0

نحوه نوشتن CV آکادمیک برای اپلای دکتری

رای دهید

نحوه نوشتن CV آکادمیک برای اپلای دکتری

مقدمه

همراه با بیانیه شخصی یا کاورلتر، CV شما نشان می دهد که شما به عنوان یک فرد کی هستید و چه پیشنهادی دارید. این سند باید مختصر، صحیح قالب بندی شده و به خوبی نوشته شده باشد تا دانشگاه و استاد راهنمای شما را متقاعد کند که شما دانشجوی مناسب هستید.

این راهنمای گام به گام شما را در ایجاد یک CV دانشگاهی استاندارد برای برنامه دکتری یا تحصیلات تکمیلی راهنمایی می کند. ما در مورد بخشهایی که CV شما باید در آن ساختار بندی شود، در مورد اینکه هر یک از این بخشها چیست و چگونگی نگارش آن بحث خواهیم کرد.

CV آکادمیک چیست؟

هنگام اپلای برای یک پوزیشن دکتری ، متداول است که دانشگاه ها همراه با درخواست شما یک curriculum vitae (CV) را از شما درخواست می کند. یک CV آکادمیک ممکن است شبیه CV استانداردی باشد که برای برنامه های شغلی استفاده می شود، اما این دو سند از لحاظ جزئیات تفاوت دارند. یک CV استاندارد بیشتر بر مسئولیت ها و پیشنیه قبلی شما متمرکز است و آنچه را که تا به امروز انجام داده اید را نشان می دهد؛ در حالیکه یک CV آکادمیک بر زمینه علمی، موفقیت ها و تجربیات شما متمرکز است. CV آکادمیک شما توسط یک استاد راهنما مورد استفاده قرار می گیرد تا تعیین کند آیا می توانید چالش های مربوط به انجام یک پروژه تحقیقاتی را برآورده کنید.

تفاوت یک CV یا رزومه در چیست؟

شاید متوجه شده باشید که وقتی متقاضی یک شغل هستید، برخی می گویند CV خود را ارسال کنید ، در حالی که دیگران رزومه شما را ترجیح می دهند. ایدآل کدام یک هستند؟ آیا آنها از نظر فنی یک چیز نیستند؟

پاسخ: بستگی به این دارد که اهل کجا هستید.

در تمام اروپا در واقع به یک شکل هستند و می توانند به جای یکدیگر استفاده شوند. اگر متقاضی شغلی هستید که CV می خواهد، باید بدانید که این همان رزومه است. اما اگر اهل ایالات متحده هستید و یا برای موقعیتی در آمریکا اپلای می کنید، کمی متفاوت است.

رزومه خلاصه یک صفحه ای از تجربه کاری و سابقه شغلی است که در آن درخواست می کنید. در عین حال CV ، یک دفترچه یادداشت علمی طولانی تر است که شامل تمام تجربیات، نشریات و موارد دیگر می باشد.

تفاوت اصلی این است که رزومه حدود یک صفحه است (حداکثر دو)، در حالی که CV می تواند طولانی تر باشد. از رزومه برای پوزیشن کاری در کلیه صنایع و CV برای پوزیشن تحصیلی و پذیرش در دانشگاه استفاده می شود. سرانجام، رزومه متناسب با کار خاصی است که متقاضی آن هستید و CV یک نمای کلی است که رائه می دهید.

پیشنهاد مطالعه: نرخ پذیرش در دانشگاه های کانادا

بنابراین به طور خلاصه ، CV و Resume چه تفاوت های دارند؟

اگر اهل اروپا هستید ویا برای اروپا اپلای می کنید آنها اساساً یک چیز هستند وتفاوتی ندارد که کدام یک را استفاده می کنید. در غیر این صورت، رزومه خلاصه ای یک صفحه ای از تجربه کار و سابقه شماست و CV شما یک دفترچه یادداشت علمی طولانی تر است که شامل تمام تجربیات ، گواهینامه ها و انتشارات شما است.

بیشتر افراد برای ایجاد CV خود از الگوهای پیش فرض Word استفاده می کنند. مشكل آن این است كه این الگوهای پیش فرض غالباً بی روح هستند. شما می خواهید CV شما برجسته باشد و مانند سایر افردا تکراری نباشد.

بطور مثال شما بیش از 2 ساعت وقت صرف می کنید تا محتوای رزومه خود را در طرح قالب پیش فرض قرار دهید و بعد ، وقتی یک تغییر کوچک دیگر ایجاد می کنید، همه چیز کاملاً خراب می شود.

شما شروع می کنید به دنبال یک الگوی CV بهتر به صورت آنلاین و یکی را پیدا می کنید که قیمت بالا می باشد. بعد شما پولی را پرداخت می کنید و امیدوارید که این الگوی CV بهتر از الگویی باشد که تاکنون امتحان کرده اید. حال شاید هم اینطوری نباشد. اما بهتر است بدانید که Word برای نوشتن مقاله در دانشگاه استفاده می شود نه برای ایجاد رزومه.

نحوه نوشتن CV آکادمیک

چگونه CV خود را قالب بندی کنیم

در ابتدا باید بدانیم که دقیقاً چه چیزی وارد CV می شود؟

هیچ قانون طلایی وجود ندارد و هر CV دارای بخش های یکسانی نیست. خیلی چیزها به تجربه شما و مکان مورد نظر بستگی دارد. با این حال برخی از این گزینه ها ثابت می مانند.

چگونگی ساختار بندی CV دانشگاهی

یک CV آکادمیک خوب باید به 9 عنوان تقسیم شود:

  • اطلاعات تماس
  • علایق پژوهشی / مشخصات شخصی
  • تحصیلات
  • تحقیق و تجربه کاری
  • تجربه تدریس
  • مهارت و تجربه مرتبط
  • انتشارات و کنفرانس ها
  • عضویت حرفه ای
  • داوران / مراجع

در زیر ، ما توضیح می دهیم که هر یک از این بخشها باید حاوی چه مواردی باشد و چگونه باید نوشته شود.

1. اطلاعات تماس

CV خود را با ارائه اطلاعات تماس شروع کنید. تمام موارد زیر باید ذکر شود:

  • نام کامل: نام شما باید عنوان سند شما باشد، در متن پررنگ و متمرکز قالب بندی شده باشد.
  • آدرس ایمیل و شماره تماس
  • مکان: شهر و کشور شما، به عنوان مثال “بیرمنگام، انگلستان” ، کافی خواهد بود. لازم نیست آدرس منزل کامل خود را ارائه دهید.
  • پروفایل ها: شامل لینکی به پروفایل های حرفه ای ممکن مانند LinkedIn یا ResearchGate.

توجه: برخی از افراد دارای یک عکس نمایه هستند اما قبل از انجام این کار مراقب باشید. گرچه این انتظار در برخی از کشورها مانند آسیا ، خاورمیانه و آفریقا وجود دارد ، اما در سایر کشورها مانند انگلستان و ایالات متحده اینگونه نخواهد بود. دلیل این امر این است که می تواند منجر به عوارضی در قوانین و تبعیض شود و به طور بالقوه تاثیر معکوس بگذارد.

2. علایق پژوهشی / مشخصات شخصی

برای یک CV آکادمیک که برای موقعیت دکترا نوشته شده است ، بخش “علایق پژوهشی” همانند با “مشخصات شخصی” دو برابر می شود. به عنوان معرفی مختصری از خود، این بخش مهمی خواهد بود زیرا اولین برداشت شما را در خواننده ایجاد می کند.

از فهرست بندی یا یک پاراگراف کوتاه برای خلاصه کردن اینکه چه کسی هستید، شرایط مربوطه شما، علایق پژوهشی و مهارتها و تجربیات خود را بیان کنید. تمرکز شما باید بر دو جنبه باشد: نشان دادن توانایی شما در انجام دکترا و اشتیاق شما به پروژه.

برای ایجاد یک بخش تأثیرگذار در زمینه تحقیق، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • متناسب با هر پروژه تحقیقاتی که متقاضی آن هستید: یکی از ساده ترین راه ها برای انجام این کار توضیحات پروژه که در آگهی پوزیشن پیوست شده است را بررسی کنید و دو تا سه مورد از برجسته ترین کلمات کلیدی ان را در رزومه خود بیان کنید.
  • کوتاه و مختصر بیان کردن: این بخش فقط یک مقدمه است، بنابراین آن را به صورت مختصر و کوتاه مدت و با جزئیات حفظ کنید. 50 – 60 کلمه هدف خوبی است.
  • هر کلمه را حساب کنید: همانطور که 50 – 60 کلمه زیاد نیست، تا می توانید خاص باشید. به هر قیمتی از کلیشه هایی مانند “من متعهد به تحقیق هستم و به جزئیات توجه زیادی دارم” خودداری کنید. نه تنها عمومی و بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرند ، بلکه بینش مفیدی در مورد شما به خواننده ارائه نمی دهند.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

3. آموزش

یک سی وی باید همه چیز را در مورد موفقیت ها و مدارک تحصیلی بیان نماید، بنابراین به بخش آموزش باید اهمیت زیادی داده شود و قسمت عمده CV شما را تشکیل دهد.

فرآیند این قسمت را به صورت معکوس، بنویسید و تجریه علمی و دانشگاهی  خود را ارائه می دهد. به این ترتیب از مقطع کارشناسی و سپس کارشناسی ارشد شروع نمایید.

هنگام ذکر صلاحیت ها، نام کامل رشته و مقطع، نوع مدرک و مدت زمان آن را از نظر سال شروع و پایان آن ارائه دهید. اگر در حال تحصیل یا گذراندن دوره ای هستید ، آنها را نیز وارد کنید ، اما اظهار کنید که آنها ادامه دارند و در صورت داشتن نمره مورد انتظار ، نمره قابل قبولی را ارائه می دهند.

اگر مدرک تحصیلی شما مربوط به دکتری است که متقاضی آن هستید، فهرستی از فعالیت های تکمیل شده خود را وارد کنید. همین مورد برای پایان نامه شما نیز صدق می کند.

همچنین می توانید GCSE ، A-Levels یا سایر مدارک تحصیلی مرتبط خود را در صورت وجود در رشته ای که درخواست می کنید، لیست کنید. اگر این مدرک دانشگاهی شما ارتباط مستقیمی با پروژه ای که متقاضی آن هستید، نداشته باشد اما مدارک قبلی شما مربوط به این مورد باشد، در این صورت، آنها را برای کمک به مناسب بودن سوابق تحصیلی خود بگنجانید.

در آخر هرگونه افتخار و جوایزی را که به دست آورده اید یا سایر موفقیت های علمی برجسته را که به تقویت برنامه شما کمک می کند لیست کنید.

4. تحقیق و تجربه کاری

تحقیق و تجربه کاری مرتبط شما همانقدر مهم است که بیشتر از سوابق تحصیلی نباشد. دلیل این امر این است که بیشتر متقاضیان در موقعیت های دارای شرایط مشابهی هستند، بنابراین در مواردی که همه گزینه ها برابر تلقی می شوند، تجربه تحقیقاتی شما اغلب می تواند عامل تعیین کننده باشد.

تجربه تحقیقاتی شما ممکن است شامل  هم کارهایی با درآمد و یا داوطلبانه، تمام وقت و نیمه وقت و همچنین پروژه های دانشگاهی باشد. با این حال، در همه موارد تجربه ای که ذکر می کنید باید مربوط به پروژه مورد نظر شما باشد یا به شما در ایجاد مهارت هایی کمک کند که شما را به یک محقق توانمندتر تبدیل کند. به عنوان مثال، سپری کردن زمان و کار در یک خرده فروشی ضروری نیست، اما ذکرفعالیت به عنوان سرپست آزمایشگاه یا دستیار آموزشی یا پشتیبانی آموزشی کاملاً مفید خواهد بود.

اگر درباره تحقیقی که به عنوان بخشی از مطالعات خود انجام داده اید بحث می کنید، آنها را مانند گذشته به عنوان یک پروژه منفرد فهرست شده به ترتیب زمانی معکوس معرفی کنید. همچنین می توانید پروژه های تحقیقاتی را که در حال حاضر روی آنها کار می کنید ، صرف نظر از اینکه توسعه یافته اند یا خیر بیان کنید. هنگام بحث درباره هر پروژه ، موارد زیر را وارد کنید:

  • پروژه درباره چه بود،
  • از چه روش تحقیق استفاده کردید،
  • مهارت هایی که کسب کردید چه بودند،
  • هرگونه دستاورد یا نتایج قابل توجه را بیان کنید.

5. تجربه تدریس

از آنجا که یکی از اصلی ترین مسیرهای شغلی پس از دکترای تخصصی، یک شغل آکادمیک است، تجربه تدریس می تواند CV علمی شما را به طور قابل توجهی تقویت کند. با این حال، به طور کلی پذیرفته شده است که همه متقاضیان تجربه تدریس را ندارند ، اما اگر چنین تجربه ای دارید ، آن را حتما در این قسمت وارد کنید.

هنگام بحث در مورد تجربه تدریس خود ، بیان کنید که در چه سطحی بود ، به عنوان مثال دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد و شامل چه موارد و کورس هایی بود می شود.

6. مهارت و تجربه مرتبط

در این بخش باید تمام مهارت ها و تجربیات دیگری را که به تقویت رزومه شما کمک می کنند، بیان کنید. این موارد بهتر است که ویژه پروژه دکتری که دارید برای ان اپلای می کنید باشند و پتانسیل شما را برای تبدیل شدن به یک محقق شایسته نشان دهند. این شامل:

  • مهارت های فنی و تجربیات، به عنوان مثال استفاده از بسته های نرم افزاری رایانه ای یا تجهیزات تحقیقاتی مشترک.
  • دوره های خاصی که در آن شرکت کرده اید، به عنوان مثال یک دوره های دانشگاهی  رایتینگ و ارتباطات
  • زبانهایی که مهارتهایشان را دارید.

7. انتشارات و کنفرانس ها

اکثر دانشجویان انتشارات دانشگاهی ندارند، اما اگر این مورد را دارید در این قسمت لیست کنید. نشریات رسمی می تواند شامل مواردی از مقالات ژورنالی باشد که به احتمال زیاد متناسب با پروژه پایان نامه ارشد شما می باشد. اگر این موارد را دارید، آنها را با ترتیب معکوس زمانی با استفاده از سیستم مرجع اتخاذ شده توسط دانشگاهی که متقاضی آن هستید، لیست کنید.

اگر موردی برای انتشار نداشته اید، همچنان می توانید سایر نشریات متنی را که ممکن است در آنها نقش داشته باشید، مانند مقالات آنلاین، مجلات، خبرنامه ها و وبلاگ ها در آن بگنجانید. موضوعات این نشریات باید به طور کلی مربوط به رشته یا دانشگاه شما باشد و با لحنی رسمی نوشته شده باشد.

اگر تا به حال یک کنفرانس ارائه داده اید ، آن را در اینجا با جزئیات نام، تاریخ و مکان کنفرانس، عنوان سخنرانی خود و خلاصه ای از آنچه در آن بود ارائه دهید.

حتی اگر در کنفرانس ها سخنرانی نکرده باشید، باز هم باید هر کدام را که شرکت کرده اید، از جمله سمینارها یا سخنرانی ها، لیست کنید. این یک روش مفید برای نشان دادن علاقه شما به موضوع و تعهد شما برای به دست آوردن دانش جدید در زمینه خود است.

8. عضویت حرفه ای

وابسته بودن به یک گروه دانشگاهی، جامعه یا ارگان حرفه ای نشان دهنده اشتیاق شما نسبت به رشته شما و ارتباط با دیگر افراد همفکر در جامعه است. هنگام فهرست کردن این موارد، نام گروه ، تاریخ عضویت و موقعیتی را که در آن قرار داشته اید وارد کنید.

9. داوران / مراجع

منابع شما آخرین بخش CV دانشگاهی شما را تشکیل می دهد. در برنامه دکترا باید تعداد داوران مشخص شود که باید آنها  نام ببرید. اما اگر اینگونه نیست، سعی کنید حداقل دو نفر، اما در حالت ایده آل سه داور داشته باشید.

دو نفر از داوران باید آکادمیک باشند، اکثر دانشجویان معلم خصوصی خود و استاد راهنمای ارشد خود را انتخاب می کنند. این می تواند سایر کارکنان نیز باشد، اما لازمه اصلی این است که کسی شما را به اندازه کافی بشناسد تا بتواند توانایی ها و شخصیت شما را اثبات کند.

اگر دو داور آکادمیک ندارید، می توانید از یک داور حرفه ای استفاده کنید که آنها به پروژه مورد نظر شما مرتبط باشند. این مسئله به احتمال زیاد در مورد کسانی اتفاق می افتد که قبل از تصمیم به بازگشت به تحصیل مدتی در صنعت کار کرده اند.

هنگام ایجاد لیست مرجع خود، داوران خود را به ترتیب ارتباط و میزان شناخت، نه به ترتیب حروف الفبا ، لیست کنید. به این ترتیب اگر فقط از داور اول دعوت شود، این شخص است که می تواند مفیدترین مرجع را به شما ارائه دهد. اطلاعات زیر باید ارائه شود:

  • نام و نام خانوادگی،
  • عنوان حرفه ای،
  • نام دانشگاه فعلی ،
  • شماره تلفن و آدرس ایمیل

ضروری است که شما قبل از فهرست کردن افراد به عنوان داور ، ابتدا از آنها اجازه بگیرید. همچنین ارسال یک نسخه از CV ، کاورلتر و اپلیکیشن  فرم برای آنها مفید خواهد بود تا بتوانند در صورت فراخوانی با جزئیات گسترده تری آشنا شوند.

قالب بندی برای وضوح

  • اطلاعات کلیدی را با استفاده از حروف بزرگ، حروف زیر و زیر خط برجسته کنید ، اما مراقب باشید در این کار زیاده روی نکنید تا هدف خود را از دست بدهد.
  • قالب بندی خود را در کل مانند تورفتگی ها ، نوع قلم و اندازه قلم ، فاصله عمودی و حاشیه ثابت نگه دارید.
  • شماره صفحات را در هر صفحه قرار دهید.
  • برای به حداکثر رساندن وضوح از اصطلاحات کوتاه خودداری کنید.
  • از تقسیم بخشها در دو صفحه خودداری کنید.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *