مشاوره ارزیابی رایگان وضعیت پرونده تحصیلی: وارد شوید

تغییر رشته در اپلای

رای دهید

تغییر رشته در اپلای:

دانشجویان زیادی هستند که به دلایل مختلفی از جمله عدم علاقه به رشته قبلی شان، قصد تغییر رشته در مقاطع بالاتر را دارند. این امر امکان پذیر است اما بسیار سخت چه در کشور خودمان چه در خارج از کشور.

بسیاری از دانشگاه ها این اجازه را میدهند اما برخی دانشگاه ها هم اجازه تغییر رشته در اپلای را نمی‌دهند پس اگر قصد تغییر رشته در مقاطع بالاتر را دارید ابتدا سایت دانشگاه های مورد نظر را بررسی کنید تا از شرایط تغییر رشته در آن مطلع شوید. در واقع اغلب دانشگاه ها برای تغییر رشته در اپلای شرایط بسیار سخت و جدی در نظر گرفته اند و باید بتوانید آن ها را قانع کنید. باید به کسانی که مدارک اپلای را بررسی میکنند، انگیزه و اشتیاق خود را به رشته مورد نظر نشان دهید.

به طور کلی تغییر رشته در اپلای در مقطع کارشناسی نسبتا آسانتر از کارشناسی ارشد، در مقطع کارشناسی ارشد سخت و در مقطع دکتری بسیار سختر است.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

عواملی که تاثیر مثبت در تغییر رشته در اپلای دارند:

. وجود مقالاتی در زمینه رشته مورد نظر
. گذراندن واحد ها و دوره های آموزشی(حضوری و آنلاین) در زمینه رشته مورد نظر
. رشته مورد نظرتان به رشته تحصیلی قبلی تان نزدیک تر باشد
. ارائه یک انگیزه نامه بسیار قوی(موثرترین فاکتور در پذیرش اپلای یا رد آن)
. ارائه یک رزومه قوی
. داشتن مدرک زبان با نمره بالا
. سریعتر اقدام کردن(تغییر رشته در مقاطع پایین به مراتب آسان تر است)
. ریز نمرات خوب

هرچه رشته مورد نظرتان به رشته تحصیلی قبلی تان نزدیک تر باشد تغییر رشته شما را راحت تر قبول میکنند مثلا اگر دانشجوی رشته مهندسی بخواهد به گرایشی در همان حیطه مهندسی تغییر رشته دهد راحت است اما اگر دانشجوی هنر بخواهد به رشته مهندسی تغییر رشته دهد بسیار سخت است و این کاملا طبیعی است.چرا که هیچ سابقه ای از مهندسی ندارد و هیچ واحدی در زمینه مهندسی نگذرانده است. پس داشتن سابقه تحصیلی در همان رشته بسیار کمک کننده است. لذا دانشجو باید سعی کند تجربیاتی را در زمینه رشته مورد نظر کسب کند.

البته بعضی رشته ها هم هستند که نیازی به سابقه تحصیلی در همان رشته یا اصطلاحا بک گراند خاصی نیاز ندارند از جمله رشته های مدیریت و یا رشته های علوم زیستی و محیط زیست.
یعنی برای این رشته ها مهم نیست که رشته تحصیلی قبلی تان چه بوده و چه پیش زمینه ای دارید. چه مهندسی خوانده باشید چه مدرک هنر داشته باشید راحت میتونید به این رشته ها اپلای کنید فقط کافیست انگیزه و دلیلتان را شرح دهید و مسئولان را قانع کنید.

تغییر رشته در مقطع دکتری بسیار سخت است چرا که این مقطع بسیار حساس است و بدون داشتن پیش زمینه قطعا دانشجو نمی‌تواند از عهده آن برآید. لذا توصیه میشود در چنین شرایطی ابتدا دوره کارشناسی ارشد مجدد را بگذرانید، یعنی دوره کارشناسی ارشد را در رشته دومتان تکرار کنید و سپس برای دکتری اقدام کنید. در این صورت پیش زمینه ی رشته دوم و تجربیاتی را هم به دست می آورید و کارتان بسیار راحت میشود.

 

آشنایی با دانشگاه آکسفورد انگلیس | مقایسه آیلتس و تافل |راهنمای نگارش ایمیل نامه رسمی انگلیسی |مراحل اپلای کردن |

دیدگاه کاربران
  • علیرضا 28 سپتامبر 2023

    اگر رشته میکروبیولوژی بخونم و لیسانس بگیریم میتونم برای ارشد علوم آزمایشگاهی بخونم هدفم کشور های انگلیسی زبان هست اگر شانسم کمه چطوری باید شانسم رو افزایش بدم ؟؟

    امکان گرفتن فاند و فول فاند هم دارم ؟؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *