0

نمونه کاور لتر | نمونه کاورلتر Cover Letter | راهنمای نوشتن کاورلتر | نمونه نامه پوششی

5/5 - (11 امتیاز)
نمونه کاور لتر

عناوین مقاله

کاور لتر برای اخذ پذیرش تحصیلی

نمونه کاور لتر | نمونه Cover Letter | دانشجویانی که قصد اپلای دارند بایستی برخی اسناد را برای آماده کردن مدارک خود انجام دهند. یکی از این اسناد کاور لتر برای اپلای است. در این مقاله درباره اینکه کاور لتر چیست و چه کاربردهایی دارد صحبت خواهیم کرد و نکات مهم جهت نگارش کاور لتر استاندارد را بیان خواهیم کرد. کاورلتر ها معمولا در دسته نوشته هایی قرار دارند که در هنگام پذیرش کاری و تحصیلی به عنوان تشریح رزومه و یا سابقه کاری و تحصیلی خود ارسال می شود.

کاور لتر یا نامه پوششی چیست و چرا مهم است؟

متقاضیان برای اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی در مسیر اپلای، به قوانین متفاوت هر دانشگاه برخورد می کند. یکی از گزینه هایی که در اکثر اوقات برای متقاضیان کارشناسی ارشد و دکتری لازم می شود کاورلتر Cover Letter است.

کاورلتر یک سند یک صفحه ای است که شما به عنوان بخشی از درخواست تحصیلی، شغلی خود در کنار CV یا رزومه کاری خود ارسال می کنید. هدف آن معرفی خود و خلاصه کردن پیشینه حرفه ای شما است. برای مقصود های متفاوت، کاورلتر نیز متفاوت است، اما به طور متوسط، کاورلتر بهتر است که در محدوده 250 تا 400 کلمه باشد.

  • یک  کاورلتر خوب می تواند علاقه مدیر یا استاد را برانگیزد و آنها را مجبور به خواندن رزومه شما کند.

از طرف دیگر، یک کاورلتر بد باعث می شود که درخواست شما مستقیماً به خردکننده کاغذ روانه شود. بنابراین، برای اطمینان از این که چنین اتفاقی نیفتد، ضروری است بدانید که چگونه یک نامه پوششی قانع کننده بنویسید.

نگارش کاورلتر Cover Letter، فرصتی را فراهم می کند تا هرگونه شرایط خاص و غیرعادی در رزومه، کارنامه تحصیلی و مقاطع تحصیلی تان را شرح داده و در این زمینه شفاف سازی نمایید. این شرایط خاص ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • فاصله یا گپ تحصیلی
  • وجود ضعف در کارنامه، نمرات پایین، دلایل مردودی در دروس یا افت تحصیلی در مقاطع زمانی مختلف
  • فاصله زمانی بین مشاغل
  • تغییرات شغلی
  • تنوع مشاغل و استخدام در شغل های مختلف

علاوه بر این کاور لتر Cover Letter فرصتی مناسب را برای جلب نظر مخاطب درباره سطح حرفه ای وی و بالا بردن احتمال دعوت به مصاحبه شغلی یا مصاحبه تحصیلی می باشد. همچنین کاور لتر Cover Letter توضیحی بر توانایی های متقاضی بر اساس سوابق تحصیلی و عملی به همراه دلایلی جهت مناسب بودن شما در یک موقعیت تحصیلی است. بنابراین دانشجویانی که آگاهی لازم را در مورد نگارش کاورلتر Cover Letter ندارند ممکن است با رزومه یا همان CV اشتباه بگیرند.

تفاوت کاورلتر Cover Letter با رزومه در این است که علی رغم یکسان بودن بسیاری از اطلاعات در کاورلتر با رزومه، متن کاورلتر Cover Letter توانایی و افتخارات رزومه را توضیح می دهد در حالیکه در CV به صورت تیتر وار این عناوین بیان می شود.

از طرف دیگر، کاور لتر بصورت نامه ای استفاده می شود که همراه با مقاله، پروپوزال ارسال می شود. هدف از ارسال این دست کاورلتر Cover Letter توضیح محتویات سند و ایجاد انگیزه در خواننده می باشد. با توجه به طولانی بودن مقالات، پروپوزال ها، تهیه یک کاورلتر Cover letter در فرآیند سابمیت مقاله در بسیاری از مجله های ضروری بوده و عدم تهیه آن ممکن است باعث بی توجهی سردبیر مجله ها به سند ارسالی شما شود. نگارش کاورلتر Cover Letter یک فرصت به شما می دهد تا به سردبیر مجله نشان دهید که تحقیق شما، جدید و نوع است  که باید در یک مجله چاپ گردد. از این رو با یک کاور لتر روشن و مشخص می توان شانس بازبینی مقاله را افزایش داد. در متن کاور لتر برای سردبیر مجله باید دلایل ارسال مقاله به مجله مورد نظر را باید توضیح داد. در نگارش کاورلتر Cover Letter نکات کلیدی مقاله می بایست بیان شود و دلایل جذابیت مقاله برای خوانندگان این مقاله باید توضیح داده شود.

علاوه بر این کاورلتر Cover Letter توضیحی در جهت قانع نمودن کمیته پذیرش است که متقاضی را مناسب ترین فرد برای موقعیت تحصیلی موجود معرفی کند. نامه پوششی یا Cover Letter مانند رزومه سوابق علمی، تحقیقاتی و پژوهشی را معرفی میکند ولی این تفاوت را دارد که هر فعالیتی که شایستگی متقاضی را برای رسیدن به موقعیت مورد نظر تشریح می دهد.

سفارش نگارش تخصصی کاور لتر

مقاله مرتبط: ویرایش cv

اهمیت کاورلتر یا نامه پوششی زمانی مشخص می‌شود که زودتر از بقیه مدارک مانند رزومه، توصیه نامه، مقاله مورد بررسی قرار می گیرد. از آنجایی که مراحل اولیه اهمیت زیادی در رد پذیرش یا قبول پذیرش دارد و کوچک‌ترین اشتباه و یا نداشتن جذابیت باعث کنار رفتن متقاضی از روند اپلای خواهد شد. بنابراین کاورلتر اولین گام در بررسی صلاحیت متقاضیان است و بدون تردید عدم قبولی در پذیرش در این مرحله بیش از سایر مراحل خواهد بود که با نگارش یک کاور لتر مناسب و جذاب شانس متقاضی را در ادامه روند اپلای افزایش خواهد یافت. از طرفی کمیته داوران زمانی حاضر می شوند که برای بررسی مدارک متقاضیان وقت صرف کنند که متقاضی دارای صلاحیت اولیه که ناشی از بررسی کاورلتر است را داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

نمونه کاور لتر

نکات مهم در نگارش کاورلتر Cover Letter

  • اگر موسسه و یا دانشگاهی که در در آنجا در حال حاضر تحصیل می کنید با اجازه دانشگاه از سربرگ‌ دانشگاه برای کاورلتر خود استفاده کنید.
  • در نگارش کاورلتر یا نامه پوششی حاشیه‌‌های صفحه بیش از یک اینچ نباشد و از بکار بردن فونت های کوچکتر از 11 هم پرهیز کنید تا خوانایی متن نمایان باشد زیرا بسیار مهم و تاثیر گذار است.
  • تمام اظهارات شایستگی هایی که از آنها مدرک دارید و قابل اثبات است را بیان کنید و از بیان نظرات شخصی در ارتباط با توانایی های فردی اجتناب کنید.
  • چون اثبات مدرک هر یک از جملاتی که در کاورلتر Cover Letter بیان کردید نیازمند مشخص کردن مرجع آن و مدرک آن است، با بیان موارد جزئی متن کاورلتر  Cover Letter به یک دایرة‌المعارف تبدیل می‌شود که اصلا مناسب نیست. بنابراین فقط موارد مهم و تاثیر گذار را به صورت خلاصه بیان کنید و از ذکر موارد جزیی و کم اهمیت عبور کنید.
  • در نگارش هر یک از بخش های کاورلتر Cover Letter که بیان کردیم، از ذکر جزئیات اجتناب کنید و فقط به کلیات مهم اشاره کنید و در صورت لزوم برای جزئیات به سایر مدارک مانند رزومه و یا پروپوزال ارجاع دهید.
  • یکی دیگر از نکات مهم در نوشتن کاور لتر این است که از طولانی شدن آن باید جلوگیری کنید. زیرا نگارش یک الی دو صفحه برای بیان مطالب شما کفایت می کند. گویای این نکته این است که بسیاری از متقاضیان با نوشتن یک صفحه نیز به خواسته خود رسیده اند. علاوه بر این کمیته پذیرش مشغول کار‌های دیگری به جز مطالعه مدارک شما در طول روز هستند.
  • در نگارش کاور لتر Cover Letter به چگونگی تحقیق خود بیشتر اشاره کنید. زیرا تمام افرادی که در کمیته بررسی مدارک هستند و کاورلتر شما را بررسی می‌کنند در زمینه کاری شما تخصص ندارند. بنابراین برای جلوگیری از این اشتباه، ابتدا کاورلتر خود را برای فردی با دانش کلی راجع به موضوع کاری خود بخوانید و نظرات وی را درباره واضح بودن موضوعات جویا شوید.
  • برای ذکر سوابق خود سعی نکنید طوری نشان دهید که هیچ فردی تا به حال بر روی این موضوع کار نکرده است. بنابراین بهتر است این کمبود را با مطالعاتی که در گذشته انجام شده بیان کنید و آنچه شما به این روند افزوده‌اید را ذکر کنید.

پیشنهاد مطالعه: نگارش انگیزه نامه

نکات مهم نگارش کاور لتر برای مجله های علمی و پژوهشی

البته بخاطر داشته باشید که یک کاورلتر به عنوان مکمل رزومه کاری شماست، نه جایگزینی. یعنی، شما فقط آنچه را که در رزومه خود ذکر شده است، تکرار نکنید. اگر برای اولین بار در حال نوشتن کاورلتر هستید، نوشتن همه اینها ممکن است بسیار سخت به نظر برسد.

  • بیان صحیح نام مجله
  • توجه به اهداف و چشم انداز های مجله و مطابقت تحقیق انجام شده با ژورنال
  • ذکر نام ویراستار و اگر ویراستار مشخصی وجود ندارد، کاور لتر به Editor-in-Chief نوشته می شود.
  • ذکر عنوان صحیح مقاله، و اینکه نوع مقاله به چه صورت منتشر شود.
  • ارائه اطلاعات پیش‌ زمینه در رابطه با کار خود.
  • بیان ضرورت انجام تحقیق مربوطه.
  • ذکر بیان روش های استفاده شده در این تحقیق مربوطه
  • ارائه کلیه اطلاعات مربوط به کمک هزینه تحقیق.
  • ذکر اطلاعات تماس از نویسنده ی مسئول مکاتبات.

کاورلتر شغلی

یکی از مهمترین دغدغه های هر نیروی کار مهاجر، اشتغال و کاریابی است. اشتغال و کاریابی درست همانند فرآیند اپلای دانشجویان نیاز به مدارک اولیه می باشد. یکی از این مدارک کاورلتر است. بدون شک کاورلتر، یکی از سخت ترین مدرک لازم برای درخواست شغل است. زیرا انطباق کاور لتر با رزومه (CV) و هم جهت کردن آنها با هر یک از مشاغلی که درخواست می دهد، کار سختی است. حتی وقتی که قصد داریم تا کاورلتر را مطابق با خواسته های کارفرمایان بنویسیم، کار دشوارتر خواهد شد.

نکته اولی که باید در نگارش کاورلتر برای شغل در نظر داشت این است که کاورلتر  از جای دیگری کپی نشود. نکته ی بعد که باید توجه شود این است که  کاورلتر را متناسب با توصیف شغل مدنظر بنویسید. علاوه براین از مهارت های خود تعریف کنید تا شما را فردی با اعتماد بنفس نشان دهد. با ذکر این نکته می توان کاورلتر شغلی را نگارش کرد ولی اگر نگارنده تخصصی در این زمینه ندارد بهترین کار این این است که به افرادی اعتماد کنند که مسئولیت نگارشش را برعهده بگیرند. زیرا صرف داشتن دانش  زبانی کفایت نمی کند و نیاز به تجربه کافی در این زمینه می باشد.

ساختار کاورلتر استاندارد

البته بخاطر داشته باشید که یک کاورلتر مکمل رزومه کاری شماست، نه جایگزین آن. این بدان معنی است که، شما آنچه را که در رزومه خود ذکر کرده اید، دوباره تکرار نکنید. اگر برای نخستین بار است که در حال نوشتن کاورلتر هستید، نوشتن همه اینها ممکن است بسیار سخت به نظر برسد.

مسئله این است که، شما نیازی به خلاقیت یا حتی اینکه یک نویسنده خوب باشید، ندارید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که یک قالب استاندارد و منحصربفرد که متناسب با رزومه شما است و همچنین آزمایش شده است را دنبال کنید بطور کلی این موارد می توانند به صورت زیر باشند:

  • Header : اطلاعات تماس ورودی
  • سلام و تهنیت به مخاطب
  • پاراگراف آغازین: با ارائه 2-3 مورد از بهترین دستاوردهای خود، توجه خواننده را جلب کنید.
  • بند دوم : توضیح دهید که چرا کاندیدای مناسبی برای این فرصت هستید.
  • بند سوم : توضیح دهید که چرا شما برای شرکت مطابقت خوبی دارید
  • جمع بندی رسمی

ساختار یک کاورلتر

پس از یک تعریف کلی از کاورلتر Cover Letter و آشنا شدن به اهمیت آن برای نگارش آن باید از ساختار یک نمونه استاندارد آگاه باشیم. نخستین نکته در نگارش کاورلتر این است که یک نمونه استاندارد باید حداکثر دو صفحه و حداقل یک و نیم صفحه باشد. علاوه براین ایجاد فاصله خالی در میان متن آن منزله کافی نبودن شایستگی‌های متقاضی تلقی می شود و در نتیجه منجر به حذف متقاضی از فرایند پذیرش می‌گردد.

همانطور که گفته شد ساختار Cover Letter به صورت یک متن همراه با توضیح است و در چند پاراگراف شایستگی ها تشریح می‌گردد. در این بین برای نگارش Cover Letter ادبیات متن نیز بسیار مهم می‌باشد و دانش زبانی شاید کفایت لازم را برای نگارش آن را نداشته باشد. بنابراین برای نگارش یک Cover Letter مناسب و استاندارد  باید از ادبیات رسمی و علمی و آکادمیک استفاده شود و از لحن غیر رسمی به شدت باید پرهیز شود.

این ادبیات در حوزه معرفی سوابق، قابلیت‌ها و ویژگی‌های ممتاز متقاضی باید رعایت شود. با این وجود ممکن است که برخی موارد که در رزومه ذکر می شود در این جا نیز بیان ‌شود ولی نحوه بیان سوابق و شایستگی متقاضی نباید به صورت کپی برداری  از رزومه باشد، بلکه باید به صورت یک تشریحی کامل از شایستگی های متقاضی باشد و دلایلی ذکر شود که شما برای این جایگاه تحصیلی تمام شرایط را دارید.

پیشنهاد: گروه تلگرام اپلای

بنابراین با بیان این مقدمه به ذکر ساختار یک کاور لتر استاندار که در زمینه اپلای بتواند کمک کننده باشد می پردازیم. یک نامه پوششی Cover Letter از پنج قسمت زیر تشکیل شده است:

  • معرفی
  • پایان نامه
  • سوابق تدریس
  • سوابق کاری
  • نتیجه گیری

نمونه کاور لتر

نمونه کاور لتر | نمونه Cover Letter | راهنمای نوشتن کاورلتر | راهنمای ویرایش کاورلتر | ساختار استاندارد کاورلتر | روش نگارش کاورلتر | کاولتر شغلی | نمونه کاور لتر برای کار

1 بخش معرفی کاورلتر Cover Letter

بخش معرفی کاور لتر شامل نام کامل متقاضی، موقعیت فعلی شغلی و علمی، زمینه‌‌ها و تخصص های تحقیقاتی، معرفی و تشریح شخصیت متقاضی می باشد. این بخش باید به صورت کاملا روشن و واضح به یک سری سوالات که بطور نمونه در زیر آمده است پاسخ داده شود:

  • شغل و جایگاه فعلی شما چیست؟
  • تخصص ها و زمینه تحقیقاتی و نقش اصلی شما در این تحقیق چیست؟
  • دلایل اینکه شما مناسب‌ترین فرد برای این موقعیت هستید چه می‌باشد؟

در این بخش باید سعی شود که شایستگی خود را برای بدست آوردن فرصت تحصیلی بصورت شفاف و به دور از پیچیدگی ها نشان داده شود. از نکات بسیار مهم در این بخش مشخص نمودن وضعیت فعلی متقاضی در زمینه شغلی چه  آکادمیک و چه غیر آکادمیک و همچنین وضعیت دفاع متقاضی از رساله خود می باشد.

اگر متقاضی در زمان اپلای از پایان‌نامه خود دفاع نکرده است فقط به ذکر این موضوع که در آینده دفاع خواهد کرد بسنده نکند و به عنوان مثال یک تاریخ تقریبی از دفاع پایان‌نامه ذکر کند. همچنین در ذکر تاریخ دفاع صداقت را باید در نظر داشته و آنرا از قبل با استاد راهنمای خود هماهنگ کرده باشید. چون اگر اختلافی در تاریخ ذکر شده توسط متقاضی با تاریخ ذکر شده توسط استاد در توصیه‌ نامه به قیمت حذف از روند پذیرش تمام شود.

نگارش کاورلتر

2 – بخش پایان نامه کاورلتر Cover Letter

این بخش یکی از سخت ترین  قسمت های کاورلتر است. این کار وقتی دشوارتر می شود متقاضی مجبور می شود که پیش از دفاع از پایان‌نامه، کاورلتر خود را آماده کند. چرا که ممکن است در رابطه با جزییات پایان‌نامه، روش به کار رفته و یا تاریخ دفاع شرایط مبهمی را ایجاد نماید. بنابراین برای نگارش این بخش باید سعی شود که برای هر قسمت از پایان‌نامه یک جمله اختصاص داد، که در نهایت بتوان یک پاراگراف مناسب برای تشریح پایانه نوشت، که این کار پس از چندین بار بازنویسی تا رسیدن به متنی مناسب، پیوسته و تاثیر گذار به دست می آید.

نکاتی که در این بخش حائز اهمیت هستند موضوع تحقیق پایان نامه و بخش‌بندی آن و حوزه تحقیقات مرتبط با موضوع پایان‌نامه و همچنین موقعیت ارائه شده، مقالات، کتب و یا همایش‌هایی را که در گذشته در این زمینه داشته‌اید می باشد. علاوه بر این بخش‌هایی از پایان‌نامه که با موقعیت ارائه شده در زمینه اپلای همخوانی دارد را باید بیشتر برجسته کرد تا جذابیت کار خود را برای کمیته پذیرش و بررسی بالا برده شود.

ذکر این نکته مهم است که اگر چه متن این قسمت باید بصورت رسمی و علمی نوشته شده باشد اما توجه باید کرد که تمام اعضای کمیته بررسی و پذیرش لزوما در حیطه تخصصی شما مشغول به فعالیت نمی‌باشند، بنابراین در کنار لحن علمی توضیحات، سادگی و شفاف بودن مطالب نباید فراموش شود.

نکته ی دیگر اندیشیدن به آینده تحقیقاتی خود است، زیرا باید چشم اندازی از آینده تحقیقاتی خود در پنج و یا شش سال پیش رو را نیز با توجه به علایق، سابقه و همچنین چهارچوب‌های موقعیت ارائه شده را مشخص کنید. در نهایت اگر موفقیت‌هایی همچون برگزیده شدن در همایش‌های علمی، دریافت بورسیه و جوایز و یا تقدیر در زمینه علمی مرتبط در حوزه تحقیقاتی ذکر شده دارید از بیان آن اجتناب نکنید.

3- بخش سوابق تدریس نامه پوششی

این بخش نیز برای بسیاری از دانشجویان و داوطلبانی که سابقه تدریس کمی برخوردار هستند یکی از چالش‌های پیش روی آنها است. اطلاع از سوابق تدریس به این دلیل ضروری است که در اخذ دریافت بورسیه و یا کمک هزینه به عنوان TA کمک کننده است، البته در موقعیت های ارائه شده به صورت تحقیقاتی محض این مورد استثنا می باشد. برای نگارش در این قسمت هم توصیه می‌شود تا ابتدا سوابق تدریس، حوزه‌های تدریس و همچنین نحوه و فلسفه تدریس خود را در چند صفحه به صورت کامل توضیح داده و سپس آن را در یک الی دو پاراگراف برای ذکر در کاورلتر خلاصه نمایید.

حتی اگر در برخی موارد توانایی‌های خاصی در تدریس برخی دروس دارید، حتی در صورتی که این موضوعات با حیطه کاری پیشنهادی در موقعیت ارائه شده فاصله داشته باشد حتما ذکر کنید که برخی به اشتباه عنوان می کنند که این موضوع برعکس عمل کرده و شایستگی شما برای این موقعیت را کمرنگ می کند. اگر این موضوع شما را می آزارد برای دور شدن از آن سوابق و توانایی‌‌های خود را با موقعیت ارائه شده تطبیق دهید و سپس بخش‌های مرتبط و مفید آن را برجسته سازید.

4 – سابقه کاری در کاورلتر

شاید این به نظر آید که ذکر سابقه کاری با کاورلتر Cover Letter همخوانی ندارد اما آگاهی هیئت داوران یا کمیته پذیرش از توانایی‌های کاری متقاضی خارج از حیطه دانشگاهی می‌تواند به شناخت شخصیت شما و نحوه تعامل شما با گروه کمک کند. توجه به این نکته ضروری است که جایگاه سابقه کاری کامل در رزومه آکادمیک است، بنابراین در اینجا تنها به مواردی باید پرداخت که شما را به عنوان فرد مفیدی و ارزشمند در گروه با توانایی همکاری و انجام اموری فراتر از تحقیق نشان می‌دهد.

زیرا در کل طول دوره باید به دور از انزوا باشید و به همکاران علمی خود در گروه تعامل داشته باشید. بنابراین باید به فکر نشان دادن ابعاد برجسته شخصیت خود در انجام کارهای گروهی با توجه به سابقه خود باشید. این موضوع زمانی حائز اهمیت خواهد بود که سابقه کاری در زمینه‌هایی خاص از الزامات پذیرش است از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد.

ویرایش cover letter

5 – نتیجه گیری در کاورلتر

این بخش، قسمت پایانی نگارش کاورلتر است. در این قسمت یک  جمع بندی کوتاه در رابطه با کل موضوع باید داشت و به مدارکی که در پیوست خواهد آمد مانند رزومه ، توصیه نامه و … می توان اشاره کرد. علاوه بر این اگر وب سایت شخصی یا آدرسی برای دسترسی به پروفایل آنلاین مانند لینکداین و غیره دارید در این بخش معرفی کنید. نکته پایانی این است که متن کاورلتر Cover Letter خود را فارغ از هر گونه تشکر یا تملق اضافی به طوری که نشان دهد شما منتظر لطف کمیته پذیرش یا هیئت بررسی برای اخذ پذیرش هستید به اتمام برسانید.

به عنوان یک مثال، نمونه از یک کاورلتر همراه با ساختار کاورلتر را می توانید در زیر مشاهده نمایید : 

ساختار یک کاورلتر

دانلود کاورلتر قابل ویرایش با فرمت word

نمونه نامه پوششی

[vc_row][vc_column][vc_gallery type=”image_grid” images=”5575,5576,5577,5578,5579,5580,5581″][/vc_column][/vc_row]

نمونه کاور لتر | نمونه Cover Letter | راهنمای نوشتن کاورلتر | راهنمای ویرایش کاورلتر | ساختار استاندارد کاورلتر | روش نگارش کاورلتر | انگیزه نامه | کاولتر شغلی | نمونه کاور لتر برای کار

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *