0
5/5 - (2 امتیاز)

نامه های مکاتباتی اپلای

هنگام اپلای برای هر دانشگاه و موسسه ای، چه در مقطع کارشناسی و چه در مقطع تحصیلات تکمیلی، همیشه ملزم به ارسال یک یا چند سند مکتوب هستید. هدف از ارسال این اسناد این است که کمیته پذیرش بتواند اطلاعات بیشتری در مورد دانشجویان در سطح شخصی کسب کند. حال این اسناد گاهی اوقات بسیار متنوع هستند که سبب سردرگمی می شود. در ادامه این اسناد را به صورت خلاصه تفاوت و اهدافشان را بیان کردیم.

انگیزه نامه

انگیزه نامه که به اسامی Statement of Purpose یا  Letter of intent نیز شناخته می شود تقریبا برای اپلای در هر رشته‌ و مقطعی برای تمامی دانشگاه ها الزامی است و مبنای اصلی ارزیابی افراد بعد از رزومه است. شما بایستی در یک متن تک صفحه ای با توضیح در مورد گذشته خود، اهداف آینده خود را نیز بیان تا از این طریق اساتید را مجاب کنید که گزینه مناسبی برای آن پوزیشنی که اپلای می کنید هستید. در انگیزه نامه کمیته پذیرش یا استاد انتظار دارد تا شما دیدگاه خود، گذشته کاری، تحصیلی و مهارت هایتان را بیان کنید و دلیل برتری خود بر سایر رقیبان را بنویسید که از چه پتانسیل هایی برخوردار هستید.

بیانیه شخصی

بیانیه شخصی که به personal statement معروف است در مورد گذشته و پیشینه شماست و توضیح می دهد که شما چه کسی هستید و بر روی سوابق گذشته شما تاکید دارد. اندازه بیانیه شخصی بسته به دانشگاه متفاوت است، اما به طور کلی اندازه متوسط بین 800-500 کلمه و در یک صفحه می باشد. برخی از برنامه های تحصیلات تکمیلی ممکن است نیاز به بیانیه شخصی 1000 کلمه ای داشته باشد.

استادی پلن

استادی پلن Study Plan نیز همانند انگیزه نامه در برخی از دانشگاه ها به ویژه آسیا، به جای بیانیه شخصی یا انگیزه نامه استفاده می شود و در راستای نمایش دادن مهارت ها و موفقیت ها است. اما در کشوری چون کانادا هدف از نگارش آن قانع کردن افیسر سفارت است. استادی پلن برای ویزا به این دلیل است که آفیسرهای اداره مهاجرت می خواهند بدانند که برنامه شما برای تحصیل در رشته و آن دانشگاه چیست و  برنامه شما بعد از فارغ التحصیلی چیست.  زیرا در استادی پلن باید آفیسر قانع شود که شما فقط قصد دارید تا پایان دوره تحصیلی خود در کانادا اقامت داشته باشید. برای نگارس ان نیز یک سری سوالات رایج هست که بایستی به صورت دقیق و  صادقانه و به دور از دروغ پردازی به آنها پاسخ دهید.

کاورلتر

کاورلتر نیز یکی دیگر از نامه هایی است که ممکن است به عنوان بخشی از برنامه دکتری از شما درخواست شود. این نامه باید CV آکادمیک شما را تکمیل کند و دلیل اپلای شما را توضیح دهد. کاورلتر این فرصت را می دهد تا با انعطاف پذیری بیشتری درباره خود و شخصیت خود نسبت به سایر اسناد دیگر صحبت کنید. کاورلتر از CV متفاوت است زیرا به جای اینکه خلاصه ای از مهارت ها و تجربیات شما باشد، خلاصه ای از این دلیل است که برای یک برنامه خاص دکتری مناسب هستید.

گاهی اوقات از کاورلتر به عنوان نامه اپلیکشن دکتری (PhD application letter) یاد می شود. توجه کنید که با انگیزه نامه اشتباه نگیرید. کاورلتر توانایی های شما که متناسب با CV است را بسط می دهد. کاربرد دیگر کاور لتر نیز برای چاپ یک مقاله در یک ژورنال است. برخی از افراد کاور لتر را با  انگیزه نامه یا استادی پلن، اشتباه می گیرند. این مدارک مشابه هم هستند اما از لحاظ محتوا و ساختار  متفاوت هستند.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

سی وی CV

سی وی یا CV که مخفف عبارت Curriculum Vitae به معنی تاریخچه است و مختص افرادی است که قصد تحصیل، فعالیت و یا تحقیق در یک مرکز دانشگاهی را دارند. در واقع CV، شرح حال و تاریخچه زندگی مخصوصا در دوران تحصیل است و شامل مشخصات فردی، آموزشی، تدریس، سوابق و فعالیت های شغلی، علمی و پژوهشی، جوایز و افتخارات علمی، انتشارات علمی، مقالات و … است. CV کاملتر از رزومه است و مهمترین کاربرد آن برای موسسات آکادمیک یا پژوهشی می باشد.

رزومه

رزومه (Resume) به معنی خلاصه تجریبات است و معمولا برای اهداف غیر دانشگاهی و به منظور معرفی خود به یک سازمان برای استخدام مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت رزومه چکیده ای از فعالیت های حرفه ای و تجارب کاری است که کوتاه بوده و حداکثر در دو صفحه تهیه می شود.

نامه های مکاتباتی اپلای

ددلاین دانشگاه های استرالیا | انگیزه نامه برای بورسیه ترکیه  | دانشکده های دانشگاه تهران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *