0

زمان و نحوه تماس با استادان برای گرفتن پذیرش | چگونه با اساتید ارتباط برقرار کنیم | زمان ایمیل زدن به اساتید

3.7/5 - (9 امتیاز)

چرا نحوه تماس با استادان برای گرفتن پذیرش مهم است ؟

تماس با استادان برای گرفتن پذیرش | چگونه با اساتید ارتباط برقرار کنیم | زمان ایمیل زدن به اساتید |نحوه تماس با استادان برای گرفتن پذیرش یكی از عوامل مؤثر در گرفتن پذیرش در مقاطع بالاتر از کارشناسی(Graduate Level) و همچنین دریافت بورس های تحصیلی است. شرط بسیاری از دانشگاه ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، توانستن کسب موافقت یکی از اساتید دانشگاه مربوطه در زمینه ای است که قصد تحصیل در آن را دارید است. بنابراین ارتباط و رایزنی با اساتید از نکات مهم در گرفتن پذیرش و فاند می باشد.

این امر برای مقطع دکتری و پسادکتری به صورت خاص تر می باشد زیرا از رقابت بیشتری برخوردار است و اساتید بر اساس بودجه و پروژه های معین خود، نسبت به جذب دانشجو در ترم های مختلف تحصیلی اقدام می کنند. علاوه بر این مکاتبه با اساتید جهت جلب نظرشان برای قبولی به عنوان استاد راهنما، تقریبا سخت و زمان بر است. معمولا نام استادها در وب سایت دانشكده ها وجود دارد و بسیاری از استادان دارای صفحات وب بر روی وب سایت دانشگاه هستند. برای تماس گرفتن با استاد ها به وب سایت هایشان مراجعه کنید.

پیشنهاد مطالعه: چگونگی پاسخ به سوالات رایج در مصاحبه PhD

به استاد هایی كه زمینه کاریشان مورد علاقه شماست ایمیل بزنید و خلاصه ای از سوابق تحقیقاتی خود را در حد چند جمله بیان كنید و بپرسید كه آیا موقعیت خالی برای گرفتن دانشجوی جدید دارند یا خیر. شانس شما در گرفتن پذیرش معمولا وقتی بیشتر می شود كه شما تجربه انجام پروژه ای مرتبط با زمینه كاری استاد را داشته باشید.

تماس با استادان برای گرفتن پذیرش

یافتن وب سایت های اساتید دانشگاه ها

یکی دیگر از راه های تماس با استادان برای گرفتن پذیرش یافتن صفحات آن ها در سایت های دانشگاهی است.

علاوه بر وب سایت دانشگاه ها، شما از طریق موتورهای جستجو مثل Microsoft Academic Search یا Google نیز می توانید استادها را پیدا كنید. در بسیاری از مواقع موتورهای جستجو، وب سایت استاد هایی را می یابند كه در جستجوی صفحه به صفحه وب سایت دانشگاه ها ممكن است به چشم نیایند.

برای جستجو از كلید واژه های مربوط به رشته مورد علاقه تان استفاده كنید، مثلا biology و برای اینكه جستجو را به دانشگاه ها محدود كنید، از امکان advanced search سایت گوگل و قسمت مربوط به domain استفاده كنید. اگر در باكس مربوطه بنویسید edu. دامنه جستجو محدود به دانشگاه های با این پسوند domain خواهد شد. اغلب دانشگاه های امریكا از این پسوند در domain وب سایت هایشان استفاده می كنند.

حتما بخونید: چگونه با اساتید ارتباط برقرار کنیم؟ به همراه نمونه ایمیل به استاد

در مورد كشورهای دیگر هم می توانید جستجو را محدود به آن كشور كنید مثلا برای كانادا می توانید در قسمت domain عبارت .ca را وارد كنید.
این روش جستجو در اغلب مواقع نتایج مربوط به وب سایت های استادها را به شما خواهد داد. این روش به خصوص برای بین رشته ای ها مفید است، چون بعضا یك زمینه تحقیقاتی در دپارتمان های مختلف دنبال می شود و شما ممكن است وب سایت همه دپارتمان ها را چك نكرده باشید.

در صورتی كه از این روش جستجو استفاده می كنید، پیشنهاد می شود كه نتایج جستجو را تا صفحات 30 تا 40 دنبال كنید. از آنجا كه نحوه تماس با استادان برای پذیرش وقت زیادی می گیرد و تعداد استادها زیاد است ، بهتر است كه با استاد هایی كه فاند تحصیلی دارند تماس بگیرید، اما یافتن این مساله ساده نیست.

یکی دیگر از راه های تماس با استادان برای گرفتن پذیرش تحصیلی آن است که اگر دوستانی در دانشگاه مقصد دارید با دوستانتان تماس بگیرید و بپرسید كه كدام یك از استادان فاند دارند. همچنین بعضی از استادها روی صفحات سایت خودشان می نویسند كه به دنبال دانشجوی جدید هستند. تقریبا تمام استادانی كه به دنبال دانشجوی جدید هستند فاند هم دارند. سعی كنید تمركز خود را بر روی این استادها قرار دهید، اما اگر نتوانستید از داشتن فاند استاد اطلاع پیدا كنید، می توانید با استادها تماس بگیرید و ببینید كه آیا مایل به گرفتن دانشجوی جدید هستند یا خیر. با پرسیدن این سوال استادها معمولا به شما خواهند گفت كه آیا امكان دادن فاند به شما را دارند یا خیر.

در متن ایمیل هایی كه می زنید، حتما از تجربیات تحقیقاتی خود كه مرتبط با زمینه تحقیقاتی استاد است بنویسید. توصیه می شود كه اگر وقت دارید نگاهی به مقالات اخیر استاد هم بیاندازید و در ایمیل بگوید كه با چه قسمت هایی از كار آشنا هستید. در صورتی كه ایده ای برای ادامه كار یا بهبود آن داشته باشید شانس گرفتن پذیرش شما بالاتر خواهد رفت، یا حتی اگر یك سوال خوب در مورد كار بپرسید، اما در مورد سوال كردن زیاده روی نكنید و سوال های متداول نپرسید. اگر پذیرش گرفته اید، اما فاند ندارید و با استادها برای گرفتن فاند مكاتبه می كنید حتما در متن ایمیل بنویسید كه پذیرش گرفته اید. ضمنا حتما رزومه تان را هم به ایمیل پیوست كنید.

زمان و نحوه تماس با استادان برای گرفتن پذیرش

در نحوه تماس با استادان برای گرفتن پذیرش این نكات را به خاطر داشته باشید:

  • به استاد هایی كه واقعا به زمینه كاری آن علاقه مند هستید ایمیل بزنید و از فرستادن ایمیل به استاد هایی كه زمینه كاری آن هیچ ربطی به هم ندارد خودداری كنید. استادهای یك دانشكده با هم ارتباط دارند و ممکن است متوجه شوند كه شما به همه ایمیل زده اید و فقط هدفتان این است كه به هر قیمتی كه شده است پذیرش بگیرید.
  • استادها در فصل پذیرش تعداد بسیار زیادی ایمیل از دانشجوها دریافت می كنند و معمولا فرصت كافی برای خواندن همه ایمیل ها را ندارند و حتی استادهایی كه به دنبال دانشجو هستند ترجیح می دهند بیشتر از یك دقیقه برای خواندن ایمیل شما وقت نگذارند. در نتیجه ایمیل را طوری بنویسید كه استاد بتواند در كوتاه ترین زمان ممكن با تجربیات شما آشنا بشود.
  • سعی كنید در subject ایمیل به طور صریح به موضوع كاری استاد اشاره كنید و تنها به گفتن این كه به زمینه كاری استاد علاقه مندید اكتفا نكنید. برای مثال فرض كنید كه استاد مورد نظر در زمینه Operating Systems كار می كند. Interested in doing research on Operating Systems می تواند subject خوبی باشد. در حالی كه Interested in your field of research یا PhD Student یا عناوین كلی ای مثل این ها ، مناسب نیست. اگر subject ایمیل خود انتخاب كرده اید را بدون تغییر می توانید به استادهای مختلف ارسال كنید، بدانید كه احتمالا subject خوبی انتخاب نكرده اید.
  • برای نوشتن ایمیل، از ساختارهای نگارش نامه رسمی استفاده كنید كه شامل چهار بخش است:
    1. معرفی خود 2. بیان علاقمندی و تجربیات 3. بیان درخواست خود از استاد 4. تشكر و قدردانی از استاد
  • عدم دریافت پاسخ از استادی در حیطه اپلای بسیار رایج و طبیعی است. از این رو در صورتی که از استادی پاسخی دریافت نکرید به توان هر چه بیشتر به کار خود ادامه دهید. همچنین اگر واقعا برای همکاری با استادی که پاسخ شما را نداده است مصمم هستید دوباره برای وی ایمیل بزنید. زیرا بعضی از اساتید از دانشجویانی که زیاد پیگیری می کنند و مصمم هستند را بیشتر می پسندند و چه بسا با ایمیل های بعدی پاسخ شما را بدهند.
  • به هیچ عنوان ایمیلی که ارسال می کنید به ویژه نخستین ایمیل نباید بیش از حد طولانی باشد. معمولاً توصیه می‌شود متن ایمیل ارسالی بیشتر از 300-200 کلمه نباشد.
  • برای ارسال ایمیل در روزهای کاری هفته اقدام کنید.
  •  ارسال فایل CV  در نخستین ایمیل امری نسبی است ولی معمولاً توصیه می‌شود.این امکان نیز وجود دارد که ارسال فایل رزومه، ایمیل شما به فولدر spam هدایت کند.
  • برای اینکه استادی را مورد خطاب قرار دهید از “نام خانوادگی استاد + .Dr” استفاده کنید.
  • در متن ایمیل خود می‌توانید با استفاده از حالت Bold یا  Underline زمینه‌های پژوهشی کلیدی یا پروژه خود را در متن برجسته کنید.

زمان مناسب تماس با استادان برای گرفتن پذیرش

در اغلب دانشگاه ها دانشجویان حداقل شش ماه قبل از شروع سال تحصیلی جدید انتخاب شده اند. در نتیجه بازه زمانی 6 الی 12 ماه قبل از شروع سال تحصیلی جدید بهترین زمان تماس با استادان برای گرفتن پذیرش است، اما به طور قطع نمی توان گفت كه چه زمانی در این بازه شش ماهه بهترین زمان است.

برخی معتقدند كه اگر تماس با استادها را قبل از مهرماه شروع كنید شانس این كه استادها ایمیل شما را پاسخ دهند بیشتر است، چرا كه ترافیك ایمیل ها در مهر و آبان بیشتر می شود. آنچه كه مسلم است، این است كه برای گرفتن پذیرش، تماس با استادها بسیار مهم است و شما حتی اگر جوابی از استادها دریافت نكنید، شانس گرفتن پذیرش و فاند خود را با تماس گرفتن با استادها بالا خواهید برد.

 

آزاد سازی مدرک تحصیلی

شرایط و نحوه دریافت اصل دانشنامه

چگونه اصل مدرک تحصیلی خود را برای اپلای از دانشگاه دریافت کنیم؟

فرصت های تحصیلی

 

سایت مرجع

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

دیدگاه کاربران
  • rahmat 29 ژانویه 2020

    با سلام و عرض خسته نباشید؛
    بدینوسیله اینجانب دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته جامعه شناسی و همچنین دارای ۲ مدرک کارشناسی در رشته علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و کارشناس حقوق را دارا میباشم همچنین دارای ۲ سال سابقه تدریس در اداره آموزش و پرورش را دارا هستم لذا اینجانب آمادگی خود را جهت مهاجرت به هر کشور اروپایی در جهت ارایه کار و خدمات اعلام میدارم در صورت فراخوانی اینجانب به آدرس ایمیل معرفی شده اینجانب پیام ارسال فرمایید با تشکر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *