0

بخش مهارت در رزومه را چگونه پر کنیم؟ بخش skill در رزومه

5/5 - (2 امتیاز)
بخش مهارت در رزومه

بخش مهارت در رزومه

بخش مهارت ها (skills) یکی از مهمترین بخش ها در رزومه تحصیلی (CV) و بویژه رزومه کاری (Resume) است. در رزومه کاری بایستی پس از اشاره به تجارب کاری به طور مفصل به مهارت های خود بپردازید. در مورد رزومه تحصیلی نیز اهمیت این بخش از رزومه بسیار زیاد است. متاسفانه بسیاری از دانشجویان با اهمیت این موضوع آشنا نیستند و به طور خیلی مختصر وکلی به مهارت های خود می پردازند. این در حالی است که بسیاری از استادها در انتخاب دانشجو به بخش مهارت ها اهمیت ویژه می دهند چون انتظار دارند که دانشجو بتوانند هم از لحاظ فنی توانایی انجام پایان نامه مقطع تحصیلات تکمیلی خود را داشته باشد و هم از لحاظ اخلاقی دارای تیپ شخصیتی مناسب برای پیوستن به گروه تحقیقاتیشان باشد.

مهارت ها را می توان به چهار بخش تقسیم نمود:

  1. مهارت های حرفه ای یا تخصصی (professional skills)
  2. مهارت های فنی (technical skills)
  3. مهارت های زبانی (language skills)
  4. مهارت های نرم (Soft skills)
  5. مهارت های کامپیوتری (computer skills)

پیشنهاد مطالعه: راهنمای نگارش ایمیل به استاد

مهارت های حرفه ای به مهارت تخصصی در رشته تحصیلی شما اشاره دارد. به عنوان مثال اگر رشته مهندسی معماری خوانده اید، یکی از مهارت های حرفه ای شما می تواند انتخاب مواد ساختمانی مناسب برای بازسازی منازل در مناطق گرم و خشک. اگر مهندسی عمران گرایش سازه خوانده اید یکی از مهارت های شما می تواند آنالیز پی یا خاک باشد. به عنوان مثال سوم برای رشته نانوتکنولوژی می توان به مهارت سنتز و اصلاح نانوذرات مگنتیت یا گرافن اکساید اشاره کرد.

مهارت های فنی به توانایی شما در کار با دستگاه ها یا ابزار های تخصصی در یک رشته تحصیلی اشاره دارد. به عنوان مثال برای رشته شیمی کار با دستگاه کروماتوگرافی گازی می تواند یک مهارت فنی شما باشد. یا برای رشته مهندسی برق کار با دستگاه اسیلوسکوپ باشد.

مهارت های زبانی به توانایی شما در زبان های مختلف همانند زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی و … اشاره دارد. حتما در پرداختن به مهارت زبانی به سطح خود و همین طور نمره ای که در آزمون کسب کردید اشاره کنید. به عنوان مثال اگر سطح زبان انگلسی شما پیشرفته است به این نکته اشاره کنید که این ارزیابی با چه آزمونی (IELTS, TOEFL, PTE, etc.) بدست آمد.

مهارت های نرم به توانایی های غیر قابل سنجش اشاره دارد همانند توانایی حل مساله، کار گروهی، مدیریت، رهبری و …

مهارت های کامپیوتری به توانایی شما در کار با انواع نرم افزار های تخصصی و غیر تخصصی اشاره دارد. برای مثال آشنایی با زبان برنامه نویسی matlab یا کار با نرم افزار آفیس، فتوشاپ و …

 
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *