0

تحصیل در کشور هلند | فرآیند اپلای در دانشگاه های هلند

5/5 - (1 امتیاز)

روش های اپلای و تحصیل در کشور هلند

تحصیل در کشور هلند | هلند که در زبان انگلیسی که به Netherlands و Holland شناخته می‌شود در اروپای غربی، با یک خط ساحلی گسترده به دریای شمال واقع شده است و مرزهای زمینی با آلمان و بلژیک دارد. هلند اولین کشور انگلیسی زبان غیر بومی بوده که دوره هایی را به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی ارائه داد. دانشجویان بین المللی می‌توانند برنامه‌هایی را به زبان هلندی یا انگلیسی را انتخاب کنند و این گزینه عالی برای تحصیل در خارج از کشور است. تحصیل در هلند از نظر مدت زمان مشابه سایر مقاصد محبوب تحصیل در خارج از کشور است:

  • کارشناسی (BA ،BSc ،BEng):  به مدت 3-4 سال
  • مدرک کارشناسی ارشد (MA ، MSc ، MEG): به مدت 1-2 سال
  • دکتری: 4 سال

سیستم آموزش عالی هلند اصولاً از سه نوع موسسه مختلف تشکیل شده است. دانشگاه های تحقیقاتی، دانشگاه‌های علمی کاربردی و موسسات آموزش بین المللی این سه دسته هستند. سطح خاصی از مدارک فقط از هر نوع موسسه در دسترس است.

  • کارشناسی: در دانشگاه های تحقیقاتی و دانشگاه های علمی کاربردی موجود است
  • کارشناسی ارشد: در انواع موسسات موجود است.
  • دکتری: فقط در دانشگاه های تحقیقاتی موجود است.

اطلاعات مهم در مورد انتخاب موسسات در هلند

توجه به ویزای لازمه

از آنجا که بیشتر دوره ها و مدارک تحصیلی بیش از یک سال برگزار می شود، اکثر دانشجویان بین المللی به ویزای ورودی به نام مجوز اقامت موقت یا Machtiging tot Voorlopig Verblijf یا همان  MVV نیاز دارند. MVV به شما اجازه می دهد برای مدت شش ماه به کشور وارد شوید و یک بار در کشور باید درخواست مجوز اقامت کنید .دانشگاه منتخب شما باید این کار را از طرف شما انجام دهد. مجوز اقامت موقت (MVV) فقط در صورتی که درخواست شما شرایط خاصی را داشته باشد اعطا می شود ، از جمله:

  • شما باید یک گذرنامه معتبر داشته باشید
  • داشتن توانایی مالی کافی
  • کلیه هزینه های مورد نیاز خود را پرداخت کرده اید.
  • داشتن نامه ای از دانشگاه میزبان خود مبنی بر اینکه در آن پذیرش شده اید.

شرایط زبان انگلیسی

قبل از شروع تحصیلات در هلند و مانند سایر مقاصد، سطح مهارت زبان انگلیسی مورد نیاز را داشته باشید و این باید هنگام ثبت نام در دوره خود با نشان دادن نتایج آزمون قبولی زبان انگلیسی ثابت شود. حداقل نمره لازم در آزمون های آیلتس و تافل 6.5 یا 90 نیاز خواهید داشت. آزمون‌های زبان دیگر ممکن است پذیرفته شوند، بنابراین لطفاً با موسسه انتخابی خود تماس بگیرید.

برای اپلای در دانشگاه های هلند روش های مختلفی وجود دارد که بهتر است همه متقاضیان این روش ها را به کار ببرند تا شانس خود را بتوانند بالا ببرند.

1- وب سایت موسسه را بررسی کنید

در روش اول ساده ترین راه برای یافتن اطلاعات در مورد روند اپلای و پیدا کردن پوزیشن های تحصیلی، مراجعه به صفحات وب سایت موسسه و دانشگاه‌های می‌باشد. اکثر دانشگاه‌ها پوزیشن‌های ارائه شده را در قسمت vacancy  سایت خود قرار می‌دهند که می‍‌توانید به آن قسمت مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که برخی از برنامه‌ها دارای روش انتخاب و اپلیکیشن ددلاین تا  15 ژانویه هستند.

2- جستجوی برنامه از طریق Studielink

برای اکثر برنامه‌ها ابتدا باید از طریق ابزار Studielink ثبت نام کنید. Studielink پورتال رسمی ثبت نام و اپلای برنامه‌ها در موسسات آموزش عالی هلند است. لطفا توجه داشته باشید: ابتدا باید موسسه مورد نظر خود را بررسی کنید که آیا لازم است از طریق Studielink ثبت نام کنید یا خیر. برخی از موسسات از روش دیگری برای ثبت نام دانشجویان بین المللی استفاده می کنند! برای کار اب این وب سایت بایستی یک حساب ایجاد نمایید تا از خدمات ان استفاده نمایید. علاوه بر این از طریق این وبسیات نیز می توانید به جستجوی وام و گرنت‌های دانشجویی هم بپردازید.

مهلت های اپلای

لطفا مهلت‌های برنامه زیر را توجه داشته باشید:

  • 15 ژانویه برای برنامه numerus fixus
  • 1 می برای سایر برنامه‌های تحصیلی. این مهلت عمومی است، اما همیشه مهلت دقیق را با موسسه مورد نظر خود بررسی کنید، زیرا ممکن است در هر موسسه و برنامه تحصیلی متفاوت باشد.

3- برنامه‌های Numerus fixus

برای برخی از برنامه‌های تحصیلی، موسسه آموزشی ظرفیت مشخصی را تعیین کرده است. این بدان معنی است که تعداد محدودی ظرفیت در دسترس است. به این برنامه ها ‘numerus fixus’ گفته می شود. اگر تعداد افرادی که متقاضی هستند بیش از تعداد ظرفیت های موجود باشد، روش گزینش انجام می شود. فرآیند اپلای در این برنامه‌های با برنامه‌های تحصیلی رایج متفاوت است.

ابتدا با موسسه خود تماس بگیرید

شما باید موسسه خود بررسی کنید که آیا برنامه مورد نظر شما دارای یک numerus fixus’ است. از این طریق متوجه خواهید شد که آیا از طریق Studielink نیز می توانید برنامه‌ای را ارسال کنید یا خیر.

مهلت اپلای

اگر می خواهید از طریق Studielink اقدام کنید ، اطمینان حاصل کنید که قبل از 15 ژانویه این کار را انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

حداکثر تعداد مجاز درخواست

برای هر سال تحصیلی می‌توانید حداکثر برای دو برنامه numerus fixus اپلای کنید. این موسسات و دانشگاه ها هستند که تصمیم می گیرند که چند بار می توانید در انتخاب یک برنامه خاص شرکت کنید. برنامه های پزشکی، دندانپزشکی، بهداشت دندان و فیزیوتراپی از این قاعده مستثنی هستند. برای این برنامه‌ها در هر سال تحصیلی فقط می‌توانید یک اپلیکیشن در هر برنامه ارائه دهید. مثلا؛ شما نمی‌توانید برای پزشکی در دو دانشگاه مختلف درخواست دهید، اما مجاز به درخواست پزشکی و دندانپزشکی هستید.

انتخاب بر اساس شماره رتبه بندی

اگر تعداد افراد متقاضی بیش از تعداد ظرفیت های موجود باشد، گزینش بین 15 ژانویه تا 15 آوریل انجام می شود. موسسه آموزش تصمیم می گیرد که انتخاب چگونه باشد و اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد. متقاضیان در این روش گزینش در 15 آوریل از طریق Studielink یک شماره رتبه بندی دریافت می کنند که بر اساس معیارهای انتخاب آنها توسط موسسه تعیین می شود. بسته به شماره رتبه بندی و تعداد ظرفیت های موجود، ممکن است فرصتی به شما پیشنهاد شود یا نشود.

ظرفیت های ارائه شده

اگر ظرفیتی به شما پیشنهاد می شود، باید طی مدت دو هفته این فرصت را از طریق Studielink بپذیرید. اگر ظرف دو هفته این ظرفیتی که به شما تعلق گرفته است را قبول نکنید، فرصت شما به طور خودکار به متقاضی دیگری اختصاص می یابد.

اما اگر ظرفیتی به شما پیشنهاد نشود، هنوز یک احتمال کوچک وجود دارد که یک یا چند دانشجوی منتخب محل خود را قبول نکنند. این ظرفیت‌ها برای دانش آموز بعدی در صف قرار می گیرد. به عنوان مثال ، اگر 100 ظرفیت در دسترس باشد و یکی از 100 دانشجوی منتخب این پوزیشن را قبول نکند، جایگاه آنها به شخصی با شماره 101 ارائه می شود.

راهنمای گام به گام برنامه های numerus fixus

چه زمانی نیازی به گزینش نخواهد بود 

گاهی اوقات تعداد متقاضیان برنامه numerus fixus به طور غیرمنتظره ای از تعداد ظرفیت های موجود کمتر است. در این صورت به همه متقاضیان ظرفیتی در 15 آوریل پیشنهاد می شود. شما باید این موقعیت را ظرف 2 هفته از طریق Studielink بپذیرید.

پذیرش و پذیرفته شدن

موسسه شما اعلان پذیرش را برای شما ارسال می کند. اگر در مورد پذیرش خود سوال و ابهامی دارید مستقیماً با موسسه تماس بگیرید.

هزینه تحصیل و زندگی

به طور متوسط، دانشجویی از یک کشور EEA یا سوئیس می تواند انتظار داشته باشد 2،060 یورو به عنوان شهریه سالانه خود برای سال تحصیلی پرداخت کند. دانشجویان سایر کشورها می‌توانند برای یک دوره کارشناسی بین 6000 تا 15000 یورو و برای یک دوره کارشناسی ارشد بین 8 تا 20 هزار یورو بپردازند. با این حال، این به انتخاب شما از موسسه آموزش عالی بستگی دارد. اگر دانشگاه خصوصی انتخاب کنید، شهریه بیشتری باید پرداخت نمایید. دانشگاه‌های هلند دو برنامه پرداخت متفاوت ارائه می‌دهند و شما ممکن است واجد شرایط دریافت وام یا کمک هزینه تحصیلی باشید. Nuffic یک پایگاه داده از این موارد را ارائه داده است که می‌توانید در این قسمت جستجو کنید.

هزینه زندگی مورد انتظار تقریبا 800 تا 1100 یورو در ماه برای یک زندگی دانشجویی معمولی می‌توان تخمین زد. در بسیاری از فعالیت‌های اوقات فراغت تخفیف برای دانشجویان در نظر گرفته می‌شود و با خرید کارت تخفیف برای سفر با قطار، هزینه حمل و نقل کاهش می‌یابد. هزینه‌های اصلی زندگی عبارتند از:

  • متوسط اجاره تقریبا  350 – 800 یورو در ماه است.
  • متوسط هزینه مواد غذایی/بیرون غذا خوردن در حدود 180 یورو در ماه است.
  • اقلام تحصیلی در حدود 50 یورو در ماه است.
  • هزینه بیمه در حدود 80 یورو در ماه می باشد.
  • لباس / سرگرمی – 100 یورو در ماه

بودجه تحصیلات شما موردی است که باید کاملاً مورد توجه قرار گیرد. وابسته به ملیت شما، کار در حین تحصیل برای چند ساعت محدود مجاز است. کارفرمای شما باید از طرف شما درخواست اجازه کار کند و شما نباید تصور کنید که شغلی به عنوان بخشی از بودجه شما در دسترس است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *