0

کار دانشجویی حین تحصیل در آلمان

رای دهید

کار دانشجویی در آلمان

کسب درآمد از طریق کار دانشجویی در آلمان، سبک زندگی تعداد بی‌شماری از دانشجویان دانشگاه‌های آلمان است. براساس جدیدترین آمار وب‌سایت Deutsche Studentenwerke، قریب به دو سوم دانشجویان به کار دانشجویی در آلمان مشغول هستند. داشتن کار دانشجویی در آلمان، خصوصا برای دانشجویان خارجی، ضرورتی مهم برای امرار معاش محسوب می‌شود.

شرایط کار دانشجویی در آلمان نسبت به بسیاری از کشورها ساده تر است و از طرفی امری بسیار جا افتاده برای کارفرمایان و شرکتها نیز میباشد. دانشجویان خارجی میتوانند بدون داشتن اجازه ی کار در آلمان کار کنند. برای دانشجویان کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند و همچنین برخی از کشورهایی که به تازگی به عضویت اتحادیه اروپا درآمده اند، این اجازه ی کار محدود است.

 

کارهای خارج از دانشگاه

اکثر دانشجویان آلمانی و غیر آلمانی، هزینه تحصیل خود را از طریق کار در کنار تحصیل تامین میکنند. زیرا کار در آلمان برای دانشجویان غالبا فراهم است. از کار در فروشگاه ها و رستورانها، نمایشگاهها تا کار در کتابخانه دانشگاه و یا کار برای اساتید و یا کار در کارخانه ها و مراکز صنعتی. بسیاری از کارخانجات و شرکتها هستند که با دانشگاه ها در ارتباط اند و تمایل دارند برای پیشبرد پروژه های خود از دانشجویان استفاده کنند و آنها را در رشته های تحصیلی خود به کار گیرند. به این نوع از کار دانشجویی، Werkstudent گفته میشود و تقریبا از ترم 3 کارشناسی به بالا میتوانید روی آن حساب باز کرد.

کارهای معمول دانشجویی خارج از فضای دانشگاه یا همان off-campus شامل کارهایی نظیر خدمت‌کار رستوران، کار در نمایشگاه‌های تجاری، پرستار بچه و خدمات حمل و نقل می‌شود. در هر حال چنانچه مشغول یک کار دانشجویی در آلمان چه آکادمیک و چه کار خارج از فضای دانشگاه باشید، بالطبع شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما، شغلی ایده‌آل برای شما خواهد بود و در آینده شغلی شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

کارهای متعدد و مناسبی در بازار کار آلمان برای دانشجویان موجود نیست و در عین حال، کار بیش از حد موجب می‌شود تا دوره تحصیلی‌ فرد به طول بیانجامد. به جای آن پیشنهاد می‌شود تا دانشجو در خلال تعطیلات و اوقات تنفس مشغول به کار شده و یا از طریق بورسیه تحصیلی و پشتیبانی مالی خانواده به تحصیل در آلمان بپردازد.

پیشنهاد مطالعه: تحصیل در آلمان

شرایط کارهای دانشجویی

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا می توانند در سال 120 روز به صورت تمام وقت یعنی 8 ساعت در روز و یا 240 روز کار دانشجویی به صورت نیمه وقت در طول سال را کار کند. علاوه بر این اگر دانشجو یی ماهیانه 450 یورو درآمد داشته باشد، از مالیات معاف میشود، ولی اگر درآمد وی از 450 یورو بیشتر شود، مالیات باید پرداخت شود. هر چند مالیاتی که دانشجویان میپردازند آنچنان زیاد نیست و حتی در صورت درخواست دانشجو، قابل برگشت هم میباشد.

یعنی در پایان هر سال، مالیات هایی که از وی کسر شده به حسابش واریز میشود. تعطیلات رسمی آلمان مانند تعطیلات سال نو میلادی و یا آخر هفته ها جز روزهای مجاز کار حساب نمی‌شوند. به عبارت دیگر، شما اگر همه ی آخر هفته ها و سایر روزهای تعطیل هم کار کنید، جز 120 روز به حساب نمی آیند. علاوه بر این  دانشجویان بین‌المللی غیر اروپایی نمی‌توانند به صورت خویش‌فرما و یا آزاد مشغول به کار شوند. چنانچه قصد دارید تا بیش از ۱۲۰ روز به صورت نیمه وقت یا ۲۴۰ روز به صورت تمام وقت به کار دانشجویی در آلمان مشغول شوید، ملزم به کسب مجوز از آژانس کاریابی (Agentur für Arbeit) و دپارتمان متقاضیان خارجی (Ausländerbehörde) خواهید بود.

حتما بخونید: انواع بورسیه تحصیلی آلمان

 حداقل دستمزد دانشجوها در آلمان

بر اساس قانون، ساعتی 8.5 یورو است که با همین حداقل دستمزد هم اگر دانشجو هفته ای دو روز کار کند، میتواند 90 درصد الی 100 درصد کل هزینه های یک زندگی دانشجویی را برآورده کند. زیرا یک زندگی دانشجویی با همه احتیاج های مخصوص خود، بسته به شهر و ایالت، بین 550 الی 650 یورو ماهیانه میباشد. برخی از شرکتها هستند که مبالغ بالاتری از 8.5 یورو پرداخت میکنند و حتی دستمزد یک دانشجو تا ساعتی 20 یورو هم میتواند باشد.

سطح B2 حداقل سطح زبان مورد نیاز برای تجصیل در کشور آلمان است. اما باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که داشتن مهارت بالا در زبان آلمانی می‌تواند شانس شما را در کسب کار دانشجویی مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی در آلمان بالا برده و به برقراری ارتباط موثر با کارفرما، مشتریان و موفقیت‌های بیشتر در کشور آلمان بیانجامد. از همین رو دولت فدرال آلمان دوره‌های فنی و حرفه‌ای زبان را برای مهاجران و دانشجویان خارجی در نظر گرفته است.

مطالعه بیشتر: چگونه ویزای تحصیلی آلمان را دریافت کنیم؟

در صورتی که شغلی را اتخاذ نکرده باشید، شرکت در این دوره‌ها برای شما رایگان خواهد بود و چنانچه مشغول به کار دانشجویی در آلمان باشید می‌توانید با استفاده از خدمات اداره ( Agentur für Arbeit) با هزینه کمی در این دوره‌ها شرکت کنید. لازم به ذکر است که پیش نیاز شرکت در این دوره ها دارا بودن حداقل سطح B1 از چارچوب کلی مرجع زبان اروپا (CEFRL) است.

لینک منبع

کار دانشجویی حین تحصیل در آلمان | درآمد از طریق کار دانشجویی در آلمان | کاردانشجویی آلمان.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *