0

روش نوشتن انگیزه نامه برای پذیرش در دانشگاه | چگونه انگیزه نامه خود را بنویسیم؟

5/5 - (2 امتیاز)

روش نوشتن انگیزه نامه برای پذیرش در دانشگاه

روش نوشتن انگیزه نامه بسیار اهمیت دارد. انگیزه نامه به عنوان “بیانیه هدف” (statement of purpose) شناخته می شود سندی است که در آن صلاحیت حرفه ای و انگیزه شخصی خود را در مورد انتخاب تحصیل یک رشته تحصیلی خاص در دانشگاه خاص توصیف می کنید. این شخصی ترین و مهمترین سندی است که می توانید برای ارسال به دانشگاه در طی مراحل اپلای تهیه کنید. اغلب اوقات انگیزه نامه بیشترین تاثیر را در قبال پذیرش و رد در دانشگاهی که درخواست خود را به آن ارسال می کنید، ایجاد می کند.

چگونه انگیزه نامه خود را بنویسیم؟

در این سند می توانید جزئیات مرتبط و جالبی را در مورد خودتان بنویسید که می تواند به کمیته پذیرش ثابت کند که شما کاندیدای مناسبی برای شرکت در برنامه آنها هستید. انگیزه نامه نقش تعیین کننده ای در تعیین پذیرش یا عدم پذیرش شما دارد. بنابراین می‌تواند بسیار چالش‌انگیز باشد که خود را به روشی معرفی کنید که مؤسسه مورد نظر را متقاعد کند. زیرا حتی اگر دانشجوی برجسته و دارای بالاترین نمرات هستید، بسیاری از پیشرفت ها ممکن است بر اساس روشی که انگیزه‌نامه خود را نوشتید، تاثیر لازم را نرساند. این خصوصیات باید به بهترین وجه ممکن در انگیزه‌نامه شما واضح بیان شود و در غیر این صورت ناکافی تلقی خواهد شد.

انگیزه نامه لازم نیست شخصی باشد، به گونه ای که باعث شود شما غیر جدی ظاهر شوید، بلکه باید بر شخصیت فکری خود متمرکز شوید. مراقب باشید زیاد در سمت ضعف خود قرار نگیرید. همیشه به نقاط قوت و دلایل خود توجه کنید که چرا فرد مناسب دانشگاه هستید.

* پیشنهاد: قبل از تلاش برای نگارش و روش نوشتن انگیزه نامه، پیش نویس نهایی خود را تنظیم کنید. در مرحله اول، برنامه برای مفهوم، سپس طرح ساختار را تنظیم کنید.

1- این مفهوم باید شامل تمام فکرهای شما در مورد این باشد که چرا می خواهید مدرک خاصی را دنبال کنید، خصوصیاتی که می توانید در برنامه به وجود آورید، چرا دانشگاه خاص بهترین گزینه برای شماست. سپس، این ایده ها را به پیش نویس بیاورید.

2- طرح بندی روشی برای نحوه تهیه سند شما است و باید حرفه ای شما را نشان دهد. اگر هیچ خصوصیاتی در توضیحات دانشگاهی انگیزه نامه وجود ندارد ، باید سعی کنید که حداکثر دو صفحه را حفظ کنید.

3- ساختار، جریان‌نامه را تعریف می کند. بطوریکه یک مقدمه خلاصه‌ای از مطالب را در بر داشته باشد و نتیجه گیری باید یک بار دیگر به مزایای شخصی شما اشاره کند.

4- تنظیم دقیق انگیزه نامه باید در مورد کلماتی که مورد استفاده قرار می گیرد باشد. شما باید استفاده از کلمات و ساختارهای پیچیده پرهیز کنید.

5- زمانی که خود را می خواهید برجسته کنید از زبان نسبتاً فصیح، متقاعد کننده و روشن استفاده کنید. دستور زبان و املا را بررسی کنید و همچنین از نظرات افراد نزدیک برای آنها ارزیابی انگیزه نامه استفاده کنید.

مواردی که باید در روش نوشتن انگیزه نامه به خاطر بسپارید

  • آنچه را که قبلاً در فرم درخواست یا CV نوشته شده است تکرار نکنید:

این مورد بسیار مهم است که باید در نظر داشته باشید زیرا اعضای کمیته پذیرش انگیزه‌نامه‌های بسیاری را از کاندیداها دریافت می‌کنند و اگر دوباره موضوعات مربوط به خود را تکرار کنید، خسته کننده خواهد شد. سعی کنید خود را در موقعیت آنها قرار دهید! ممکن است متوجه شوید که باید در روش نوشتن انگیزه نامه خود خلاق تر، جالب تر یا جسور تر باشید.

  • براساس مشخصات دانشگاه بنویسید:

در حالی که انگیزه نامه خود را تهیه می کنید، مراقب باشید علاقه مندی هایی را که با برنامه های ارائه شده توسط دانشگاه در ارتباط هستند، در اولویت قرار دهید. فکر کنید چگونه از برنامه‌هایی که می خواهید بهره‌مند می‌شوید و چرا انگیزه حضور در آن دوره‌ها را دارید. معمولاً دانشگاه‌ها در وب سایت‌های خود الزامات کاملاً واضح و آموزنده‌ای دارند و همچنین اینکه کاندیداهای مورد نظر باید چه خصوصیات و مهارت‌هایی را داشته باشند.

  • ساخت یک مقدمه واضح:

مقدمه شما مهمترین بخش نامه است. این قسمت تعیین خواهد کرد که آیا انگیزه‌نامه شما ارزش دارد که کمیته پذیرش وقت خود را برای خواندن ادامه نامه صرف کنند یا خیر. به روشی بیاندیشید که کلیشه‌ای نباشد و در عین حال زیرکانه و جذاب باشد.

  • سعی نکنید نکات بسیار زیادی را بیان کنید:

نکته دیگر این است که شما ممکن است خیلی هیجان‌زده شوید و مایل به نمایش بسیاری از دارایی‌های مهم خود باشید. در این صورت ممکن است به نظر بیاید که دارید خودنمایی می‌کنید.

  • چیزی راجع به خودتان به اشتراک بگذارید:

علایق و احساسات خود را با فعالیت‌هایی که با برنامه مورد نظر مربوط هستند، به اشتراک بگذارید. لحظه‌ای یا داستانی را به اشتراک بگذارید که در آن اهمیت موضوع را متوجه شده‌اید.

  • متن انگیزه نامه را به سمت طنز سوق ندهید:

صدای مثبت بسیار مهم است، اما تلاش برای ایجاد یک انگیزه نامه طنزگونه می تواند راه نادرستی را به وجود آورد، زیرا مواردی که برای شما شاد خنده دار باشد برای دیگری جالب نباشد. درعوض، سعی کنید طنز را کنار بگذارید با این متن شما باید بطور کامل مثبت و جالب باشد.

  • شخص دیگری نباشید:

همیشه صدای شخصیت و خود واقعی باشید و آن را مطرح کنید. سعی نکنید شخصی باشید. مواردی که برای شما صادق است را بیان کنید. قطعا شما موارد بسیار جالبی دارید که برای شما اتفاق افتاده است و مطمئناً خصوصیات بی نظیری دارید، بنابراین به آن موارد فکر کنید و آنها را ارائه دهید. در این صورت دیگر نیازی به تظاهر نیست. بعضی اوقات، درگیر شدن در زندگی خودمان ممکن است باعث شود که باور نکنیم به اندازه کافی جالب توجه هستیم! در  روش نوشتن انگیزه نامه این نکته میتواند بسیار به کار آید.

  • به همه سوالات پاسخ دهید:

به پاسخ تمامی سؤالاتی که از شما پرسیده می شود توجه کنید.

  • بیانیه شخصی / نامه انگیزشی خود را در آخرین لحظه ننویسید:

این مورد بسیار مهم است. به خودتان فرصت کافی بدهید تا پیش نویس های زیادی را بنویسید تا اینکه شخصیت خود را در انگیزه‌نامه نشان دهید. اگر این کار را طی چند روز یا در روزهای آخر انجام دهید، ممکن است چیزهای ارزشمندی را فراموش کرده و چارچوب لازم را نداشته باشد. حداقل یک ماه برای متن انگیزه نامه خود وقت بگذارید.

  • تصحیح متن نامه خود را انجام دهید:

تصحیح نامه ضروری است. پس از تکمیل انگیزه نامه خود زمان مرور و تصحیح کلیه اشتباهات گرامری یا نگارشی یا ساختاری خط است. سپس انگیزه‌نامه خود را به کسی بدهید که ان را دوباره ارزیابی کند و به پیشنهادات آنها گوش دهید. آن را به افراد متعدد ندهید زیرا ممکن است بطور کلی شخصیت شما در متن انگیزه نامه دچار تغییر شود. بعد از بارها و بارها خواندن آن ممکن است شما از اشتباهات ناچیز اگاه شوید.

روش نوشتن انگیزه نامه

تفاوت بین یک کاورلتر و یک انگیزه نامه چیست؟

هر دو از نظر ساختار تقریباً مشابه هستند اما اهداف متفاوتی دارند. انگیزه نامه عمدتاً در آموزش استفاده می شود، بنابراین انگیزه نامه های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال، شما ممکن است برای بورسیه تحصیلی، برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه و غیره نیاز داشته باشید. در حالی که کاورلتر عموما برای شغل استفاده می شود. این نامه به عنوان یک ایتم تکمیل کننده برای CV شما ارائه شود که در آن فقط مدارک تحصیلی خود را نمایش می دهید. انگیزه نامه، با ارائه دلایل و تجارب دیگری که شما را شایسته نشان می دهد از CV پشتیبانی می کند. بنابراین نامه انگیزه کمی ارتباط شخصی تر بین شما و طرف مقابل است.

تا حدودی، انگیزه نامه سومین سند مهم در اپلای شما در ماورای مدرک تحصیلی و نمرات شما از تحصیلات قبلی است. به طور طبیعی ، هنگام ورود به دانشگاه تعداد زیادی دانشجوی با همان مدارک و معیارهای شما مورد بررسی می شوند و تنها نکته ای که به کمیته پذیرش کمک می کند تا بهترین نامزدها را فیلتر کند، نامه انگیزه است.

دانشگاه ها علاقه زیادی به انتخاب نامزدی دارند که به غیر از داشتن مدارک بالاتر، از نقاط قوت همراهی نیز برخوردار باشند. بیشتر اوقات آنها به دنبال دانشجویانی می گردند که صلاحیت بزرگی از مهارت های رهبری و ارتباطی را نشان می دهند و می دانند که چگونه قصد دارند از مدرک دانشگاهی خود برای بهبود خود و جامعه استفاده کنند. به همین ترتیب، هرگز نقش انگیزه نامه را در برنامه خود را دست کم نگیرید.

قالب استانداردی برای انگیزه نامه وجود ندارد

اول، انتظار نداشته باشید که یک انگیزه نامه پیدا کنید که در آن فقط اطلاعات مشترک خودرا  تایپ کنید. بطور کلی یک فرم استاندارد جهانی از انگیزه وجود ندارد. دو توصیه وجود دارد که هرگز نباید هنگام نوشتن انگیزه نامه از آنها غافل شوید.

  1. بدانید که برای چه کسی می نویسید

هنگام نوشتن انگیزه نامه، شروع شما این است که بدانید با چه کسی در ارتباط هستید و مخاطب شما چه افرادی هستند. با در نظر گرفتن این موضوع ، در ابتدای کار ، می توانید نوشتار خود را براساس آن تنظیم کنید و جریان نوشتار شما به همان میزان لازم باشد.

نوشتن انگیزه نامه برای مدرک کارشناسی با نوشتن نامه انگیزه نامه برای دکتری متفاوت است. نوشتن انگیزه نامه برای مدرک کارشناسی از نظر دانشگاهی نسبت به نامه انگیزه برای مدرک کارشناسی ارشد و حتی در مقایسه با نامه انگیزشی برای مدرک دکترا از نظر دانشگاهی نیز صلاحیت کمتری برخوردار دارد.

بگذارید بگوییم که اگر متقاضی برنامه کارشناسی ارشد هستید، از همان اولین جمله نامه انگیزه شما بهتر است که توجه بیشتری به تجربیات خود داشته باشید و سعی در صدایی بسیار شایسته تر از خودتان داشته باشید.  اگر متقاضی یک برنامه دکتری هستید، کمیته پذیرش از شما انتظار دارد که تجربیات بیشتری را که در اختیار داررید را نشان دهید و بسیار مشخص تر درباره برنامه های آینده خود پس از گرفتن مدرک دانشگاهی را بیان کنید. به عبارت دیگر، شما نمی توانید نوشتار خود را با آنچه در کمیته پذیرش لازم است تنظیم کنید.

  1. مثال‌های بسیار زیادی از انگیزه نامه را بررسی کنید

جمله ای وجود دارد که می گوید: “مثال بهترین تعریف است “.

نسخه نهایی انگیزه نامه شما برای پذیرش دانشگاه نمی تواند (و نباید) با همان پیش نویس اولیه شما باشد. برای نگارش انگیزه نامه ای که تأثیری بر روی برنامه شما بگذارد، باید تمرین زیادی کنید. بهترین استراتژی برای تمرین با نگاه کردن به نمونه های مختلف که به سرانجام رسیده است. با مشاهده مثال‌های مختلف، تصویری کلی دریافت خواهید کرد که براساس آن عناصر اصلی انگیزه‌نامه شما باید بنا شود. همچنین، به شما کمک می‌‍کند تصور کنید که چگونه می‌خواهید نامه خود را یادداشت کنید.

در اینجا یک راهنمای ویرایش مرحله به مرحله در مورد این استراتژی وجود دارد:

  • ابتدا یک نسخه خام از نامه انگیزه خود بنویسید
  • آن را با مثال های انگیزه نامه ای که خوانده اید مقایسه کنید
  • قطعات گمشده و چگونگی بهبود آنها را شناسایی کنید
  • کل فرآیند را تکرار کنید.

اهمیت sop | ویرایش sop | سرقت ادبی انگیزه نامه | اشتباه رایج هنگام نوشتن انگیزه نامه

نمونه انگیزه نامه

Statement of Purpose

As a child born and raised in Delhi, India, I never questioned the idea of my present life being a reflection of my actions from past lifetimes. The ideology of karma, endemic to Indian society, emphasizes that everything in our lives – from the amount of wealth we possess to the sickness we suffer from – is a consequence of our prior actions. However, I began to question/doubt this belief when I chose a biology-focused curriculum in high school and learned about inherited traits, gene function, expression and regulation. Is sickness really an outcome of karma? In the battle between genes and karma, who wins the right to determine a person’s fate? Or is fate a culmination of both karmic and genetic influences? In the case of identical twins, what dictates which one of the two battles cancer and which one will struggle to survive calculus? If it is purely genetic, then what factors are responsible for these life-transforming differences? What genes and pathways are being affected? At what stage of development are these genes being turned on or off? My desire to answers these questions furthered my desire to pursue biology in college so I could better understand the mechanisms that regulate DNA replication, RNA transcription, and protein synthesis; how this varies in different organisms and how it relates to human diseases.

At Ohio Wesleyan University (OWU) I have engaged in rigorous coursework in zoology and botany, and also in physics, chemistry, philosophy, humanities, mathematics and psychology. As a freshman, I enrolled in a Plant Signal Transduction honors research tutorial that focused on fundamental molecular mechanisms that govern a plant’s response to its environment. I assisted an upperclassman with data collection and eventually assumed responsibility for the project, thus reinforcing my conviction and desire to pursue research in biological sciences. The undergraduate courses and associated lab work have enabled me to master a variety of techniques such as plasmid purification, transfection, northern blots, HPLC, NMR, growth media and buffer preparations etc. I have used many of these skills in other research projects that I have been involved in throughout my undergraduate career.

In my junior year, I worked in Dr. Danielle Hamill’s lab on a project that focused on studying cell division and early developmental processes particularly in Caenorhabditis elegans. We characterized cell division mutants using molecular and genetic analyses to investigate the parental contributions to this phenotype. Since the process of cell division is highly conserved across most organisms, this study will help understand this process in other similar organisms as well. Though I began with a basic understanding of the project, reading journal articles throughout the year increased my knowledge of developmental processes (signaling mechanisms) and also helped me overcome several experimental problems that we encountered. This project required me to use several advanced microscopy techniques, such as confocal, fluorescence and DIC to visualize whole worms, dividing embryos, spindle formation in cells etc.

For the past two summers, I have contributed to a research project in Dr. Chris Wolverton’s lab. Our goal has been to examine the relationship between Phosphate (Pi) availability and lateral root gravitropism by quantitatively studying the effects of low Pi concentrations on lateral root architecture of wild-type (WT) and mutants PHT1:1 and PHT1:4 (Pi transporter genes) seedlings of Arabidopsis thaliana. In previous studies we observed that WT seedlings grown on low-Pi medium exhibited an increased gravitropic response. Our results were consistent with our hypothesis that the gravitropic response of both mutants grown in normal Pi medium will be similar to that of WT seedlings grown in low-Pi medium. Understanding this relationship, will allow us to select for plants that have higher productivity and require fewer fertilizer inputs. As part of the project, I used techniques, such as PCR (Polymerase Chain Reaction), RT-PCR, gel electrophoresis, automated image analysis, confocal microscopy, time-lapse photography etc. At the end of summer, I presented a poster at the research symposium, summarizing my results from the 10-week program. I also presented my results in a poster session at the Mid-western section meeting of ASPB (American Society of Plant Biologists). Under the guidance of Dr. Wolverton and a former OWU student, I am currently in the process of finishing up the project and documenting results that will be included in a paper that will be submitted for publication. While these experiences reaffirmed my interest in research, the Cell and Molecular Biology course helped me identify a more focused area of research. This course highlighted questions related to molecular mechanisms of eukaryotic cellular physiology. Some of the topics covered included protein structure and regulation; signal transduction; and cellular mechanisms leading to tumorigenesis. I mastered techniques such as SDS page, Northern blot, Nanodrop and Microplate spectroscopy. A very valuable experience in this class was learning to write an NIH-style grant proposal. While I wasn’t able to actually carry out the experiments, I developed a research project that focused on abnormal activation of Wnt signaling pathways and its tumorigenic effects and wrote a grant proposal to examine the interaction between Smo and Ptch proteins in this pathway. In order to design my own experiments and write a thorough and convincing proposal, I read through numerous journal articles that related the concepts we learned in class to current areas of research. Since writing grant proposals will be an integral part of my future career, this training was very useful. The course’s focus on signal transduction pathways and tumorigenesis propelled me in the direction of cancer research.

My education and research experience at OWU have prepared me for a graduate program in [insert program name here]. There are many faculty members at _________ University doing research I find fascinating. For example, I am very interested in Dr. Lorainne Santy’s research on the role of GTPases in epithelial cell mobility and metastasis. The project uses many techniques that I am well acquainted with including Western Blot, transduction and transfection among others. The Santy lab’s focus on signaling mechanisms affecting cell motility is very much in line with the type of cancer research I would like to do. I want to focus on identifying novel anticancer drug targets by examining cell signaling dysfunctionalities in tumor development and translating these findings into potent therapeutics. My decision to apply to Ph.D. programs stems from my career goal of becoming an independent investigator in the field of translational cancer research. In addition to research, I am committed to having a career that enables me to mentor and lead a group of aspiring graduate level researchers. I believe that the education and opportunities that I will get as a research or teaching assistant will prepare me to successfully fulfill my career goals.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *