0

تحصیل در فرانسه |  هزینه تحصیل در فرانسه | بورسیه فرانسه | اقامت دانشجویی فرانسه

رای دهید

راهنمای تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه | فرانسه جزء یکی از محبوب ترین مقصدها برای دانشجویان بین المللی است که در این بین مزایای عمده این مقصد تحصیلی آن کیفیت بالای تحصیلات، هزینه های بسیار پایین تحصیلی و شیوه زندگی لذت بخش در فرانسه را می توان نام برد. کشور فرانسه سالانه بیش از ۲۰ درصد بودجه ملی را فقط و فقط به بخش آموزش اختصاص می دهد. تحصیل در فرانسه در دانشگاه های ممتاز و دولتی بی نظیری مثل دانشگاه های سوربون، پیر و مری کوری پاریس ۱ و بوزارت (هنرهای زیبا) پاریس و بسیاری دیگر با رتبه های جهانی بسیار بالا ( بر اساس آخرین رتبه بندی QS ) یکی از بهترین گزینه های تحصیل در خارج از کشور است.  فرانسه دارای بیش از 3500 موسسه آموزش عالی است، که عبارتند از :

  • 77 دانشگاه دولتی با ارائه مدارک تحصیلی در تمام رشته ها و خدمت به عنوان مراکز تحقیقاتی علمی اولیه
  • یک سیستم موازی Grandes Ecoles  که برنامه های علمی، کسب و کار، هنر و دیگر برنامه های خاص را ارائه می دهد و یک دیپلم 5 ساله ای را ارائه می دهند که معادل مدرک کارشناسی ارشد است
  • مدارس معماری
  • بیش از 3000 مدرسه تخصصی ارائه مدارک در موضوعات مختلف از جمله مدیریت هتل، هنر آشپزی، گردشگری و کارهای اجتماعی.

پیشنهاد مطالعه: بهترین بورسیه فرانسه برای دانشجویان خارجی

 دانشگاه های فرانسه | تحصیل در فرانسه

نظام آموزش عالی فرانسه جزء یکی از بهترین نظام آموزشی در اروپا و جهان است. دوازده مورد از دانشگاه های فرانسوی به طور مرتب در رتبه بندی دانشگاه های بین المللی قرار می گیرند. از جمله دانشگاه هایی که مشهور هستند دانشگاه École Normale Supérieure، École Polytechnique، دانشگاه پیر و ماری کوری و دانشگاه پاریس- سود را می توان نام برد. از سال 1998 تعداد دولت هایی که به پروژه ایجاد سیستم اروپایی در زمینه آموزش عالی و پژوهش پرداختند به 36 دولت ‘’اروپای بزرگ’’ افزایش یافت. این سیستم جدید دانشگاهی اروپایی جابجایی دانشجویان، استادان و پژوهشگران را در اروپا و خارج از ان سهولت می بخشد و قابلیت جذب دانشجو در دانشگاه‌های اروپا در سطح جهان می‌افزاید.

فارغ التحصیلان می توانند پس از پایان مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشته های متفاوت در فرانسه  و در مقاطع بالا تر ادامه دهند. دانشجویانی که قصد دارند برای مقطع دکتری ادامه تحصیل بدهند گذراندن سال اول و یا دوم دوره کارشناسی ارشد پیشنهاد می شود که این امر موجب میشود دانشجو بدون داشتن استرس وارد سیستم آموزشی شود و بعد از گذراندن این دوره و کسب تجربه های ارزشمند و تقویت زبان, خود فرد می تواند مستقیما اقدام به گرفتن پذیرش دکتری کند.

کارشناسی: 3 سال تحصیل پس از دیپلم متوسطه
کارشناسی ارشد : 2 سال تحصیل پس از کارشناسی
دکتری: 3 سال تحصیل پس از کارشناسی ارشد

 هزینه تحصیل در فرانسه

در فرانسه متقاضیان نه تنها از تحصیلات سطح بالایی برخوردار می شوند، بلکه هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی نسبتا کمی را پرداخت می کنند. شهروندان و ساکنان دائم کشورهای عضو EEA و سوئیس می توانند بدون پرداخت شهریه ، تحصیل کنند و این در حالی است که دانشجویان خارج از اروپا در دانشگاه های دولتی حدود 3000 تا 4000 یورو در سال را بابت شهریه باید پرداخت کنند.

دانشگاه های خصوصی نیز معمولا چیزی در حدود 20،000 یورو در سال شهریه دریافت می کنند. با این حال، هزینه شهریه به برنامه انتخابی بستگی دارد. به عنوان مثال، هزینه پزشکی حدود 450 یورو در سال و مهندسی حدود 620 یورو است.  برنامه های کارشناسی ارشد و دکتری در فرانسه نیز گران تر هستند، میانگین سالیانه 260 و آخرین 396 یورو در سال است.  علاوه بر این هزینه تحصیل در یک موسسه خصوصی، مدارس عالی تر است و Grandes Écoles می توانند در هر سال بین 250 تا 20،000 یورو باشند.

تحصیل در فرانسه

اقامت دانشجویی فرانسه | هزینه زندگی در فرانسه

هزینه زندگی در فرانسه عمدتا به دلیل قیمت زندگی در پاریس و سایر شهرهای بزرگ به مراتب بالاتر از سایر کشورهای اروپایی است. با این حال، بخش های دیگر فرانسه، به ویژه در مناطق روستایی یا جنوب فرانسه، هزینه های زندگی کمتری دارند.  هزینه اجاره در فرانسه بالاتر از میانگین بین المللی 200-300 یورو در ماه است، به طوری که چیزی حدود 533 – 674 یورو در ماه می باشد. اما این به وضوح متغیر است بسته به جایی که شما هستید، و میزان راحتی و حفظ حریم خصوصی مورد نظرتان دارد.  هزینه های استفاده از سیستم نقیله عمومی چیزی حدود 56 یورو در ماه می باشد. به طور کلی تخمین زده می شود که در حدود 430 یورو در ماه برای کلیه مخارج از جمله خوراک، حمل و نقل، تهیه اقلام تحصیل مانند کتاب و غیره و تفریح مورد نیاز است.

بورسیه فرانسه

دانشجویان بین المللی، می توانند برای بورسیه تحصیلی ارائه شده توسط وزارت امور خارجه فرانسه ، از طریق برنامه بورسیه عالی ایفل اقدام کنند. بورسیه ایفل مبلغ 1181 یورو و 1400 یورو در ماه به علاوه هزینه های سفر ، بیمه درمانی و فعالیت های فرهنگی را پوشش می دهد.  علاوه بر این برخی از دانشگاه ها بورس تحصیلی به ارزش 10،000 یورو را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهند که شایستگی تحصیلی دانشگاهی خود را نشان می دهند که عمدتا از دوره های کارشناسی ارشد و دکتری حمایت می کنند. علاوه بر بورسیه ایفل، بورسیه های بسیار متفاوتی وجود دارد که بسیار کمک کننده و پوشش دهنده هزینه های زندگی و تحصیل هستند که در مطالب آینده این بورسیه ها معرفی و توضیح داده می شوند.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

 بیمه بهداشت و سلامت در فرانسه

مورد مهم دیگر برای افرادی که قصد تحصیل در فرانسه را دارند بیمه می باشد که  برای افرادی که ساکن فرانسه نیستید،این  هزینه بسیار بالا می باشد. دولت فرانسه برنامه مراقبت های بهداشتی ارائه می دهد و از آنجا که اجباری است همه ساکنان و مهمانان بین المللی قبل از این که به طور فیزیکی وارد فرانسه شوند به طور یکسان تحت چنین برنامه ای قرار می گیرند. تمام دانشجویان بین المللی که در فرانسه حضور دارند، مستلزم داشتن بیمه درمانی، عمومی یا خصوصی هستند.

تمام دانشجویان بین المللی که به فرانسه اپلای فرانسه کردند، مستلزم داشتن بیمه درمانی، عمومی یا خصوصی هستند. بسیاری از دانشجویان بین المللی واجد شرایط شرکت در پوشش مراقبت های بهداشتی عمومی خود هستند، هرچند که این بستگی به عوامل مانند سن، کشور مبدا و طول برنامه تحصیل دارد. دانشجویان خارجی برای مراقبت های بهداشتی دولتی می توانند مبلغ 207 یورو را پرداخت کنند تا پوشش مشابه شهروندان داشته باشند. بیمه خصوصی در فرانسه نیز می تواند برای افرادی که در مدت اقامت کمتر از 4 ماه در فرانسه مادامی که سن آنها 28 سال دارد مناسب باشد. این بیمه متقاضی را به طور کامل پوشش نخواهد داد و اکثر مردم پوشش های مکمل را برای پر کردن شکاف ها انتخاب می کنند.

 

کار دانشجویی در فرانسه

دانشجویانی که در فرانسه  در حال تحصیل هستند مشروط بر این که در طرح دانشجویان بهداشت ملی ثبت نام کرده باشند و اجازه معتبر اقامت  را داشته باشند می توانند اجازه کار دانشجویی را کسب کنند. اجازه کار دانشجویی در فرانسه شامل تمامی دانشجویانی که در سال اول دانشگاه ثبت نام کرده اند و یا افرادی که در کالج های زبان به صورت تمام وقت هم ثبت نام کرده اند می شود. متقاضیانی که اجازه کار همزمان با تحصیل را کسب می کنند دیگر نیازی به کسب اجازه اشتغال موقت را نخواهند داشت و دانشجویان حق کار در ضمن تحصیل در سایر دانشگاه ها را خواهند داشت .

قوانین دولتی فرانسه اجازه می دهد که دانشجویان بین المللی در طول تحصیل در فرانسه به طور پاره وقت 20 ساعت در هفته کار کنند. افرادی که در کشور فرانسه مشغول به تحصیل هستند در کنار مشاغلی که از طرف خود دانشگاه معرفی می شود اجازه کار در همزمان تحصیل در سایر مشاغل را با توجه به میزان ساعاتی که اجازه کار کردن را دارند خواهند داشت . اجازه کار دانشجویی در کشور فرانسه در مقطع کارشناسی به طور میانگین بین ۱۰ تا ۲۰ ساعت در هفته، در مقطع کارشناسی ارشد بین ۲۰ تا ۳۰ ساعت در هفته و در مقطع دکترا بین ۳۰ تا ۴۰ ساعت در هفته می باشد که با توجه به در آمد ۸ تا ۱۰ یورویی به ازای هر ساعت قسمت هایی از هزینه های زندگی و تحصیلی افراد دانشجو در فرانسه را تحت پوشش قرار می دهد.

تحصیل در فرانسه | هزینه تحصیل در فرانسه | اقامت دانشجویی فرانسه | هزینه زندگی در فرانسه |  هزینه تحصیل در فرانسه | کار دانشجویی در فرانسه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *