0

تحصیل در آلمان

5/5 - (1 امتیاز)

شرایط تحصیل در آلمان

آلمان کشوری است که در قلب اروپا قرار دارد و با کشورهاي دانمارك،هلند،بلژیک، فرانسه، سوئیس، اتریش، جمهوري چک و لهستان همسایه می باشد. زبان رسمی این کشور آلمانی است و اکثر مردم به زبان انگلیسی آشنایی دارند. کد این کشور 0049 و واحد پول آن یورو می باشد.
کشور آلمان از نظر صنعتی بعد از آمریکا و ژاپن در مقام سوم قرار دارد. مهمترین صنایع این کشور کارخانه های اتومبیل ، ماشین آلات سنگین ، الکترونیک و کارخانه هاي صنایع شیمی و کامپیوتر می باشند.
شرایط تحصیل در آلمان بدین صورت است که دانشجو فقط موظف است تا هزینه های زندگی خود اعم از اجاره منزل، پوشاك، مواد غذایی و بیمه درمانی را پرداخت کند. اتاق ها و آپارتمان هایی وجود دارد که با قیمت مناسب فقط به دانشجویان اجاره داده می شود. حدود هزینه زندگی دانشجو در آلمان به انضمام خوراك، پوشاك، رفت و آمد و کلیه هزینه های جانبی حدود 800-700 یورو میباشد که این هزینه در شهرهاي مختلف آلمان متفاوت است. دانشجو تعداد ساعت محدودي در هفته اجازه کار دارد. جهت ثبت نام در دانشگاه ارائه بیمه درمانی الزامیست و بیمه درمانی براي هر شش ماه حدود 300 یورو در نظر گرفته میشود.

پیشنهاد مطالعه: بورس تحصیلی آلمان

نام مراکز تحصیل در آلمان

در آلمان حدود 300 دانشگاه و به همین تعداد دانشکده های فنی ، مدارس عالی تخصصی و آکادمی های هنر وجود دارد.
دانشگاه ها به چند دسته تقسیم می شوند:
1-  موسسه آموزش عالی فنی با تاکید بیشتر بر فعالیت علمی (fachhochschule)
2- دانشگاه با تاکید بیشتر بر علوم نظري (Universitaet)
3 – دانشکده یا آکادمی موزیک و هنر (Kunsthochschule Musik und)
4 – دانشکده تربیت بدنی (Sporthochschule)

اخذ پذیرش تحصیلی آلمان

در دانشگاه هاي آلمان تدریس به زبان آلمانی است. بنابراین قبل از اقدام براي اخذ پذیرش در آلمان باید زبان آلمانی بیاموزند. شروع ترم زمستانی از ماه سپتامبر / اکتبر و ترم تابستانی از ماه مارس/ آوریل می باشد. آخرین مهلت جهت ارائه مدارك براي ترم تابستانی در آلمان تا 15 ژانویه و ترم زمستانی تا 15 جولاي می باشد. یعنی مراکز مربوطه تحصیل در آلمان می بایست مدارك شما را تا زمانهاي نامبرده دریافت کرده باشند.
در آلمان هم دانشگاه های دولتی وجود دارد و هم دانشگاه های خصوصی. تعداد زیادی از دانشگاه هاي دولتی آلمان، معتبر و رایگان می باشد. دانشگاه هاي خصوصی رایگان نمی باشند و باید در مورد آنها به وزارت علوم کشور مربوطه مراجعه کرد. از ترم تابستانی 2004 کلیه دانشگاه هاي استان Nordhein-Westfalen براي دانشجویان خارجی شهریه در نظر گرفته اند که این شهریه ترمی 650 یورو می باشد.

دانشجو فقط موظف است تا هزینه هاي زندگی خود اعم از اجاره منزل، پوشاك، مواد غذایی و بیمه درمانی را پرداخت کند. اتاق ها و آپارتمان هایی وجود دارد که باقیمت مناسب فقط به دانشجویان اجاره داده می شود. برای تحصیل در آلمان ابتدا باید برای اخذ پذیرش تحصیلی اقدام شود و بعد از موفقیت در این امر برای ویزای تحصیلی آلمان اقدامات لازمه انجام شود.

پیشنهاد مطالعه: انواع بورسیه تحصیلی آلمان

حدود هزینه زندگی دانشجویی در آلمان به انضمام خوراك، پوشاك، رفت و آمد و کلیه هزینه هاي جانبی حدود 800 – 700 یورو می باشد که البته این هزینه در شهرهاي مختلف آلمان منفاوت می باشد دانشجو تعداد ساعت محدودي در هفته اجازه کار دارد. جهت ثبت نام در دانشگاه ارایه بیمه درمانی الزامیست و بیمه درمانی براي هر شش ماه حدود 300 یورو در نظر گرفته می شود.

در آلمان حدود 83 دانشگاه انگلیسی زبان وجود دارد که بعضی از این دانشگاه ها بعد از 6 -4 ترم به دانشگاه هاي کشورهاي  آمریکا، استرالیا، کانادا و نیوزلند ترانسفر می کنند. اکثر این دانشگاه ها رایگان هستند و تحصیل در آنها هزینه ندارد. در 90 % این دانشگاه ها شرط ورود، داشتن مدرك تافل می باشد ولی دانشگاه هایی هم وجود دارند که شما می توانید دوره زبان را آنجا بگذرانید و نیاز به مدرك ندارید. با آنکه این دانشگاه ها انگلیسی زبان هستند ولی باید متقاضیان با زبان آلمانی جهت مصاحبه سفارت آشنا باشند و به دانشگاه نیز مدرك دانش آلمانی ارائه دهند.

در هر دانشگاه در آلمان اداره کمک به امور دانشجویان خارجی وجود دارد که کلیه مراتب انجام کار مانند: خوابگاه، بیمه درمانی و … توسط این اداره انجام می شود. حتی قبل از ورود به آلمان می توان با کمک این اداره در مورد رزرو خوابگاه اقدام نمود.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

شرایط ورود به دانشگاه هاي آلمان:

اگر شخصی دیپلمه باشد یعنی 12 سال تحصیل کامل داشته باشد نمی تواند مستقیما براي دانشگاه هاي آلمان اقدام نماید بلکه باید قبولی در کنکور سراسري را داشته باشند تا بتوانند براي کالج اقدام کنند. کالج در آلمان دو ترم است و این کالج ها فقط به زبان آلمانی هستند.

براي بعضی از دانشگاه هاي آلمان اگر در ایران شخصی دانشجوي سال سوم دانشگاه آزاد باشد میتواند مستقیماٌ براي خود دانشگاه اقدام نماید و لازم به گذراندن کالج نیست.
اگر شخصی در ایران لیسانس دانشگاه آزاد باشد نمی تواند براي فوق لیسانس اقدام کند بلکه باید مجددا لیسانس رشته خود یا یکی از رشته هاي زیر شاخه رشته خود را در آلمان بخواند. لیسانسیه هاي دانشگاه آزاد فقط یک سال کالج نمی گذرانند. اما اگر معدل لیسانسشان بالاي 17 باشد می توانند براي فوق لیسانس اقدام کنند.
لیسانسیه هاي دانشگاه هاي دولتی میتوانند براي فوق لیسانس اقدام کنند اما این باز هم بستگی به خود دانشگاه در آلمان دارد زیرا سطح تحصیل آلمان نسبت به ایران یک سال جلو تر است و شاید بعضی از واحد هاي آنها را بپذیرند و یک سال پایین تر بنشیند و بعد می تواند پیوسته تا دکترا ادامه دهد.

اشخاصی که در ایران فوق لیسانس دانشگاه آزاد را دارند همانند لیسانسیه ها باید مجدداٌ از لیسانس و اگر معدلشان بالا باشد میتوانند براي فوق لیسانس اقدام نمایند. دوره فوق لیسانس در آلمان 1 سال است.
البته بطور کلی باید مدارك تحصیلی به آلمان فرستاده شود و خود دانشگاه با توجه به ریز نمرات متقاضی تعیین کند که شخص از چه ترمی در آلمان می تواند شروع به ادامه تحصیل نماید.

براي دکترا در آلمان خیلی سخت می توان اقدام کرد زیرا باید در آلمان استاد راهنما پیدا شود و معمولا این امر با موفقیت امکان پذیر نیست زیرا بدلیل رایگان بودن دانشگاه ها احتیاجی به دانشجویان خارجی ندارند. به دانشجویان متقاضی دوره دکترا پیشنهاد شود که حتماٌ اول دوره فوق لیسانس بگذرانند و بعد براي دکترا اقدام کنند.
در آلمان حتما باید براي ورود به دانشگاه ها متقاضیان زبان آلمانی بلد باشند.

براي ورود به دانشگاه ها متقاضیان حتما باید دانش حداقل 800 ساعت زبان آلمانی داشته باشند تا بتوانند در امتحان ورودي زبان شرکت DSH نمایند.  براي ورود به دانشگاههاي انگلیسی زبان متقاضی به غیر از دانش ابتدایی زبان آلمانی باید حداقل 6.5 IELTS یا  80 TOFEL را داشته باشند.

نظام آموزشی در آلمان

تحصیلات پیش دانشگاهی آلمان

تحصیل در آلمان پیش از دانشگاه : کودکان از 3 سالگی وارد مهد کودك می شوند که آموزش قبل از دبستان است. آموزش رسمی نیز از 6 سال است. آموزش ابتدایی در مدارس Grundschule به مدت 4 سال است. در این مدت کودکان با محیط، نحوه آموزش و شرایط محل تحصیل آشنا می شوند و خواندن و نوشتن را همراه دروس ابتدایی می آموزند. سپس دوره اي 6 ساله را با برنامه هاي جدید آموزشی شروع می کنند. ادامه می یابد.

تحصیل در مدارس  Hauptschule و Realschule و Gymnasium ادامه می یابد. در پایان این دوره دانش آموزان بعد از 9 سال مدرك Hauptschulabschluss یا بعد از 10 سال مدرک Realschulabschluss می گیرند. سپس در دو گروه وارد مرحله پایانی دوره دبیرستان می شوند. یک گروه براي گذراندن دوره هاي کارآموزي وارد می شوند و با گذراندن Fachoberschule و Berufsfachschule دیپلم فنی و   Fachhochschulreife  می گیرند سپس وارد بازار کار یا مدارس عالی فنی می شوند.
گروه دوم در دبیرستان هاي Oberstufe Gymnasiale با گرایش هاي گوناگون ادامه تحصیل می دهند که پس از 13 سال، دیپلم عمومی دبیرستان  Abitur یا (Allgemeine hochschulreife) می گیرند که می توانند وارد دانشگاه ها شوند.

تحصیلات دانشگاهی آلمان

تحصیلات دانشگاهی در آلمان در دانشگاه ها، مجتمع هاي آموزش عالی، دانشگاه هاي عالی آموزش هنر، مدارس عالی فنی، و است.  شرط ورود به دانشگاه ها و مدارس عالی هنر داشتن دیپلم دبیرستانی سیزده ساله (Abitur) است. دارندگان دیپلم هاي دبیرستانی 12 ساله خارج از کشور آلمان پس از گذراندن آزمون تشخیص علمی (Feststellungsprüfung)  که به تقاضاي داوطلب یا پس از طی دوره هاي یک ساله Studienkolleg   در کالج هاي مقدماتی، می توانند به دانشگاه راه یابند.

انتخاب رشته دانشگاهی و ادامه تحصیل در آلمان نیز بر اساس نوع تحصیل در این کالج ها و نمرات اخذ شده صورت می گیرد.البته در دانشگاه امکان تغییر رشته میسر است. شرط ورود به مدارس عالی فنی (Fachhochschule) براي دانش آموزانی که در نظام آموزشی آلمان تحصیل داشته اند، گواهینامه پایان تحصیلات 12 ساله دیپلم
(Fachhochschulreife) است.
تحصیلات دانشگاهی شامل دو دوره پایه و اصلی است. دوره پایه (Diplom-Vorprüfung) حداقل 4 نیم سال طول می کشد و دوره اصلی حداقل 4 نیم سال براي مدارس عالی فنی و در دانشگاه ها حداقل 8 نیم سال است. دانشگاه ها در آلمان مستقل هستند و بودجه کلیه مراکز آموزش عالی که دولتی هستند از طرف مسوولان ایالتی و وزارت فرهنگ آلمان تامین می شود.

مدارك لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی آلمان

مدارك تحصیل در آلمان با توجه به شرایط متقاضیان دسته بندي شده و نیازي نیست که همه متقاضیان کلیه مدارك را جهت اخذ پذیرش داشته باشند:
1- ترجمه مدرك دیپلم و ریز نمرات آن
2- ترجمه مدرك پیش دانشگاهی و ریز نمرات آن
3- ترجمه مدرك لیسانس و ریز نمرات آن
4- ترجمه مدرك فوق لیسانس و ریز نمرات آن
5- کپی پاسپورت
6- کپی شناسنامه
7 – 12 قطعه عکس رنگی3*4

8-گواهی زبان آلمانی ( در صورت موجود بودن )
9- مدرك Ielts یا Toefl در صورت موجود بودن)
10- کارنامه قبولی در کنکور سراسري
لازم به ذکر است که ترجمه مدارك تحصیلی باید به تایید سفارت آلمان برسد که همه روزه از یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت8:30 تا 11:30 این کار امکان پذیر است.مدارك ابتدا باید به تایید وزارت امور خارجه برسد تا سفارت آلمان آنها را نیز تاییدنماید.

مدارك لازم جهت اخذ روادید تحصیلی آلمان

درخواست روادید باید شخصا ارائه شود. سفارت در صورت ناقص بودن مدارك از قبول درخواست روادید امتناع خواهد کرد. بررسی درخواست روادید تحصیل در آلمان بطورمعمول 2 تا 4 ماه بطول می انجامد.
1-  سه نسخه فرم درخواست ویزا که بطور کامل و خوانا پر شده و شخصا امضاء گردیده باشد به همراه 3 قطعه عکس جدید ( با دردست داشتن پذیرش می توانید فرم درخواست را از سفارت تحویل بگیرید)
2 – گذرنامه با مدت اعتبار کافی ( حداقل 6 ماه از تاریخ درخواست روادید )
3- شناسنامه
4- گذرنامه و شناسنامه همسر
5- فتوکپی از صفحه دوم و سوم گذرنامه متقاضی و همسر
6- تعهد نامه مالی بر اساس بند 84 قانون اتباع بیگانه ( اصل و کپی) از طرف تعهد کننده در آلمان به انضمام گواهی وضعیت اقامت وي در آلمان ، گواهی در مورد تامین مالی هزینه تحصیلی ( مانند فیش حقوق تعهد کننده و یا مدارك درآمد شخص متقاضی)
7 – اصل و فتوکپی از پذیرش و یا تایید دریافت درخواست پذیرش از یک دانشگاه یا مدرسه عالی (Fachhochschule ) در آلمان
8 – مدارکی در مورد سابقه شغلی متقاضی در ایران
9 – اصل و کپی مدارك تحصیلی دبیرستانی و دانشگاهی متقاضی در ایران
10 – ارائه 6 ماه بیمه درمانی ( که این امر توسط بیمه درمانی بین المللی بیمه ایران قابل انجام است)

به جز مدارك مذکور در موارد خاص ممکن است سفارت از شما درخواست ارائه مدارك دیگري نماید که این مدارك براي بررسی درخواست شما الزامی است. لازم به ذکر است که هیچ نوع ویزایی در آلمان تبدیل به ویزاي تحصیلی نمی شود یعنی اگر شخصی با روادید توریستی وارد خاك آلمان شد نمی تواند درخواست ادامه تحصیل و تبدیل ویزاي توریستی به تحصیلی نماید.

ضمانت نامه مالی چیست؟

در کشور آلمان ضمانت نامه مالی به دو صورت قابل انجام است :
1 – خود شخص متقاضی روادید تحصیلی
2 – تعهد کننده مالی مقیم در آلمان

1- ضمانت نامه مالی توسط خود شخص متقاضی روادید تحصیلی
شخص می تواند با مراجعه به یکی از شعبات ارزي بانک ملی ایران و با حواله کرد مبلغ 7000 تا 7500 یورو بنام خود به بانک ملی هامبورگ ، ضمانت مالی خود را بعهده بگیرد.
2 – ضمانت نامه مالی توسط شخص تعهد کننده مقیم در آلمان:
شخص تعهد کننده می تواند با مراجعه به شهرداري شهر محل سکونت خود در آلمان و با ارائه کلیه مدارك مالی خود اعم از فیش حقوقی و …. شخص متقاضی روادید تحصیلی در ایران را تا مادامی که در آلمان تحصیل می نماید ضمانت کند و اصل تعهد نامه خود را براي متقاضی در ایران ارسال دارد تا بر اساس آن متقاضی روادید خود را درخواست نماید.

مزایاي ادامه تحصیل در آلمان

ارزان بودن شهریه دانشگاهها نسبت به کشورهاي انگلیسی زبان، شهریه هر ترم بسته به دانشگاه حدود ششصد یورو هست (در بعضی ایالتها هنوز پانصد یورو که از امسال به هزینه ثبت نام اضافه شده تصویب نشده و هزیه هر ترم صد و خورده اي یورو هست).

اخیرا امکاناتی گذاشته اند که شما در تمام مقاطع (لیسانس، فوق لیسانس و دکترا) امکان تحصیل به زبان انگلیسی رو هم دارید، چند سالی هست دانشگاههاي آلمان براي جذب بیشتر دانشجوهاي اینترنشنال دوره هاي تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع مختلف گذاشتن که فرصت خیلی خوبی براي دانشجوهاي خارجی ایجاد کردن که دیگه نیازي به تحصیل به زبان آلمانی ندارن بیش از چهار صد برنامه تحصیلی در دانشگاههاي آلمان به زبان انگلیسی وجود دارن، اطلاعات بیشتر راجع به هرکدوم رو می تونین تو سایت آموزش عالی آلمان پیدا کنید:

http://www.daad.de/deutschland/studienangebote/idp/06542.en.html 

شما با ویزاي دانشجویی اجازه کار دانشجویی رو دارید (تعداد ساعت محدود حدود 180 روز در سال ) که این کار می تونه داخل دانشگاه باشه یا بیرون از دانشگاهها معمولا در شهرهاي غرب و جنوب به علت وجود کمپانیهاي بزرگ و شعبه هاي زیاد اونها کار دانشجویی زیاد هست و با کار دانشجویی می شه بخشی یا همه هزنه زندگی رو پوشاند(بسته به محل زندگی، رشته شما و کاري که انجام می دهید) خرج زندگی بسته به شخص براي دانشجو ماهی بین چهارصد تا ششصد یورو هست ( درآمد کار دانشجویی ساعتی بین هشت تا ده یورو هست) شما امکان استفاده از خوابگاههاي دانشجویی رو دارین.

بیشتر مطالعه کنید: بورسیه DAAD آلمان

جتما بخوانید: بلو کارت آلمان (Blue Card)

شما در آلمان به هیچ وجه به وسیله نقلیه شخصی احتیاج ندارین، سیستم حمل و نقل شهري خیلی مرتب و فراگیر هست و دانشجویان با خریدن بلیط دانشجویی (که ارزانتر از بلیط معمولی هست) که نیم سالی خریداري می شن می تونین در تمام شهر و منطقه پوشش دهنده بلیط با وسیله نقلیه عمومی تردد کنین.

در شهرهاي شمالی این بلیط حتی براي منطقه بزرگتري که یک استان رو شامل می شه معتبره و شما حتی باهاش می تونین به شهرهاي اطراف مسافرت کنید . شما با ویزاي دانشجوییتون کل کشورهاي عضو شنگن و سوئیس رو می تونین بگردین و نیازي به ویزا براي آنها ندارید . ویزاي دانشجویی براي طول تحصیل داده می شه و بعد از پایان تحصیل معمولا براي شش ماه تمدید می شه که دانشجوها فرصت گشتن به دنبال کار رو داشته باشن .

ویزاي دانشجویی آلمان مثل ویزاي دانشجویی آمریکا یا کانادا محدودیت نداره شما به راحتی می تونین سفر کنین چون ویزاتون با خارج شدن از مرز باطل نمی شه . فاصله آلمان با ایران زیاد نیست و از هامبورگ(شمال) و فرانکفورت( غرب) ایرانر به تهران پرواز داره(چهار پنج ساعت طول پرواز) و شما راحت می تونین به خونوادتون سر بزنین . شما امکان فرستادن دعوت نامه براي خونوادتون رو دارین البته گرفتن ویزا خیلی کار آسونی نیست اما خیلیها موفق می شوند .

هزینه هاي تحصیلی در دانشگاه های آلمان

هزینه و تحصیل در آلمان را می توان به دو بخش اصلی تقسیم کرد. بخش اول هزینه هایی است که مربوط به دانشگاه و تحصیل میشود. بخش دوم را می توان به هزینه هاي جانبی همانند بیمه دانشجویی، مواد غذایی و خانه دانشجویی تقسیم بندي کرد . مهم ترین بخش هزینه هاي دانشجویی شهریه دانشگاه است. البته شهریه در تمامی دانشگاه هاي آلمان وجود ندارد و به طور نمونه در ایالت هاي برلین، براندنبورگ، هسن، مکلنبورگ فورپومرن و ایالت شلسویگ هولشتاین، شهریه هنوز تصویب نشده است . اما هزینه خدمات دانشجویی که بین 100 تا 200 یورو در هر ترم است، در تمامی دانشگاه ها وجود دارد.

با پرداخت هزینه خدمات دانشجویی، می توان از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر محل سکونت و در مواردي در شهرهاي مجاور و همچنین از امکانات گوناگون دانشگاه استفاده کرد. اما در دانشگا ههایی که شهریه وجود دارد نیز این مبلغ از مرز 500 یورو در هر ترم تجاوز نمی کند. بنابراین می توان گفت که هزینه دانشجویی با احتساب شهریه و مخارجی همچون خرید کتاب و یا کپی کردن و از این قبیل هزینه ها، با تقسیم بر ماه هاي سال، مبلغی در حدود 100 تا 150 یورو در هر ماه خواهد بود. همان طور که اشاره شد در دانشگاه هایی که شهریه وجود ندارد، طبیعتا این میزان کمتر خواهد بود.

هزینه هاي غیرتحصیلی و جانبی در آلمان

اما مهم ترین هزینه ي غیرتحصیلی مربوط به خانه دانشجویی است. در این مورد دو انتخاب وجود دارد. انتخاب اول، خانه هاي تحت پوشش دانشگاه که ارزان تر و از امکانات بیشتري برخوردارند (به طور نمونه استفاده رایگان از اینترنت). انتخاب دوم خانه هاي دانشجویی خصوصی است . طبیعتا در شهرهاي کوچک هزینه هاي مسکن ارزان تر و در شهرهاي بزرگ گران تر است.

با این حال چه در خانه هاي خصوصی و چه در خانه هاي دانشجویی تحت پوشش دانشگاه، بایستی مبلغی بین 200 تا 300 یورو در هر ماه براي مسکن در نظر گرفت. نکته قابل ذکر دیگر در مورد خانه هاي دانشجویی خصوصی و وابسته به دانشگاه در این است که در مورد دوم هزینه هایی همچون آب، برق، شارژ ماهانه، بر روي اجاره بها است، در حالی که در خانه خصوصی علاوه بر مبلغ اجاره، هزینه موارد ذکر شده را نیز جداگانه باید پرداخت . هزینه بعدي که راهی براي فرار از آن وجود ندارد، هزینه بیمه دانشجویی است .

دانشجویان بدون گواهی بیمه در دانشگاه ثبت نام نمی شوند. البته هزینه بیمه براي دانشجویان کمتر از افراد شاغل است. با توجه به شرکت طرف قرارداد، مبلغی بین 60 تا 70 یورو در هر ماه براي بیمه دانشجویی باید در نظر گرفته شود . اگر براي مواد غذایی و پوشاك نیز مبلغی در حدود 100 تا 150 یورو در هر ماه در نظر بگیریم که البته تنها در قالب زندگی دانشجویی قابل تصور است، هزینه ها با احتساب هزینه هاي تحصیلی و غیرتحصیلی و با توجه به الزام پرداخت شهریه یا عدم الزام آن، شهر محل سکونت و همچنین هزینه هاي اجتناب ناپذیري همانند تلفن و اینترنت (در خانه هاي خصوصی)، مبلغی در حدود 500 تا 600 یورو در هر ماه برآورد می شود.

از همین رو نیز افرادي که ضمانت مالی از سوي بستگان خود در آلمان ندارند، موظف هستند، پیش از دریافت ویزا، ملبغی در حدود 8500 یورو براي سال اول زندگی به حساب بانکی اي به نام خود در آلمان منتقل کنند. این مبلغ براي پوشش هزینه هایی است که ذکر شد و تقسیم آن بر ماه هاي سال، در حدود 700 یورو خواهد بود. البته در این میان کار دانشجویی را نیز نباید فراموش کرد. دانشجویان خارجی اجازه دارند 90 روز کامل یا 180 روز، نیمه وقت، کار کنند. درآمد کارهاي دانشجویی پایه اي 400 یورواي دارد و از این رو با کار دانشجویی می توان بیش از نیمی از هزنیه هاي دانشجویی و در مواردي تمامی آن را تامین کرد.

علاقه مندان به تحصیل در آلمان، پس از دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و یا کالج در آلمان براي سفر به این کشور به روادید دانشجویی نیاز دارند. صدور روادید دانشجویی براي داوطلبان ایرانی از طریق سفارت آلمان در تهران صورت می گیرد. اجازه اقامت در ابتدا به صورت موقت (غالبا سه ماهه) و با عنوان شرکت در دوره هاي زبان و یا ثبت نام در دانشگاه (در صورت داشتن مدرك زبان ) صادر می شود.

صدور و تمدید روادید در آلمان پس از حضور در آلمان و ثبت نام در دانشگاه، دانشجو براي تمدید روادید دانشجویی خود به اداره اتباع خارجی در شهر محل سکونت مراجعه می کند. پس از ارائه مدارك لازم این بار اجازه اقامت محدود و از نوع دانشجویی براي شخص متقاضی صادر می شود. به عبارت دیگر اجازه اقامت دانشجویی از این هنگام شروع و غالبا به مدت یک سال صادر می شود.
این اقامت هربار با نظارت بر میزان پیشروي دانشجو در تحصیل، وضعیت مالی وي و همچنین داشتن بیمه دانشجویی تمدید می شود. به بیانی دیگر طول دوران تحصیل محدود است و نمی توان اقامت دانشجویی و تحصیل در آلمان را به عنوان امکانی براي اقامت دائم در این کشور قلمداد کرد. روادید دانشجویی که اقامت دانشجویی را ممکن می سازد، هر بار با عنوان مشخص تحصیل در رشته ي دانشگاهی دانشجو و اجازه کار به صورت محدود ( 90 روز به صورت تمام وقت و یا 180 روز به صورت پاره وقت)
صادر می گردد .

تبدیل اقامت غیردانشجویی به اقامت دانشجویی

نکته اي مهم در این بین قابل توجه است. افرادي که روادید آن ها با عناوینی به غیر از اقامت دانشجویی در آلمان (به طور نمونه براي گذراندن دوره هاي زبان و یا به عنوان توریست ) صادر شده است، براي تحصیل در این کشور بایستی مجددا به ایران بازگردند و پس از دریافت پذیرش از دانشگاه هاي آلمان براي اخذ روادید دانشجویی اقدام کنند. به عبارتی دیگر شروع به تحصیل براي افرادي که با روادید غیر دانشجویی و براي مدت محدود در آلمان هستند، ممکن نیست. تحصیل در آلمان با اقامت موقت از سایر کشورها شرایط ذکر شده براي دانشجویان ایرانی مقیم سایر کشورها که براي ادامه تحصیل قصد سفر به آلمان را دارند نیز صادق است.

دانشجویان ایرانی سایر کشورها در صورتی که اقامت دائم کشور محل سکونت شان را داشته باشند، قوانین تابعین همان کشور براي حضور آنان در آلمان صدق می کند. اما در صورتی که این دانشجویان در سایر کشورها با اقامت دانشجویی و با مدت زمان محدود به تحصیل مشغول هستند، براي ادامه تحصیل در آلمان بایستی مجددا به ایران بازگشته و از طریق سفارت آلمان در تهران اقدام کنند . به بیان دیگر، این دانشجویان حتی در صورت داشتن پذیرش از دانشگاه هاي آلمان نمی توانند با اقامت دانشجویی کشور محل سکونت شان براي تحصیل در آلمان، به این کشور سفر کنند .بلکه بایستی براي این علاقه مندان روادید دانشجویی صادر شود و همانند سایر داوطلبان با اقامت دانشجویی در آلمان به تحصیل مشغول شوند .

دانشگاه ماگدبورگ، واقع در ایالت زاکسن آنهالت (Sachsen-Anhalt) در سال 1993 تاسیس شده است و جزو جدیدترین دانشگاه هاي آلمان به حساب می آید. دانشگاه هاي شرق آلمان براي جذب دانشجویان تبلیغ بیشتري می کنند، اما امسال دانشگاه ماگدبورگ نشان داد که نیاز چندانی به تبلیغ براي داوطلبان ندارد .
شهرت دانشگاه ماگدبورگ در رشته هاي فنی و مهندسی، به ویژه در بخش ماشین آلات سنگین است. سطح بین المللی دانشگاه ماگدبورگ نیز در طی سال هاي
اخیر افزایش داشته است و همین موضوع نیز باعث شده که بیش از 13 درصد از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان غیرآلمانی تشکیل دهند. آماري که براي دانشگاهی در شرق آلمان، موفقیت بزرگی محسوب می شود.

مطالعه بیشتر: ایرانیان بیش از دیگران باید منتظر روادید تحصیلی آلمان بمانند

تحصیل رایگان در 62 رشته دانشگاهی:

دانشگاه ماگدبورگ از 9 دانشکده تشکیل شده است که امکان تحصیل در بیش از 62 رشته ي دانشگاهی را فراهم می کنند. در میان دانشکده ها می توان به دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده برق و فن آوري اطلاعات، دانشکده علوم کامپیوتر، دانشکده ریاضیات، علوم پزشکی، علوم طبیعی و دانشکده علوم انسانی اشاره کرد. شهریه در دانشگاه ماگدبورگ هنوز تصویب نشده است و در تحصیل در این دانشگاه رایگان است. دانشجویان براي هر ترم تنها مبلغی در حدود 65 یورو بابت هزینه خدمات دانشجویی پرداخت می کنند. از جمله موارد استفاده از خدمات دانشجویی که با پرداخت این هزینه امکان پذیر می شود، استفاده رایگان از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر محل سکونت و در مواردي در شهرهاي مجاور می باشد.

در ایالت هاي تورینگن و زاکسن آنهالت، در صورتی که 4 ترم از زمان تعیین شده براي اتمام دوره ی تحصیلی گذشته باشد، دانشجویان موظف به پرداخت 500 یورو در هر ترم در دانشگاه هاي دو ایالت نام برده هستند. تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه ماگدبورگ
در کنار ارائه بیش از 62 رشته دانشگاهی، امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز در دانشگاه ماگدبورگ فراهم شده است. تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مدیریت و اقتصاد، تحصیل در رشته مهندسی شیمی و مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد و تحصیل در مقطع دکترا در رشته اقتصاد از جمله رشته هاي تحصیل یاي هستند که در مقاطع ذکر شده به زبان انگلیسی ارائه می شوند. تحصیل و نوشتن رساله در سایر رشته ها نیز در مقطع دکترا در صورت موافقت استاد راهنما به زبان انگلیسی امکان پذیر است.

شاید بدرتون بخوره: بورسیه های تحصیلی در آلمان

علاقه مندان به تحصیل در مقطع دکترا، پس از پایان دوران تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، اقدام به نوشتن رساله ي دکترا می کنند. هدف از تحصیل در مقطع دکترا، گشودن مباحث جدید علمی در رشته مورد علاقه ي داوطلب است، این دوره در قالب امتحانی نهایی به پایان می رسد. شاید شرایط کمی ساده به نظر برسد، اما براي دریافت مدرك دکترا، راه سخت و پر فراز و نشیبی پیش روي علاقه مندان است. سالانه در حدود 24 هزار نفر، در دوره ي دکترا از دانشگاه هاي آلمان فارغ التحصیل م یشوند. اما آمار دقیقی از دانشجویان این دوره و همچنین افرادي که به دلایل مختلف از ادامه راه باز می مانند، در آلمان در دست نیست.

انگیزه بسیاري از افراد براي تحصیل در دوره دکترا، افزایش درآمد و استفاده از امکانات بیشتر در زمینه هاي شغلی در آینده است. درآمد سالانه ي افرادي که در رشته هاي علوم پزشکی و مدیریت با مدرك دکترا مشغول به کار می شوند، در مقایسه با سایر همکاران خود بدون مدرك دکترا، در آلمان تا حدود ده ها هزار یورو متفاوت خواهد بود.
قدم اول براي پذیرش در دوره ي دکترا اما اولین قدم براي ورود به دوره ي دکترا چیست؟

زیلکه روسلر که دانش آموخته ي رشته فیلم و تئاتر است، پیدا کردن موضوع در واقع سخت ترین کار در ابتدا این بود که ببینی، اصلا در مورد چه موضوعی » : رساله را سخت ترین مرحله ي کار می داند می خواهی تحقیق کنی؟ ما دانشجوهاي رشته هاي علوم انسانی موضوعی مشخص از استاد راهنما دریافت نمی کنیم، بلکه باید شخصا باید به فکر موضوع و موافقت استاد راهنما با آن باشیم. مهم این است که باید موضوعی را انتخاب کنی که قبلا روي آن کار علمی نشده باشد. نه اینکه چند تا کتاب را خلاصه نویسی کنی، این اسمش کار علمی نیست. فکرکردن روي همین موضوع چند ماه از من وقت گرفت.
در دانشگاه هاي آلمان در فرم کلاسیک دوره ي دکترا در رشته هاي علوم انسانی و اجتماعی، کلاس درس به شکلی که در سایر مقاطع تحصیلی مرسوم است، وجود ندارد. بنابراین انتخاب موضوع و پیدا کردن استادي که علاقه مند به سرپرستی پروژه باشد، مهم ترین اقدام است.

تامین هزینه هاي زندگی:

یکی از مسائل پیش روي دانشجوهاي دوره ي دکترا، تامین مالی هزینه هاي زندگی است. گفتنی است که تحصیل در دوره ي دکترا در دانشگاه هاي آلمان، رایگان است. اما دانشجویان هزینه هاي دیگري نیز دارند که براي رفع آن بایستی کار کنند. اجازه کارکردن براي دانشجویان بیش از 20 ساعت در هفته نیست، بنابراین عده اي به درخواست بورس تحصیلی روي می آورند.

برخی از دانشجویان دوره ي دکترا نیز در دانشگاه مشغول به کار می شوند. این افراد در زمینه تحقیقاتی مرتبط با موضوع پایان نامه شان، زیر نظر استاد راهنما تحقیق می کنند. یعنی با یک تیر دو نشان. نوشتن پایان نامه، در کنار کار در دانشگاه و تامین زندگی دانشجویی. آنکه گرهارد، دانشجوي رشته جامعه شناسی است و تحقیقاتی در زمینه مشکلات مالی دانشجویان دکترا از او پرسیدیم، کار دانشجویی در دانشگاه براي دانشجویان دکترا در کدام رشته ها پردرآمد تر است ؟ نسبت نوع رشته متفاوت است.

رشته هایی وجود دارند که در آن ها هزینه ها مناسب تر است. به طور مثال در رشته هاي اقتصاد و فنی و مهندسی معمولا دانشجوهاي دکترا در دانشگاه کار پیدا می کنند و می توان گفت که به نسبت دانشجویان رشته هاي علوم انسانی و  طبیعی حقوق بیشتري هم دریافت می کنند. براي اقدام به پذیرش و تحصیل در دانشگاه هاي آلمان، مراحل مختلفی را باید طی کرد .ارزشیابی علمی مدارك تحصیلی از دانشگاه هاي آلمان، یکی از این مراحل است. به طور مثال، شرایط در مورد افرادي که در ایران تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رسانده اند یا تنها در آزمون سراسري پذیرفته شده اند، متفاوت است .

قبولی در آزمون سراسري:

متقاضیان تحصیل در دانشگاه هاي آلمان که در آزمون سراسري دانشگاه هاي دولتی پذیرفته شده اند، بدون آنکه در ایران در دانشگاه تحصیل کرده باشند ، می توانند اقدام به دریافت پذیرش از دانشگاه هاي آلمان کنند. این افراد اما تحصیل خود را نه از دانشگاه ، بلکه با دوره اي یک ساله در کالج شروع خواهند کرد و با توجه به نمراتی که در پایان این دوره کسب می کنند، می توانند در رشته و دانشگاه مورد علاقه شان تحصیل کنند . دانستن این نکته که حدنصاب قبولی در آزمون سراسري، مقطع کارشناسی است، براي آن دسته از افرادي که تنها با پذیرش در کنکور سراسري ایران، قصد تحصیل در آلمان را دارند، ضروري است. بنابراین قبولی در آزمون سراسري در مقطع کاردانی براي گرفتن پذیرش در دانشگاه هاي آلمان کافی نیست.

منظور از قبولی در آزمون سراسري، تنها آزمون دانشگاه هاي سراسري در نوبت هاي روزانه و شبانه است. با این حساب، قبولی تنها در آزمون سراسري دانشگاه هاي غیرانتفاعی، پیام نور و جامع علمی کاربردي، مورد تایید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در آلمان نیست. البته این شرایط تنها در صورتی است که این افراد علاقه مند باشند، بدون تحصیل در دانشگاه هاي ایران و تنها با قبولی در آزمون سراسري اقدام به پذیرش کنند .

فارغ التحصیلان از دانشگاه آزاد آلمان

در مورد دانش آموختگان دانشگاه آزاد و یا افرادي که در آزمون ورودي به این دانشگاه پذیرفته شده اند، شرایط متفاوت است. تنها قبولی در آزمون سراسري دانشگاه آزاد، براي اقدام براي پذیرش کافی نیست. حدنصاب پذیرش، عموماً داشتن مدرك کارشناسی از دانشگاه آزاد است. این قاعده شامل فارغ التحصیلان از سایر دانشگاه هاي دولتی به غیر از دوره هاي روزانه و شبانه نیز می شود.

دانش آموختگان دانشگاه هاي غیرانتفاعی سراسري، پیام نور و هچنین دانشگاه جامع علمی کاربردي، تنها در صورت داشتن مدرك کارشناسی می توانند براي پذیرش از دانشگاه هاي آلمان اقدام کنند. طبیعتا فارغ التحصیلان این دانشگاه ها و همچنین دانشگاه آزاد، مستقیما وارد دانشگاه خواهند شد و احتیاجی به گذراندن دوره یک ساله کالج نخواهند داشت .

مقاله مفید: روش گرفتن پذیرش دانشگاه های خارجی Apply for University

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *