0

خوابگاه دانشجویی در فرانسه | محل های سکونت در فرانسه برای دانشجویان

5/5 - (1 امتیاز)

خوابگاه دانشجویی در فرانسه

یافتن مسکن مناسب در فرانسه

متقاضیانی که به دنبال مسکن یا خوابگاه دانشجویی در فرانسه هستند، در ابتدا بایستی قبل از شروع جستجو، با توجه به توانایی مالی، مدت اقامت و نوع تحصیلات خود مشخص کند که درپی چه نوع مسکنی هستند. قیمت مسکن در فرانسه بسیار متنوع است، اما دانشجویان بین المللی در این کشور می توانند از قیمت یکسانی مانند دانشجویان فرانسوی از کمک هزینه مسکن بهره مند شوند.

بنابراین طبیعی است که دانشجویان قبل از عزیمت به فرانسه اطمینان از داشتن مسکنی مشخص در فرانسه را داشته باشند تا با خیالی آسوده سفر کنند. یکی از این روش ها رزرو اتاق در یکی از خوابگاه های دانشگاهی CROUS است. هر چند این مسکن ها اغلب برای بورسیه های دولت فرانسه یا دانشجویان شرکت کننده در برنامه های مبادلات در نظر گرفته می شوند اما با پذیرفته شدن در مدرسه ای با خوابگاه اختصاصی هم فراهم می شود.

به همین دلیل دانشجویان در نخستین هفته های اقامت در فرانسه، ترجیح می دهند در محلی موقتی اقامت کنند. در این مدت می توانند به جستجوی یک مسکن دائمی بپردازند. در سایت ما مجموعه ای از لینک‌های مفید برای شما فراهم گردیده است.

پیشنهاد مطالعه: شرایط کار بعد از تحصیل در فرانسه

یافتن مسکن برای اقامت کوتاه مدت

اگر قصد تحصیل به مدت کوتاه را در فرانسه داشته باشید بایستی به دنبال محل های اقامت کوتاه مدت باشید. در بین روش های مختلف برای اسکان موقت، سکونت در یک خانواده می تواند بهترین گزینه محسوب می شود. البته در خوابگاه های دانشگاهی CROUS نیز گاها در تابستان اتاق های خالی پیدا می شود. در خوابگاه های دانشجویی خصوصی نیز امکان اقامت کوتاه مدت میسر است.

همچنین برای افرادی که قبل از شروع سال تحصیلی، قصد دارند تا در کلاس های آموزش زبان فرانسوی ثبت نام نمایند، بهتر است بدانند که تقریبا تمام مراکز آموزش زبان فرانسوی به عنوان زبان خارجی دارای شرایط اقامت هستند، برای این مدت، شکل های گوناگون مسکن را در اختیار بگذارند.

اقامت در یک خانواده

در این روش سکونت که متناسب با اقامت های کوتاه مدت طراحی شده، اجاره یک اتاق مبله نزد یک خانواده فراهم می شود. این گزینه بیشتر برای دانشجویانی مناسب است که می خواهند در مدتی کوتاه در دوره های آموزش زبان فرانسوی شرکت کنند. این روش اقامت، امکان زندگی با یک خانواده و آشنایی سریع با زبان و فرهنگ فرانسوی را فراهم می کند و شروع خوبی برای ادامه تحصیل در فرانسه است. در اکثر مواقع مراکز آموزش زبان فرانسوی به عنوان زبان خارجی، بنا به درخواست دانشجو، می توانند پیشاپیش، چنین مسکنی را،  در خانواده ای منتخب، برای او فراهم کنند. علاوه بر این آژانس های تخصصی نیز می توانند خانواده های مهمانپذیر را به شما معرفی کنند مانند:

لینک ورود به وب سایت

 هزینه این قبیل مسکن در پاریس معمولا بین 200 یورو با صبحانه تا 300 یورو  با صبحانه و شام در هفته است. این هزینه در شهرستان ها پایین تر است.

خوابگاه دانشجویی در فرانسه

خوابگاه های دانشگاهی

خوابگاه دانشجویی در فرانسه که اصطلاحا در فرانسه به آن ها Cités-U نیز می گویند، توسط سازمان های دولتی اداره می شوند. در فرانسه مراکز منطقه ای، فعالیت های دانشگاهی و آموزشی (CROUS) خوابگاه های دانشگاهی را اداره می کنند. این خوابگاه ها یا در محوطه دانشگاه قرار گرفته اند یا در شهر و با اعمال شرایط اجتماعی بسیار سختگیرانه واگذارمی شوند. خوابگاه‌های  CROUS مقرون به صرفه ترین نوع مسکن محسوب می شوند: اجاره ماهیانه از 120 یورو برای یک اتاق تا 350 یورو برای یک استودیو در نوسان است. تعداد این قبیل  مسکن‌ها نسبتا محدود است و اولویت واگذاری با دانشجویان بورسیه دولت فرانسه است.

علاوه بر این، برخی از موسسات آموزشی تعدادی اتاق برای دانشجویان بین المللی پذیرفته شده در سال دوم ارشد یا دوره دکتری در نظر می گیرند. بنابراین دانشجویانی که مشمول یکی از این موارد هستند، اطلاعات لازم را از موسسه خود یا نهاد اعطا کننده بورسیه می توانند کسب کنند.

البته در سایر موارد، شانس به دست آوردن خوابگاه CROUS بسیار کم است. با این حال می توانید پس از ورود به فرانسه از CROUS درخواست خوابگاه کنید چرا که،  در طول سال تحصیلی، احتمال دارد بعضی از واجدین شرایط انصراف دهند.

اجاره بها دانشگاه ها برای خوابگاه دانشجویی در فرانسه از120 تا 350 یورو در ماه بسته به نوع خوابگاه می باشد. ودیعه آن نیز یک ماه اجاره می باشد. برای این نوع خوابگاه ها، ضمانت فردی ضروری است که شخص ضامن بایستی ساکن اتحادیه اروپا الزامی باشد. البته اسکان موقت یا کوتاه مدت امکان پذیر نیست و قرارداد اجاره برای اتاق، 9 ماهه و برای استودیو 12 ماهه است مگر  اینکه در طول تابستان باشد. امکان ذخیره برای اسکان از راه دور امکان پذیر نیست. دانشجویان می توانند از کمک هزینه مسکن دانشجویی (ALE)  استفاده کنند.

مقاله مفید: بهترین دوره های آنلاین تافل

سایر خوابگاه های دانشجویی

مدرسه ها و موسسات آموزشی خصوصی نیز خوابگاه هایی برای دانشجویان در نظر می گیرند. مدرسه‌های بزرگ و بعضی از موسسات آموزشی خصوصی خوابگاه‌های مختص به خود را دارند که اغلب در محوطه کالج واقع شده اند. این موسسات آموزشی تلاش می کنند که خوابگاه‌ها را برای دانشجویان بین المللی خود در نظر بگیرند. اجاره این خوابگاه ها معمولا بین 250 و 350 یورو در ماه است. بنابراین به محض دریافت پذیرش تحصیلی نسبت به رزرو خوابگاه دانشجویی می توانید اقدام کنید.

خوابگاه های دانشجویی خصوصی

در اغلب شهرهای فرانسه خوابگاه های خصوصی برای دانشجویان وجود دارد. سطح امکانات رفاهی این خوابگاه ها بالا است و سرویس های متعددی مانند نگهبانی، آیفون، سالن اجتماعات، کافه تریا، ماشین رختشویی، نظافت منظم، پارکینگ … را ارائه می دهند. این خوابگاه ها اکثرا در نزدیکی محوطه های دانشگاهی واقع شده اند. اجاره بها برای خوابگاه های دانشجویی خصوصی از 600 تا 700 یورو در ماه در پاریس و از 400 تا 700 یورو در سایر شهرهای دانشگاهی است. ودیعه لازم برای این خوابگاه‌ها یک ماه اجاره است و ضمانت ضامن ساکن اتحادیه اروپا الزامی است. چنانچه ضامن ندارید می توانید اجاره یک سال را یکجا پرداخت کنید.

شرایط اسکان موقت یا کوتاه مدت نیز بسته به امکانات میسر است. اما معمولا بین ماه‌های سپتامبر و مارس به سختی پیدا می شود. برای ذخیره محل سکونت از راه دور، اگر از خارج اقدام می کنید اغلب دو ماه اجاره مطالبه می شود.برای پرداخت های آن نیز کمک هزینه مسکن دانشجویی (ALE) امکان پذیر است.

مسکن در بخش خصوصی

این شکل اسکان بیشترین میزان استقلال و انعطاف پذیری را امکان پذیر می سازد. در این نوع اسکان، انتخاب محل و نوع مسکن با شماست، به طور مثال به شما امکان می‌دهد از سرگرمی‌های رایج در مرکز شهر بهره‌مند شوید. این قبیل مسکن را می توان یا مستقیما از مالک یا از طریق واسطه ها یا آژانس های معاملات ملکی اجاره کرد. چنانچه از طریق آژانس‌های معاملات ملکی معامله می کنید باید مبلغی اندکی کمتر از اجاره بهای یک ماهه را به عنوان حق‌الزحمه به آژانس بپردازید. این قبیل مسکن‌ها هم بصورت خالی اجاره و هم بصورت مبله اجاره داده می شوند.

برای یافتن این قبیل مسکن‌ها بایستی خود متقاضی در فرانسه باشد و یا  شخصی را در محل داشته باشد. اما پس از ورود می توان از موسسه آموزشی خود یا سرویس‌های کمک به دانشجویان خارجی که در اکثر شهرهای دانشگاهی فعال اند کمک گرفت. قرارداد اجاره معمولا برای مدت یک سال تنظیم می شود. اما با این حال می توان در صورت دادن یک پیش آگهی سه ماهه برای خانه های خالی و یک ماهه برای خانه های مبله، مکان مورد اجاره را قبل از موعد مقررتخلیه کرد.

لزوم معرفی یک ضامن اغلب مساله ساز است. در بعضی از شهرها و مناطق نهادها یا مراجعی وجود دارند که خدماتی ارائه می کند که می تواند جایگزین این ضمانت شود. با مراجعه به سرویس اسکان دهی موسسه آموزشی خود، سرویس کمک به دانشجویان خارجی شهر یا CROUS می توانید اعلامیه های مربوط به اجاره این قبیل مسکن ها را به دست آورید.

مقاله پرطرفدار: کدام کشور ها بالاترین بورسیه ماری کوری را می دهند؟

روش سکونت همخانگی

همخانه شدن چند دانشجو بیش از پیش متداول و جایگزین اجاره نشینی انفرادی است. در این حالت چندین دانشجو در اجاره یک آپارتمان یا خانه با هم شریک می شوند. اغلب ارزان تر از مسکن انفرادی است و امکان آشنایی با دانشجویان فرانسوی یا سایر دانشجویان خارجی را فراهم می کند. هر یک از همخانه ها می تواند از کمک هزینه اجاره استفاده کند به شرطی که نام آنها در اجاره نامه قید شده باشد.

با توجه به کیفیت مکان، موقعیت محل و تسهیلات ارائه شده، اجاره بها بسیار متغیر است. در پاریس بهای اجاره به طور متوسط 20 یورو برای هر متر مربع است. معمولا در شهرستان ها اجاره بها پایین تر است.

میزان ودیعه نیز برای یک ماه اجاره است و ضمانت ضامن ساکن اتحادیه اروپا الزامی است. در این قبیل موارد سپردن ودیعه به عنوان ضمانت پرداخت اجاره بها نیز مطالبه می شود. درآمد ماهانه مستاجر باید به طور متوسط 3 برابر اجاره بها باشد. در برخی موارد دانشجویان بورسیه دولت فرانسه و افراد با درآمد ممکن است دولت این ودیعه را پرداخت کند و در مقام ضامن، پرداخت اجاره بها و هزینه های شارژ را ضمانت کند.

در صورت توافق با مالک و پرداخت مبلغی به عنوان ضمانت ذخیره مکان امکان پذیر است. این کار اغلب دشوار است و چندان توصیه نمی شود: احتمال از دست دادن مبلغ ودیعه، در صورت انصراف از اجاره، وجود دارد. چنانچه مسکن واجد شرایط لازم و رعایت مقررات باشد یعنی حداقل 9 متر مربع مساحت داشته باشد، کمک هزینه مسکن دانشجویی ALE  برای پردخت اجاره بهای ان امکان پذیر است.

کمک هزینه های مسکن دانشجویی

در فرانسه، کلیه دانشجویان با هرملیت، می توانند از کمک ویژه دولت برای هزینه مسکن بهره مند شوند. فرانسه تنها کشور اروپایی است که چنین کمک هایی را اعمال می‌کند. دانشجویان خارجی می توانند مانند دانشجویان فرانسوی از این کمک ها که به منظور کاهش هزینه نسبتا بالای اجاره بها در فرانسه اختصاص یافته است، بهره‌مند شوند. این کمک‌ها بر مبنای میزان اجاره بها و درآمد دانشجو محاسبه می شود: بنابراین به صورت اتوماتیک به همه تعلق نمی‌گیرد و میزان آن هم مورد به مورد محاسبه می‌گردد. برای استفاده از کمک هزینه مسکن، متقاضی باید دارای سه شرط زیرباشید:

1-    مسکن در اختیار متقاضی باشد تا بتواند نشانی خود و میزان اجاره بها را اعلام کند.

2-   متقاضی حتما دارای بیمه اجتماعی اجباری دانشجویی باشد.

3-    متقاضی دارای یک حساب بانکی در فرانسه باشد چرا که کمک هزینه هر ماه به حساب ذینفع واریز می شود.

در صورتی که متقاضی با یک نفر یا بیشتر همخانه است، همگی می توانند از کمک هزینه اجاره استفاده کنند در صورتی که نام کلیه مستاجران در اجاره نامه قید شده باشد. هر مستاجر باید تقاضای جداگانه تنظیم کند. اما در مورد زوج‌ها تنظیم تنها یک تقاضانامه کافی است. تقاضای کمک هزینه اجاره به صورت مستقیم و آنلاین در سایت اینترنتی صندوق کمک هزینه خانوادگی (CAF)،  ظرف سه ماه پس از نقل مکان به مسکن مورد نظر انجام می شود.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *