0

کلیرنس ویزای آمریکا | کلیرنس ویزای مهاجرت آمریکا | دلیل ایجاد کلیرنس

رای دهید

شرایط کلیرنس ویزای آمریکا

کلیرنس ویزای  آمریکا | کلیرنس ویزای مهاجرت آمریکا | دلیل ایجاد کلیرنس | فرآیند کلیرنس ویزای آمریکا توسط وزارت امور خارجه آمریکا صورت می گیرد و همه چیز به فرد مصاحبه کننده  یا همان آفیسر در سفارت این کشور بستگی دارد. این فرد اگر نسبت به موضوعی در درخواست متقاضی تردید داشته باشد آن را برای بررسی بیشتر وارد پروسه کلیرنس می کند. البته برای ایرانی ها در 99 درصد مواقع این اتفاق رخ می دهد و دانشجویان  وارد پروسه نامتعارف می شوند.

در این پروسه شرایط لازم برای رد یا قبول برخی از متقاضیان ویژه ویزا مورد بررسی قرار می گیرد. این فرآیند شامل ارسال درخواست برای صدور ویزا به مقر وزارت امور خارجه در واشنگتن جهت تحقیق در مورد احتمال اتهام به جاسوسی، تروریسم و صادرات غیرقانونی فناوری به خارج از ایالات متحده آمریکا است.

در واقع این پروسه وظیفه دارد تا آمریکا را از خطرات احتمالی ناشی از نفوذ نیروهای بیگانه به داخل خاک این کشور و سوءاستفاده این نیروها از تکنولوژی و علم حاضر در آمریکا یا عملیات خرابکارانه جهت مقابله با منافع آمریکا و دیگر ملت ها و همچنین سلب آرامش و صلح در امان نگاه دارد. این پروسه پس از سپتامبر 2001 شدت بیشتری گرفت و همواره ملاحظاتی در انجام این پروسه مطابق با آخرین تغییرات نظام امنیتی جهان صورت می گیرد.

ویزای کلیرنس آمریکا

 

سازمان های مرتبط با بررسی سوابق:

علاوه بر وزارت امور خارجه آمریکا، سایر سازمان ها و آژانس های مرتبط مخصوصا نهادهای تحت نظارت وزارت امنیت خارجی آمریکا نیز به بررسی شرایط اخذ ویزا ورود می کنند. برخی از آژانس اجرای قانون مبارزه با مواد مخدر، وزارت بازرگانی، ،CIA ،: FBI این نهادها عبارتند از گروه دفتر خزانه داری کنترل دارایی های خارجی، اینترپل و وزارت دفتر امور امنیت بین المللی و منع گسترش سلاح های هسته ای.

پیشنهاد مطالعه: انواع ویزای شینگن

زمان لازم برای بررسی کلیرنس ویزای آمریکا

وزارت امور خارجه ادعا می کند که در سرتاسر جهان 80 درصد متقاضیان ویزا واجد شرایط بررسی در پروسه کلیرنس در کمتر از دو هفته کلیر می شوند اما همچنان زمان دقیقی برای این پروسه اعلام نمی کند. نکته مهم آن است که این زمان اعلام شده حداقل برای ایرانی ها چندان صدق نمی کند و حداقل 3 ماه و حداکثر 1 سال جزو مواردی بوده که بررسی درخواست دانشجویان ایرانی طول کشیده است. بنابراین میزان این درصد به طور کل برای تمام کشورهای واجد شرایط ورود به پروسه کلیرنس اعلام شده و مسلما از کشوری به کشوری دیگر قطعا تفاوت خواهد کرد.

دسته بندی ملیت ها:

کشور آمریکا ملیت های مختلف را در دسته بندی های متفاوتی قرار داده و پروسه بررسی مدارک قرار گرفته آنها با توجه به این دسته بندی های صورت می گیرد. ایرانی ها در دسته ویزای Eagle قرار دارند. دسته ای که فقط 5 ملیت شامل آن می شود: روسیه، چین، کوبا و ویتنام.

مرتبط: معتبرترین پاسپورت ها

بررسی ها چگونه صورت می گیرد:

مسئول سفارتی که با متقاضیان مصاحبه می کند در واقع اولین و مهمترین مسئول پرونده است. این فرد با ارزیابی که از پرونده و مصاحبه انجام می دهد بنا به دلایلی که اکثر مواقع هیچگاه روشن نمی شود، تصمیم می گیرد که فردی را در مصاحبه رد یا قبول کند. اگر در مصاحبه اولیه قبول شوید دو حالت به وجود می آید. فرد مسئول در هنگام مصاحبه و همچنین بررسی مدارک شما قبل یا بعد از مصاحبه در مورد پروسه کلیرنس شما تصمیم می گیرد. آفیسر موظف است تا هر یک از چک های امنیتی را بسنجد و تعداد این لایه های امنیتی لازم را برای شما چک کند که کدام یک نیاز است و کدام یک نیاز نیست. از اینجا به بعد با دو جواب روبرو می شوید.

اگر آفیسر تشخیص دهد هیچ کدام از لایه های امنیتی یا کلیرنس برای شما نیاز به بررسی ندارد به شما می گوید پروسه AP برای شما نیاز نیست و می توانید ظرف چند روز آینده برای اخذ ویزا به سفارت مراجعه کنید. اما در صورتی که آفیسر تشخیص دهد چک کردن برخی از لایه ها ضروری است به شما می گوید که مرحله AP یا کلیرنس در مورد پرونده شما الزامی است. در این مواقع پروسه بیش از حدود سه روز و گاهی بیش از یک سال نیز احتمال دارد طول بکشد و این زمان بستگی مستقیمی به تعداد لایه های امنیتی لازم در مورد پرونده شما دارد.

پس از بررسی های لازم نتیجه به شما اعلام می شود. اگر شما در این پروسه رد شده باشید باید تمامی مراحل را از ابتدا آغاز کنید. افراد بسیاری بوده اند که پس از یک سال رفت و آمد و بررسی، در نهایت واجد شرایط شناخته نشده اند. اگر هم در این پروسه قبول شوید معمولا نتایج آن تا سه سال اعتبار دارد اما اگر در همین زمان تغییر مهمی در وضعیت کاری و اجتماعی شما به وجود آمده باشد باید تمامی مراحل را دوباره طی کنید.

 دلایل رایج رد شدن صلاحیت ها :

سربازی:

یکی از مواردی که موجب رد درخواست بسیاری از متقاضیان شده همین مورد است. با وجود آن که سربازان نقشی در تعیین یگان خدمتی خود ندارند اما آمریکایی ها بر روی نام برخی یگان ها حساس هستند و به همین دلیل با درخواست افرادی که در این محل ها خدمت کرده اند موافقت نمی کنند.حتی نوع معافیت ها نیز مهم است و برخی معافیت ها باعث رد شدن درخواست ها می شود.

رشته تحصیلی که موجب کلیرنس ویزا می شود:

آمریکایی ها در این مورد بسیار حساس هستند و بسیاری از رشته های با ربط و بی ربط را زیر ذره بین خود قرار می دهند. جالب است بدانید که دانشجویان رشته هایی مانند پروتز دندان، مهندسی مواد، مکانیک و رباتیک نیز در بسیاری از مواقع با مشکل روبرو شده اند! همچنین افراد زیادی که در زمینه کنترل مکانیک یا برق تحصیل کرده اند نیز در پایان موفق به اخذ ویزا نشده اند.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

تاثیر موضوع پایان نامه در کلیرنس ویزای آمریکا

بررسی دقیق موضوع پایان نامه یکی از موارد مهم در تایید درخواست ها است و بسیاری از موارد تحقیقی از نظر آنها مورددار در نظر گرفته می شود. همچنین آنها روی
نام استادان راهنما نیز حساس هستند و درج نام برخی از استادان موجب مشکلاتی برای دانشجویان می شود.

 تدریس در دانشگاه:

برخلاف تصور عامه، استادان دانشگاه ها با مشکلات بسیاری روبرو هستند. پروسه بررسی امنیتی برخی از آنها مدت زمان بسیاری به طول
خواهد انجامید.

سوابق کاری :

گاهی اوقات اشتغال حتی چند ماهه در یک محل خاص موجب رد درخواست می شود. این موضوع نیز از قاعده و قانون خاصی پیروی نمی کند و برخی اوقات کار کردن در یک بیمارستان نیز موجب رد درخواست می شود! در این ماجرا حتی پیمانکارهای یک پروژه نیز مهم هستند و آنها نیز بررسی می شوند. در این موارد رتبه سازمانی نیز مهم نیست و یک کارآموزی که دو ماه در یک شرکت کار کرده نیز ممکن است رد درخواست شود!

ویزای کلیرنس آمریکا | ویزای مهاجرت آمریکار کلیرنس | شرایط اخذ ویزای کلیرنس

پیشنهاد مطالعه: ویزای استارت آپ کانادا

انواع پروسه های چک امنیتی برای اخذ ویزای کلیرنس

Visas Mantis : potential illegal transfer of sensitive or dual-use technology
Visas Bear: for foreign government officials, representatives to international organizations, and their families
Visas Donkey: name hits, certain nationalities
Visas Merlin: for refugees and asylees
Visas Eagle: certain nationals of Cuba, China, Iran, Russia, and Vietnam
Visas Condor: certain nationalities, introduced in January 2002
Visas Hawk: for immigrant visas
Visas Horse: diplomatic visa holders of certain nationalities
Visas Pegasus: officials of Commonwealth of Independent States

دیدگاه کاربران
  • Immigrant 14 فوریه 2021

    بخشید یه سوال داشتم در مورد حساسیتهایی که جدیدا در مورد رشته عمران ایجاد شده،

    رشته خودم معماری هست، من یه مقاله میخواستم با یک نفر (معمار) بدم و ایشون به دلایلی میخوان که اسم دو تا شرکت سازه ای/عمرانی بزرگ هم توش آورده بشه و به نوعی بگه که با همکاری با اینا بوده، آیا این ممکنه برای من دردسر بشه؟
    خیلی ممنون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *