مشاوره ارزیابی رایگان وضعیت پرونده تحصیلی: وارد شوید

اپلای برای ارشد بهتر است یا دکتری ؟؟؟

5/5 - (3 امتیاز)

اپلای برای ارشد بهتر است یا دکتری؟

همواره این سوال مظرح می شود که اپلای برای ارشد بهتر است یا برای دکتری اما بطور کلی نمی توان پاسخ قطعی به این سوال داد. زیرا پاسخ این سوال نسبی است و به جنبه ها و فاکتورهای مختلف شما بستگی دارد و در هر دوره چه ارشد و چه دکتری یه سری مزیت ها و یه محدودیت ها وجود دارد.

بطور خلاصه جنبه های مانند پذیرش، شرایط کاری و اقامت و مالی در این زمینه قابل بررسی است. بطور مثال اگر برای شما آسان یا سخت گرفتن پذیرش مد نظر است، بهتر است بدانید که گرفتن پذیرش در مقطع دکتری نسبت به ارشد امری راحتتر است.

به این دلیل که تعداد رقیبان بومی شما در کشوری که قصد اپلای دارید کمتر هستند. علاوه براین بطور کلی سرمایه گذاری بر روی دانشجویان بین اللملی در مقطع ارشد اهمیت کمتری دارد. به این دلیل که بسیاری از این دانشجویان یا فقط به فکر مهاجرت و شغل هستند و یا بسیاری دیگر برای مقطع بالاتر زمینه و استادی دیگر را انتخاب می کنند.

حال اگر بخواهیم از دید منفعت و چشم انداز ها به این موضوع بپردازیم، دلایل زیر را مد نظر داشته باشید.

کاورلتر برای دکتری | نمونه انگیزه نامه | تحصیل پزشکی در روسیه | پکیج مکاتبات اپلای استرالیا | پکیج مکاتبه کانادا

مزیت ها و معایب اپلای برای ارشد

  • ابتدا به ساکن شما در مقطع ارشد دید بهتری نسبت به زمینه ای که به آن علاقه دارید پیدا خواهید کرد. بنابراین تحصیل ارشد در دانشگاه های مطرح یک دید و چشم انداز خوبی را برای دکتری شما ترسیم می کند.
  • در دسترس بودن استاد در اکثر اوقات می تواند شرایط فعالیت وی، پروژه هایی که انجام داده و حتی گفتگو با دانشجویان وی کمک بزرگی به شما در انتخاب وی داشته باشد. در این حالت هم شما می توانید در ایران به دانشگاه مورد نظر مراجعه و هم برای دانشگاه های خارجی به وبسایت ان استاد رفته و اسامی دانشجویانی که با وی کار کرده اند را پیدا نمایید و برای این موضوع با انها مشورت کنید. حتما به زمینه تحصیلی خود توجه داشته باشید زیرا موضوع و شرایط کار در دوره دکتری خیلی مهمتر از ارشد است.
  • مورد بعد اتمام سریع تحصیل و اشتغال بعد از آن است. دوره ارشد به دلیل کوتاه بودن این فرصت را فراهم می کند تا سریع تر تحصیل را به پایان برسانید و زودتر به کار بپردازید. اما اگر شما با مدرک دکتری برای یک کاری اقدام کنید، برای اکثر پوزیشن ها over qualified می شوید. از این رو خواسته یا ناخواسته و حوزه کاری شما به فعالیت های پژوهشی و آکادمیک محدود می شود.
  • علاوه بر این، کوتاه بودن دوره ارشد این فرصت را به شما می دهد تا در مورد کشور بعدی برای تحصیل یا اقامت تصمیم بهتری بگیرید.
  • مزیت دیگر تحصیل مقطع ارشد در خارج از کشور،  این است که با فارغ التحصیل شدن از یه دانشگاه با رنکینگ خود در امریکا و کانادا یا استرالیا، رزومه و شرایط خیلی بهتری در مقایسه با سایر رقیبان خود خواهید داشت.
  • اما از معایب اپلای برای ارشد، محدودیت برای دریافت فاند است. زیرا در مقطع ارشد، محدودیت ارائه فاند نسبت به مقاطع بالاتر وجود دارد و رقابت زیادی در این زمینه وجود دارد و در صورتی که از رزومه قوی برخوردار باشید شانس دریافت فاند را خواهید داشت. را هکارهایی که پیشنهاد می شود تقویت رزومه خود و همچنین کارهای پاره وقت دانجویی است تا از پس مخارج خود برآیید.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

انتخاب ارشد یا دکتری

1. سادگی پذیرش

اخذ پذیرش در مقطع ارشد ساده تر و مسیری هموارتر دارد. زیرا پذیرش برای ارشد چون روش های اخذ پذیرش برای مقطع دکتری از قاعده خاصی پیروی نمی کند، ممکن است فردی با بهترین رزومه، به هر علتی از رسیدن به هدفش باز بماند.

2. چشم انداز کاری

از آنجایی که اکثر فارغ التحصیلان دکتری به عنوان فردی آکادمیک شناخته می شود، و به دلیل مدرک و شایستگی وی برای اکثر پوریشن های کاری Over Qualified می شود. زیرا چنین فردی فراتر از آن جایگاه آن پوزیشن است که در این صورت شرکت های از پذیرش وی امتناع می کنند

3. شرایط مالی

همانطور که در مطالب بالا گفتیم، گرفتن بورسیه برای مقاطع کارشناسی و ارشد امری بسیار سخت و رقابتی است. اما اکثر دانشجویان دکتری در هر وصتر یک فاند دریافت می کنند.

اپلای برای ارشد بهتر است یا دکتری

مکاتبه با اساتید | راهنمای مکاتبه و ایمیل زدن به استاد | چگونگی پاسخ به سوالات رایج در مصاحبه PhD | رتبه بندی دانشگاه جهان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *