0

آشنایی با دانشگاه استنفورد آمریکا – Stanford University

5/5 - (2 امتیاز)

آشنایی با دانشگاه فوق العاده استنفورد امریکا

شعار:                 The wind of freedom blows

شعار به فارسی:     نسیم آزادی می‌وزد

تاسیس:               ۱۸۸۵ میلادی

نوع دانشگاه:        خصوصی

ایالت:                کالیفرنیا

شهر:                استنفورد

پشتوانه مالی:      ۱۷٫۲ میلیارد دلار

رئیس دانشگاه:    جان هنسی

هیئت علمی:      ۱۸۷۸ نفر

دانشجویان:       نزدیک به ۱۵٬۰۰۰ دانشجو

در بازدید یک روزه ای از دانشگاه استنفورد، شهرام شریف گفت وگویی با دکتر یحیی تابش استاد این دانشگاه انجام داده و یک گزارش تصویری از این دانشگاه را به روایت دکتر تابش ارایه می کند .

[gap]

دانشگاه استنفورد

دانشگاه استنفورد یا دانشگاه استانفور (به انگلیسی: Stanford University) یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان است که در استنفورد، در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا در کشور آمریکا قرار دارد. این دانشگاه دارای دانشکده‌های علوم، بازرگانی، حقوق، پزشکی و مهندسی است.

دانشگاه استنفورد به عنوان برترین دانشگاه جهان

دانشگاه استنفورد بر اساس آخرین رتبه‌بندی تایمز، در هر دو زمینه‌ی علوم انسانی و مهندسی، برترین دانشگاه جهان است. همچنین این دانشگاه با ضریب پذیرش ۴.۷٪، به عنوان رقابتی‌ترین دانشگاه جهان شناخته می‌شود. رتبه‌های دوم و سوم به ترتیب به دانشگاه‌های هاروارد و کلمبیا اختصاص دارند.

آشنیایی با دانشگاه استنفورد آمریکا | Stanford University | اخذ پذیرش از دانشگاه استنفورد

حتما نگاهی بندازید: بهترین دانشگاه های جهان در معتبرترین رتبه بندی ها

intro_campuslife

فارغ‌التحصیلان دانشگاه استنفورد

فارغ‌التحصیلان دانشگاه استنفورد شمار زیادی از شرکت‌های بسیار موفق بین‌المللی از جمله گوگل، یاهو، اینستاگرام، نایک و… را تاسیس کرده‌اند.

گردش مالی شرکت‌هایی که توسط فارغ‌التحصیلان این دانشگاه تاسیس شده‌اند سالانه ۲.۷ تریلیون دلار، معادل دهمین اقتصاد قدرتمند جهان است. شصت برنده‌ی جایزه‌ی نوبل و هفت برنده‌ی مدال فیلدز از جمله دانشجویان، اساتید یا کارکنان دانشگاه استنفورد بوده‌اند.

شاید علاقه مند باشید بخونید: معرفی و آشنایی با دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس

stanford-university-best-universities-in-the-united-states-2016

تاریخچه دانشگاه استنفورد

خانمی با لباس کتان راه راه و شوهرش با کت و شلوار دست دوز و کهنه در شهر بوستن از قطار پایین آمدند و بدون هیچ قرار قبلی راهی دفتر رییس دانشگاه هاروارد شدند.

منشی فوراً متوجه شد این زوج روستایی هیچ کاری در هاروارد ندارند و احتمالاً اشتباهی وارد دانشگاه شده اند. مرد به آرامی گفت: مایل هستیم رییس را ببینیم

منشی با بی حوصلگی گفت: ایشان امروز گرفتارند
خانم جواب داد: ما منتظر خواهیم شد

منشی ساعتها آنها را نادیده گرفت و به این امید بود که بالاخره دلسرد شوند و پی کارشان بروند. اما این طور نشد. منشی که دید زوج روستایی پی کارشان نمی روند سرانجام تصمیم گرفت برای ملاقات با رییس از او اجازه بگیرد و رییس نیز به ناچار پذیرفت.

رییس با اوقات تلخی آهی کشید و از دل رضایت نداشت که با آنها ملاقات کند. به علاوه از اینکه اشخاصی با لباس کتان و راه راه وکت و شلواری دست دوز و کهنه وارد دفترش شده، خوشش نمی آمد.

خانم به او گفت: ما پسری داشتیم که یک سال در هاروارد درس خواند. وی اینجا راضی بود. اما حدود یک سال پیش فوت کرد. شوهرم و من دوست داریم بنایی به یادبود او در دانشگاه بنا کنیم.

رییس با غیظ گفت : خانم محترم ما نمی توانیم برای هر کسی که به هاروارد می آید و می میرد، بنایی بر پا کنیم. اگر این کار را بکنیم، اینجا مثل قبرستان می شود.
خانم به سرعت توضیح داد: آه… نه…. نمی خواهیم مجسمه بسازیم. فکر کردیم بهتر باشد ساختمانی به هاروارد بدهیم.

رییس لباس کتان راه راه و کت و شلوار دست دوز و کهنه آن دو را برانداز کرد و گفت: «یک ساختمان! می دانید هزینه ی یک ساختمان چقدر است؟ ارزش ساختمان های موجود در هاروارد هفت و نیم میلیون دلار است.»

خانم یک لحظه سکوت کرد. رییس خشنود بود. شاید حالا می توانست از شرشان خلاص شود. زن رو به شوهرش کرد و آرام گفت: «آیا هزینه راه اندازی دانشگاه همین قدر است؟ پس چرا خودمان دانشگاه راه نیندازیم؟»

شوهرش سر تکان داد. رییس سردرگم بود. آقا و خانمِ “لیلاند استنفورد” بلند شدند و راهی کالیفرنیا شدند، یعنی جایی که دانشگاهی ساختند که تا ابد نام آنها را برخود دارد:
دانشگاه استنفورد از بزرگترین دانشگاههای جهان، یادبود پسری که هاروارد به او اهمیت نداد.

۱۳۰ سال قبل که لیلند استنفورد و همسرش زمین‌های کشاورزی خود را در ایالت کالیفرنیا به ساخت دانشگاه استنفورد اختصاص دادند تصوری از این نداشتند که حدود یک قرن بعد این حرکت آنها به ایجاد انقلابی تکنولوژیک در جهان منجر خواهد شد.

در واقع هدف آنها توسعه علم بود همان چیزی که فقر آن باعث مرگ پسر ۱۶ ساله‌شان بر اثر ابتلا به بیماری تیفوئید در ۱۸۸۶ میلادی شد به همین دلیل آنها تصمیم گرفتند بخشی از دارایی خود را از صنعت کشاورزی به توسعه علم اختصاص دهند.

نظام رتبه بندی شانگهای | نظام رتبه‌ بندی QS | دانشنامه | آزاد کردن مدرک | وثیقه برای خروج از کشور | بورسیه های تحصیلی

ساخت دانشگاه استنفورد

این دانشگاه در سال ۱۸۸۵ ساخته شد. این زوج دانشگاه را به یاد پسرشان که در ۱۶سالگی بر اثر تیفوئید درگذشته بود، ساختند. لیلند استنفورد زمین‌های کشاورزی خود را برای این کار اختصاص داد تا ایالت کالیفرنیا مرکز دانشگاهی بزرگی داشته‌باشد.

بد نیست بدانید: معرفی موسسه فناوری کالیفرنیا | دانشگاه کلتک

home-background10

تعداد دانشجویان دانشگاه استنفورد

جمعیت دانشجویان دانشگاه استنفورد در حدود ۷۰۰۰ نفر دانشجوی دوره‌های مقدماتی ثبت‌نام‌شده و حدود ۹۰۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی از ایالات متحده و سایر نقاط جهان است.

stanford_oval_may_2011_panorama

تأثیر در فناوری اطلاعات دانشگاه استنفورد

دانشگاه استنفورد در منطقهٔ دره سیلیکون در ایالت کالیفرنیا واقع است، و بسیاری از شرکت‌های معتبر در زمینهٔ فناوری اطلاعات توسط فارغ‌التحصیلان این دانشگاه تأسیس شده‌اند.

از مشهورترین این شرکت‌ها می‌توان به سان مایکروسیستمز، هیولت پاکارد، یاهو، گوگل، الکترونیک آرتز و سیسکو اشاره کرد.

مبلغ وثیقه خروج از کشور مشمولین | آیین نامه آزاد کردن مدرک | شرایط و نحوه دریافت اصل دانشنامه | مقررات کسر خدمت فرزندان

best-commencement-speeches-steve-jobs

ایرانیان و دانشگاه استنفورد

از برجسته‌ترین چهره‌های ایرانی تحصیل‌کرده در این دانشگاه می‌توان سیمین دانشور نویسندهٔ مشهور، علی حاجی‌میری استاد دانشگاه کلتک، امید کردستانی مدیر مالی شرکت گوگل، وارتان گریگوریان مدیر بنیاد کارنگی، و محمدرضا عارف معاون اول سیدمحمد خاتمی را نام برد.

همچنین، مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان ایرانی‌تبار که نخستین بانوی برندهٔ مدال فیلدز در ریاضیات است از اساتید این دانشگاه می‌باشد.

عباس میلانی مدیر برنامهٔ مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد و استاد فراخوانده دانشکدهٔ علوم سیاسی آن دانشگاه است.

این هم میتونه کمکتون کنه: آشنایی با دانشگاه هاروارد (Harvard) آمریکا

۵۵۵۲۵۲۵۲۵۵۲

دانشجویان بین المللی دانشگاه استنفورد

دانشگاه استنفورد دانشجویان بین المللی بسیاری دارد اما منابع مالی محدودی برای کمک به این دانشجویان بین المللی در اختیار دارد.

از اینرو متقاضیان باید در فرم ثبت نام خود این مورد را از دانشگاه درخواست کنند تا صلاحیت او برای دریافت کمک هزینه تحصیلی بر اساس وضعیت خانوادگی او مورد بررسی قرار گیرد.

دانشجویان بین المللی که در زمان ثبت نام خود درخواست اخذ کمک هزینه را ارائه نکرده باشند در طول سال های تحصیلی خود نمی توانند این درخواست را داشته باشند.

آزاد سازی مدرک تحصیلی | شرایط و قیمت آزاد کردن مدارک تحصیلی جهت اپلای | بورسیه های تحصیلی | بورسیه فلوشیپ

۳۶۷۶۶۹۲۵۳۳_b335a11e57_z

مرکز هنری کانتور دانشگاه استنفورد

مرکز هنری کانتور (به انگلیسی: Cantor Arts Center) یک موزهٔ هنری در پردیس دانشگاه استنفورد است.

آثار هنری این موزه در ۲۴ گالری در معرض نمایش عموم قرار دارد. این نمایشگاه دارای بزرگترین مجموعهٔ آثار تجسمی آگوست رودن خارج از شهر پاریس در فرانسه است.

شهریه دانشگاه استنفورد

در جدول زیر لیست شهریه تمامی مقاطع تحصیلی برای سال تحصیلی 2019-2020 ارائه شده است:

خوابگاه‌ها و اقامتگاه‌های دانشجویی

در بین دانشجویان مقطع کارشناسی حدود 80 درصد در اقامتگاه‌های داخل پردیس دانشگاه زندگی می‌كنند. دلیل این است که دانشجویان سال اول باید در پردیس اقامت داشته باشند و بیشتر آنان در سال‌های بعد نیز به زندگی در همین محل ادامه می‌دهند. براساس اطلاعات اداره تخصیص اقامتگاه استنفورد، دانشجویان مقطع کارشناسی در ۸۰ خانه متفاوت از جمله خوابگاه‌ها و اتاق‌های مشترك زندگی می‌كنند.

دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی حدود ۵۰ درصدشان در پردیس دانشگاه استنفورد زندگی می‌كرده‌اند. با پایان یافتن ساختمان‌های جدید این دانشگاه این درصد احتمالا افزایش می‌یابد و ارائه اقامتگاه به دانشجویان سال اول تحصیلات تكمیلی قطعی خواهد شد.

فاند فلوشیپ | بورسیه | روش برای پیدا کردن فاند برای PhD | انواع بورسیه تحصیلی در دانشگاه و موسسات تحقیقاتی | فرآیند مکاتبه اپلای

شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه استنفورد

شرایط پذیرش در دانشگاه استنفورد به صورت زیر می باشد:

https://admission.stanford.edu/apply/freshman/index.html

سنت های دانشگاه استنفورد

سنت‌هایی که در دانشگاه  استنفورد  وجود دارد مربوط به روحیه هنری دانشجویان و همچنین فضایی كه مزرعه خانوادگی استنفورد در اختیار آنان قرار داده، است. سنت های جالبی در این دانشگاه برقرار است که در ادامه برخی از این سنت‌ها را بیان می کنیم:

تلنگرهای یكشنبه:

تماشای یك فیلم در یكشنبه‌شب در تالار كنفرانس یادبود،معمولا با پرتاب هواپیماهای كاغذی یا روزنامه باطله.

 پریدن از سرچشمه‌ها: 

پریدن، شنا كردن در سرچشمه‌های استنفورد كه تعدادشان هم زیاد است.

جیغ قدیمی: 

در هفته مرگ نیمه‌شب‌ها توسط دانشجویان وحشت‌زده اجرا می‌شود.

جادوگر استنفورد:

از سوی موسسه آمریكایی-هندی استنفورد برنامه‌ریزی می‌شود و در آخر هفته نزدیك روز مادر اجرا می‌شود.

جشن مقبره: 

جشن هالووین در مقبره خانوادگی استنفورد. در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ به‌دلیل ترس از تخریب مقبره‌ها برگزاری این مراسم متوقف شد و از سال ۲۰۰۶ دوباره ادامه یافت.

مسابقه رقص استنفورد: 

یك مسابقه رقص ۲۴ ساعته كه طی آن برای فعالان بخش سلامت پول جمع می‌شود و از سال ۲۰۰۴ شروع شده است. صبحانه نیمه‌شب،نمایشگاه خیریه مدل لباس و مراسم جشن‌های تولد دانشجویان از دیگر مراسم این دانشگاه است.

منبع: همیارپروژه

[news_box display=”category” category=”113″ hc_title=””]

اپلای

مکاتبه با اساتید | هزینه زندگی دانشجویی در سوئیس | واریز پول به حساب خارجی | شرایط مهاجرت تحصیلی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *