0

نکات دانستنی برای اپلای در مقطع ارشد یا دکترا

3.5/5 - (4 امتیاز)

اپلای یا پذیرش تحصیلی امروزه به عنوان یکی از دغدغه های ذهنی بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف می باشد. غالب دانشگاه های جهان شرایط مناسبی از لحاظ علمی و امکانات رفاهی برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری ایجاد کرده اند که باعث شده بسیاری از افراد چه دانشجو چه فارغ التحصیل به دنبال ادامه تحصیل در مقاطع بالاتری باشند. از این رو اینجا سعی بر آن شد که یک دید کلی در مورد پذیرش مقاطع تحصیلی و  آشنایی با الزامات آن برای دانشگاه های خارجی ارائه شود.

اپلای در مقطع کارشناسی

پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی در هر کشوری متفاوت است و بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد. به عنوان نمونه شرایط اپلای در کشوری مانند کانادا در مقطع کارشناسی با سایر مقاطع مانند ارشد و دکتری کاملا متفاوت است. دانشجویان متقاضی مقطع کارشناسی پس از اینکه پذیرش در دانشگاه های این کشور را دریافت کرده اند به طور متوسط ۳ الی ۴ سال به تحصیل می پردازند. در اصل تفاوت در تعداد سال ها است که به استان های محل تحصیل آنها ارتباط دارد. در دانشگاه های کانادا تدریس به زبان های انگلیسی و یا فرانسوی می باشد و متقاضیان می توانند با توجه به زبانی که به آن تسلط و مدرک آن را در اختیار دارند به تحصیل بپردازند.

علاوه بر موارد فوق شرایط اپلای کانادا در مقطع کارشناسی نیاز به مدارک زیر را دارد:

اصل مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه تمامی ریز نمرات ۱۲ سال تحصیل.

در اختیار داشتن مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره ۵/۶ و یا تافل ۸۹ نیز برای تحصیل در کانادا نیاز است و برای تحصیل در برخی رشته ها از جمله پرستاری و یا پزشکی نیاز است که نمره بالاتری را اخذ نمائید.

روزمه که بیانگر مشخصاتی کامل از ویژگی ها، مهارت ها و به طور کلی شرح اطلاعاتی کامل از متقاضی می باشد. از جمله دیگر مدارکی است که باید برای دانشگاه مربوطه ارسال شود.

آن دسته از متقاضیانی که شرایط حداقلی را برای اپلای کانادا در مقطع کارشناسی ندارند را می توانند پذیرش کاندیشنال بگیرند. این مسئله به این معنی است که اگر دانشجویان مدرک پیش دانشگاهی را به اتمام نرسانده باشید و یا نمره آیلتس شما ۵/۵ باشد باز هم می توانید پذیرش تحصیلی کانادا را به شرط گذراندن درس های پیش نیاز  در دانشگاه مقصد و سپس به تحصیل در این کشور بپردازید.

اقدام برای اپلای در مقطع ارشد

در سالهاي اخير تعداد افرادي كه براي اپلای در مقطع ارشد اقدام کرده اند رو به افزايش بوده است. اين افراد يا دوره كارشناسي را به پایان رسانده و براي مقطع کارشناسی ارشد اقدام کرده اند و يا اينكه يك مدرك کارشناسی ارشد دريافت كرده اند و براي مدرك کارشناسی ارشد دوم اقدام نموده اند.

معمولا توصيه مي شود كه اگر فردي مدرك كارشناسي خود را از دانشگاه هاي شناخته شده در خارج از كشور (مانند شريف، تهران، صنعتي اصفهان، …) دريافت كرده است و مي خواهد براي گرفتن اپلای در مقطع ارشد در دانشگاه هاي آمريكا اقدام كند به جاي اين كار براي پذيرش مستقيم به مقطع دكتری اقدام نمايد، زيرا بدين ترتيب شانس بيشتري براي گرفتن فاند خواهد داشت. البته اين مسئله كاملا به شرايط فرد بستگي دارد و هيچ كس به جز خود فرد نمي تواند در اين مورد تصميم بگيرد.

مثلا ممكن است فردي در مقطع كارشناسي روي گرايشي كار كرده و تصميم دارد براي دكتری در يك گرايش ديگر كار كند و يا تغيير رشته دهد. اين فرد مي تواند با اقدام براي اپلای در مقطع ارشد هم تجربه درس خواندن در يك دانشگاه خارجي (در اروپا، آمريكا، كانادا و يا استراليا) را بدست آورد و هم براي تغيير رشته و گرايش آماده شود.

نکات دانستنی برای اپلای در مقطع ارشد یا دکترا

بیشتر بخوانید: فرصت تحصیلی در انگلستان

 نكات مهم:

  •  نكات مختلفي مي تواند براي افزايش شانس پذيرش در اين مقطع موثر باشد. مانند معدل كارشناسي، نمره زبان، نمره آزمون GRE براي دانشگاههاي آمريكا و داشتن سابقه پژوهشي.
  •  معمولا پس از پايان مقطع كارشناسي از افراد انتظار نمي رود كه مقاله داشته باشند ولي در هر صورت داشتن مقاله نكته مثبت تلقي مي شود.
  •  براي كساني كه براي مقطع ارشد اقدام مي كنند، به خصوص در مورد دانشگاههاي آمريكا، معمولا شانس زيادي براي گرفتن فاند وجود ندارد. با اينحال اين بدين معني نيست كه اين افراد هيچ شانسي براي گرفتن فاند ندارند. بسياري از افرادي كه از دانشگاه هاي شريف و تهران فارغ التحصيل شده اند پذيرش تحصیلی همراه با فاند از دانشگاه هاي آمريكا گرفته اند. اين مساله بيشتر به دليل شناخت بيشتري هست كه از اين دو دانشگاه وجود دارد. البته اين بدين معني نيست كه دانشجويان ساير دانشگاه ها شانسي براي گرفتن پذيرش با فاند اپلای در مقطع ارشد ندارند. آنها هم در صورت داشتن معدل و نمره آزمون زبان بالا براي پذيرش با فاند شانس خواهند داشت. همچنين مي توانند با داشتن مقاله رزومه خود را تقويت كنند و پذيرش همراه با فاند بگيرند.

اپلای در مقطع دكترا

دكتری آخرين مقطع تحصيلي است كه فرد مي تواند براي آن برای مهاجرت تحصیلی اقدام كند. افرادي كه براي دكتری اقدام مي كنند اكثرا مقطع كارشناسي ارشد را به پايان رسانده اند. البته مي توان پس از پايان مقطع كارشناسي براي دكترا ی مستقيم در دانشگاه هاي آمريكا اپلاي كرد. در مقطع دكتری امكان گرفتن فاند بسيار بيشتر از دو مقطع قبلي است.

نکات دانستنی برای اپلای در مقطع ارشد یا دکترا

نكات مهم در پذیرش تحصیلی

  •  گرفتن پذيرش در مقطع دكتری در سال هاي اخير با توجه به افزايش تعداد متقاضيان مشكل تر شده و به همين دليل داشتن رزومه قوي براي گرفتن پذيرش لازم است. داشتن مقاله براي گرفتن پذيرش بسيار مهم و نشان دهنده يك پيشينه پژوهشی قوي است. البته اين بدين معني نيست كه بدون مقاله نمي توان پذيرش گرفت. به خصوص در مورد رشته هايي كه دادن مقاله در آنها سخت است.
  • بايد در نظر داشت كه مهمترين عامل مقاله نيست. معدل مقاطع قبلي همچنين نمره آزمون GRE) براي پذيرش از دانشگاه هاي آمريكا) و آزمون تافل/آيلتس اهميت زيادي دارد. به طور كلي دانشگاه ها رزومه فرد را به صورت كلي در نظر مي گيرند و اين طور نيست كه مثلا فردي تنها به دليل نداشتن مقاله پذيرش نگيرد. البته اين امر ممكن است در صورت پايين بودن نمره آزمون های زبان، GRE ،و يا معدل اتفاق بيافتد.
  • به عنوان مثال دانشگاه حداقل نمره براي آزمون آيلتس را 7 تعيين كرده است و براي فردي كه نمره 6/5 در آزمون كسب كرده همين دليل كافي است تا پذيرش نگيرد. البته گاهي اوقات به چنين فردي ممكن است پذيرش مشروط داده شود تا فرد دوباره در امتحان زبان شركت كند و نمره لازم را كسب نمايد. اما در مورد معدل و نمره GRE ممكن است سخت گيري بيشتري نشان داده شود. مثلا براي بعضي از دانشگاه ي كانادا ها معدل بسيار مهم بوده و صراحتا در سايت خود ذكر كرده اند كه كسي كه اپلاي مي كند بايد معدلش از نمره خاصي مثلا 15 بالاتر باشد.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

دیدگاه کاربران
  • ویدا 16 آوریل 2019

    عالییی بود عااالی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *