0

زندگی و تحصیل در هنگ کنگ

3/5 - (4 امتیاز)

منطقه خودمختار هنگ کنگ | زندگی و تحصیل در هنگ کنگ

تحصیل در هنگ کنگ | شهری است جزیره‌ای در جنوب چین. منطقه خودمختار هنگ کنگ با هفت میلیون و ۲۳۰ هزار نفر جمعیت، از مهم‌ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان به‌شمار می‌رود. هنگ کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ جزو مستعمرات امپراتوری بریتانیا بود. در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین به جمهوری خلق چین پیوست.

منطقه هنگ کنگ یکی از دو منطقه تقسیماتی ویژه در جمهوری خلق چین است. منطقه دیگر ماکائو است. زبان‌های رسمی در هنگ کنگ چینی و انگلیسی است. زبان رایج در هنگ کنگ اما عملاً زبان کانتونی است که یکی از گونه‌های چینی می‌باشد. ۹۳٫۶ درصد از مردم هنگ کنگ چینی‌تبار هستند. واحد رسمی پول هنگ کنگ، دلار هنگ کنگ است.

اقتصاد هنگ کنگ | زندگی و تحصیل در هنگ کنگ

هنگ کنگ به عنوان یکی از قدرت های اقتصادی غربی آسیا است و علاوه بر این به عنوان یکی از مهمترین اهداف اعزام دانشجو و مهاجرت تحصیلی در منطقه به شمار می رود. سه دانشگاه در هنگ کنگ دربین ۵۰ دانشگاه برتر دنیا و سه دانشگاه دیگر در بین ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند . این شهر پویا و متنوع چشمگیر ترین مؤسسات عالی با رتبه ی بین المللی بسیار عالی دارد که این موضوع یکی از دلایل اصلی قرار گرفتن شهر هنگ کنگ در میان ۱۵ شهر برتر برای دانشجویان است .

بررسی تحصیل در هنگ کنگ

بسیاری از دانشگاه های هنگ کنگ در حال حاضر دارای شهرت لازم برای جذب دانشجویان و دانش پژوهان از سراسر جهان هستند . علاوه بر این جاذبه های مختلف زندگی در هنگ کنگ ، وجود یک جامعه چند فرهنگی و بی نظیر و استفاده گسترده از زبان انگلیسی در آموزش عالی و در تعاملات روزانه ، انتخاب هنگ کنگ را برای بسیاری از دانشجویان آینده نگر آسیایی به عنوان یک مقصد نزدیک آسیایی جذاب می کند .

پیشنهاد مطالعه: معرفی دانشگاه علوم و تکنولوژی هنگ کنگ | دانشگاه هنگ کنگ

معرفی دانشگاه های هنگ کنگ

در هنگ کنگ حدودا ۲۰ انیستیتو تحصیلات عالی وجود دارد که هشت مورد آن از طرف دولت تامین مالی می شود .

زبان در دانشگاه های دولتی در هنگ کنگ

همه هشت دانشگاه دولتی در هنگ کنگ از زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی در اکثر واحد های درسی استفاده می کنند و در جهان ازشهرت قابل توجهی برخوردار هستند.  در رتبه بندی دانشگاه جهانی QS 2018 ، دانشگاه هنگ کنگ در رتبه ۲۶ و دانشگاه علوم و تکنولوژی هنگ کنگ (HKUST) در رتبه ۳۰ و دانشگاه چینی هنگ کنگ نیز در رتبه ی ۴۶ قرار گرفته اند.

دانشگاه سیتی هنگ کنگ

دانشگاه سیتی هنگ کنگ نیز دربین ۵۰ دانشگاه برتر در رتبه ۴۹ قرار دارد ، در حالی که دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ در رتبه ی بالای ۱۰۰ می باشد. با نگاهی به رتبه بندی دانشگاه های جهانی( QS ) بر اساس رشته ی تحصیلی ، متوجه خواهید شد دانشگاه های هنگ کنگ اغلب در زمینه های فنی و مهندسی در دنیا مطرح هستند .

  • به عنوان نمونه ، دانشگاه هنگ کنگ دارای رتبه ی ۳۷ برای ۴۶ رشته در سطح بین المللی است که در بسیاری از این رشته ها در بین ۵۰ کشور اول جهان قرار دارد. از برترین این رتبه ها ، رتبه ی اول در جهان برای دندانپزشکی، رتبه ی هفت برای آموزش و پرورش و نهم برای مهندسی عمران است .
  • علاوه بر این دانشگاه علوم و تکنولوژی هنگ کنگ درمیان ۵۰ دانشگاه برتر جهان برای رشته های مختلف از جمله علوم کامپیوتر ، کسب و کار و مدیریت ، حسابداری و مالی ، مهندسی عمران ، آمار ، مهندسی برق ، اقتصاد ، شیمی ، مهندسی شیمی ، علوم مواد ، مهندسی مکانیک و ریاضیات قرار دارد.

برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های هنگ کنگ باید به این نکته توجه کرد که سال تحصیلی در هنگ کنگ از دو ترم تحصیلی تشکیل شده است . یکی از اوایل سپتامبر تا اواخر ماه دسامبر و دومی از اواسط ماه ژانویه تا ماه مه. برای متقاضیان جهت تحصیل در هنگ کنگ در دوره های کارشناسی انتظار می رود که در آزمون های تحصیل در خارج از کشور مانند ( A-levels ، Baccalaureate یا SAT ) نتایج مثبتی کسب کنند. دانشگاه های دولتی هنگ کنگ به زبان انگلیسی تدریس می کنند بنابراین گرفتن نمره ی لازم در آزمون هایی مانند IELTS یا TOEFLضروری است.

بورسیه های تحصیلی دانشگاه های هنگ کنگ

به طور کلی دانشگاه ها در هنگ کنگ علاقه مند به جذب دانشجویان بین المللی هستند و برای تشویق آنها اغلب برای متقاضیان با استعدادتر بورس تحصیلی در نظر می گیرند. علاوه بر این دولت نیز بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی ارائه می شود. دانشجویان بین المللی که برای تحصیل در هنگ کنگ برنامه ریزی می کنند باید بدانند که محدودیت هایی برای شغل های نیمه وقت وجود دارد. با این حال، کارآموزی مربوط به تحصیل ، شغل های نیمه وقت در کمپ و کارهای تعطیلات تابستانی برای دانشجویان در دسترس است .

بورسیه های مهم دولتی هنگ کنگ شامل این موارد است

  1.  بورس تحصیلی دولتی ویژه منطقه اداری هنگ کنگ که بورسیه هایی را برای دانشجویان غیر بومی در سال به ارزش ۸۰۰۰۰ HK$ ( حدود ۱۰،۳۰۰ دلار آمریکا ) ارائه می دهد.
  2. بورس Self-financing Post-secondary Education Fund ، که از کسانی که در سطوح اولیه تحصیل می کنند حمایت می کند.
  3. کمک هزینه تحصیلی دانشجویان بین المللی دکترای بین المللی هنگ کنگ ، که از طریق کمک مالی سالانه ۲۴۰،۰۰۰ HK$ ( تقریبا ۳۰،۰۰۰ دلار آمریکا ) و کمک هزینه سفرهای کنفرانس و تحقیقاتی به ارزش ۱۰،۰۰۰ HK$ ( حدود ۱۳۰۰ دلار آمریکا ) تا سه سال به صورت سالانه به دانشجویان بورس می دهد .

هزینه های تحصیل در هنگ کنگ

هزینه های تحصیل در هنگ کنگ بسته به دوره و دانشگاه متفاوت است.بنابر آماری که در ماه مه سال ۲۰۱۴ وب سایت دولتی با آدرس StudyinHongKong.edu.hk برآورد کرد هزینه های تحصیلی بین المللی را برای اغلب دوره ها بین ۹۰۰۰۰۰ و ۲۶۵۰۰۰ دلار هنگ کنک در سال ( تقریبا ۱۱۵۰۰ دلار تا ۳۴۰۰۰ دلار ) تخمین می زند.

یکی دیگر از هزینه های عمده تحصیل در هنگ کنگ هزینه ی مسکن است که اگر دانشجو برای اقامت در یک خوابگاه دانشجویی متعلق به دانشگاه برنامه ریزی داشته باشد بایستی بین ۹۰۰۰۰ HK$ و ۲۶۵۰۰۰ HK$  به صورت سالانه معادل ( ۱۹۰۰ تا ۵۸۰۰ دلار ) هزینه کند. این هزینه برای یک آپارتمان یک خوابه اجاره خصوصی ، بین ۱۵۰۰۰ – ۴۵۰۰۰ HK$ در سال ( ۱۹۰۰ تا ۵۸۰۰ دلار آمریکا ) می رسد. علاوه بر این در شهر هنگ کنگ هزینه های اضافی زندگی حدود ۵۰ هزار HK$ ( دلار آمریکا 6400 ) در سال تخمین زده می شود.

تحصیل در هنگ کنگ

دیدگاه کاربران
  • دانيال 28 فوریه 2020

    سلام وقت بخير خواسم بدونم براي رشته مديريت اگر مسلط به زبان چيني باشيم امتياز محسوب ميشود؟
    ممنون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *