0

گواهی تمکن مالی چطور بررسی می شوند؟

5/5 - (1 امتیاز)

 گواهی تمکن مالی چطور بررسی می شوند؟

برای بررسی گواهی تمکن مالی معمولا هشت بخش زیر بررسی می شوند که به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

  1. شغل
  2. سابقه شغلی
  3. درجه شغلی – گرید – طبقه شغلی
  4. میزان حقوق
  5. هزینه های جاری
  6. مجرد –متاهل- فرزند
  7. صاحب خانه – اجاره نشین
  8. داشتن حساب های متعدد در بانک ها

پیشنهاد مطالعه: گواهی تمکن مالی مطابق واحد پول مقصد

1- شغل

اثبات تمکن مالی برای همه مشاغل یکسان نیست و بر اساس مشاغل یک فرد محاسبه می شود. به عنوان مثال وقتی صحبت از مشاغل آزاد می شود می تواند هر شغلی باشد مانند روزنامه فروشی و یا معامله گر املاک. مشخص است که سطح درآمد و گردش مالی این دو مورد یکسان نیستند.

بطور مثال اگر شما جواز کسب کتابفروشی داشته باشی میانگین درآمد شما با توجه به محل کتابفروشی و شرایط کاری به صورت میانگین در نظر گرفته می شود. همچنین اگر شما نمایشگاه خودروهای لوکس داشته باشید پس باید گردش مالی و تمکن شما بالای 3 میلیارد تومان باشد.

 

2- سابقه شغلی

سابقه شغلی نکته مهمی در محاسبه تمکن فرد است. برای آقایان با در نظر گرفتن زمان به اتمام رسیدن سربازی و سن کنونی باید نشان دهند که سابقه خوب شغلی به لحاظ زمانی دارید. بطور مثال اگر یک فردی 25 سال سن داشته باشد و با در نظر گرفتن مدت سربازی که به صورت میانگین در 20 سالگی سربازی به اتمام رساند باشد، صرف نظر از اما و اگر های پیدا کردن شغل در ایران ، می تواند 5 سال زمان را به عنوان سابقه شغلی داشته باشد.

3- درجه شغلی – گرید – طبقه شغلی

البته فاکتور سابقه شغلی به درجه شغلی یا گرید ها بستگی دارد. بطور مثال افراد با 3 الی 5 سال نمی توانند درجه شغلی خیلی خوبی داشته باشند. این بررسی برای افرادی است که دیپلم خود را اخذ کرده اند و بعد برای سربازی اقدام کرده اند و فرصتی برای رفتن به دانشگاه نداشتند.

 

گواهی تمکن مالی چطور بررسی می شوند؟

راهنمای مهاجرت کانادا | ویزای کانادا | تحصیل در کاناداویزا استارتاپ کانادا | انواع بورسیه تحصیلی آلمان | اپلای | اسکولارشیپ

4- میزان حقوق و درآمد

میزان حقوق در کشور از طریق اداره کار مشخص می شود و با توجه به سنوات شغلی، شرایط اقلیمی و جغرافیایی، مالیات و… به فرد پرداخت خواهد شد. بنابراین یک شخص نمی تواند با 5 سال سابقه شغلی، درآمدی معادل یک مدیر یا معاون دریافت کنید.

 

5- میزان هزینه های جاری

هزینه های جاری زندگی مانند خوراک، پوشاک، تفریح، اجاره منزل، هزینه های نگهداری خودرو، بیمه و…. می باشد. باید به این نکته توجه داشت که مدارک شغلی افرادی که از تهران صادر می شوند به دلیل تفاوت هینه ها با شهرستان یکسان نمی باشد. بنابراین میزان مبلغ تمکن با توجه به هزینه های جاری زندگی در تهران باید محاسبه شود.

مکاتبه با اساتید | راهنمای مکاتبه و ایمیل زدن به استاد | چگونگی پاسخ به سوالات رایج در مصاحبه PhD | رتبه بندی دانشگاه جهان

6- هزینه ها با توجه به وضعیت فرد: مجرد –متاهل- فرزند 

هزینه های زندگی افراد مجرد با هزینه متاهلین یکسان نمی باشد و از این رو بر روی تمامی گزینه های جاری زندگی تاثیر خواهد گذاشت. داشتن فرزند یکی دیگر از هزینه های است که باید با دقت و با توجه به سن فرزند محاسبه شود. همانطور که میدانید در اکثر کشور ها حقوق فرزندان یکسان نیست و با توجه به سن آنها و نیاز های سنی آنها کارشناسی می
شود .

7- صاحب خانه – اجاره نشین

باید توجه نمایید که شما اگر سند ملکی ارائه ندهید باید در نظر داشته باشید که افسر پرونده در نظر میگیرد که شما اجاره نشین هستید و با توجه به میزان اجاره بخشی از درآمد برای اجاره در نظر خواهد گرفت و بعد کسر هزینه های جاری و سابقه شغلی شما در نظر خواهند گرفت که شما در یک ماه چه مقدار می توانید پس انداز داشته باشید.

8- داشتن حساب های متعدد در بانک ها و استفاده صحیح از آنها 

برای مثال شما ممکن است در یکی از حساب های بانکی 500 میلیون تومان داشته باشید و در 2 حساب دیگر 50 و 300 میلیون داشته باشید در این شرایط باید از 2 بانک 50  و 300 میلیون هم نامه تمکن بگیرید .

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *