطابق سنوات تعهد خدمتتان کار کرده باشید

2) از قانون عدم کاریابی استفاده کرده باشید

3) هزینه آزادسازی مدرکتان را بپردازید.

الف) کار و سابقه کاری

اگر بعد از فارغ التحصیلی به میزان تعهد خدمتتان، سابقه کار داشته باشید، با ارائه مدارک می توانید دانشنامه و ریزنمراتتان را آزاد کنید. توجه کنید که براساس منطقه ای که از آن در کنکور قبول شده اید تعهد خدمت تان فرق می کند. اگر سابقه کاری شما کمتر از میزان تعهد خدمت تان است، به همان میزان کارتان، از مبلغ آزاد سازی کم می کنند و هزینه زمان باقی مانده را باید بپردازید. سابقه کاری را مطابق تقدم زمانی، ابتدا برای مقطع لیسانس و بعد برای فوق لیسانس استفاده می کنند. سابقه کاری همزمان با تحصیل در مقطع کارشناسی یا دوره های روزانه کارشناسی ارشد مورد قبول نیست. همچنین برای بعضی از دانشگاه ها ارائه بیمه برای کار لازم است.

پیشنهاد مطالعه: آیین نامه آزاد کردن مدرک تحصیلی وزارت علوم

ب) عدم کاریابی

عدم کاریابی روش دومی است که از طریق آن می توانید مدرک خود را آزاد نمایید. شش ماه بعد از فارغ التحصیلی و شش ماه بعد از پایان خدمت و یا معافیت، با مراجعه به اداره کار، می توانید تقاضای کارکنید، اگر بعد از گذشت شش ماه،نامه ای مبنی بر عدم کاریابی به شما داده شد، دانشگاه مدرک شما را آزاد می کند.

حتما بخونید: شرایط و نحوه دریافت اصل دانشنامه

ج) پرداخت هزینه

در نهایت چنانچه استفاده از روش های بالا برای شما ممکن نیست، می توانید هزینه مدرک خود را بپردازید و مدرکتان را آزاد نمایید.

د) برای فارغ التحصیل ها

با پرداخت هزینه تحصیل، می توانید مدرک خود را آزاد کنید. هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی بسته به سال ورود به دانشگاه، رشته، تعداد ترم و واحد و منطقه قبولی کنکورتان متفاوت است.

ه) برای دانشجوها

اگر هنوز فارغ التحصیل نشده اید، می توانید با گرفتن گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه ، که در آن تاریخ فارغ التحصیلی درج شده باشد، برای گرفتن پذیرش اقدام کنید. همچنین می توانید ریزنمرات هر ترمی را که گذرانده اید، قبل از فارغ التحصیلی خریداری کنید، و مبلغ آن به مراتب از آزادساز دانشنامه کمترخواهد بود.

5-3- ترجمه دانشنامه و ریزنمرات

برای ترجمه مدارک بعد از آزادسازی مدارک مطابق آنچه در بالا گفته شد، به دارالترجمه مراجعه کنید و مدارک را به آنها تحویل دهید. اگر درلیست مدارک دانشگاه شما ذکر شده که ترجمه حتما باید حاوی مهردادگستری و وزارت امور خارجه باشد، از دارالترجمه بخواهید که این دو مهر را هم برای شما بگیرد، درغیراین صورت مهرخود دارالترجمه رسمی و کافیست.

مدرک موقت که بعد از فارغ التحصیلی به شما می دهند، همچنین ریز نمرات بدون مهر وامضای دانشگاه قابل ترجمه رسمی نیست، اما در صورتی که برای درخواست پذیرش از یک دانشگاه، به اصل مدارکتان دسترسی ندارید، می توانید با هماهنگی با دانشگاه مقصد، و در صورت قبولی آنها ، ترجمه غیررسمی ریز نمرات تان را برای آنها بفرستید و در صورت قبولی در آن دانشگاه، اصل مدارک را بعدا ببرید. همچنین بعضی از دانشگاه ها ، ریز نمرا انگلیسی برای اپلای به شما تحویل می دهند.

5-4- فرم درخواست پذیرش Application form

بطور کلی یکی از اصلی ترین مراحل اقدام برای گرفتن پذیرش، پر کردن فرم های فراهم شده توسط دانشگاه هاست. که اطلاعات کلی و مورد نیاز فرد متقاضی را جمع آوری می کند. اکثر قریب به یقین دانشگاه ها نیازمند به ثبت اطلاعات متقاضی از طریق این فرم ها هستند.

اکثر این فرم ها بصورت آنلاین و در موارد کمی بصورت کاغذی وجود دارند. نوع فرم ها به دانشگاه مقصد بستگی دارد. در فرم آنلاین معمولا متقاضی بعد از ساختن پروفایلی مخصوص به خود، اطلاعات خواسته شده را بصورت آنلاین وارد کرده و در پایان فرم را تایید می کند. امکان ذخیره اطلاعات وارد شده نیز معمولا فراهم شده تا دانشجو بتواند اطلاعات را با دقت وارد کند.

پس از تایید نهایی و ارسال اطلاعات معمولا امکان ویرایش فرم وجود ندارد، اما قبل از ارسال نهایی معمولا می توانید به دفعات اطلاعات وارد شده را ویرایش کنید. بعضی دانشگاه ها از فرم های کاغذی به جای فرم های آنلاین استفاده می کنند. در این موارد داوطلب فرم مخصوص که در سایت دانشگاه آورده شده را پرینت کرده و اطلاعات آن را پر کرده و امضا می کند و همراه سایر مدارک برای دانشگاه پست می کند.

پس از پر کردن فرم های آنلاین معمولا از شما درخواست می شود که هزینه بررسی این مدارک به نام application fee شناخته می شود را بپردازید. در این قسمت معمولا باید با استفاده از کارت های الکترونیکی debit یا credit و یا چک های مربوط به بانک های خارجی این هزینه را پرداخت کرد. در مواردی درصورتیکه application form بصورت کاغذی باشد و دانشگاه خواهان گرفتن application fee معمولا قسمتی برای این منظور اختصاص داده می شود که دانشجو شماره کارت (و دیگر اطلاعات مورد نیاز) را در قسمت مورد نظر بنویسد. پس از دریافت مدارک شما توسط دانشگاه، مبلغ مورد نظر از کارت شما کسر خواهد شد. در مورد تهیه کارت اعتباری و پرداخت آنلاین در بخش های بعدی به تفصیل بحث خواهد شد.

5-5- رزومه cv

یکی از مهمترین مدارک مورد نیاز برای گرفتن پذیرش، سی وی است. رزومه در واقع مجموعه ای از قابلیت ها، تجربیات، تحصیلات و افتخارات شماست که خود شما تهیه می کنید. نوشتن رزومه نویسی هنری است که به مرور زمان و پس از تجربه و بررسی سی وی های دیگران به مرور فرا می گیرید. یکی از نکاتی که باید در نوشتن رزومه خیلی به آن توجه کرد این است که نوشتن سی وی باید بر اساس نیاز مکانی باشد که می خواهیم سی وی را برایش بفرستیم. مثلا سی وی هنگام اقدام برای یک تقاضای کاری با زمان اقدام برای گرفتن پذیرش و یا حتی برای برگزاری کارگاه آموزشی متفاوت است.

پیشنهاد مطالعه: نمونه cv برای اپلای

5-6- توصیه نامه

توصیه نامه یا همان recommendation letter یکی از موارد بسیار مهم در روند گرفتن پذیرش می باشد و اگرچه در نگاه اول ممکن است کم اهمیت به نظر برسد، اما می تواند یکی از عوامل بسیار مهم و موثر در فرآیند پذیرش باشد. توصیه نامه نامه ای است که فردی با صلاحیت (معمولا استاد دانشگاه) که قبلا با شما در امور تحصیلی یا حرفه ای کار می کند.

شهرت نویسنده در اهمیت و « توصیه » کرده است، می نویسد و با ذکر خصوصیات خوبتان شما را به اصطلاح اعتبار توصیه نامه تاثیر بسزایی دارد و اگر استادی داشته اید که در رشته خودش شهرت جهانی دارد، توصیه نامه خوب او می تواند کلید پذیرش شما باشد. طبیعتا دسترسی به چنین افرادی در اغلب مواقع ساده نیست. به همین خاطر گرفتن توصیه نامه از چنین اشخاصی تنها برای عده ی محدودی از دانشجویان ممکن است و اغلب دانشجویانی که به دنبال پذیرش هستند از استادان خود که احتمالا در سطح جهانی مشهور نیستند توصیه نامه می گیرند و بسیاری از این افراد با همین توصیه نامه ها می توانند پذیرش بگیرند.

پیشنهاد مطالعه: چطور اپلای کنیم

نکات مهم در توصیه نامه

  • هرگز نمونه آماده را عینا کپی نکنید. استاد هایی که قرار است این نامه را بخوانند به راحتی متوجه خواهند شد که این متن را شما ننوشته اید. آنها همیشه با تعداد زیادی از این نامه ها سر و کار دارند.
  • یک اشتباه در نوشتن توصیه نامه، طولانی نوشتن آن است. توصیه نامه معمولا بیشتر از یک صفحه نیست.
  • توصیه نامه برای گرفتن پذیرش معمولا از استادان دانشگاه گرفته می شود. هر چه استاد سابقه کاری بیشتری با شما داشته باشد بهتر است، مثلا استاد راهنما بهتر از استادی است که تنها یک بار با او درس داشته اید.
  • از بین استادان خود سعی کنید افرادی که از نظر رتبه علمی، از نظر سطح تحصیلات، و از نظر موقعیت در دانشگاه وضعیت بهتری دارند را انتخاب کنید، اما همانطور که قبلا اشاره شد، مطمئن شوید که استاد توصیه نامه خوبی برای شما خواهد نوشت.
  • توصیه نامه خوب از استادی غیرمشهور، بسیار بهتر از یک توصیه نامه متوسط از استادی مشهور است.
  • در موارد خاص می توانید از افرادی خارج از دانشگاه نیز توصیه نامه بگیرید، اما این گزینه را به عنوان گزینه آخر در نظر بگیرید و از افرادی که از نظر علمی شناخته شده باشند درخواست توصیه نامه کنید.

5-7- انگیزه نامه sop

Statement of Purpose یا انگیزه نامه یکی از مدارک مهم برای گرفتن پذیرش است که به دقت خوانده می شود. این نامه که توسط متقاضی نوشته می شود با نام های مختلفی در دانشگاه های مختلف دیده می شود که همگی آنها تقریباً یک مفهوم را می رسانند. SOP فرصتی است که دانشگاه ها به متقاضیان می دهند تا در کنار سایر مدارک، بتوانند با بیان خود در مورد ویژگی ها ی شخصیتی، گذشته ، علایق، موفقیت ها ، دلایل ادامه تحصیل، و اهداف آکادمیک خود بنویسند و بدین ترتیب مجموعه مدارک مورد نیاز برای اپلای کردن، صرفاً یک سری عدد و رقم و کاغذ نباشد، بلکه فرد بتواند اهداف خود را از ادامه تحصیل به بهترین نحو بیان کرده و کمیته پذیرش را مجاب نماید که وی را از بین صدها متقاضی انتخاب کنند. نکته مهم در نوشتن انگیزه نامه این است که هیچ فرمت مشخص و ثابتی برای آن وجود ندارد. در واقع انگیزه نامه هر شخص منحصر به فرد بوده و ساختار و شیوه نگارش منحصر به فرد هر شخص، آن را تاثیر گذار و جذاب جلوه می دهد. بنابراین سعی کنید در نوشتن انگیزه نامه به هیچ وجه کپی نکنید.

پیشنهاد مطالعه: انگیزه نامه برای اپلای

 

بطور خلاصه مراحل اپلای به صورت زیر می باشد:

  •  انتخاب کشور مناسب و فراهم کردن فهرستی از دانشگاه های کشورها با زمان بندی دقیق
  • تعیین نیازهای اولیه برای اپلای با توجه به برنامه دانشگاه و رشته مورد نظر
  • شرکت در آزمون های مورد نیاز که با توجه به کشور و دانشگاه هدف ( آزمون هایی مانند TOEFL، IELTS، GRE و غیره)
  • تهیه و تنظیم رزومه تحصیلی به بهترین شکل
  •  انتخاب استاد و ارتباط با استاد
  •  تهیه مدارک مورد نیاز مانند مدارک دانشگاهی، ریزنمرات، رزومه تحصیلی، نوشتن یکی از انواع اپلیکیشن لتر، انگیزه نامه، SOP و …و  1 یا 2 توصیه نامه.
  • ارسال مدارک برای دانشگاه مورد نظر
  •  تکرار این پروسه برای تمام دانشگاه ها

6- واژه نامه کلمات کلیدی برای متقاضیان اپلای

[divide style=”dashs” icon=”square” icon_position=”right” width=”short” color=”#1e73be”]

Admission -1

به معنی پذیرش می باشد. به عبارتی دریافت جواب مثبت از دانشگاه برای شروع تحصیل می باشد.

Application fee -2

هزینه ای که برای اقدام و ارسال درخواست پذیرش باید پرداخت شود. این هزینه در امریکا معمولا بین 30 تا 100 دلار متغیر است.

Apply -3

به معنی ارسال درخواست برای گرفتن پذیرش می باشد. این مرحله شامل پرکردن فرم های مورد نیاز و ارسال مدارک به دانشگاه های مختلف است.

Campus -4

به محیطی گفته می شود که عمده بنای ساختمان های دانشگاه در آن قرار دارد. عموماً دانشگاه های بزرگ

داشته campus فقط یک ساختمان و یک محیط خاص ندارند و ممکن است در چندین شهر و ایالت مختلف باشند.

Credentials -5

این عبارت به معنی سوابق و مدارک، مانند توصیه نامه های استادان، ریزنمرات، نمرات GRE و TOEFL می باشد

CV-6

مخفف Curriculum Vitae می باشد و شناسنامه حرفه ای فرد به حساب می آید. تفاوتش با رزومه در این است که محدودیتی در تعداد صفحاتش وجود ندارد و هر مورد که جزئی از فعالیت های فرد باشد (مانند مقاله، سابقه کاری، جوایز گرفته شده، …) در آن ذکر می شود.

Deadline -7

این عبارت به معنی سررسید، موعد می باشد. به عبارتی تاریخی است که قبل از آن باید مدارک متقاضی به دانشگاه برسد تا دانشگاه در مورد دادن پذیرش تصمیم گیری نماید.

Department -8

به معنی دانشکده یا همان دپارتمان است.

Faculty- 9

این عبارت به معنی دانشکده یا هیأت علمی است.

Fellowship -10

فلوشیپ کمک هزینه ای است که به دانشجویان ممتاز تعلق می گیرد.

Financial aid -11

این عبارت به معنی کمک هزینه تحصیلی می باشد.

Fund -12

فاند تحصیلی در لغت به معنی بودجه است و در پذیرش به هر نوع کمک هزینه یا بورسی که به دانشجویان تعلق می گیرد. همچنین به بودجه ای که استادی برای پیشبرد پروژه از صنعت یا موسسات تحقیقاتی دریافت می کند fund گفته می شود.

F-1 visa -13

ویزای F1 ، ویزای دانشجویی ایالات متحده آمریکا می باشد. تمام افراد غیرآمریکایی که برای تحصیل به آمریکا سفر می کنند باید این نوع ویزا را دریافت نمایند.

GRE -14

جی آر ای آزمون زبانی است که شامل سه بخش مختلف می باشد. این امتحان برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های آمریکا و برخی دانشگاه ها در کشورهای دیگر مانند کانادا مورد نیاز است.

I-20 -15

آی 20 فرمی است که پس از گرفتن پذیرش از دانشگاه های آمریکا متقاضی دریافت می کند. در زمان مراجعه به سفارت برای دریافت ویزای دانشجویی از آمریکا این فرم مورد نیاز است.

Internship -16

انترنشیپ به معنی کار آموزی می باشد. یعنی دوره ای است که در طی آن دانشجو در موسسه ای کار می کند و معمولا به ازای کار خود حقوق دریافت می نماید.

LoR -17

LOR مخفف Letter of Recommendation به معنی توصیه نامه ای که استاد به دانشجو ارائه می دهد.

M.Phil. -18

این دوره اولین مرحله دوره دکتری در برخی دانشگاه ها مخصوصا انگلستان می باشد، اما به صورت مستقل نیز بعد از دوره های Bachelor یا Master در بعضی از دانشگاه ها و رشته ها ارائه می شود.

Major -19

میجر به رشته اصلی تحصیلی گفته می شود. به این دلیل که بعضی از دانشجویان در بعضی از کشورها دو رشته تحصیلی متفاوت را با هم جلو می برند. یکی از این دو رشته، رشته اصلی است و رشته دیگر رشته فرعی یا Minor می باشد.

Minor -20

به رشته تحصیلی فرعی گفته می شود.

Postdoc -21

پسداک به معنی دوره تحقیقاتی پسادکتری می باشد. دوره ای است پس از دوره دکتری که در طی آن فرد در دانشگاه یا موسسه پژوهشی به تحقیقات می پردازد.

Prospective student -22

اصطلاحی است که در وب سایت دانشگاه ها زیاد به چشم م یخورد و به معنی داوطلبانی است که مایل هستند در آینده در آن دانشگاه به تحصیل بپردازند.

RA -22

آر ای مخفف Research Assistantship موقعیت شغلی است که، دانشجو در دانشگاه بر روی پروژه تحقیقاتی خاصی کار می کند و به ازای کار خود از استاد حقوق دریافت می کند.

Resume -23

رزومه خلاصه ای از سوابق تحصیلی، کاری، مهارت ها، آثار منتشر شده و … فرد م یباشد. رزومه معمولا 1 تا 3 صفحه است.

Sop -24

SOP مخفف Statement of Purpose به معنی انگیزه نامه است. متنی که اکثر دانشگاه ها در هنگام ارسال مدارک به خصوص برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری از شما درخواست می کنند. در این متن شما باید در یک صفحه به طور کلی علت علاقمندی خود به آن رشته خاص و دانشگاه خاص، هدفتان از تحصیل، موضوعاتی که برای مطالعه در ذهن دارید و هر مورد خاص دیگری را توضیح دهید.

TA -25

تی ای مخفف Teaching Assistantship در این موقعیت شغلی، دانشجو در تدریس درس خاصی به استاد کمک می کند و به ازای آن از دانشگاه حقوق دریافت می کند.

26- transcripts

به معنی ریزنمرات و کارنامه تحصیلی می باشد.

مراحل اپلای کردن | فرآیند اپلای | راهنمای اخذ پذیرش تحصیلی | مدارک مورد نیاز برای اپلای

دیدگاه کاربران
  • جواد 3 سپتامبر 2020

    با عرض سلام خدمت شما
    یه سوال داشتم و اون اینکه از تصمیم گیری تا اپلای برای کانادا چقدر هزینه داره ؟؟ فقط رفتن و رسیدبه اونجا ؟؟؟ با توجه بخ اینکه دانشگاه ازاده و معافی خدمت دارم یعنی هزینه ازاد سازی و وثیقه خدمت ندارم و در ضمن تا بهمن ماه جواب ازمون ایلسمم میاد که اگر قبول شم چه هزینه هایی میمونه ؟؟؟یه هزینه ترجمه میمونه ( 4-5 تومن ) یه هزینه اپیکشین برای 5 دانشگاه میمونه( حدودا 11 تومن با دلار 17 تومن ) هزینههای سفر به یه کشور همسایی و خود ویزا دو بار ( 30 تومن ) هزینه بلیط ( 40تومن ) 3000 تا باید برد (50 تومن تقریبا ) حدوا 10 تومنم خرده خرجی باید در نظر گرفت
    این برایند ها با دلار 17 تومنی درست هستند ؟؟؟ چیزی از قلم نیوفتاده ؟؟؟

    • همیار ادمین 10 سپتامبر 2020

      با سلام
      شما میتونید فرم اخذ پذیرش سایت را با در نظر گرفتن رزومه تحصیلی و درخواستی که جهت اپلای دارید پر کنید
      کارشناس بررسی میکنند و با شما تماس میگیرند.
      شما میتونید سوالتون هم بپرسید.
      موفق باشید.

  • نسترن 24 نوامبر 2020

    ایا ما بر اساس فرم اپلای که در سایت دانشگاه پر میکنیم بر اساس ارزیابی و مطالعه ان فرم که توسط ما نوشته شده به ما پذیرش میدهند؟؟یعنی چون ایمل رو در فرم وارد میکنیم به ما خبر میدهند که پذیرش گرفتیم یا ریجکت شدیم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *