0

تفاوت بیانیه شخصی و بیانیه هدف چیست؟

4/5 - (4 امتیاز)

تفاوت بیانیه شخصی و بیانیه هدف

personal statement – statement of purpose

تفاوت بیانیه شخصی و بیانیه هدف | برنامه های تحصیلی برای تحصیلات تکمیلی غالبا شامل سندهایی نظیر بیانیه شخصی یا بیانیه هدف است. اما بیانیه شخصی چیست و بیانیه هدف به چه معنایی هستند؟ برای اینکه بتوانید به طور مستقیم به دستورالعمل دانشگاه پاسخ دهید و شانس پذیرش و اپلای در یک برنامه رقابتی را بهبود بخشید، باید از تفاوت بین این دو نوع بیانیه آگاه باشید.

به طور خلاصه، یک بیانیه شخصی به گذشته و پیشینه توجه می کند و یک بیانیه هدف به آینده نگاه می کند. به عبارت دیگر، یک بیانیه شخصی توضیح می دهد که شما چه کسی هستید، در حالی که یک بیانیه هدف یا همان SOP، کارهایی را که می خواهید انجام دهید توصیف می کند. هر دو بر تجربه و دانش شما تمرکز می کنند، اما اولی به خواننده در مورد شما به عنوان یک شخص می گوید، در حالیکه دومی تأکید می کند که می خواهید چه چیزی تحصیل کنید و چه برنامه هایی دارید تا با مدرک انجام دهید.

مواردی که در بیانیه شخصی باید بیان شود

یک بیانیه شخصی خوب باید حاوی مطالب زیر باشد:

  • انگیزه‌های شخصی شما برای اپلای برنامه
  • دستاوردها و موفقیت های شما
  • چالش‌هایی که با آنها روبرو شده‌اید و برطرف شده‌اید

یک بیانیه شخصی کمتر رسمی است و بیشتر به صورت شخصی می باشد، زیرا به روشی نوشته شده است که به خواننده اجازه می دهد تا شما، پیشینه شما، آرزوها و رویاهایتان، تجربه عملی شما، چالش ها و دشواری هایی که بر شما غلبه کرده اید را بشناسد.

پیشنهاد مطالعه: نحوه نگارش کاورلتر برای دانشگاه

بیانیه شخصی در مقابل نامه انگیزه

یک بیانیه شخصی بیشتر در مورد ارتقاء خود است، چرا که شما کاندیدای مناسبی برای مدرک تحصیلی مقطع مورد نظر هستید. انگیزه نامه بیشتر مربوط به برنامه های تحصیلی آینده شما است و اینکه چگونه آن مقطع مربوطه که متقاضی آن هستید به شما کمک می‌کند تا به اهداف خود برسید. دانستن تفاوت بین این دو مهم است زیرا ارسال اشتباه اسناد ممکن است باعث شود که شما از برنامه مورد نظر خود رد شوید.

چگونه بیانیه شخصی بنویسیم؟

بیانیه شخصی فرصت شما برای بدست آوردن است. این فرصتی برای شماست که بتوانید در مورد خود صحبت کنید (و چه کسی عاشق صحبت کردن در مورد خود نیست؟) و توضیح دهید به دانشگاه دقیقاً چه کسی هستید. بخش اصلی یک بیانیه شخصی فرصت شما برای صریح و صادق بودن درباره خود است. در مورد مبارزاتی که در طول تحصیل داشته اید یا تجربیات در حال تغییر زندگی که در طول زندگی خود پشت سر گذاشته اید صحبت کنید.

شما همچنین باید مشخص کنید که تجربه شخصی شما چگونه شما را به دانشجویی تبدیل کرده است که امروز هستید و چگونگی ادامه تأثیرگذاری بر مطالعات شما اثر خواهد گذاشت. این جایی است که بین یک بیانیه شخصی و انگیزه نامه همپوشانی کمی وجود دارد.

بسیار مهم است که در مورد خودتان صادق باشید و هر آنچه را که فکر می کنید کمیته پذیرش باید درباره شما بداند ترسیم کنید. مهمتر از همه، در یک بیانیه شخصی ، شما باید جایی برای خلاقیت داشته باشید. سعی کنید با یک حکایات جالب یا داستان زندگی خود توجه خواننده را جلب کنید. نقل قولی از نویسنده یا فیلسوف مورد علاقه خود باز کنید. ایده ای را ارائه دهید که خواندن آنها را حفظ می کند. رسا بودن مهم است، این دقیقاً همان چیزی است که آنها می خواهند.

تفاوت بیانیه شخصی و بیانیه هدف

پیشنهاد مطالعه: راهنمای نگارش CV دانشگاهی

سه نکته اصلی برای یادآوری در مورد بیانیه شخصی

  1. بصورت داستانی بیان کنید.

فرم داستانی بیانیه شخصی این شانس را می دهد تا نشان دهید که چرا شما به عنوان مثال کاندیدای خوبی هستید. بیانیه شخصی فرصتی عالی برای نشان دادن مهارت های نوشتاری شما است. زیرا هم توانایی زبانی خود را نشان می دهید و همچنین عزم خود را برای موفقیت در موضوع مورد نظر به خواننده انتقال می دهید.

  1. برای جلب توجه خواننده، جزئیات را اضافه کنید.

درباره زندگی خود داستان خوبی را به اشتراک بگذارید؛ خنده دار یا غم انگیز باشید اما مهمتر از همه قانع کننده و به یاد ماندنی باشید. هرچند جزئیات مختصری را که می توانید به اظهارات شخصی خود اضافه کنید، بهتر خواهد بود. به اشتراک گذاشتن پیروزی ها و ترس های خود، مثلا انگیزه تحصیل در پزشکی بر اساس بیماری پدر، تمایل طولانی مدت شما به مطالعه قانون برای اشتباهات تجربه شده یا علاقه شما به روباتیک یا تحقیقات هوش مصنوعی بپردازید. در عین حال متن باید شخصی و منحصر به فرد باشد.

  1. انگیزه و رویاهای خود را بصورت مختصر به اشتراک بگذارید.

در نوشتن درباره خود سعی کنید پرسروصدا باشید. از افعال محکم استفاده کنید و از عبارات مرسوم، مانند “تجربه چشم من را باز کرد” و غیره حدالامکان جلوگیری کنید. نشوته خود را طوری نگارش کنید که گویی دارید مستقیم با خواننده صحبت می کنید و هر کلمه را حساب شده و سنجیده بکار ببرید. از یک فرهنگنامه به امید اینکه متن نشوته خود را بروزرسانی کرده باشید استفاده نکنید، زیرا این امر می تواند جریان ایده های شما را بی جلوه نشان دهد و همچنین گوایی این می‌شود که شما آن را نگارش نکرده‌اید.

با توجه به تعداد زیاد برنامه هایی که دریافت می شوند، خواننده های کمیته پذیرش از یک داستان کوتاه و دقیق برای معرفی شما بیشتر استقبال می کنند. به رویاهایتان توجه کنید که انگار فقط چند دقیقه وقت دارید که خواننده را از ارزش خود برای برنامه خود ترغیب کنید – زیرا این حقیقت است. این لحظات را حساب کنید.

مقاله مرتبط: مراحل نگارش انگیزه نامه

چگونه انگیزه نامه یا بیانیه هدف بنویسیم؟

در انگیزه نامه انتظار می رود درباره خودتان صحبت کنید. اما برخلاف بیانیه شخصی، شما باید فضای بیشتری را برای بحث در مورد اهداف آینده خود اختصاص دهید تا اینکه در مورد تجربیات گذشته خود صحبت کنید. به طور معمول، نامه انگیزه شما برای پذیرش باید به سوالات زیر پاسخ دهد.

  • چرا متقاضی این برنامه هستید؟
  • چرا این زمان مناسب برای درخواست شماست؟
  • در آینده امیدوار هستید چه کاری انجام دهید (یعنی اهداف شغلی) و چگونه با این مدرک ارتباط دارد؟
  • منافع خاص شما در این زمینه چیست؟
  • آیا زمینه خاصی دارید که می خواهید تحقیق کنید، یا موضوعی را که مایلید آن را بررسی کنید؟
  • چه چیزی شما را کاندیدای مناسبی برای این برنامه می کند؟ در این مورد باید کمی در مورد خود، زندگی ، تجربیات و توانایی های خود صحبت می کنید که نوع دانشجویی شما را شکل داده است.

به عبارت دیگر ، شما باید وقت کمتری را صرف زندگی نامه و پشت پرده خود کنید و باید وقت بیشتری را صرف صحبت کردن این مورد را کنید که چه چیزی شما را وادار به تحصیل در آنجا می کند. توجه به این نکته مهم است که “انگیزه نامه ” رسمی است ، بنابراین باید متناسب با ساختار خود باشد.

اهمیت sop | ویرایش sop | سرقت ادبی انگیزه نامه | اشتباه رایج هنگام نوشتن انگیزه نامه

سه نکته اصلی برای در مورد یک بیانیه هدف یا انگیزه نامه:

یک انگیزه نامه علاوه بر سه فاکتوری که در ادامه خواهیم گفت موارد زیر را نیز به همراه داشته باشند:

  • نقاط قوت و سوابق تحصیلی شما
  • علایق تحقیق شما
  • اهداف شغلی شما
  • نحوه متناسب بودن با برنامه

بطور کلی دانشگاه هایی که درخواست بیانیه فرم هدف را می دهند می‌خواهند از دلایل خود برای پیگیری این رشته تحصیلی و اهداف بلند مدت خود در این زمینه برای آنها باخبر شوند. بیانیه هدف یا انگیزه‌نامه در مقایسه با بیانیه شخصی رسمی تر و آکادمیک است، زیرا قرار است پیشینه دانشگاهی و تجربه حرفه‌ای شما در این زمینه خاص را نشان دهد.

  1. به خواننده بگویید که چرا می خواهید این مدرک دانشگاهی را داشته باشید.

آیا شما یک علاقه طبیعی برای تحقیقات علمی دارید یا تعهد به تدریس در سطح دانشگاه دارید که به مدرک پیشرفته ای نیاز داشته باشید؟ بنابراین دلیل خود را به خواننده بیان کنید که چرا می خواهید این رشته تحصیلی و این مقطه را دنبال کنید.

  1. توصیف کنید که علاقه شما در این رشته چگونه شکل گرفته است.

باز هم، به طور خلاصه تجربه خود را در کلاس، در کار داوطلبانه، فرصت های فراهم شده، در دوره های کارآموزی شرح دهید. بطور کلی عواملی که باعث ایجاد انگیزه و علاقه برای تحصیل در این رشته شده است را بیان کنید.

  1. چه برنامه ای با این مدرک دارید؟

تأکید کنید که شما به این زمینه متعهد هستید و به یک هدف بلند مدت خاص، مانند کار در زمینه تحقیق، تدریس، کار در زمینه حقوق بشر، تدوین سیاست، امور بین الملل، امور مالی ، بهداشت و درمان یا هر یک از بسیاری از زمینه های قانع کننده دیگر می پردازید. سعی کنید به دور از زیاده نمایی، خاص باشید.

همانطور که دیده شد، تفاوت بین این دو نوع در این است که بیانیه شخصی بر روی سوابق فردی شما و دلایل خاص شما برای ادامه تحصیل متمرکز است در حالی که انگیزه نامه اهداف و آمادگی شغلی و شما را برای این برنامه نشان می دهد.

پیشنهاد مطالعه: شرح دورس یا کورس دیسکریپشن

مواردی که باید درباره نگارش یک بیانیه شخصی یا SOP که باید از آن مطلع باشید

  • شما باید دستورالعمل‌ها را با دقت بخوانید و به موقع جواب دهید. فراموش نکنید که اطلاعات مورد نیاز برنامه یا دانشگاه مورد نظر خود را اضافه کنید.
  • سعی کنید از جزئیات خاص استفاده کنید و با صدای واقعی و معتبر خود بنویسید. چنین رویکردی باعث می شود که بیانیه شخصی یا بیانیه هدف شما واقع بینانه‌تر و قابل ارتباط با کمیته پذیرش باشد. بطور مثال اینطور ننویسید که به جامعه شناسی علاقه دارید زیرا قبلاً کلاس جامعه شناسی داشتید. درباره مباحثی که مطالعه کرده‌اید یا تجربیات فوق برنامه، با کمیته پذیرش بیشتر در میان بگذارید.
  • ویرایش و تصحیح کامل مورد مهم در برای نگارش های می باشد. بخش عمده‌ای از بیانیه شخصی یا بیانیه هدف شما توانایی نشان دادن مهارت های عالی در نوشتن است. پس از تهیه پیش نویس سند خود، از شخصی که به اندازه کافی تجربه دارد بخواهید که آن را مورد بازبینی قرار دهد.

مقاله مرتبط: انگیزه نامه برای بورسیه تحصیلی

تفاوت بیانیه شخصی و بیانیه هدف

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *