0

7 اشتباه رایج هنگام نوشتن انگیزه نامه sop جهت اپلای و پذیرش تحصیلی

5/5 - (1 امتیاز)

7 اشتباه رایج هنگام نوشتن انگیزه نامه

اشتباه رایج هنگام نوشتن انگیزه نامه: بیانیه هدف (SOP) که به عنوان انگیزه نامه نیز شناخته می شود، بخش بسیار مهمی از درخواست دانشگاه شما به همراه مدارک، ریز نمرات تحصیلی و مصاحبه پذیرش شما است.

در حقیقت انگیزه نامه مقاله کوتاهی است که دانشجویان هنگام درخواست برای دانشگاه می نویسند. معمولاً حدود یک صفحه (حدود 5 پاراگراف) است و باید کمی در مورد شما، دستاوردها و جاه طلبی های شما و اینکه چرا باید در یک دوره دانشگاهی پذیرفته شوید، توضیح دهد.

اساسا، SOP معادل دانشجویی یک کاورلتر برای درخواست یک شغل است. کمیته پذیرش دانشگاه از SOP شما، همراه با مدارک تحصیلی وریزنمرات برای کمک به تصمیم گیری در مورد پذیرش شما استفاده می کنند.

اما نگران نباشید، مانند هر کار به ظاهر دلهره آور، راه هایی برای آسان کردن آن وجود دارد! بیایید نگاهی گذرا به 7 اشتباه رایج SOP بیندازیم. پس هنگام نوشتن SOP خود، از این اشتباهات اجتناب کنید!

7 اشتباه رایج که هنگام نوشتن بیانیه هدف خود باید از آنها اجتناب کنید

  • سپردن به لحظات آخر
  • عدم پایبندی به تعداد کلمات
  • عدم صداقت، اغراق بیش از حد و اعتماد بیش از حد
  • تعریف و تمجید بیش از حد از دانشگاه
  • توضیحات زیاد
  • نوشته های عجیب یا کلمات غیررسمی
  • بازبینی یا ویرایش نکردن
  1. سپردن آن به آخرین لحظه

چند هفته قبل از ددلاین به خود فرصت دهید تا روی SOP خود کار کنید.

البته، تمام این زمان صرف نوشتن نمی شود، اما از آن برای ایده پردازی و مطالعه SOP های نمونه استفاده کنید. شما نباید کلمه به کلمه نمونه های رایج را کپی کنید، بلکه با خواندن نمونه‌های کافی، شروع به مشاهده الگوهای محتوا و قالب خواهید کرد. معمولا هرکاری که به لحظات پایانی سپرده شود نتیجه ای ضعیف را به دنبال خواهد داشت.

  1. عدم پایبندی به تعداد کلمات

در بیشتر موارد از محدودیت تقریبی کلمات برخودار هستید. یک صفحه یا یک صفحه و نیم در اندازه 12، فونت Times New Roman معمولا کافی است. حتی اگر چیزهای مرتبط زیادی برای گفتن دارید، آنها را مختصر و اصل مطلب را  در جملات کوتاه بیان کنید. این کار خواندن آن را آسان‌تر می‌کند و فضای کمتری برای اشتباهات SOP شما باقی می‌گذارد!

علاوه براین، اگر SOP شما بیش از حد طولانی باشد، به احتمال زیاد با دقت مناسب خوانده نمی شود. تیم های پذیرش دانشگاه ها صدها SOP را می خوانند، بنابراین کار را برای آنها آسان کنید!

  1. عدم صداقت، اغراق بیش از حد و اعتماد به نفس بیش از حد

تفاوت مهمی بین تزیین حقیقت و گفتن یک دروغ آشکار وجود دارد. بنابراین SOP خود را صادقانه و صریح نگه دارید. به یاد داشته باشید که کمیته پذیرش می تواند با اساتید معرف شما تماس بگیرد، بنابراین هر دروغی می تواند کشف شود.

وقتی نوبت به صحبت درباره دستاوردها می رسد، سعی کنید آنها را به روشی ساده و بدون هیاهو بنویسید. شما می خواهید تصوری از یک فرد با انگیزه، متمرکز و کنجکاو ایجاد کنید تا فردی که بیش از حد اعتماد به نفس یا متکبر باشد.

حتی اگر واقعاً شگفت‌انگیز هستید، سعی کنید هنگام گفتن این موضوع تا حدودی متواضع باشید.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

  1. تمجید بیش از حد از دانشگاه

به همین ترتیب، تعریف بیش از حد یا حتی تحسین بیش از حد از دانشگاه نتیجه ای ندارد. سعی کنید کلمات زیادی را هدر ندهید دف شما از ارسال SOP این است که توضیح دهید چرا شما و دانشگاه با هم همخوانی خوبی دارید، نه اینکه چرا دانشگاه بهترین دانشگاه در جهان است! پس به خودت لطف کن و باحال تر بازی رو جلو ببر. اگر زمینه خاصی وجود دارد که به آن علاقه دارید، یا دستاورد خاصی توسط دانشگاه وجود دارد که شما را تحت تاثیر قرار می دهد، به آن فقط اشاره کوتاهی کنید.

  1. توضیحات زیاد

در بالا به Times New Roman با فونت 12 اشاره کردیم. می دانیم که کمی کسل کننده است، اما خواندن آن آسان است و همچنان سبک انتخابی اکثر دانشگاه ها است. شما همچنین می توانید از Arial یا Verdana استفاده کنید مگر اینکه دستور دیگری داده شود. با فاصله 1.5 خطی پیش بروید و از استفاده از متن های ایتالیک، پررنگ و زیرخط دار خودداری کنید. حتی اگر شما یک طراح عالی یا خلاق هستید، فقط محتوای SOP مهم است، نه ارائه و تزیین آن، بنابراین این خلاقیت را برای زمان دیگری استفاده کنید.

  1. نوشته های عجیب یا کلمات غیررسمی

بیانیه هدف شما باید به صورت رسمی و از نظر گرامری دقیق نوشته شود، بنابراین به هر قیمتی از کلمات و عبارات عامیانه خودداری کنید! اما پرهیز از فانتزی بودن به همان اندازه مهم است. نکته آزاردهنده زیاده‌روی یا پرحرفی بودن است. بنابراین سعی کنید زبان خود را ساده و قابل فهم نگه دارید.

  1. بازبینی و ویرایش

وقتی نوشتن را تمام کردید، وقت بگذارید و مطمئن شوید که هیچ اشتباه ساده ای در بیانیه هدف خود مرتکب نشده اید. چند بار آن را با دقت بخوانید تا اشتباهات املایی یا گرامری کوچک را بررسی کنید. ارسال یک SOP با اشتباهات می تواند تصور بی دقتی از شما ایجاد کند.

««یک استراتژی خوب برای تصحیح SOP این است که آن را برای یک یا دو روز رها کنید، زیرا چشمان ما اغلب می توانند ما را فریب دهند. اما با دیدی تازه پس از چند روز دوری، می توانید اکثر اشتباهات کوچک را ببینید. حتی بهتر است از شخص دیگری نیز بخواهید آن را بخواند، زیرا ممکن است چیزهایی را که شما از دست داده اید متوجه شود.»»

پیشنهاد مطالعه: نمونه انگیزه نامه | توصیه نامه برای اپلای

نحوه نوشتن انگیزه نامه

در نهایت، محتوای واقعی انگیزه نامه شما به عهده شما خواهد بود. با این حال، چند روش آزمایش شده برای ساختاردهی و قالب بندی SOP شما وجود دارد، و همچنین تعدادی جزئیات وجود دارد که حتما باید آنها را درج کنید. در ادامه نحوه ساختار SOP را بیان می کنیم:

  1. معرفی شخصی و قصد

قبل از بیان اهداف تحصیلی و شغلی بالقوه خود، به طور مختصر خود را معرفی کنید و جزئیاتی در مورد سوابق خود ارائه دهید.

  1. چگونه و چرا به آن علاقه دارید

در مورد اینکه چگونه به این دوره خاص علاقه مند شدید و اینکه چرا می خواهید هم این رشته تحصیلی و هر شغل احتمالی یا تحصیلات بعدی را پس از فارغ التحصیلی دنبال کنید، کمی جزئیات بیشتری را توضیح دهید.

  1. چرا شما کاندیدای ایده آل هستید؟

اکنون زمان آن است که کمی خود را مانند یک فروشنده با ارزش بالا بفروشید. دو پاراگراف را در اینجا در نظر بگیرید تا واقعاً به خواننده بفهمانید که چرا شما کاملاً مناسب هستید. به مواردی که قبلاً نوشته اید مراجعه کنید، اما در مورد علایق خاص، تجربه کاری، دوره های کارآموزی یا پروژه هایی که انجام داده اید و مربوط به دوره تحصیلی هستند، کمی جزئیات بیشتری را وارد کنید.

  1. در مورد آینده صحبت کنید

باز هم با اشاره به مقدمه خود برای صحبت با جزئیات بیشتر در مورد اهداف و جاه طلبی های آینده خود استفاده کنید. این فرصتی است که به دانشگاه بفهمانید که سرمایه‌گذاری خوبی هستید و زمان صرف شده برای کمک به یادگیری و رشد شما در چند سال آینده نتیجه خواهد داد.

شاید بخواهید روزی کسب و کار خود را راه اندازی کنید، یا در یک شرکت بزرگ به یک موقعیت پرقدرت برسید. جاه طلبی بزرگ شما هرچه که باشد، آن را در آنجا قرار دهید و آن را به دست آوردن جایگاه در این دانشگاه یا در آن دوره ربط دهید که کمک می کند تا به سمت این اهداف سوق دهید.

اشتباه رایج هنگام نوشتن انگیزه نامه

سوالات متداول در مورد انگیزه نامه 

1- یک انگیزه نامه باید چند کلمه باشد؟

انگیزه نامه شما باید بین 500 تا 1000 کلمه باشد و نباید بیش از یک صفحه یا یک صفحه و نیم باشد.

2- آیا می تواند در متن انگیزه نامه از حد مجاز کلمات تجاوز کرد؟

این امر می تواند خواندن و هضم آن را دشوار کند. سعی کنید مختصر باشید و کلمات خود را عاقلانه انتخاب کنید و نکات خود را در کمترین کلمه ممکن بیان کنید.

3- آیا باید در متن انگیره نامه به نقاط ضعف ها اشاره کرد؟

فقط در صورت داشتن دلیل موجه مانند بیماری یا غیره  می توانید به نقطه ضعف ها مانند نمرات پایین اشاره کنید. البته سعی نکنید نمرات ضعیف را توجیه یا برای آن بهانه بیاورید، بلکه نشان دهید که مایلید در آینده سخت تر کار کنید.

4- آیا می توان در انگیزه نامه دروغ نوشت؟

در صورت داشتن مصاحبه، دانشگاه ها ممکن است از شما سؤالات بعدی بپرسند و به احتمال زیاد از مواردی که در SOP خود ذکر کرده اید استفاده خواهند کرد.

5- آیا بیانیه هدف می تواند 3 صفحه باشد؟

بیانیه هدف نباید بیشتر از یک صفحه یا یک صفحه و نیم با فونت خوانا، در اندازه بین 11 تا 12 باشد.

6- آیا بیانیه هدف را می توان کپی کرد؟

شما باید SOP خود را برای دوره و دانشگاهی که برای آن درخواست می دهید تنظیم کنید. باید مختصر و با آنچه می خواهید تحصیل کنید مرتبط باشد.

7- چگونه خود را در بیانیه هدفم معرفی کنم؟

با صحبت در مورد علایق خود و اینکه چرا می خواهید در رشته و دانشگاهی که برای آن درخواست می دهید، خود را معرفی کنید. در انگیزه های خود صادق و صادق باشید و مطمئن شوید که اشتیاق خود را نسبت به موضوع نشان می دهید.

8- چگونه یک نتیجه گیری برای بیانیه هدف بنویسید؟

با خلاصه کردن آنچه در بیانیه خود گفته اید و برجسته کردن نکات اصلی خود پایان دهید.

مراحل اپلای کردن | مدارک مورد نیاز برای اپلای |انگیزه نامه تحصیلی | چگونه یک انگیزه نامه موفق بنویسیم | تفاوت رزومه و cv

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *