مشاوره ارزیابی رایگان وضعیت پرونده تحصیلی: وارد شوید

چقدر شانس گرفتن بورسیه دارم؟ | چطور میشه فهمید شایستگی دریافت بورسیه داریم؟

5/5 - (4 امتیاز)

شانس دریافت بورسیه تحصیلی چقدر است؟

این یک واقعیت آشکار است که تحصیل در خارج از کشور از نظر مالی صرف نظر از برنامه، دوره، دانشگاه یا کشور به سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد. بهترین راه کاری که دانشجویان برای تنظیم بودجه برای این کار می توانند داشته باشند یا از طریق وام دانشجویی یا درخواست بورسیه تحصیلی است. با این حال، گرفتن بورسیه تحصیلی امری ساده نیست و واجد شرایط بودن قطعی برای یک بورسیه تحصیلی خاص یک پروسه سخت و زمان بر است. قبل از اینکه به جلو برویم و ایده کوتاهی در مورد احتمال دریافت بورسیه تحصیلی بدهیم، ابتدا نگاهی به انواع بورسیه های تحصیلی برای هر برنامه می اندازیم:

  • بورسیه تحصیلی ویژه کالج:

این بورسیه ها توسط دانشگاه ها با معیارهای خاص اعم از برتری در دانشگاه، مسابقات ورزشی گرفته تا خدمات اجتماعی اعطا می شوند. اینها مخصوص یک کالج خاص مانند بورس ریاست دانشگاه Colorado Mesa است که توسط دانشگاه کلرادو اعطا می شود. حتی اگر سابقه تحصیلی متوسطی نیز داشته باشید اما در فعالیت های دیگری مانند ورزش، خدمات اجتماعی و غیره نیز فعالیت داشته اید، می توانید چنین بورسیه هایی را دریافت کنید. برای آگاهی از معیارها و الزامات این نوع بورسیه های تحصیلی می توانید وب سایت آن دانشگاه خاص را بررسی کرده و متناسب با آن اقدام کنید.

  • بورسیه های تحصیلی انفرادی اعطا شده توسط دانشگاه ها:

برخی از دانشگاه ها متقاضیان بورسیه را به تنهایی انتخاب می کنند. اپلیکیشن های آنها به طور پیش فرض انتخاب می شوند اگر مشخصات و سابقه هایشان بالاتر از 50٪ از کلاس باشد. با این حال، این بورسیه های بسیار متفاوت هستند و از یک دانشگاه به دانشگاهی دیگر متغیر هستند. به طور کلی، دانشجویان برای واجد شرایط بودن این نوع بورس تحصیلی باید قبل از ددلاین مربوطه برای بورسیه اقدام کند. علاوه براین تعداد زیادی از این برنامه های تحصیلی نیز خودبه خود همراه بورسیه تحصیلی هستنند و متقاضی با اخذ پذیرش از دانشگاهی می تواند این بورسیه ها را دریافت نمایید.

  • بورسیه های تحصیلی مبتنی بر نیاز:

همانطور که توسط خود عنوان مشخص است، بورسیه های تحصیلی مبتنی بر نیاز به دانشجویانی تعلق می گیرد که برای تکمیل تحصیلات خود نیاز مبرم به بودجه دارند. با توجه به عملکرد قبلی تحصیلی، تمایل و اهداف شغلی دانشجویان در آینده، مشارکت در سایر فعالیت ها و علاقه به دوره انتخاب شده، دانشگاه یا دپارتمان مربوطه این بورسیه های تحصیلی را اهدا می کند. این نوع این بورسیه های تحصیلی توسط آژانس های خصوصی، کالج ها و همچنین دولت اعطا می شود.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

  • بورسیه های تحصیلی دولتی:

چندین برنامه بورسیه یا برنامه تبادل دانشجو توسط دولت هر کشور وجود دارد. به عنوان مثال بورسیه تحصیلی ایفل در فرانسه، بورسیه اراسموس موندس، بورسیه ماری کوری، بورسیه چونینگ انگلستان و … که برای تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان بین المللی فراهم گردیده است. این بورسیه ها تقریباً تمام هزینه های مربوط به تحصیل یک دانشجو مانند سفر ، محل اقامت ، هزینه تحصیل ، هزینه کتابخانه و غیره را پوشش می دهد. همچنین، برنامه های تبادل آموزش (EEP) برای دانشجویان علاقه مند به گذراندن شش ماه تا یک سال تحصیل در خارج از کشور در دسترس است.

  • بورسیه های تحصیلی توسط سازمان های خصوصی:

اگرچه اکثر موسسات خصوصی به فکر منافع خود برای جایزه بورسیه تحصیلی هستند، اما شرکت های خاصی نیز وجود دارند که به دانشجویان ضعیف مالی کمک می کنند تا به آرزوهای خود برای تحصیل در خارج از کشور برسند. مشهورترین نمونه بورسیه تحصیلی تاتا (Tata Scholarship) است که توسط اعتماد و توسعه آموزش تاتا از گروه تاتا اعطا می شود.

رقابت سخت برای اخذ بورسیه

کلیه برنامه های بورسیه تحصیلی فوق الذکر نه تنها برای ورود به سیستم دشوار است بلکه از نظر تعداد نیز محدود می باشند. از طرفی، رقابت نیز بسیار زیاد است. این یک واقعیت است که تعداد بسیار کمی در مقایسه با جمعیت کثیری از متقاضیان قادر به دریافت این بورسیه ها برای تأمین هزینه های مربوط به تحصیل خود هستند. طبق گزارش اخیر مطالعه ملی کمک به دانشجویان در آمریکا پس از دوره متوسطه، از هر 10 متقاضی در مقطع کارشناسی تنها یک نفر قادر به گرفتن بورسیه برای مدرک کارشناسی است.

حتی با معدل 3.5-4.0 ، فقط 19٪ از دانشجویان می توانند واجد شرایط دریافت بورسیه های دانشگاهی باشند. بعلاوه ، فقط 0.7٪ احتمال دستیابی به بورسیه تحصیلی ورزشی از کالج / دانشگاه وجود دارد. اگرچه سوابق خوب هنگام درخواست بورسیه تحصیلی ضروری است، اما نمرات آزمون مانند تافل، آیلتس، GRE ، SAT یا GMAT نیز شانس شما را برای گرفتن بورسیه افزایش می دهد. با این حال، فقط 13٪ از کل دانشجویان با چنین مشخصات و رزومه هایی می توانند بورسیه تحصیلی بگیرند.

جدا از این، عوامل خاصی وجود دارد که در دسترس بودن بورسیه ها تأثیر می گذارد. پس از تجزیه و تحلیل این عوامل، می توان بهترین زمان و روش درخواست بورسیه تحصیلی را تعیین کرد. طبق مطالعه ای که توسط nerdwallet.com انجام شد، عوامل زیر پس از تجزیه و تحلیل عمیق بیش از 5000 بورسیه تحصیلی توسط دانشجویان در سال 2017 آشکار شده است:

  • حداکثر تعداد ددلاین های بورسیه تحصیلی چیزی در حدود 25٪ یا بیشتر است که در ماه مارس تعیین شده است. این ورودی دارای بیشترین مبلغ اختصاص یافته از نظر بورسیه است. با این حال، بیشتر بورسیه ها در ماه سپتامبر اهدا می شوند.
  • بورسیه های تحصیلی ویژه زنان چهار برابر بورسیه های تحصیلی مردان است.
  • بورسیه های رزرو شده براساس قومیت دانشجو فقط 6٪ است، با این حال اقلیت ها از تعداد مساوی توزیع بورسیه برخوردار هستند.
  • ملیت و حوزه تحصیل در هنگام اعطای بورسیه تحصیلی به جای جنسیت و قومیت، در تعیین کننده بودن، نقش مهمی دارد.
  • از کل، 40٪ بورسیه های تحصیلی که دارای محدودیت مکانی (براساس ملیت و تابعیت) هستند، 37٪ دارای قیدهایی در زمینه تحصیل، 5٪ دارای محدودیت جنسیتی و 6٪ دارای محدودیت قومی هستند.

از داده های فوق، یک چیز روشن است که متقاضیان باید در اسرع وقت جستجو برای بورسیه تحصیلی را شروع کنند و باید مهلت های مارس را هدف قرار دهند. اگرچه تهیه بورسیه تحصیلی در ظاهر بسیار دشوار است، اما باید به بهترین ها امیدوار بود. عملگرا بودن  وپشتکار داشتن در هنگام درخواست بورسیه تحصیلی به شما کمک می کند تا بر روی هدف مناسب تمرکز کنید. با یک تحقیق دقیق می توان بورسیه تحصیلی مناسب را هدف قرار داد.

پنج نکته برای افزایش شانس شما برای گرفتن بورسیه تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور

پس از انتخاب زمان مناسب و بورسیه تحصیلی مناسب، کارهایی که می توانید این است که رزومه خود را ارتقا دهید و روی اسناد خود با دقت کار کنید تا شانس خود را برای دریافت پاسخ مثبت افزایش دهید.

1-انجام دقیق فرآیند اپلای حتی بخش های اختیاری

سعی کنید به تمام سوالات ضروری در اپلیکیشن فرم و اسنادهای ضروری در فرآیند اپلای برای واجد شرایط بودن بورسیه تحصیلی پاسخ دهید. زیرا بعضی از موارد اختیاری هستند و اغلب متقاضیان از بخش “اختیاری” چشم پوشی می کنند. دقیقاً همین موارد پیش پا افتاده است که شانس متقاضی را برای گرفتن بورسیه افزایش می دهد. این یک فضای اضافی به شما می دهد تا بیشتر در مورد شما و علایق خود صحبت کنید. این موارد، فضایی را برای نمایش زمینه شخصی، سرگرمی ها و مشارکت در فعالیت ها در اختیار شما قرار می دهد. از این رو، مطمئن شوید که قسمت “اختیاری” را نیز به بهترین شکل ممکن تکمیل کرده اید و مانند بقیه آنها صادقانه به آن پاسخ دهید.

پیشنهاد مطالعه: چگونگی تکمیل اپلیکیشن فرم برای دریافت بورسیه تحصیلی

2-درخواست بورسیه ای متناسب با شرایط و رزومه شما

در مورد همه بورسیه های تحصیلی واجد شرایط تحقیق کنید و حداکثر آنها را اعمال کنید. با این حال، درخواست کورکورانه برای همه بورسیه های تحصیلی موجود ممکن است شما را به طور مستقیم از مسیر دور کند. بنابراین، فقط برای پوزیشن هایی که با رزومه شما متناسب هستند اقدام کنید. این شانس شما را برای گرفتن بورسیه تحصیلی افزایش می دهد.

3- حداقل بورسیه هم میتواند بسیار کمک کننده باشد

اگر واجد شرایط یک بورسیه تحصیلی کوچک هستید، برای همه آنها درخواست دهید. حتی اگر مبلغی کمتر از انتظار شما باشد اما چند دلار پس انداز، هزینه شما بسیار سبک تر است.

4- رفتار و ظاهر حرفه ای برای گرفتن بورسیه

در تمام اسناد خود حرفه ای باشید و هنگام تقاضای بورسیه، صمیمانه قدردانی کنید. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که ارائه دهندگان بورسیه تحصیلی هر سایت و شبکه های اجتماعی مربوط به شما را بررسی کنند. بنابراین، توصیه می شود که تمام حساب های خود را تا حد امکان حرفه ای و تمیز به نمایش بگذارید. زیرا آنها همیشه مراقب هرگونه خط قرمز احتمالی هستند. بدین ترتیب، مطمئن شوید که پروفایل های Facebook ، LinkedIn و غیره خود را با یک آدرس ایمیل حرفه ای برای برقراری ارتباط و یک تصویر مناسب به روز نگه دارید.

5- داشتن رزومه قوی

درنهایت مهمترین نکته برای بالا بردن شانس دریافت بورسیه، رزومه تحصیلی می باشد. رزومه تحصیلی خوب فاکتورهای بسیاری نظیر معدل بالا در مقاطع قبلی، داشتن مقاله و کتاب های انتشار یافته در مجلات معتبر، نمرات ازمون های بین المللی زبان و یا آزمون های ورودی، سابقه کاراموزی و کاری مرتبط با پوزیشن مورد نظر، توصیه نامه در کنار انگیزه نامه باشد که برایند همگی این موارد شانس شما را برای دریافت بورسیه تعیین می کند.

پیشنهاد مطالعه: ویرایش CV

این افسانه های بورسیه تحصیلی را کنار بگذارید

ممکن است گرفتن بورسیه تحصیلی سخت باشد اما غیرممکن نیست. از این رو، مهم است که داستان ها و افسانه های غیر واقع در مورد بورسیه ها را کنار بگذاریم و با ذهنی روشن و آرام برای بورسیه تحصیلی اقدام کنیم. یک روش درست برای کسب اطلاعات جامع در مورد بورسیه تحصیلی این است که باید قبل از پایان مقزع تحصیلی فعلی خود تحقیق در مورد بورسیه تحصیلی را شروع نمایید.

این یک روش خوب است که تحقیق در مورد این نکات را از قبل شروع کنید و یک پایگاه داده شخصی را برای خود ایجاد کنید. همچنین می توانید این جزئیات را به روز کنید تا هرگونه تغییر بین ددلاین ها را بررسی کنید. ثبت سوابق به شما کمک می کند تا بسته به درصد اعطای بورسیه تحصیلی، درخواست های خود را هدفمند کنید.

فقط ورزشکاران و افراد برتر می توانند بورسیه تحصیلی بگیرند:

هرکسی در مورد بورسیه ها تحقیق کرده باشد می داند که این درست نیست حتی با داشتن سابقه متوسط ​​تحصیلی، بسته به نیازشان، شرکت در فعالیت های فوق برنامه، فعالیت های داوطلبانه و غیره می توانند واجد شرایط بورسیه شوند.

اسناد مربوط به بورسیه تحصیلی شما باید بسیار واضح و گویا باشد:

این کاملاً درست نیست. اگرچه اسناد شما باید به بدون هیچ گونه اشتباهات دستوری باشد، اما توصیه می شود همیشه از واژگان نامانوس استفاده کنید. مقاله شما باید بتواند احساسات شما را به راحتی به خوانندگان منتقل کند. زبان مقاله باید ساده و خوانا باشد.

جوایز بورسیه های کوچک ارزش تلاش را ندارند:

این کاملا اشتباه است. هر مقدار بورسیه تحصیلی دریافت می شود مبلغ خوبی می تواند است. تصور کنید 5-6 بورسیه تحصیلی به ارزش 1000 دلار برنده شوید.

بورسیه تحصیلی فقط به اقلیت ها یا متقاضیان مالی ضعیف اعطا می شود:

این باز هم یک باور نادرست است. با یک تحقیق کامل در مورد انواع بورسیه ها، می دانید که بورسیه های تحصیلی مختلف معیارهای مختلفی دارند. بورسیه تحصیلی برای موسیقی ، هنر ، رقص ، خدمات اجتماعی ، خدمات داوطلبانه ، ورزش و بسیاری دیگر وجود دارد. شما فقط باید آن را برای مشخصات خود انتخاب کنید و به بهترین حالت امیدوار باشید.

رقابت زیاد امکان دریافت بورسیه تحصیلی را غیرممکن می کند:

تسلیم شدن بدون حتی تلاش هیچگونه کمکی نخواهد کرد. گرچه این حرف تا حدودی درست است و رقابت سخت است، اما شما هرگز نباید از آن عقب نشینی کنید. همه چیز به رزومه و برنامه کلی شما و کمی شانس بستگی دارد. قبل از پایان مهلت تعیین شده برای افزایش شانس خود اقدام کنید و تا آنجا که می توانید رزومه خود را تقویت کنید.

مشاوره تخصصی اخذ پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *