0

مراحل نگارش CV | شش مرحله برای نگارش یک سی وی (CV)

رای دهید

6 مرحله برای نگارش یک CV استاندارد برای اپلای  

مراحل نگارش CV | قوانین نگارش سی وی (Curriculum Vitae) که به اختصار (CV) نامیده می‌شود برای اپلای در مقاطع مختلف تحصیلی مانند قوانین نگارش برای برنامه های کاری یکسان نیست. در CV آکادمیک، شما می‌خواهید به کمیته اخذ پذیرش تحصیلی نشان دهید که مهارت‌ها و مدارک تحصیلی شما برای برنامه های آنها مناسب است. نکاتی که در ادامه بیان خواهیم کرد به شما کمک می کند تا سی وی – CV بی عیب و نقص را برای درخواست خود نگارش کنید:

1- بین رزومه و CV تفاوت وجود دارد.

در حالی که هر دو اسناد شامل تاریخچه کوتاهی از فعالیت های شما هستند، اما یک رزومه بیشتر بر روی دستاوردهای حرفه ای متمرکز است، در حالی که یک CV دستاوردهای دانشگاهی شما را پر رنگ می‌کند. در نتیجه، بیشتر برنامه‌های دانشگاهی درخواست CV را از شما خواهند کرد. ممکن است استثناء وجود داشته باشد که به عنوان مثال برای MBA بیشتر دانشگاه‌ها درخواست رزومه از شما می کنند.

2- در مراحل نگارش CV بر سوابق تحصیلی خود تمرکز کنید.مراحل نگارش CV

قانون طلایی نگارش CV  برای اپلای در برنامه های ارشد یا دکتری تأکید بر دستاوردهای دانشگاهی شما نسبت به دستاوردهای حرفه ای است. مطمئناً باید به تجربه حرفه ای اشاره کنید، اما در مورد آموزش دانشگاهی خود باید به جزئیات بیشتری بپردازید. علاوه بر مشخص کردن مدارک دانشگاهی که کسب کرده‌اید و زمانی که فارغ التحصیل شده‌اید، باید به برخی از مرتبط ترین دوره‌های شرکت کرده و جوایز دانشگاهی که کسب کرده‌اید نیز اشاره کنید. مخصوصاً موارد مرتبط با رشته تحصیلی شما.

3- کار داوطلبانه و کارآموزی بیش از آنچه فکر می کنید مهم است.

کارآموزی یا کار داوطلبانه به کمیته پذیرش نشان می دهد که علایق شما چیست، اما همچنین می‌خواهید به دلایل دیگری غیر از سود مالی، سخت تلاش کنید و یا به دیگران کمک کنید. اگر قصد دارید تا زمینه تحصیلی خود را تغییر دهید، کار داوطلبانه یا کارآموزی می تواند به شما کمک کند تا شکاف بین موضوع فعلی و تخصص مورد نظر شما را پر کند. در اینجا شما باید بر توصیف کارهایی که انجام داده‌اید متمرکز شوید. اطلاعات لازم را برای کمیته پذیرش ارائه دهید تا نتیجه گیری‌های خود را به دست آورند. آنچه که کمیته پذیرش را تحت تأثیر قرار می‌دهد تجربه تدریس است، زیرا این نیمی از فعالیت ها در محیط آکادمیک است. بنابراین حتماً هر موقعیت داوطلبانه، کارآموزی یا دستیار تدریس (TA) و یا دستیار تحقیق (RA) را در صورت داشتن برجسته نمایید.

 پیشنهاد مطالعه: مراحل اپلای کردن | راهنمای مهاجرت کانادا | مدارک اپلای | روش گرفتن پذیرش دانشگاه های خارجی | اپلای کردن یعنی چی؟

4- از زبان قدرتمند استفاده كنيد و از ساختار واضحی استفاده کنید.

تعداد صفحات ایده آل 1-2 صفحه است. در نتیجه CV جایی برای هدر دادن کلمات و افزودن واژگان و جملات بی معنی نیست. شما باید کلمات خود را با دقت انتخاب کنید تا بتوانید در فضای محدود موارد زیادی از دستاوردهای خود را ذکر کنید. مواظب عبارت‌ها یا قالب‌های رایج و کلیشه‌های و الگوهای CV در اینترنت باشید، که فقط به کمیته پذیرش می‌گوید که آنها مقاله‌ای درباره نحوه نوشتن CV می خوانند. زیرا با ارائه سوابق خود باید برای مخاطب جذاب باشد به جای اینکه یک متنی ساده داشته باشد.

همچنین یکی از ویژگی های مهم CV برنامه شما که باید استاندارد باشد ساختار CV است که باید موارد زیر را شامل شود:

  • یک عنوان با نام و اطلاعات تماس شما
  • تعریف واضح بخش هایی عناوین برای تأکید بر محتوای فنی به عنوان مثال “تجربه کاری مرتبط” ، “زمینه های مورد علاقه علمی” ، “مهارت ها و تکنیک های آزمایشگاهی”
  • توضیحات (معمولاً به عنوان نقاط قوت)
  • ذکر سوابق به ترتیب زمانی معكوس

5- مواردی که باید در CV تحصیلی خود لحاظ کنید

  • علایق پژوهشی: این قسمت نشان دهنده این است که شما به همان مباحثی که برای آن قصد دارید اقدام کنید علاقه دارید و برای شما اهمیت دارد.
  • آموزش: ذکر مقاطع تحصیلی به ترتیب تاریخ همراه با ذکر GPA های مربوطه
  • انتشارات: ذکر مقالات ارائه شده یا در دست نگارش. برای هر مقاله، پیوندی در نظر بگیرید تا کمیته پذیرش بتواند نمونه‌هایی از مقالات شما را داشته باشد.
  • افتخارات و جوایز: فقط موارد واقعاً چشمگیر، مانند بورسیه های تحصیلی را ذکر کنید
  • تجارب تدریس: علاقه خود را به زندگی و شغل دانشگاهی نشان دهید.
  • تجارب کاری: به تجارب حرفه ای مربوطه در صورت وجود بپردازید.
  • مهارتها: مهارت هایی مانند برنامه نویسی و سایر مهارت‌های کامپیوتری که مربوط به زمینه هدف است و شما به آنها تسلط دارید را ذکر کنید.
  • مهارتهای زبان: نمرات آزمون‌های زبان TOEFL ،GRE و غیره را که چه دانشگاه داشتن آن را ضروری می داند و چه نمی‌دانند را ذکر کنید.
  • عضویت ها: اگر عضو سازمان خاصی هستید که در ارتباط با موضوعی است که می‌خواهید برای آن اپلای کنید را بیان کنید.

مراحل نگارش CV

6- ویرایش CV ضروری است

CV شما به نوعی “کارت حرفه‌ی” شما است. هر چیزی که بیان می‌کنید باید با روشی دقیق و واضح ارائه شود. بنابراین ضروری است که قبل از ارسال نهایی، آن را با برنامه مربوطه تطبیق داده و ویرایش کنید تا مطمئن شوید که شما را در بهترین وجه ممکن ارائه می دهد. مهمترین موردی که شما باید در مورد CV که برای برنامه خود طراحی کرده اید  در نظر بگیرید این است که چگونه دستاوردهایی که کسب کرده اید را بیان کنید. CV معمولاً همراه با توصیه نامه‌ های دانشگاهی است، که در آن اساتید بیشتر آنچه را که انجام داده‌اید و مهارت‌های که کسب کرده‌اید را تضمین می کند. به همین دلیل، شما نباید با CV فقط به عنوان یک تکنیکال رفتار کنید، بلکه برای نگارش آن زمانی صرف کنید تا بتواند سندی با کیفیت باشد تا شما را از سایر رقبا در مسیر اپلای جلو بیاندازد.

پیشنهاد مطالعه: رزومه با cv چه تفاوتی دارد

مراحل نگارش CV

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *