0

روش گرفتن پذیرش دانشگاه های خارجی Apply for University

4.2/5 - (10 امتیاز)

راهنمای اخذ پذیرش

ادامه تحصیل در دانشگاه های بین المللی امروزه به عنوان یکی از درگیری های ذهنی بسیاری از دانشجویان و دانش آموختگان در رشته های تحصیلی و در مقاطع مختلف شده است. بسیاری از دانشگاه های جهان به ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، شرایط خوبی از لحاظ محتوای درسی و امکانات برای ادامه تحصیل ایجاد کرده اند که باعث شده بسیاری از افراد چه دانشجو و چه فارغ التحصیل به دنبال ادامه تحصیل در مقاطع بالاتری باشند. در این مقاله سعی شده یک راهنمای کلی جهت آشنایی شما عزیزان با راه و روش اپلای کردن برای دانشگاه های خارجی ارائه شود. لازم به ذکر است که اخذ پذیرش از دانشگاه های داخلی از طریق کنکور سراسری انجام می شود.

مدارک مورد نیاز برای اقدام به گرفتن پذیرش تحصیلی (Application)

۱- مدرک بین المللی زبان انگلیسی : TOFEL ،PTEیا IELTS

۲- آزمون GRE General : برای دانشگاه های امریکا و برخی از دانشگاه های کانادا و سایر کشورها

۳- آزمون GRE Subject : برای برخی رشته ها مثل فیزیک، زیست شناسی و غیره

۴- آزمون GMAT : برای رشته مدیریت، مهندسی صنایع

۵- مدارک تحصیلی (دانشنامه) : کارشناسی برای اپلای مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای پیوسته و مدرک کارشناسی ارشد برای دکترا

۶- رزومه

۷- مقالات علمی و کتاب (برای کسب امتیاز بیشتر جهت اخذ پذیرش با فاند)

۸- ریزنمرات تحصیلی (Official Transcript) :اگر دانشجوی سال آخر باشید ریزنمرات رسمی تا آخرین نمره ترم جاری

(لازم به ذکر است که ترجمه ریزنمرات و دانشنامه برای ارسال به کشورهایی که در ایران سفارت ندارند (آمریکا و کانادا) نیاز به تائید با مهر رسمی دادگستری و وزارت علوم نیست)

۹- توصیه نامه اساتید (Letter of Recommendation)

۱۰- انگیزه نامه sop

پیشنهاد مطالعه:  راهنمای نگارش ایمیل نامه رسمی انگلیسی جهت پذیرش در دانشگاه

برای اخذ پذیرش کلیک کنید

زمان مناسب درخواست پذیرش

معمولا دانشگاه ها در یکسال، دو نوبت پذیرش دارند ؛ پاییز fall  بهار spring که بسته به کشور و دانشگاهdeadline  های مختلفی دارند. تفاوت اصلی این دو در مقدار احتمال بیشتر دریافت کمک هزینه (TA/RA) می باشد.

یک نکته مهم: اگر نیاز به ارائه آزمون GRE General باشد، از آنجای که نتایج این آزمون بلافاصله پس از برگزاری اعلام نمی شود و معمولا پس از چند هفته می توان به دانشگاه مورد نظر ارسال شود، لذا توصیه می شود که پیش از آبان ماه سال جاری میلادی گذرانده شود. اگرچه Deadline های دانشگاه ها متفاوت می باشد ولی اکثریت دانشگاه های کانادا و امریکا، ۶-۹ ماه قبل از شروع ترم، مدارک مورد نظر را درخواست دارند. به عنوان مثال ، دانشگاه های امریکا برای شروع تحصیل در پاییز سال آینده میلادی، مدارک را در دسامبر سال جاری یا ژانویه سال آینده درخواست می کنند.

توجه : اگر در زمان ارسال مدارک دانشجو هستید دانشگاه این امکان را می دهد که در زمان شروع تحصیل یا پس از شروع، مدرک گواهی پایان دوره تحصیلی از مقطع قبلی را به واحد ثبت نام دانشگاه ارائه دهید و در نتیجه در زمان ارسال مدارک نیاز به فارغ التحصیلی نیست.

پیشنهاد میکنم حتما این مقاله رو بخونید:‌  نحوه دریافت مدارک تحصیلی از دانشگاه ها

مراحل گرفتن پذیرش

۱- انتخاب کشور، شهر و دانشگاه

۲- تماس با اساتید

۳- ترجمه مدارک تحصیلی و سایر مدارک

۴- پرکردن تقاضانامه دانشگاه (Application form)

۵- پرداخت هزینه دانشگاه  (Application fee)

۶- ارسال مدارک به دانشگاه

1- انتخاب کشور، شهر و دانشگاه برای اخذ پذیرش تحصیلی

در انتخاب دانشگاه باید به نکات زیر دقت لازم مبذول گردد:

۱- اعتبار دانشگاه

۲- هزینه دانشگاه

۳- امکان گرفتن کمک مالی

۴- کشور تحصیل

۵- شهر تحصیل

۶- هزینه تحصیل

۷- فضای اجتماعی

۸- آینده کاری

۹- امکان اقامت

بعضی سایت های اطلاع رسانی مانند topuniversity اعتبار و رتبه هر دانشگاه را اعلام می کنند. باید دقت کرد که رتبه علمی جهانی دانشگاه در مقایسه با شهر محل تحصیل از اهمیت کمتری برخوردار است و مثلا کشور فنلاند در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیلات رایگان دارد که می تواند مدنظر باشد.

گرفتن کمک مالی از دانشگاه به شکل بورس یا انجام کار (آموزش یا پژوهش) موجب خنثی شدن هزینه دانشگاه می شود که البته این امکان در همه دانشگاه ها وجود ندارد. مثلا در کشور سوئد، تحصیل در مقطع دکتری شغل محسوب شده و حقوق خوبی دارد و نیز در امریکا امکان دریافت کمک مالی بالاست اکا مبلغ زیادی نیست.

2- تماس با اساتید جهت اپلای

نکته قابل توجه در بخش تماس با اساتید آنست که پذیرش از دانشگاه های با فاند، اکثرا از طریق اساتید دانشگاهی ایران که با اساتید خارج در ارتباط هستند، حاصل شده و احتمال گرفتن فاند تنها با ایمیل کمتر است.

3- ترجمه مدارک تحصیلی و سایر مدارک

دریافت مدرک تحصیلی از دانشگاه

برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکتری نیاز به ارائه دانشنامه رسمی فارغ التحصیلی بوده که با توجه به شرایط دانشگاهی، زمان دریافت آن پس از فارغ التحصیلی متفاوت است. اگر در زمان اپلای هنوز دانشجو هستید می توان با ریزنمرات تحصیلی رسمی که قابل ترجمه می باشد، اقدام به اپلای کرد و هنگام ثبت نام مدرک دانشنامه ارائه داد.

آقایان در صورتی که گواهی اشتغال به تحصیل که در آن شماره نامه معافیت ذکر شده باشد را داشته باشند می توانند دانشنامه و ریزنمرات رسمی را تحویل بگیرند. مراحل دریافت ریزنمرات و دانشنامه بسته به نوع دانشگاه و مدرک متفاوت است.

پیشنهاد میکنم که حتما بخونید:  شرایط و قیمت آزاد کردن مدارک تحصیلی جهت اپلای

دانشنامه

در زمان فارغ التحصیلی به طور کلی دو نوع مدرک ارائه می شود: ۱) گواهی موقت و ۲) دانشنامه اصلی

شرایط دریافت دانشنامه

۱- گذراندن همه دروس مربوط به سیلابس ارائه شده در رشته مورد نظر

۲- مشخص بودن نظام وظیفه (آقایان)

۳- انجام تعهد خدمت در ازای آموزش رایگان :

الف) کارکردن در ارگان های مختلف به اندازه سال تعهد که بسته به منطقه آموزشی دوران دبیرستان ، مقدار آن متفاوت است (برای منطقه یک برابر سنوات تحصیلی و برای منطقه دو و سه دو برابر سنوات)

ب) پرداخت هزینه تحصیل رایگان فارغ التحصیلان دانشگاه های سراسری

۴- تسویه حساب وام ها و بدهی ها

ریزنمرات دانشگاهی

مراحل دریافت ریزنمرات در دانشگاه های مختلف، متفاوت است. مثلا دانشگاه های شریف، تهران، امیرکبیر و … ریزنمرات ترجمه شده را در پاکت مهر و موم به دانشگاه مربوطه فرستاده و یا به خود متقاضی تحویل می دهند ولی بعضی از دانشگاه ها تا قبل از تسویه حساب مالی این کار را نمی کنند.

در مورد دانشگاه آزاد، تسویه حساب مالی نیاز نیست ولی ریزنمرات باید به تایید سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برسد. (پیوست بخشنامه وزارت علوم)

نکته مهم : ریزنمرات دانشجویانی که به تازگی فارغ التحصیل شده باشند توسط دادگستری و وزارت امور خارجه تایید نخواهد شده مگر اینکه دانشنامه خود را دریافت کرده باشند. در نظر داشته باشید که حداقل سه ماه برای آماده شدن دانشنامه زمان لازم است که در این سه ماه نمیتوان ریزنمرات را برای درخواست پذیرش ارسال کرد.

اما در صورتی که هنوز دانشجو هستید، می توانید ریزنمرات خود را از دانشگاه تحویل بگیرید. در نتیجه اگر احتمال دارد که زمان درخواست پذیرش در این سه ماه باشد، توصیه می شود که درخواست فارغ التحصیلی ندهید.

تعهد آموزش رایگان و آزادسازی مدرک

دانشجویانی که از آموزش رایگان استفاده کرده اند بنا بر تعهدی که در روز ثبت نام به دانشگاه داده اند، باید به میزان متناسب با زمان آموزش در کشور کار کنند. برای دانشجویان منطقه یک، شش ماه کار به ازای هر ترم و برای دانشجویان منطقه دو ، یک سال به ازای هر ترم که بدون انجام آن آزادسازی مدرک امکان ندارد.

سه راه انجام تعهد برای آزاد کردن مدارک تحصیلی:

۱- راه اصلی : انجام کار به میزان متناسب با زمان بهره مندی از آموزش رایگان

۲- خرید مدرک : پرداخت هزینه آموزش رایگان

۳- دادن درخواست کاریابی : در صورتی که پس از گذشت شش ماه از ارائه درخواست، کار پیدا نشود، تعهد لغو می شود.

شرایط انجام کار :

شرط تایید کار در ایران آن است که همزمان با دوره دانشجویی نباشد، به عبارتی اگر در دوره کارشناسی ارشد مشغول به کار باشید نمیتوان برای آزاد کردن مدرک کارشناسی از آن استفاده کرد.

لازم به ذکر است که دوره سربازی جز سابقه کار حساب می شود. نکته دیگر اینکه برای محاسبه سنوات نیازی به ارائه سابقه بیمه نبوده و سابقه کار می تواند در بخش دولتی یا خصوصی باشد. البته بعضی دانشگاه ها مدارک دیگری هم درخواست دارند.

پرداخت هزینه : بر اساس سال ورود و تعداد ترم ها، مبلغ مورد نظر را منطبق بر جداول زیر تعیین کرده که باید پرداخت شود و پس از تحویل رسید پرداختی به دانشگاه، دانشنامه طی ۲۰-۳۰ روز آماده می شود. میزان سابقه کار قابل قبول با شرایطی که ذکر شد از میزان تعهد تحصیل می کاهد.

دانشجویان منطقه دو تنها مبلغ دوره کارشناسی خود را دو برابر پرداخت می کنند. هزینه هر ترم تحصیل بسته به سال ورود به دانشگاه داشته و تا پایان تحصیل ثابت است (جدول)

درخواست کاریابی: دادن درخواست کاریابی باید در زمان مشخصی پس از فارغ التحصیلی باشد (یک سال پس از فارغ التحصیلی). برای این کار، باید به کاریابی مورد تایید وزارت کار مراجعه کرد و تقاضای کار کنید. بعد از شش ماه و عدم یافتن کار، امه ای مبتنی بر عدم کاریابی در این مدت گرفته و به وزارت کار استان خود مراجعه نمایید. وزارت کار نیز نامه ای به دانشگاه محل تحصیل مبنی بر آزادکردن مدارک بدون دریافت هزینه تحصیل خواهد داد.

انواع بورس و کمک های مالی

انواع بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی به دو گروه اصلی تقسیم می‌شود:

۱- در ازای فعالیت دانشجو به عنوان کار تحقیقی یا تدریس پرداخت می‌شود

۲- بدون نیاز به فعالیت این چنینی تحت عنوان جایزه ( Awards ) و عموما به دانشجویان ممتاز پرداخت می‌شود

گروه سومی نیز وجود دارد که در شرایط خاصی ، موضوع خاصی به افراد خاصی اعطا می شوند. زمان و نحوه اعلام دریافت کمک مالی نیز اهمیت زیادی دارد. مثلا اگر پذیرش همراه کمک مالی باشد در نامه قبولی پذیرش نیز ذکر شود، دیگر نیازی به اعلام صورت وضعیت بانکی به سفارتخانه نباشد و یا میزان آن خیلی کم شود.

میزان کمک مالی در کشورهای مختلف (با توجه به هزینه‌ها) و دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است اما اکثرا برای زندگی دانشجویی کافی است. بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا اجازه داده درخواست پذیرش مستقیم از کارشناسی برای دکترا را می دهند. در صورتی که دانشگاه این اجازه را می‌دهد هرگز برای کارشناسی‌ارشد اقدام نکنید.

احتمال گرفتن کمک هزینه برای مقطع کارشناسی ارشد کمتر است و حتی پذیرش در مقطع ارشد سخت تر است. بنابراین در صورت امکان حتما برای دکترا اقدام کنید. چنانچه بعد از شروع تحصیل‌ به این نتیجه رسیدید که علاقمند به ادامه‌ تحصیل برای دکترا نیستید، تقریبا در تمام دانشگاه‌ ها می‌توانید درخواست مدرک کارشناسی ارشد نمایید و فارغ ‌التحصیل شوید. حتی بسیاری از دانشگاه‌ها به شما اجازه می‌دهند که مدرک کارشناسی‌ ارشد را در حین دکترا دریافت کنید و هم‌چنان به تحصیل خود ادامه دهید.

این مقاله مفید رو برا داشتن اطلاعات بیشتر مطالعه کنید:  انواع کمک هزینه و بورسیه تحصیلی در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی

آزمون های لازم برای گرفتن پذیرش

۱- آزمون های زبان انگلیسی ( English Language Tests ) :

آزمون جی آر ای عمومی ( GRE General )
آزمون جی آر ای موضوعی ( GRE Subject )
آزمون جیمت ( GMAT )
آزمون تافل ( TOEFL )
آزمون آیلتس ( IELTS )
آزمون تی اس ای ( TSE )
آزمون ام کَت ( MCAT )
آزمون اس ای تی ( SAT )
آزمون ام سی اچ ای ( MCHE-MSRT )
آزمون ال ست ( LSAT )

۲- آزمون های زبان فرانسه ( French Language Tests ) :

آزمون دلف ( DELF / DALF )
آزمون تی سی اف ( TCF / TCFQ )
آزمون تی ای اف ( TEF / TEFAQ )
آزمون تی اف آی ( TFI )

۳- آزمون های زبان آلمانی ( German Language Tests ) :

آزمون های سطح آ ( Level A )
آزمون های سطح بی ( Level B )
آزمون های سطح سی ( Level C )

۴- آزمون های زبان ترکی استانبولی ( Turkish Language Tests ) :

آزمون تومر ( TOMMER )
آزمون الس ( ALES )

۵- آزمون های علوم پزشکی ( Medical Science Tests ) :

آزمون یو اس ام ال ای ( USMLE )
آزمون ام سی سی ای ای ( MCCEE , MCCQE )
آزمون ام سی کیو ( MCQ )
آزمون پی لب ( PLAB ).

روش گرفتن پذیرش دانشگاه های خارجی | دریافت پذیرش خارجی | پذیرش تحصیلی به همراه فاند | چگونه فاند تحصیلی بگیریم | روش اپلای کردن | انگیزه نامه

دیدگاه کاربران
  • غزال 7 جولای 2019

    سلام وقت بخیر
    میخواستم بپرسم میتونم همزمان برای چند دانشگاه خارجی درخواست بفرستم؟ یا نه مثل فرستادن مقاله به مجلات مختلف هست و نمیشه همزمان به چند دانشگاه درخواست داد؟
    متشکرم

    • ghasem hashemi 7 جولای 2019

      سلام
      شما میتونید به چند دانشگاه به صورت هم زمان درخواست بدید و با شانس بیشتری اقدام کنید
      یکی مشکلات دوستانی که میخوان درخواست بدن مبالغ اولیه فی دانشگاه ها ست که افراد بهترین انتخاب ها رو سلکت میکنن.

  • آیناز 27 آگوست 2019

    سلام
    چطوری می تونم در مقطع دبیرستان برای دبیرستان های نمونه ی (منظور از نمونه در اینجا بسیار عالی ست) خارج از کشور اپرای داد؟؟
    اگر در مقطع دبیرستان نمی شه ،چطور در مقطع کاردانی یا لیسانس این کار رو انجام بدم؟
    خواهشاً پاسخ هردو پرسش من را بدهید
    با تشکر

  • بهرام 7 سپتامبر 2019

    سلام . من همزمان با ارشد(ژنتیک پزشکی) چندین ساله دارم کار میکنم . بنظرتون میتونم از این سابقه کار برای مشکل طرح دوره کارشناسی(علوم آزمایشگاهی) استفاده کنم.

  • بهرام 7 سپتامبر 2019

    اگر کسی در حین سربازی بگیره بایدچکارکنه؟ سرباز نظامی بودن یا امریه بودن فرقی دارن؟

  • پ.و 29 سپتامبر 2019

    سلام من دانشجوى ترم اول داروسازيم
    ميخواستم بدونم ميشه قبل اخذ مدرك دكترى براى تحصيل اقدام كرد؟
    مثلا چهار ترم علوم پايه رو بگذرنم و ترم هامو معادل سازى كنن برام؟
    امكان اينكار وجود داره؟ شرايط انجامش چيه؟
    لطفا پاسختونو برام ايميل كنيد
    متشكرم❤️

  • کوتن 14 نوامبر 2019

    سلام
    تبریک می گم
    تو این زمینه بهترین هستین

    سایتتون هم زیباست

  • Fz 9 ژانویه 2020

    سلام ببخشید مثلا من که ۳ تا مقاله isi دارم و دانشگاهمم خوبه چطور باید به استادم بگم که برای فاند من اقدام کنه؟؟؟ منظورم اینه ک چطور باهاشون مطرح کنم؟؟؟

    • همیار ادمین 9 ژانویه 2020

      سلام
      با مشاور میتونید صحبت کنید
      مقالات سایت در این خصوص هست
      شما باید استاد مربوط به رشتتون رو با روشهای موجود پیدا کنید و بهشون درخواست بدید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *