0

تفاوت ریزنمرات رسمی و غیررسمی

3.7/5 - (3 امتیاز)
تفاوت ریزنمرات رسمی و غیررسمی

عناوین مقاله

تفاوت ریزنمرات رسمی و غیررسمی

Official/Unofficial Transcript

انواع بسیاری از مدارک وجود دارند که در مسیر اپلای لازم می شوند که یکی از انها Transcript می باشد. Transcript که به معنای لغوی ریز نمرات تحصیلی می باشد در دانشگا های مختلف عناوین گوناگونی دارد که ما برای جلوگیری از سردرگمی بیشتر، که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم. ریز نمرات تحصیلی به نوعی یک گواهی از تحصیل شما است. زیرا ثبت دقیقی از کلیه مواردی است که شما با نمرات مخصوص به آن در یک موسسه تحصیل کرده اید.

علاوه بر این واژه، نام دیگری تحت عنوان Transcript of Record یا (ToR) نیز در دانشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد و صرفاً نام دیگری از ریزنمرات آکادمیک است و هیچ تفاوتی بین این دو یا هر یک از نام های ذکر شده در زیر وجود ندارد.

فهرست اسنادی که بعنوان ریزنمرات تحصیلی معرفی می کنند

در ادامه فهرستی از اسنادی که دانشگاه ها به عنوان ریزنمرات تحصیلی معرفی می کنند را می توانید مشاهده نمایید. این موارد فقط نامهای دیگری از ریزنمرات تحصیلی شما هستند.

  • Mark Sheet
  • Mark List
  • Academic Certificates
  • Report Card
  • Diploma Supplement
  • Statement of Learning
  • Record of Achievement
  • Academic Record
  • Cumulative Record File (CRF
  • Permanent Record
  • Transcript of Records (ToR

تفاوت ریزنمرات رسمی و غیررسمی

حال که با اسامی مختلف ریزنمرات تحصیلی آشنا شدید به این نکته می پردازیم که ریزنمرات رسمی و غیر رسمی که به آفیشیال ترنسکریپت و آنافیشیال ترنسکریپت معروف هستند چه تفاوتی دارند. برخی دانشگاه ها بنا بر صلاح دید خود و برای سهولت در پذیرش دانشجویان از متقاضیان ریز نمرات غیررسمی Unofficial Transcript  به جای ریز نمرات رسمی Official Transcript  درخواست می کنند. در حالی که این دو از منظر اعتبار تفاوت با هم دارند.

ریزنمرات غیر رسمی، سندی غیر رسمی و کپی اصل کارنامه نمرات شما می باشد که بر روی کاغذ ساده چاپ گردیده و فاقد مهر دانشگاه یا امضای ثبت می باشد. این نوع از سند غالبا مورد استفاده قرار نمی گیرد مگر اینکه در زمان تکمیل کردن اپلکیشن فرم خود دانشگاه اعلان کند که ریزنمرات غیر رسمی را قبول می کند.

بنابراین در صورتیکه دانشگاه مقصد که برای آن اپلای می کنید، از شما ریزنمره غیررسمی درخواست کند، شما باید از دانشگاه محل تحصیل خود ریزنمره غیررسمی را دریافت کنید. اگر دانشگاه محل تحصیل شما قادر به ارائه ریز نمرات به زبان انگلیسی نبود، ریز نمره فارسی را گرفته و سپس توسط دارالترجمه رسمی آن را ترجمه نمایید. توجه کنید که چون این نسخه غیر رسمی است شاید دارالترجمه انرا ترجمه نکنند که در این صورت شما بایستی درخواست ترجمه غیر رسمی کنید که فاقد مهر مترجم و دادگستری هست.

ریزنمرات رسمی، همان نسخه اورجینال از مدارک تحصیلی شما پس از تسویه حساب از دانشگاه و آزاد سازی مدرک تحصیلی در اختیار شما قرار می گیرد. کارنامه ای که ریزنمرات شما در آن ذکر شده و مهر و امضای دانشگاه بر روی آن درج شده باشد. معمولا این کارنامه باید به زبان دانشگاه مقصد باشد که توسط دارالترجمه قانونی و معتبر ترجمه  می شود و مهر رسمی در زیر آن درج می شود. راحتترین و سریعترین راه برای دستیابی به ریزنمرات رسمی خرید مدرک تحصیلی است اما اگر زمان زیادی دارید می توانید از طریق کاریابی اقدام نمایید.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

گزینه های احتمالی برای استفاده از ریزنمرات تحصیلی

1- در ابتدا اگر دانشگاه مبدا شما ریز نمرات شما را بدون دانشنامه به شما بدهد؛ می توانید به اپلای خود بپردازید. اما بعد پذیرش نهایی، بهتر است ترجمه رسمی دانشنامه را داشته باشید.

2- احتمال بعدی این است که اگر دانشگاه مبدا ریز نمرات غیر رسمی را به شما ارئه بدهد اما ریز نمرات غیررسمی با مهر دانشگاه و آموزش را برای شما فراهم کند. که در این حالت این گزینه می تواند راهگشا شما باشد. اما بهتر است ابتدا از Admission Office بپرسید که آیا چنین نسخه ای را قبول می کنند یا خیر.

3- اگر دانشگاه مبدا شما فقط ریزنمرات غیر رسمی که فاقد مهر و امضای دانشگاه است را برای شما فراهم کرد، بایستی برای دانشگاه هایی اپلای کنید که ریز نمره غیر رسمی بدون مهر را قبول می کنند.

4- برخی دیگر از دانشگاه ها نیازی به ریزنمرات رسمی به صورت فیزیکی ندارند و کافی است آموزش دانشگاه مبدا یک نسخه از ان را ایمیل نمایند. البته بازهم به دانشگاه مقصد بستگی دارد که کدام نوع از این مدرک را درخواست کند.

5- در برخی مواقع نیز پیش امده است که اگر ریزنمرات غیر رسمی را یک ترجمه غیر رسمی کنید و مهر غیر رسمی دارالترجمه را در زیر آن درج کنید به منزله رسمی به حساب می آید.

تحصیل و زندگی در ژاپن | ویزای کار در ژاپن | بورسیه موجود در سوئد | هزینه تحصیل و زندگی سوئیس | اپلای | وثیقه برای خروج از کشور

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *