0

اجاره مسکن دانشجویی در ایتالیا | راهنمای مسکن و خوابگاه دانشجویی در ایتالیا

4/5 - (4 امتیاز)

اجاره مسکن دانشجویی در ایتالیا

کشور ایتالیا یکی از کشور های توسعه یافته در اروپای است که به دلیل داشتن یک سیستم آموزش عالی و منحصر به فرد طرفداران خاص خود را در بین علاقمندان تحصیل در اروپا را دارد. در مسیر اپلای فاکتورهای مختلفی وجود دارد که باید در نظر گرفت که یکی از مهم ترین این فاکتورها که باعث دغدغه دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی و انتخاب مقصد تحصیل  شده است یافتن محل سکونت و خوابگاه مطمئن است.

یکی از مزیت های تحصیل در ایتالیا ارائه خوابگاه به دانشجویان بین المللی و کمک به آن ها در جستجوی یک مسکن امن و مطمئن است. در ایتالیا گزینه های گوناگونی برای اقامت دانشجویان نظیر خوابگاه دانشجویی ، اتاق های دانشجویی، آپارتمان ها دانشجویی، پانسیون های دانشجویی، خوابگاه های شبانه روزی، هتل ها و آپارتمان ها وجود دارد. هزینه اجاره در هر یک از این گزینه ها به اندازه، کیفیت ملک، قدمت ساخت و امکانات ارائه شده و منطقه و شهر مربوطه دارد.

زمان و نحوه تماس با استادان برای گرفتن پذیرش | دانشگاه استنفورد | واریز پول به حساب خارجی | مهاجرت تحصیلی | هزینه تحصیل در روسیه

اجاره خوابگاه دانشجویی در ایتالیا با توجه به نوع خوابگاه یعنی دولتی و غیردولتی بودن خوابگاه ، تعداد تخت های موجود در هر اتاق و منطقه خوابگاه متفاوت می باشد.. هزینه های اضافی ؛ هزینه هایی هستند که دانشجو علاوه بر اجاره ماهانه یا هفتگی خود باید پرداخت کند که این اغلب شامل هزینه آب، برق، گاز، حمل و نقل، ضایعات می باشد. بطور کلی اسکان دانشجویی به چند شکل می تواند صورت پذیرد:

سکونت در خوابگاه های دانشجویی دانشگاه ایتالیا

بعضی از دانشگاه ها و موسسات ایتالیا برای دانشجویان خود خوابگاه هایی را فراهم کرده اند که در محوطه دانشگاه و یا در نزدیکی محوطه دانشگاه قرار دارد. هزینه این خوابگاه دانشجویی در کشور ایتالیا نسبتا پایین می باشد و بسته به تعداد تخت در اتاق ها متغیر می باشد. این خوابگاه ها شامل اتاق های دو یا چند تخت خواب خصوصی با اتاق نشیمن ، دستشویی ، آشپزخانه و حمام مشترک است.

ظرفیت خوابگاه هایی که توسط دانشگا ها ارائه می شود به علت تقاضای بسیار بالا محدود می باشد و دانشجویانی که تمایل دارند تا در این خوابگاه ها اقامت داشته باشند باید در زمانی که توسط دانشگاه تعیین می شود برای دریافت اتاق اقدام کنند. اقامت در خوابگاه های دانشجویی وابسته به دانشگاه کم هزینه ترین و مقرون به صرفه ترین روش برای سکونت در ایتالیا می باشد.

از جمله خدمات و امکاناتی که معمولا در این خوابگاه ها ارائه می شود شامل بوفه، دستگاه های  سرو خودکار غذا و مواد غذایی در تمام ساعات شبانه روز، سالن های مطالعه و کامپیوتر، امکانات ورزشی و سرویس های جانبی مانند خشکشویی و انبار و سایر موارد است. هزینه این خوابگاه ها به دو صورت برای دانشجویان با بورسیه تحصیلی و یا دانشجویان بدون بورسیه محاسبه می شود:

اجاره بهای این خوابگاه ها به صورت ماهانه پرداخت می شود و بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ یورو برای هر ماه می باشد.

  • دانشجویانی که بورسیه داشته باشند، باید هزینه ای که پرداخت کنند در اتاق های تک نفره از حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ یورو در ماه، و اتاق های دو نفره برای هر شخصی از ۷۵ یورو تا ۱۵۰ یورو در ماه می باشد.
  • دانشجویانی که بورسیه نداشته باشند، هزینه ای که پرداخت خواهند کرد برای اتاق تک نفره از حدود ۳۰۰ تا ۴۵۰ یورو در ماه، و اتاق های دو نفره برای هر نفر از ۲۰۰ یورو تا ۳۵۰ یورو در ماه می باشد.

اسکان در خوابگاه های خصوصی دانشجویی

سکونت در خوابگاه های خصوصی دانشجویی در  مقایسه با خوابگاه هایی که دولتی هستند و به دانشگاه ها وابسته هستند معمولا هزینه بیشتری دارند. در اینگونه خوابگاه ها دانشجویان معمولا در اتاق های تک یا دو نفره آپارتمانی سکونت می کنند که سرویس های جانبی یا به صورت مشترک و یا مستقل می باشد. میانگین اجره بها برای اقامت در یک اتاق دو نفره بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ یورو و اتاق تک نفره از ۳۵۰ تا ۵۰۰ یورو در ماه متغییر می باشد.

چگونه با اساتید ارتباط برقرار کنیم | هزینه زندگی دانشجویی در سوئیس | سایت فاند یاب | برای تحصیل رایگان یا هزینه کم در اروپا کجا می توان اقدام کرد؟

سکونت در سوئیت ها و آپارتمان های خصوصی

سوئیت ها و منازل آپارتمانی از طریق آژانس های املاک در ایتالیا قابل جستجو می باشد که معمولا کلیۀ امکانات رفاهی را دارند. علاوه بر این بسیاری از موسسه های آموزش عالی و دانشگاه ها در کشور ایتالیا برای کمک به دانشجویان بین المللی خود در یافتن محل سکونتی که مطمئن و امن باشد، دفاتر خدمات خوابگاهی را دارند. این دفاتر آپارتمان هایی را به عنوان خوابگاه های دانشجویی مشترک برای دانشجویان به ویژه دانشجویان بین المللی تدارک دیده اند. هزینه اجاره بها در این آپارتمان ها ۲۵۰ تا ۷۰۰ یورو برای هر ماه است که طبیعتا متناسب با سایز، امکانات و منطقه مسکونی متغیر خواهد بود.

در کنار این سوئیت ها، آپارتمان شخصی نیز در ایتالیا وجود دارند تا دانشجویان در صورت داشتن استطاعت مالی برای خود آپارتمان کرایه کنند. این گزینه گران ترین شیوه برای دانشجویان است بطوریکه اجاره بهای یک آپارتمان در ایتالیا بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو برای هر ماه است که بسته به متراژ آپارتمان، تعداد اتاق خواب، امکانات و منطقه مسکونی متغیر می باشد.

البته باید توجه داشت که هزینه اجاره خانه در شهر های شمالی و بخش های صنعتی ایتالیا گران تر از بخش های جنوبی و کشاورزی آن است و نرخ اجاره آپارتمان در شهرهای مختلف ایتالیا متفاوت می باشد. به طور مثال اجاره اتاق یک تخته در شهر میلان ماهیانه ۲۵۰ تا ۴۰۰یورو می باشد. هزینه اتاق تک نفره در حدود ۴۰۰ تا۵۰۰ یورو، خانه ی یک خوابه در حدود ماهیانه بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰یورو می باشد.

سکونت در هتل ها و هاستل ها (اسکان موقت)

تا زمان قطعی شدن محل سکونت چه در خوابگاه های دانشگاه و چه در سایر مکان ها، دانشجویان در بدو ورود به ایتالیا تا زمان هماهنگی های لازمه ممکن است برای مدت محدود در هتل ها یا سایر اقامتگاه های خصوصی اقامت کنند. بنابراین در این صورت به ازای روزهای اقامت افراد در هتل ها، برای اتاق یک نفره باید در حدود شبی ۳۰ تا ۸۰ یورو به بالا و در پانسیون ها از شبی ۲۰یورو به بالا هزینه اقامت پرداخت کنند.

مقاله مفید: معرفی دانشگاه بولونیا در ایتالیا

مواردی که باید هنگام انتخاب خوابگاه در ایتالیا مورد توجه قرار داد :

  • نزدیکی محل اقامت به موسسه و یا دانشگاه محل تحصیل
  • انتخاب نوع مکانی که قصد زندگی در آن است(مثلا زندگی در خانه ویلایی است و یا آپارتمانی)
  • تعداد افراد برای سکونت
  • اهمیت جنسیت هم خانه برای وی
  • هزینه خوابگاه های دانشجویی کشور ایتالیا

نحوه یافتن خوابگاه در ایتالیا

همان گونه که قبلا گفته شد، تعدادی از دانشگاه ها و موسسات برای دانشجویان بین المللی خود خوابگاه تدارک دیده اند و دانشجویان می توانند در تاریخ تعیین شده برای دریافت اتاق به دفتر خدمات خوابگاه دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه کنند.

در صورتی که ظرفیت خوابگاه های دانشگاه تکمیل باشند و یا دانشجو قصد اجاره اتاق در سوئیت های خصوصی را داشته باشد، آژانس های املاک و دفتر خدمات خوابگاه دانشگاه ها هستند و آپارتمان های مشترک دانشجویی را به آن ها معرفی می کنند. این دفاتر خصوصی و یا دانشگاهی برای یافتن آپارتمان و خوابگاه، هزینه ای بین ۱۰۰ تا ۱۰ یورو برای هر نفر را دریافت می کنند. یافتن آپارتمان و خوابگاه های خصوصی از سوی آژانس ها اگر چه هزینه بالایی را دارد ولی مطمئن تر می باشد.

گروه تلگرام اپلای | رتبه بندی دانشگاه جهان | اقامت پس از تحصیل | ویزا استارتاپ کانادا

نکات مهم برای زمان اجاره مسکن در ایتالیا:

  • زمان عقد قراردارد اجاره، مبلغی رو به عنوان پیش پول خانه باید پرداخت شود که معادل ۲ یا ۳ ماه اجاره خانه بدون احتساب هزینه های آب و برق و … می باشد.
  • برای ارائه قرار داد به اداره بورس، حتما قرارداد در اداره Agenzia Del`intrata ثبت رسمی کنید.
  • مدت زمان قراردادها متفاوت است و  می تواند به صورت  ۳+۲، ۴+۴ یا حالت های دیگر باشد. عدد اول در این مدل، نشان دهنده مدت قرارداد فعلی و عدد دوم نشان دهنده این است که در صورتی که بعد از  اتمام مدت اول، قرارداد فسخ نشود، به اندازه عدد دوم قرارداد بصورت خودکار تمدید خواهد شد.
  • بعضی از صاحبخونه ها مدت زمانی را بین ۲ تا ۶ ماه مشخص می کنند تا در صورت فسخ قرار داد قبل از این زمان، به آنها اطلاع داده شود.
  • پرداخت اجاره خانه ها را از طریق بانک انجام داده شود.

ویزای دانشجویی کانادا | چگونه برای دانشگاه خارجی پذیرش بگیریم؟ | مدرک زبان برای اپلای | لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

لیست کامل سایت ها برای پیدا کردن منزل در ایتالیا

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *