0

پورتفوليو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

5/5 - (1 امتیاز)

پورتفوليو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

علاوه بر تأمین نیازهای آکادمیک،  معمولا مدارس هنر و معماری، دانشگاه ها و کالج ها به عنوان بخشی از روند درخواست، به نمونه کارهای هنری عملی نیز نیاز دارند.  بر اساس تعریف دانشگاه هنر لندن از پورتفولیو:  “یک پورتفولیو به مجموعه ای از نمونه کارهای شما که نشان دهنده مهارت ها و ایده های شما در طی یک دوره زمانی گفته می شود که نمایش دهنده رشد و پیشرفت شما در طول زمان می باشد. پورتفولیو خلاقیت، شخصیت، توانایی ها و تعهد شما را نشان می دهد و به دانشگاه کمک می کند تا پتانسیل شما را ارزیابی کند”.

یکی از فاكتورهای مهم برای اپلای و پذيرش در دانشگاه های خارج پورتفوليو می باشد. برای اپلای در رشته‌های هنر مانند انیمیشن، گرافیک، معماری و … علاوه بر انگیزه نامه، CV، نمره یکی از آزمون های زبان، بایستی  سندی دیگر به عنوان پورتفولیو (Portfolio) ارسال شود. در حقیقت پورتفولیو آلبومی از نمونه کار‌های یک هنرمند است که همراه با رزومه برای دانشگاهی ارسال می‌شود. یعنی پرونده اي کامل و یک رزومه مصور و با محتوایی که یک هنرمند برای نمایش نمونه های کارهای خود از آن استفاده می کند.

از آنجایی که پورتفولیو یک پرونده کامل از کارهای هنرمند است که نمایش دهنده سبک و مهارت وی در کارهای عملی و طراحی را نشان می دهد، اکثر اساتید با توجه به پورتفولیو توانایی های یک متقاضی را مورد سنجش قرار می دهد. برای ساخت یک پرتفولیو می توانید از نمونه های موفق در اینترنت ایده بگیرید و با استفاده از سابقه و نمونه کارها و سبک خود به ساخت آن بپردازید.  ساخت پوتفولیو هنری بایستی جدی گرفته شود، زیرا مدارس عالی هنر اغلب درصد بسیار کمی از متقاضیان را می پذیرند و درک نحوه تولید نمونه کارها برایشان بسیار مهم است.

 

نحوه ارائه پورتفولیو

پورتفولیو در بسترهای مختلفی ساخته می شود که چند مورد از رایج ترین آنها را در ادامه بیان می کنیم.

پورتفولیو

1- استفاده از پلتفرم ISSUU

ساخت پورتفولیو توسط بسیاری از دانشجویان بصورت فایل PDF اماده می شود و به اساتید ارسال می‌کنند. ذر ابتدا باید توجه کنید که ساخت پورتفولیو  در قالب PDF به دلایلی اشتباه است. یکی از این دلایل پایین آمدن کیفیت کارها و دیگری حجم بالای فایل ها می باشد. بنابراین به جای ارسال فایل PDF ، می توانید پورتفولیوی خود را به صورت آنلاین ارائه دهید.  یکی از سایت هایی که چنین امکانات را فراهم می کند سایت ISSUU است.

 

2- استفاده از شبکه‌های اجتماعی رشته های هنر

در بین افراد اهالی هنر، وب سایت‌هایی از قبیل Behance و سایت Dribbble از شناخته شده ترین وب سایت ها هستند. Dribbble روشی برای برقراری ارتباط با بسیاری از صاحبان کسب و کار است. زیرا در این شبکه به دنبال طراح مورد نظر خود می‌گردند. علاوه بر این  Behance  نیز مانند دریبل جامعه ای برای به اشتراک گذاری طرح‌ها و ارتباط با سایر طراحان فراهم کرده است. در کنار این دو مورد، یکی از قدیمی‌ترین پلتفرم های طراحی DeviantArt است که بیش از 32 میلیون عضو دارد.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

3- استفاده از سایت‌های کمکی

این وب سایت ها بستری را برای طراحی  پورتفولیو فراهم می کنند. از جمله سایت هایی که در ساخت پوتفولیو کمک کننده است وب سایت Carbonmade و Adobe Portfolio می باشد. این بستر ها در بسیاری از دانشگاه ها مورد تایید است. علاوه براین وبسایت های  SquareSpace یا Weebly  نیز مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می گیرند.

4- طراحی یک وب سایت شخصی

بطور کلی داشتن یک وب سایت شخصی به همه ی افرادی که قصد اپلای دارند توصیه می شود و صرفا محدود به رشته های هنر نمی باشد. ساخت وب سایت شخصی یک رزومه بصری جذاب محسوب می شود  و برای ارائه پورتفولیو نیز کاربرد بسیار بالایی دارد.

نکات مهم در ساخت یک پورتفولیوی استاندارد

  • حجم فایل : فایلی که ارائه می دهید بهتر است حجم آن کمتر از 20 مگابایت باشد. البته سعی کنید از کیفیت تصاویر کاسته نشود.
  • محتوا : بهتر است که دو نوع پورتفولیو داشته باشید. یعنی یک نسخه کوتاه برای ارسال داشته باشید و یک نسخه کامل تر برای مصاحبه داشته باشید.
  • انتخاب تصاویر : از انواع تصاویر با کیفیت های عالی استفاده کنید.

نکات مهم در ساخت پورتفولیو

نکات زیر در زمان ساخت پرتفولیو کمک می کند که تصویر شاخص و ماندگاری از خود برجای بگذارید.

  1. بهترین کارهایی که تمام توانایی های شما را نمایش می دهد در اولویت قرار دهید به طور کامل شرح دهید. لزومی ندارد تمامی کارهای خود را ارائه دهید زیرا کیفیت کار مهمتر است.
  2. خطر فکری و پیوستگی مطالب را همواره حفظ کنید. زیرا باید نشان دهنده هماهنگی، خلاقیت باشد.

 

ترجمه رسمی مدارک تحصیلی | زندگی و تحصیل در استرالیا | راهنمای ارسال مقاله برای مجلات بین المللی | ثبت نام مدرسه تابستانی |

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *