0

چگونه اصل مدرک تحصیلی خود را برای اپلای از دانشگاه دریافت کنیم؟

4.7/5 - (4 امتیاز)

دریافت مدارک تحصیلی از دانشگاه برای پذیرش تحصیلی

همانطور که می دانید دانشجویانی که در دانشگاه سراسری و به صورت روزانه مشغول به تحصیل بوده‌اند، به دلیل تحصیل رایگان به ازای سال‌های تحصیلی و مطابق با منطقه‌ای که در زمان آزمون کنکور در آن حضور داشته‌اند، به دولت تعهد خدمت داشته و مدارک آن‎‌ها (ریز نمرات و گواهینامه فارغ‌التحصیلی) در گرو دانشگاه تا پس از اتمام این تعهد باقی می ماند.

بنابراین چنانچه شما نیز جزء دانشجویان دانشگاه‌های سراسری بوده‌اید و برای اپلای نیاز به اصل مدرک خود دارید، در ادامه این مقاله را‌هکار‌هایی ارائه شده است که به کمک آن می‌توانید مدرک خود را آزاد نموده و برای دانشگاه مورد نظر اپلای نمایید.

برای تحصیل در خارج و اخذ پذیرش تحصیلی نیاز به آماده سازی و ارائه مدارکی وجود دارد. لیست مدارک مورد نظر در برخی دانشگاه‌ها ممکن است تفاوت‌هایی با هم داشته باشند ولی از جمله مدارکی که در اغلب دانشگاه‌ها مورد نیاز می‌باشد می توان به رزومه،

توصیه‌نامه، انگیزه‌نامه (SOP)، مقاله‌ها، گواهینامه فارغ‌التحصیلی، ریز نمرات و نمرات آزمون‌های پیش‌نیاز مانند آیلتس، تافل یا GRE اشاره کرد. شاید بتوان گفت از مهمترین و اصلی‌ترین این مدارک، ریز نمرات و گواهینامه فارغ‌التحصیلی است.

پیشنهاد مطالعه: شرایط و قیمت آزاد کردن مدارک تحصیلی جهت اپلای

مصوبه جدید:

 حذف محدودیت ۶ ماهه کاریابی برای آزاد کردن مدرک بعد فارغ التحصیلی

روش های آزاد کردن مدرک

برای آزاد سازی مدرک سه راه وجود دارد:

انجام و به پایان رساندن تعهد خدمت

اولین راه این است که سالهایی را که برای شما به عنوان تعهد خدمت در نظر گرفته‌اند، سپری نموده و پس از آن مدرک خود را دریافت نمایید. میزان این تعهد را رشته و منطقه‌ای (منطقه یک، دو و سه) که در زمان کنکور شرکت کرده و قبول شده‌اید، تعیین می‌نماید.

پرداخت هزینه تعهد خدمت

راه حل دوم، خرید مدرکتان است، در حقیقت با پرداخت هزینه، مدرک خود را آزاد می‌کنید. هزینه آزاد کردن مدرک به تعداد ترم‌های گذرانده شده، تعداد واحدها، سال شروع تحصیل، دانشگاه و منطقه کنکور، بستگی دارد.

چنانچه در حال تحصیل هستید و قصد اپلای برای دانشگاه‌های خارجی را دارید، می‌توانید از دانشگاه خود، تقاضای گواهی اشتغال به تحصیل نموده و ریز نمرات ترم‌های گذرانده شده خود را با پرداخت مبلغی به عنوان ودیعه دریافت کنید. بدیهی است که برای دریافت اصل مدرک بعد از فارغ التحصیلی می‌بایست تمامی هزینه را پرداخت کنید.

نکته: خرید سنوات تحصیلی بستگی به منطقه ای که کنکور داده‌اید دارد و بر این اساس مبالغ متفاوتی را شامل می‌شود. به عنوان مثال اگر در منطقه دو، کنکور داده باشید، نرخ پایه سالهایی که مشغول به تحصیل بوده‌اید در ترم‌هایی که گذرانده‌اید، ضرب شده و در نهایت در عدد ۲ (منطقه)، ضرب می‌شود.

اگر اطمینان دارید که در آن سال رتبه‌ کنکور شما با درصدهای دروس امتحانی افرادی که در مناطق یک آزمون داده‌اند یکی بوده، می‌توانید به سازمان سنجش مراجعه کنید و نامه‌ای دریافت نمایید که بر اساس آن سنوات شما را نیز بر مبنای منطقه یک، محاسبه کنند. همین شرایط برای دانشجویان منطقه سه نیز امکان پذیر است.

پیشنهاد: کانال تلگرام اپلای | گروه تلگرام اپلای

آزادسازی مدارک از طریق عدم کاریابی

در صورتی‌که شما شرایط لازم را داشته باشید می‌توانید با ارائه گواهی عدم کاریابی به دانشگاه بدون پرداخت هزینه مدرک خود را آزاد نماید. برای این منظور به موسسه کاریابی شهر و یا استان خود مراجعه می‌کنید و برای کاریابی ثبت نام می‌نمائید.

پس از گذشت شش‌ماه از تاریخ ثبت نام در موسسه کاریابی می‌توانید به این موسسه مراجعه نموده و با توجه به عدم معرفی فرصت شغلی متناسب با تخصص‌تان از آنها نامه‌ای درخواست نمائید، که در آن قید شود که تا کنون کار متناسب با رشته و تخصص‌تان، به شما معرفی نکرده‌اند. این نامه را موسسه کاریابی به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شما ارسال می‌کند.

این مقاله رو حتما بخونید: نحوه دریافت مدارک تحصیلی از دانشگاه ها

در این مرحله گزارش عدم کاریابی شما توسط اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اداره کل مرکز استان اعلام می‌گردد. در نهایت نامه از اداره کل به دانشگاه محل تحصیل شما ارسال شده و به دلیل عدم کاریابی می‌توانید مدرک تحصیلی خود را آزاد نمایید.

ثبت نام در موسسه کاریابی بر اساس شرایطی که در ذیل به آن اشاره شده است صورت می‌گیرد:

  • سپری شدن حداقل یکسال تمام از تاریخ فارغ التحصیلی متقاضی مندرج در گواهی موقت .
  • با توجه به الزام آقایان به گذراندن خدمت سربازی پیش از کار، از تاریخ صدور کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (پزشکی یا غیر پزشکی) باید حداقل شش ماه گذشته باشد.

نکته: در زمان ثبت نام در موسسه کاریابی، حقوق مورد نظر خود را مبالغ بالایی اعلام نمایید تا امکان معرفی کار مرتبط با تخصص شما، با توجه به آنچه درخواست داده‌اید به حداقل برسد.

با توجه به مطالب گفته شده، با تطابق شرایط خود با هر یک از سه روش مطرح شده، می‌توانید مدرک خود را دریافت نمائید. چنانچه وقت کمی تا اپلای تحصیلی و ارائه اصل مدرک به دانشگاه مقصد برای شما باقی مانده است، شاید بهترین گزینه پرداخت هزینه آزاد‌سازی مدرک باشد چرا که ارائه گواهی عدم کاریابی به دانشگاه و در نهایت آزاد‌سازی مدرک به مراتب به زمان بیشتری نیاز دارد و باید از قبل برای آن برنامه‌ریزی نمائید.

منبع: لینک سایت

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

دیدگاه کاربران
  • آزاده 29 دسامبر 2018

    سلام .من 8 سال پیش سال 89 فارغ التحصیل شدم ولی اصل مدرک و هنوز نگرفتم .یکسال پیش هم کاریابی ثبت نام کردم . یکسال ونیم پیش هم 6 ماه بیمه برام رد شد. الان چطور میتونم مدرکمو آزاد کنم؟؟

    اگه الان برم سرکار بیمه برام رد شه چکار باید کنم؟؟

    • ghasem hashemi 29 دسامبر 2018

      سلام، از سوال شما متشکریم.

      به دلیل اینکه برای شما بیمه رد شده است و بیش از 6 ماه از زمان فارغ التحصیلی شما گذشته، دیگر قادر به آزادسازی مدرک خود از طریق عدم کاریابی نمی‌باشید و باید برای آزاد کردن مدرک خود هزینه آن را بپردازید.

  • متین 29 دسامبر 2018

    سلام. من از سال 94 تا الان شاغل در نهاد عمومی غیر دولتی هستم و بیمه برام رد میشه. اما در سال 96 ارشد روزانه میخونم و احتملا در سال 98 یا99 فارغ التحصیل میشم. آیا سوابقیا که قبل و یا همزمان با تحصیلم دارم میتونم ارایه بدم تا مدرکم آزاد بشه؟ یا حتما باید بعد از فارغ التحصیل شدن شاغل شده باشم؟

    • ghasem hashemi 29 دسامبر 2018

      سلام، از سوال شما متشکریم.

      به دلیل اینکه شما مشغول به تحصیل بوده‌اید و برای شما بیمه رد شده است، امکان آزاد کردن مدرک از طریق عدم کاریابی برای شما وجود ندارد و باید از طریق پرداخت هزینه مدرک خود را آزاد نمایید. با این حال شما می‌توانید با ارائه سوابق کاری خود، هزینه آزادسازی مدرک را کاهش دهید.

  • فربد 29 دسامبر 2018

    سلام
    خسته نباشید
    خواستم بپرسم که برای فک تعهد مدرک تحصیلی آیا نباید هیچگونه سابقه ی بیمه و کار داشت یا اینکه همون موقعی که اقدام میکنم بیکار باشم کفایت میکنه…
    ممنون

    • ghasem hashemi 29 دسامبر 2018

      سلام، از سوال شما متشکریم.

      برای آزادسازی مدرک از طریق عدم کاریابی شما نباید هیچگونه سابقه بیمه داشته باشید و در صورتی که قبلا مشغول به کار بوده‌اید و برای شما سابقه بیمه رد شده است، باید با پرداخت هزینه مدرک خود را آزاد کنید. با این حال با ارائه سوابق کاری خود می‌توانید هزینه آزاد سازی مدرک را کم‌تر کنید.

  • برف 11 مه 2019

    سلام و امیدوارم حالتون خوب باشه
    من الان دانشجوی دکتری هستم. میخوام مدرک ارشد و کاردانیمو آزاد کنم که هر دو روزانه بوده. کارشناسی ناپیوسته غیرانتفاعی بودم.
    الان برای آزاد کردن مدرک باید اصل گواهی موقت رو داشته باشم درسته؟
    اگه اصل گواهی موقت ها رو از دانشگاه دکتری خودم بگیرم مشکلی برای آزاد کردن مدارک قبلی با پرداخت هزینه ندارم؟
    و برای اپلای همون دانشنامه و ریزنمرات رو ترجمه کنم کافیه؟ مهر دارالترجمه کافیه یا مهر دیگه ای هم باید بخوره؟

    ممنون

    • ghasem hashemi 11 مه 2019

      سلام.
      برای آزاد سازی مدرک دکتری باید اصل گواهی موقت رو داشته باشین. نه مشکلی برای ازاد سازی پیش نمیاد.
      دانشنامه و ریزنمرات ترجمه شده علاوه بر مهر دارالترجمه باید مهر وزارت دادگستری و وزارت علوم رو داشته باشه که در صورت انجام تعهد خدمت آموزش رایگان خود دارالترجمه برای شما انجام میده

  • مریم 1 ژوئن 2019

    سلام وقتتون بخیر من یه سوال درباره مدرکم داشتم من ارشدم شبانه هست ولی لیسانسم روزانه هست اگه بخوام درخواست دانشناممو بدم از دانشگاه اصل لیسانس لازمه؟؟ چرا تو مدارک مورد نیاز نوشته اصل مدرک لیسانس لازمه مگه اگه مدرک بالا ازاد باشه پایینی خودش ازاد نیست ؟ من لیسانس ورودی ۹۰ بودم و ارشد ورودی ۹۵
    ممنون میشم راهنماییم کنید???

    • ghasem hashemi 1 ژوئن 2019

      سلام
      شما با نامه کاریابی بایستی ابتدا مدارک مقاطع پایین تر رو آزاد کنید و سپس با داشتن اصل دانشنامه مقاطع پایین تر و نامه کاریابی دانشنامه مقاطع بالاتر رو آزاد کنید

  • Nasrin 24 ژوئن 2019

    با سلام
    من دانشجوی ترم 6 دکترای روزانه ورودی 95 هستم و به خاطر مهاجرت، دکترای دیگه ای در خارج از کشور اپلای کردم و پذیرفته شدم، الان اصل مدارک کارشناسی و ارشدم رو نیاز دارم که اونا هم روزانه بوده. آیا بدون انصراف از دکترا میتونم مدارک کارشناسی و ارشد رو با پرداخت هزینه آزاد کنم؟ یا برای آزادسازی مدرک ارشد باید از دکترا انصراف بدم و جریمه میشم؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    • ghasem hashemi 24 ژوئن 2019

      سلام
      بله امکان آزاد سازی مدرک با پرداخت هزینه ممکن است

  • طلایه 12 آگوست 2019

    سلام
    من سال پیش لیسانسم رو گرفتم و بالافاصله رفتم ارشد الان اپلای کردم برای ارشد و میخوام ارشدم رو اینجا ول کنم و اونجا ادامه بدم اما من کمتر از یه ماه دیگه باید اونجا باشم ( ویزای من 3 ماه طول کشید تا بیاد و من تازه پاسمو فرستادم منتظر هستم اون بیاد و من بعدش اقدام کنم) و می ترسم فرایند آزاد کردن مدرک کارشناسیم بیش تر طول بکشه شما اطلاع دارید که فرایند چقدر طول میکشه؟ و اگر من به دانشگاهم مدرک موقتمو بدم و بگم هنوز اصلش آماده نشده قبول می کنن؟

    • ghasem hashemi 13 آگوست 2019

      سلام
      بهتر با دانشگاه اونجا مکاتبه کنید و معمولا دانشگاه ها قبول می کنن که بچه ها اصل مدرک دیرتر تحویل بدن

  • طلایه 16 آگوست 2019

    سلام من هفتهی پیش پاسمو برای ویزا فرستادم سفارت امریکا اما هنوز ISSUE نشده ممکنه مشکلی پیش اومده باشه؟

  • علیرضا 8 اکتبر 2019

    با سلام
    من از شما یک سوال داشتم اون هم این که من در دوره کارشناسی ارشد هستم و مدرک کارشناسی من به علت این که هنوز به خدمت سربازی نرفتم دست دانشگاهی که در آن مشغول به تحصیل هستم هست
    برای اپلای کردن نیاز به ترجمه و اصل مدرک هست سوال من از شما این است امکان این که از دانشگاه به طور موقت مدرک رو بگیرم و در اضای اون سفته و یا بیانه ای پرداخت کنم تا مدرک رو ترجمه و بعد به دانشگاه بازگردانم هست و اگر امکان و راه دیگری هم برای گرفتن مدرک کارشناسی از دانشگاه هست بفرمایید متشکر می شوم.

    • همیار ادمین 8 اکتبر 2019

      سلام
      مدرک موقت قابلیت ترجمه برای اپلای نداره
      برای دریافت مدرک اصلی باید مدرک رو آزاد کنید و روش قانونیش اینه که هزینشو بدید و دریافتش کنید که در حین تحصیل ارشد هم میتونید این کار رو انجام بدید

  • رامتین 14 نوامبر 2019

    سلام آقای هاشمی
    میخواستم سوالی ازتون بپرسم اما اول بایستی بابت پاسخگو بودن شما تشکر کنم ، جواب های قبلی بسیار کمک کننده بودند.
    من ارشد شبانه هستم و کارشناسی روزانه بودم ، سابقه چند سال کار حین تحصیل ارشد و بعد از کارشناسی دارم ، آیا این سابقه برای آزاد سازی تعهد کارشناسی بدرد میخوره ؟ چون بعد دوره کارشناسی هست و همزمان با اون نیست در شک هستم!

    • همیار ادمین 15 نوامبر 2019

      درود و سپاس
      بله البته
      اتفاقا نباید حین تحصیل باشه و بایستی بعد تحصیل باشه.

  • زهرا 27 مارس 2020

    سلام خسته باشید.
    من شهریور سال 98 کارشناسیم به اتمام رسید.
    و الان دانشجو ترم دو کارشناسی ارشد هستم.
    سه سال بیمه هستم و در آموزش پرورش قراردادی مشغول به کار هستم.
    چه کار باید بکنم که مدرک کارشناسیم را آزاد کنم؟
    چون میخواهم اپلای کنم موندم چه کنم؟
    درضمن من ناشنوا هستم لطفا راهنماییم کنید.

  • mohsen 17 آگوست 2020

    سلام من سال پیش شهریور کاردانی ام تموم شد و الان همون دانشگاه کارشناسی میخونم. متاسفانه بعد 6 ماه نمیدونستم باید برم کاریابی ثبت نام… امکان داره کاردانی و کارشناسی رو باهم ازاد کنم یا نه؟ اصلا کاردانی نیاز به ازاد سازی داره؟

  • میترا 23 ژانویه 2021

    سلام یک سوال آیا برای همه دانشگاه ها حتما باید مدرک رو آماده داشته باشیم؟ امکانش نیست اقدام کنیم و کپی و نه اصل مدرک رو به دانشگاه مقصد داد؟

  • A 27 جولای 2023

    سلام . وقت بخیر
    ورودی ۹۲ دانشگاه دولتی هستم . ۹۶ درسم تموم شد . الان ۶ سال از فارغ التحصیلیم میگذره. نه بیمه بودم نه کاریابی ثبت نام کردم

    البته کاری پیدا کردم ک ارتباطی هم ب رشته تحصیلیم نداره و از طریق کاریابی هم نبوده ولی شرکت اصل مدرک رو خواسته.
    حالا برای ازاد کردن مدرکم چ راهی وجود داره ؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *