0

انواع ویزای دانشجویی آمریکا

1/5 - (1 امتیاز)

انواع ویزای دانشجویی آمریکا

آمریکا به دلیل داشتن دانشگاه هایی با رنکینگ بالا مقصد بسیاری از دانشجویانی که قصد اپلای دارند می باشد. بنابراین اگر شما قصد تحصیل در کشور ایالات متحده آمریکا را دارید، باید برای ویزای دانشجویی آمریکا درخواست بدهید. پس لازم است تا با انواع ویزای دانشجویی ایالات متحده آشنا باشید.

در اینجا به معرفی انواع ویزاهای دانشجوی موجود در ایالات متحده آمریکا می پردازیم.

  • ویزای  F1
  • ویزای M1  
  • ویزای  J1 
  • ویزای H1  
  • ویزای Q1  

پیشنهاد مطالعه: ویزای کلیرنس آمریکا | ویزای مهاجرت آمریکار کلیرنس | شرایط اخذ ویزای کلیرنس

ویزای دانشجویی M1 1 – ویزای دانشجویی F1

این ویزا یکی از رایج ترین نوع ویزای دانشجویی ایالات متحده برای دانشجویان بین المللی  است که قصد دریافت یک مدرک علمی در کالج یا دانشگاه معتبر ایالات متحده آمریکا یا تحصیل زبان انگلیسی در یک دانشگاه یا موسسه آموزش زبان انگلیسی به صورت فشرده را دارند، می­باشد. این ویزا یک ویزای غیر مهاجرتی میباشد و مدت این ویزا بستگی به مدت تحصیل دارد .

دانشجویان دارای ویزای F1  می­توانند در داخل دانشگاه تا سقف 20 ساعت در هفته کار پاره وقت کنند. دانشجویانی که مایل به کار در ساعات طولانی و خارج از محوطه دانشگاه می باشد، بایستی از اداره خدمات شهروندی و مهاجرتی ایالات متحده (USCIS) مجوز دریافت کنند. یکی از مزیت های این ویزا این است که بعد از اتمام تحصیلات دانشجو می تواند برای کار 12 تا 17 ماه ویزای خود را تمدید کند. همچینی متقاضی که ویزای  F1 را اخذ کرده است می تواند برای بستگان خود مانند همسر و فرزندان تقاضای ویزا نماید که به این  ویزا که به همراهان شخص تعلق میگیرد ویزای F2  نامیده می شود.

حتما بخونید: برای اپلای تحصیلی به آمریکا متاهل برویم یا مجرد؟!

 

2 – ویزای دانشجویی M1

یکی دیگر انواع ویزای دانشجویی آمریکا نوع ویزا برای دانشجویانی بین المللی که قصد آموزش یا فراگیری مطلبی غیر آکادمیک در یک موسسه آمریکایی را دارند صادر می­شود. دارنده ویزای M1 برای برنامه های فنی و حرفه ای در طول دوره تحصیل خود مجاز به کار نیستند. متقاضیان ویزا دانشجویی M1 باید مدرکی داشته باشند که ثابت کند که بودجه کافی برای پرداخت تمام هزینه های تحصیل و زندگی برای تمام دوره اقامت در نظر گرفته شده در دسترس است.

البته این نکته باید گفته شود که این ویزا به طور محدود صادر میشود.  مدت زمان طول دوره آموزشی این دوره های تخصصی معمولا کمتر از یکسال و مطابق با سابقه کار و تحصیلات قبلی متقاضی می باشد. هر اندازه که هماهنگی بین نوع دوره های انتخابی با تجربه کار و تحصیلات متقاضی این نوع ویزا بیشتر باشد، درصد موفقیت اخذ ویزا در سفارت نیز بیشتر خواهد بود. در این ویزا نیز متقاضی میتواند برای همراهان خود نیز تقاضای ویزا نماید که در آن صورت به آن ویزای M2 گفته میشود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با دانشگاه پرینستون آمریکا

ویزای دانشجو J1

3 – ویزای دانشجو J1

ویزای J1 برای افرادی است که مایل به شرکت در برنامه های تبادل تحصیلی- کاری و برنامه های بازدید کننده در ایالات متحده هستند مانند افرادی که تحت حمایت مالی دولت ایالات متحده باشند یا سایر برنامه های تخصیص یافته  مانند برنامه های تبادل دانشجو بین دانشگاه های مختلف  ارائه می شود. علاوه براین ویزای J1 معمولا به محققین و پژوهشگران نیز داده می شود  ویزای J1 برای دانشجویانی است که نیاز به آموزش عملی دارند که برای آنها در کشور خود در دسترس نیست و آموزش باید به طور مستقیم با برنامه تحصیلی آنها مرتبط باشد.

البته باید گفته شود که اخذ این ویزا برای دانشجویان ایرانی بسیار مشکل میباشد. از مزایای این ویزا میتوان  اجازه کار در آمریکا و دریافت کد ملی آمریکایی یا همان  Social Security Number و اخذ ویزا برای همراهان خود از سفارت آمریکا که ویزای J2 گفته میشود نام برد. نکته دیگر در این ویزا این است که افرادی که این ویزا را اخذ کرده اند پس از پایان تحقیقشان باید به مدت 2 سال از آمریکا خارج شوند.

شرایط کار برای دانشجویان دارای ویزای J1

شرایط کار برای دانشجویان دارای ویزای J1 مشابه به ویزای F1 است با محدودیت های مشابه، تا زمانی که مجوز توسط حامی برنامه مبادله کننده داده شده است. اخذ انواع ویزای دانشجویی ایالات متحده برای شرایط مختلف و اهداف متفاوت افراد متفاوت است.

ویزای دانشجویی H1

4 – ویزای دانشجویی H1

ویزای دانشجویی H1 در موارد بسیار معدود و به دانشجویانی داده میشود که برای اقامت پزشکی و سایر تجربه های مرتبط با اشتغال میباشد.  نکته مهم برای دانشجویان ایرانی این است که غالبا از ایران برای این ویزاها به طور مستقیم نمی توان اقدام کرد.

پیشنهاد مطالعه: رشته های با پایین ترین میزان بیکاری در آمریکا

5 – ویزای دانشجویی Q1

ویزای دانشجویی Q1 نیز از ویزاهای بسیار محدودی است که مختص شرکت کنندگان در یک برنامه مبادلاتی فرهنگی بین المللی می باشد که برای آموزش کاربردی و اشاعه تاریخ، فرهنگ و سنت های کشور خود از طریق یک برنامه فرهنگی مبادلاتی بین المللی وارد کشور می شوند. شرایط دریافت این ویزا بسیار سخت میباشد و دارای پیچیدگیهای بسیاری میباشد.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *