راهنمای اپلای پستداک | روش گرفتن پذیرش پسادکتری | آموزش اپلای فوق دکتری

5/5 - (1 امتیاز)

چطوری برای پسداک (Postdoc) اپلای کنم ؟

راهنمای اپلای پستداک را با هم پیگیری خواهیم کرد. امروزه تقاضا برای ادامه ی تحقیق و پژوهش پست داک یا دوره پسا دکتری بسیار زیاد شده است و این موضوع باعث شد تا در قالب یک پست مطالبی در مورد دوره پسادکتری و نحوه اپلای ان بنویسیم. در زیر به برخی از سوالات متداول در مورد اپلای برای دوره پسادکتری خواهیم پرداخت. در هنگام اپلای برای مقطع پسا دکتری هیچ قانون واحدی وجود ندارد که از آن پیروی کندی. بنابراین ، به خاطر داشته باشید که آنچه ما در اینجا می دهیم، دستورالعمل های کلی است که شما باید آنها را متناسب با مورد خاص خود تنظیم کنید.

دوره پسادکتری از این جهت مهم است که به پژوهشگران جوان این فرصت را می دهد تا خود و فعالیت های پژوهشی خود را به جامعه دانشگاهی معرفی کنند. انتشارات دانشگاهی برای ایجاد اعتبار آکادمیک فرد به طور فزاینده ای مهم است. یک کتاب و برخی مقالات خوب قطعاً شانس شما را برای یافتن شغل مناسب در دانشگاه و شروع یک زندگی حرفه ای بالا می برد.

یکی از مزیت های فعالیت در دوره پست داک این است که متقاضی هیچ گونه ای شهریه ای پرداخت نمی کنند و در مقابل چون به عنوان یک پوزیشن کاری محسوب می شود از حقوق و مزایا برخوردار خواهد بود. پرداخت هزینه های دوره پسادکتری معمولا توسط موسسه میزبان تامین می شود و گرنت هایی با همکاری سایر ارگان ها و موسسات به پژوهشگران برای کارهای تحقیقیاتی ارائه می شوند. بصورت تقریبی میزان حقوق دریافتی در پست داک، کم تر از یک استادیار در دانشگاه و بیشتر از یک دانشجوی دارای بورسیه است.

طول مدت دوره پسادکتری چقدر می تواند باشد؟

معمولاً طول این دوره تحقیقاتی 1 تا 2 سال است. برخی از موسسات دوره پسادکتری طولانی تری را در رابطه با تحقق یک پروژه تحقیقاتی بزرگتر ارائه می دهند. به عنوان مثال در برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه آکسفورد، دوره پسا دکتری برای یک دوره 4 ساله ارائه می شود و معادل موقعیت tenure track است (فقط با بار آموزشی سبک تر و بدون تعهد قطعی دانشگاه). طول مدت این پوزیشن در کشور آمریکا بین 2 تا 5 سال می باشد.

دوره پسادکتری توسط چه افرادی حمایت و ارائه می شوند؟

هم دانشگاه های دولتی و هم مراکز تحقیقاتی بین المللی برنامه های پسداک را ارائه می دهند. برخی دیگر از دوره های پسادکتری می تواند در مراکز خاصی ارائه شود، به این معنی که در یک موسسه از پیش تعریف شده (معمولاً موسسه تأمین مالی) قرار می گیرد. بعضی از دوره‌های پست‌داک خاص هستند یعنی برنامه حضور در آن‌ها فقط توسط برخی از دانشگاه‌ها و موسسات ارائه می‌شوند که در اصطلاح به آن‌ها center- specific گفته می‌شود. اما برخی دیگر از برنامه‌های پست‌داک را در اکثر دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی می‌توان پیدا کرد مانند دوره آموزشی ماری کوری و مکس وبر.

برنامه ماکس وبر یک برنامه بین المللی پسا دکتری است که در EUI مستقر است. این بورسیه تحصیلی در علوم اجتماعی و انسانی در یک زمینه دانشگاهی چند رشته ای منحصر به فرد ارائه می شود. برجسته ترین ویژگی این برنامه این است که نه تنها به محققان امکان می دهد پروژه های خود را انجام دهند بلکه به آنها آموزش های مربوط به مصاحبه ها و برنامه های شغلی، درخواست های مالی، مهارت های تدریس ، دوره های مبتنی بر اینترنت و آموزش الکترونیکی را نیز می دهد. همه کشورها بورسیه های رسمی پسداک را ارائه نمی دهند و در بیشتر موارد باید موقعیت های معادل را جستجو کنید.

از شما انتظار می رود نه تنها در زمینه تحقیقات خود فعالیت داشته باشید، بلکه با پژوهشگرانی که در داخل موسسه هستند چه به صورت رسمی و چه غیررسمی تعامل داشته باشید و دانش و تخصص موسسه را در زمینه خاصی از تحصیل افزایش دهید.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش پسادکتری

برای هر پوزیشن پسادکتری که درخواست می دهید ، باید مطالب مختلفی را به عنوان بخشی از برنامه خود ارسال کنید. ضروری است که هر برنامه را متناسب با موقعیت خاص مورد نظر خود تنظیم کنید. به الزامات هر موقعیت توجه کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام مواد مربوطه را از جمله:

  • مدارک تحصیلی مقاطع قبل
  • کاورلتر یا انگیزه نامه: کاورلتر شما باید با دقت متناسب با هر موقعیت پسداک باشد. تأکید کنید که چگونه کار شما با هدف postdoc ارتباط دارد و کار خود را در چارچوب پروژه انجام می دهید.
  • ریسرچ پروپزال
  • رزومه تحصیلی (CV) قوی با آیتم هایی نظیر مقالات چاپ شده، موفقیت های علمی و تحصیلی ، گواهی نامه ها. فرم CV ، برخلاف یک موقعیت کاری صنعتی، محدودیت صفحه ای ندارد. این بدان معنی است که شما می توانید تمام سوابق و دستاوردهای اساسی را در CV خود لیست کنید. به طور کلی ، انتظار می رود که لیست انتشارات خود را در CV خود قرار دهید ، اما مواردی وجود دارد که کارفرما می خواهد لیست انتشارات شما را به عنوان یک پرونده جداگانه بارگذاری کنید.
  • بیانیه تحقیق: بر خلاف ریسرچ پروپوزال، این سند از تجربه قبلی تحقیق شما عبور می کند و شامل نشریات ، گفتگوها ، سخنرانی های کنفرانس یا پوسترهای ناشی از آن می شود.
  • توصیه نامه از اساتید معتبر: اکثر پوزیشن ها به دو تا سه توصیه نامه احتیاج دارند.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

نحوه پیدا کردن پوزیشن های پسادکتری

قاعده کلی این است که برای دوره پسادکتری نباید در همان موضوع دکتری باشد، بلکه باید یک موضوع تکمیلی مرتبط باشد. بنابراین به دنبال پروژه هایی باشید که مجموعه مهارت های شما را به عنوان یک پژوهشگر گسترش دهد. اولین قدم برای پذیرش برای دوره پست داک، پیدا کردن یک استاد و پوزیشن و تایید شما توسط انها می باشد.  برای یافتن پوزیشن های تحصیلی بهترین روش این است که به سایت دانشگاه ها مراجع نمایید  و قسمت postdoc را جست و جو نمایید. برای پیدا کردن یک موقعیت و یا استاد برای پسادکتری می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • کمک از اساتید داخلی و افراد با تجربه
  • جست و جو در مقالات مختلف
  • سایت ها و پایگاه های علمی مانند academia.edu، گوگل اسکالر و ریسرچ گیت
  • وب سایت دانشگاه ها

وبسایت های ارائه دهنده دوره های پسادکتری

بورسیه های پست داک برای کانادا

پوزیشن های پست داک در کشور آمریکا

jobs.sciencecareers

وب سایت های مفید برای پیدا کردن پوزیشن های پسادکتری

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *