0

معرفی و آشنایی با دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک)

4.2/5 - (5 امتیاز)

دانشگاه صنعتی امیرکبیر یا پلی‌تکنیک تهران

دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از با سابقه ترین موسسات آموزش عالی کشور در زمینه فنی و مهندسی است. این دانشگاه در طول سال ها فعالیت مستمربه خصوص بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، با بیش از سی هزار نفر دانش آموخته فنی و مهندسی خدمات گسترده ای در راستای اهداف آموزش عالی و تحقیقاتی کشور ارائه کرده است.

حتما بخونید: برترین دانشگاه های ایران در رتبه بندی های جهانی کدامند؟

این دانشگاه فعالیتهای خود را تحت عنوان پلی تکنیک تهران از سال ۱۳۳۷ آغاز نمود و به مرور زمان به لحاظ کمی و کیفی گسترش فراوانی یافت به صورتی که امروز این دانشگاه بعنوان مادر دانشگاههای صنعتی کشور تلقی می شود و با سابقه بیش از نیم قرن فعالیت درخشان، توانسته است با توسعه فعالیت های آموزشی، تحقیقاتی و دانشجویی، جایگاهی برتر را در میان مراکز علمی تحقیقاتی به خود اختصاص دهد.

نسبت تعداد اعضای هیئت علمی به دانشجو (کارشناسی و تحصیلات تکمیلی) در این دانشگاه در سال ۲۰۱۰، تقریباً ۱ به ۲۱ بوده است. در حالی‌که این نسبت در دانشگاه‌های ایران به‌طور متوسط ۱ به ۳۳ است.

این دانشگاه در رتبه‌بندی نشریه تایمز در سال ۲۰۱۶، در ردهٔ ۶۰۱ تا ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان و در بین ۷ دانشگاه برتر ایران قرار گرفت.

[tabs style=”v1″ ]
[tab title=”شریف و امیرکبیر” ]

شریف و امیرکبیر

اگر دانشگاه تهران را به عنوان دانشگاه مادر کنار بگذاریم، دانشگاه امیرکبیر و شریف همیشه، به عنوان دو دانشگاه برتر صنعتی کشور، با هم کل‌‌کل داشته‌اند. تازه این کل‌کل دامن‌گیر اساتید هم شده. یک عبارتی که همیشه امیرکبیری‌ها به شریفی‌ها می‌گویند این است که «شریف از صدقه سری پلی‌تکنیک شد دانشگاه!» برای این‌که متوجه بشوید جریان از چه قرار است باید برگردیم به زمان تاسیس این دانشگاه‌ها. پلی‌تکنیک در سال ۱۳۳۵ توسط مهندس حبیب نفیسی و به دستور دولت وقت تاسیس شد.

البته دانشگاه فعالیت‌های آموزشی را رسما از ۱۳۳۷ شروع کرد. پس از مهندس حبیب نفیسی بنیانگذار پلی تکنیک تهران، چند ماهی دکتر عابدی به جای وی ریاست پلی تکنیک را بر عهده داشت و سپس در اواخر سال ۴۱ دکتر مجتهدی رییس اسبق دبیرستان البرز و موسس دانشگاه صنعتی شریف، به ریاست پلی‌تکنیک منصوب شد. دکتر مجتهدی برای پلی‌تکنیک کم نگذاشت و می‌شود گفت پلی تکنیک نیمی از شهرت و افتخارش را مدیون ایشان است. اما جریان کل‌کل چیست؟

مدتی می‌گذرد و سری اول دانش‌آموخته‌های پلی‌تکنیک در سطح علمی و صنعتی کلی گل می‌کارند. همین موجب می‌شود دستور تاسیس دانشگاه صنعتی دیگری مثل امیرکبیر در سال ۱۳۴۴ صادر شود، که همان آریامهر سابق یا صنعتی شریف خودمان می‌شود.

نقطه قوت دانشگاه امیرکبیر

یکی از نقاط قوت امیرکبیر در برابر دانشگاه‌های دیگر که همیشه پزش را هم می‌دهند، این است که به دانشجویانی که در دانشگاه ممتاز هستند، یعنی معدل بالای ۱۷ دارند، اجازه می‌دهد که به راحتی دو رشته را هم‌زمان بخوانند. یا اگر چشم‌شان رشته‌ دیگری را گرفت و رشته خودشان را نخواستند، تغییر رشته بدهند؛ حتی در بعضی رشته‌ها با معدل بالای ۱۵٫ برای رشته‌هایی که نزدیک به هم هستند مثل مکانیک با هوافضا و مهندسی پزشکی یا مهندسی شیمی با پلیمر، یک دانشجو حتی می‌تواند با گذراندن کمتر از ۲۰۰ واحد از دانشگاه با دوتا مدرک لیسانس فارغ‌التحصیل شود (میانگین یک رشته ۱۴۰ واحد است). و یک سوپرایز دیگر، اگر رشته‌ای دل‌تان بخواهد که در دانشگاه نباشد، می‌توانید با دانشگاه دیگر دورشته‌ای کنید که البته قوانین آن دانشگاه هم باید درنظر گرفته شود.

[/tab]
[tab title=”تاریخچه” ]

تاریخچه دانشگاه امیرکبیر

پلی‌تکنیک تهران، نخستین دانشگاه صنعتی ایران و یکی از باسابقه‌ترین مؤسسات آموزش عالی ایران در زمینهٔ فنی و مهندسی است. این دانشگاه در آبان ۱۳۳۵ معادل ۱۹۵۶ میلادی، توسط مهندس حبیب نفیسی و به دستور محمدرضا شاه پهلوی تأسیس شد.

اولین دوره دانشجویان این دانشگاه در سال ۱۳۳۶ از طریق آزمون داخلی پذیرفته‌شدند و از سال ۱۳۳۷ فعالیت آموزشی پلی‌تکنیک تهران، به‌طور رسمی با پنج رشته مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک، مهندسی نساجی، مهندسی شیمی و مهندسی راه و ساختمان آغاز شد.

از سال ۱۳۵۷ خورشیدی، این مجموعهٔ آموزشی به دانشگاه صنعتی امیرکبیر تغییر نام داد و با گسترش و الحاق سه پردیس بندرعباس، گرمسار و ماهشهر به‌آن، هم‌اکنون حدود ۱۴۰۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف در این دانشگاه به تحصیل مشغولند.

عباس عبدی تاریخچه‌ای از جنبش دانشجویی این دانشگاه را طی سال‌های ۱۳۵۷–۱۳۳۸ در کتابی با عنوان جنبش دانشجویی پلی‌تکنیک تهران نگاشته است. این کتاب را نشر نی منتشر ساخت.

با رشد تدریجی پلی تکنیک تهران تا سال ۱۳۵۷، پنج بخش به شرح زیر به دانشکده اضافه شد:

  • دانشکده فنی: این دانشکده هسته اصلی پلی تکنیک تهران را ایجاد کرده و از ۶ انستیتو یا گروه آموزشی تحت عنوان “مهندسی برق و الکترونیک”، “مهندسی شیمی و پتروشیمی”، “مهندسی نساجی و پلیمر”، “مهندسی مکانیک”، “مهندسی معدن” و ” مهندسی صنایع” تشکیل شد.
  • دانشکده تربیت دبیر فنی و علوم: در سال ۱۳۵۵ با همکاری وزارت آموزش و پرورش تاسیس شد.
  • دانشکده علوم پایه و کامپیوتر: این دانشکده به منظور ارائه درس های پایه برای دانشجویان دیگر دانشکده ها ایجاد شد. دانشجویان این دوره ها، مدرک تحصیلی از دانشکده دریافت نمی کردند.
  • انستیتو تحصیلات تکمیلی و تحقیقات: به منظور اداره و سرپرستی مقطع کارشناسی ارشد و امور تحقیقاتی دانشگاه دایر شد. در آن زمان ۵ دوره کارشناسی ارشد و یک مؤسسه تحقیقاتی با عنوان “مرکز تحقیقات صنایع غذایی” زیر نظر این انستیتو اداره می شد.
  • سرپرستی مدرسه عالی راه و ساختمان نیز از سال ۱۳۵۶ به پلی تکنیک تهران واگذار شد و به این ترتیب این واحد به عنوان پنجمین بخش از پلی تکنیک تهران محسوب شد.

پس از مهندس حبیب نفیسی بنیانگذار پلی تکنیک تهران، چند ماهی دکتر عابدی به جای وی ریاست پلی تکنیک را بر عهده داشت و سپس در اواخر سال ۴۱ دکتر مجتهدی رئیس اسبق دبیرستان البرز، به ریاست پلی تکنیک منصوب شد. دکتر مجتهدی خدمات بسیار زیادی برای پلی تکنیک انجام دادند و می توان گفت پلی تکنیک نیمی از شهرت و افتخار خود را مدیون دکتر مجتهدی میباشد. لازم به یادآوزی است که خدمات مهندس نفیسی در تأسیس و بنیانگذاری پلی تکنیک تهران با دشواریهایی که داشت و همچنین زحمات دکتر محمد علی مجتهدی در بالا بردن سطح علمی این دانشگاه در سالهای اولیه از اهمیت ویژهای برخوردار است.
از خدمات دکتر مجتهدی می توان علاوه بر بالا بردن سطح علمی دانشگاه به احداث آمفی تاتر مرکزی و سالن غذاخوری و تکمیل دانشکده های مختلف اشاره کرد. وی که دکترای خود را در ریاضیات در کشور فرانسه به پایان رسانده بود، پس از انتصاب به ریاست پلی تکنیک، علاوه بر ایجاد تحولاتی در اعضاء هیأت علمی به تاسیس آمفی تئاتر، رستوران، زمین ورزش و تجهیزات آزمایشگاهی همت گمارد و نظمی خاص را در دانشگاه برقرار کرد. پس از پایان یافتن دوره سه ساله وی در سال ۱۳۴۴ اقدام به تأسیس دانشگاه جدیدی نمود که بعدها دانشگاه صنعتی شریف نام گرفت.
بعد از دکتر مجتهدی، دکتر بینا حدود یک سال و نیم ریاست پلی تکنیک را بر عهده داشتند و در اوایل سال ۱۳۴۶ (یا اواخر سال ۴۵) مهندس نفیسی که از آمریکا بازگشته بودند، مجدداً به ریاست پلی تکنیک منسوب شدند. یکی از اقداماتی که ایشان در ریاست مجددشان برای پلی تکنیک انجام دادند، تهیه یک تا ریخ منسجم از پلی تکنیک بود، این کار توسط چند کارشناس یونسکو که مهندس نفیسی ازآنها دعوت به همکاری کرده بودند انجام شد.

بدیهیست علاوه بر روسای دانشگاه، شکوفایی و درخشش دانشگاه صنعتی امیر کبیر در تمامی عرصه های علمی و صنعتی مرهون زحمات مسئولین، اساتید، رؤسای دانشکده ها، فارغ التحصیلان، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه است که هر کدام به سهم خود در بالا بردن سطح علمی و افتخارات روز افزون پلی تکنیک از ابتدا تا کنون تلاش کرده اند.

پلی تکنیک تهران در جریان انقلاب اسلامی، یکی از پایگاه های فعال دانشگاهی بود و در به ثمر رسانیدن انقلاب اسلامی نقش فعالی بر عهده داشت.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، پلی تکنیک تهران در سال ۱۳۵۸ به دانشگاه تبدیل شد و به افتخار رادمرد تاریخ معاصر ایران “امیرکبیر”، که به گسترش و توسعه پایه های علم نوین و صنعت در کشور اهتمام داشت، به نام دانشگاه صنعتی امیرکبیر نامگذاری شد. این دانشگاه به منظور توسعه و گسترش در زمینه های فنی و مهندسی و همسویی با هدف های علمی و فرهنگی انقلاب تجدید سازمان یافت و در این راستا تحولات چشمگیری در آن صورت گرفت، اهم این تحولات به این شرح است:

  • دانشکده تربیت فنی و علوم، به علت مطابقت هدف های آن با مراکز تربیت معلم از دانشگاه صنعتی امیرکبیر جدا و در مجموعه دانشگاهی تربیت معلم قرار گرفت.
  • مدرسه عالی ساختمان، از دانشگاه صنعتی امیرکبیر جدا و به مجموعه ای تحت عنوان دانشگاه خواجه نصیر طوسی اضافه شد.
  • ایجاد دانشکده ها و دوره های جدید به خصوص دوره های تحصیلات تکمیلی، که منجر به تأسیس ۶ دانشکده جدید درطول سال های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۴ شد.

[/tab]
[tab title=”افتخارات دانشگاه “]

افتخارات دانشگاه امیرکبیر می توان به این موارد اشاره کرد:

  • کسب عنوان قطب علمی در رشته های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی نساجی، مهندسی پزشکی، مهندسی هوافضا، مهندسی عمران و مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
  • کسب رتبه ممتاز در جشنواره خوارزمی و دریافت ده ها جایزه در این جشنواره و عناوین برتر المپیادهای دانشجویی ملی و بین المللی
  • کسب عناوین ارزنده توسط دانشجویان نخبه و خلاق از رقابت های مختلف علمی دانشجویی در سطح جهان؛ از جمله کمیکار و رباتیک
  • کسب رتبه اول تحقیقات در میان دانشگاههای فنی مهندسی کشور در چندین دوره ارزشیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • کسب رتبه اول ارتباط صنعت با دانشگاه و انجام طرح های مهم ملی
  • ارتباطات بین الملل علمی دانشگاهی و امضای تفاهم نامه با دانشگاههای معتبر جهان
  • انعقاد تعداد متنابهی قرارداد پژوهشی و تحقیقاتی با مراکز مختلف علمی و صنعتی
  • جذب نخبگان و استعدادهای درخشان و اعطای تسهیلات به آنان از جمله امکان تحصیل همزمان دو رشته دانشگاهی برای دانشجویان ممتاز و ورود به مقاطع ارشد و دکترا بدون کنکور
  • برخورداری از آزمایشگاه های مدرن و مجهز و انجام پروژه های شاخص ملی از جمله ساخت سریعترین ابررایانه سوپرکلاستر و طراحی، ساخت و پرتاپ ماهواره
  • برگزاری دوره های آموزشی مجازی در مقطع کارشناسی ارشد
  • برگزاری کنفرانس ها، سمینارها و همایش های مختلف علمی در سطوح ملی و بین المللی
  • پیشرو در پژوهش هسته ای و نقش آفرینی اساتید و دانشجویان در موفقیت کشور جهت دستیابی به چرخه سوخت هسته ای
  • افتخار بهره مندی از «چهره های ماندگار»، اساتید و دانشجویان «نمونه» کشور

در حال حاضر این دانشگاه با داشتن ۱۵ دانشکده شامل: مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی پلیمر، ریاضی و علوم کامپیوتر، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی عمران و محیط‌زیست، مهندسی هسته‌ای و فیزیک، مهندسی‌کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مهندسی مکانیک، مهندسی معدن و متالورژی، مهندسی نساجی، مهندسی نفت، مهندسی کشتی سازی، و مهندسی هوافضا و هم چنین سایت مجهز آموزشی و پژوهشی در بندرعباس و یک واحد دانشگاهی در ماهشهر با بیش از ۴۵۰ کادر آموزشی تمام وقت و با ظرفیت قریب به ده هزار دانشجو در ۳۵ گرایش مقطع کارشناسی، حدود ۹۰ گرایش کارشناسی ارشد و ۳۶ دوره تحصیلی در مقطع دکترا و هم چنین فرا دکترا، به تربیت نیروی های متخصص و پژوهشگر مورد نیاز جامعه پرداخته است و تاکنون با تربیت بیش از سی هزار نفر در مقاطع مختلف رشته های فنی و مهندسی و علوم پایه نقش سازنده ای را در جهت شکوفایی صنعت، اقتصاد و پایه های مدیریتی کشور بر عهده داشته است.
این دانشگاه علاوه بر این، در ۷ گروه آموزشی مستقل؛ شامل MBA، فلسفه علم، آینده پژوهی، فرهنگ و معارف اسلامی، زبان خارجی، تربیت‏بدنی و شیمی نیز به ارائه خدمات آموزشی می‏پردازند.

دانشگاه صنعتی‏امیرکبیر به موازات فعالیت‏های گسترده آموزشی به اقدامات ارزنده‏ای در زمینه پژوهش و گسترش روند تحقیقات به عنوان پشتوانه کیفیت آموزشی و نیز پایه و اساس رشد تکنولوژی و توسعه ملی اهتمام ورزیده و توانسته است در هر دو زمینه آموزش و تحقیق به موفقیت‏های چشمگیری نائل گردد. در همین راستا دانشگاه دارای مراکز تحقیقاتی و پژوهشی مختلفی نیز می‏باشد از جمله پژوهشکده های:

علوم، فنآوری و مهندسی نانو، فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، توسعه علوم و فناوری فضا،انرژی و طراحی فرآیند، نفت، گاز و پتروشیمی، محیط زیست، فنآوری های نو، فنآوری مخابرات و الکترو مغناطیسی کاربردی، بهره برداری ایمن شبکه، مواد و فناوری های پیشرفته در نساجی، پرتو فرآیند، اپتیک، لیزر و فتونیک، حمل و نقل و سامانه های هوشمند و همچنین مراکز تحقیقاتی شامل: فرآیندهای غذایی و فنآوری زیستی، تکنولوژی و دوام بتن، صنایع و بهره وری، نقشه برداری و اطلاعات مکانی می باشد.
شایان ذکر است دانشگاه علاوه بر مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، از واحد مدیریت مراکز رشد و کارآفرینی با استعداد ۱۸ شرکت به عنوان زیرمجموعه بهره مند می باشد.

کتابخانه و مراکز اسناد و مدارک علمی دانشگاه صنتی امیرکبیر به عنوان بزرگترین کتابخانه فنی و مهندسی پایتخت ایران، یکی از غنی‏ترین کتابخانه‏های دانشگاهی در حوزه علوم پایه و فنی مهندسی در سطح منطقه به شمار می‏آید. این کتابخانه شامل کتابخانه مرکزی و ۱۶ کتابخانه اقماری در تهران و بندرعباس است که تأمین نیازهای اطلاعاتی مراجعین خود را در قالب کتاب، نشریه، مقاله، لوح فشرده و بانک‏های اطلاعاتی برعهده دارد.
همچنین خدمات رفاهی دانشگاه صنعتی‏امیرکبیر نیز شامل اداره امور فرهنگی و فوق برنامه، اداره امور خوابگاهها، اداره امور تغذیه، اداره رفاه دانشجویی، اداره تربیت‏بدنی و فوق برنامه‏های ورزشی و مرکز نشر، بهداشت و مشاوره می‏باشد.

دانشگاه صنعتی‏امیرکبیر همانگونه که در سالیان گذشته به عنوان یکی از دانشگاههای موفق فنی و مهندسی کشور، در امور علمی و آموزشی و تربیت‏ نیروی کارآمد، نقش سازنده‏ای را در جهت شکوفایی صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی کشور ایفا نموده است براساس چشم‏انداز ترسیم شده، تلاش دارد تا با بهره‏مندی از سیستم‏های آموزشی و پژوهشی برتر، متعهد به پرورش پیشگامان علوم و فناوری در بالاترین سطوح منطقه‏ای و بین‏المللی باشد آنگونه که مبتنی بر مأموریت و اهداف راهبردی ۲۰ سال آینده، در زمره ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا و یکی از سه دانشگاه برتر خاور میانه محسوب شود.
[/tab]
[tab title=”واحد های آموزشی”]

دانشکده‌ها و واحدهای آموزشی دانشگاه

دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم‌اکنون دارای ۱۶ دانشکده، ۶ گروه آموزشی مستقل، ۳ واحد آموزشی در شهرهای بندرعباس، گرمسار و ماهشهر است. این دانشگاه هم‌چنین دارای یک پردیس بین‌الملل و یک مرکز آموزش الکترونیکی نیز می‌باشد.

دانشگاه تفرش نیز در گذشته زیرمجموعهٔ این دانشگاه بوده‌است.

این مراکز آموزشی به شرح زیر است:

این دانشکده در گرایش‌های مهندسی تکنولوژی نساجی، مهندسی شیمی نساجی و علوم الیاف در سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، در گرایش مهندسی پوشاک در دوره کارشناسی و در گرایش‌‌های مدیریت نساجی، مهندسی ساختاری نانولیفی در دوره کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد. این دانشکده در زمینه هویت یابی‌های نوین در صنعت نساجی به عنوان قطب علمی کشور انتخاب شده است.

  • دانشکدهٔ ریاضی و علوم کامپیوتر

از سال ۱۳۶۶ به صورت یک دانشکده مستقل ایجاد شد. این دانشکده در سه رشته محض، کاربردی و علوم کامپیوتردر دوره کارشناسی و در چهار رشته محض، کاربردی، آمار و علوم کامپیوتر و همچنین در دوره دکتری پیوسته دانشجو می پذیرد.

  • دانشکدهٔ مدیریت، علم و فناوری
  • دانشکدهٔ مهندسی برق

در دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی رشته های الکترونیک، قدرت، کنترل، مخابرات، مهندسی فتونیک و رشته مدیریت انرژی الکتریکی را دارا است. همچنین دوره کارشناسی ارشد بین رشته ای مکاترونیک در سال ۱۳۸۵ در این دانشکده راه اندازی شده است. دانشکده مهندسی برق در رشته قدرت و سیستم های مخابرات رادیویی با فرکانس بالا، قطب علمی کشور است.
فیلم پروژه ماهواره
فایل ویدئویی مربوط به دانشکده برق
فایل ویدئویی مربوط به دانشکده برق

  • دانشکدهٔ مهندسی پزشکی

این دانشکده در دوره کارشناسی در سه گرایش بیوالکتریک، بیومکانیک و در بخش آموزش تحصیلات تکمیلی علاوه بر این سه رشته، در رشته های مهندسی بافت، مهندسی ورزش و مهندسی توانبخشی دانشجو می پذیرد. این دانشکده در رشته مهندسی پزشکی به عنوان قطب علمی کشور می باشد.

  • دانشکدهٔ مهندسی پلیمر

با به هم پیوستن دو گروه مهندسی صنایع پلیمر و مهندسی علوم و تکنولوژی رنگ، به صورت یک دانشکده مستقل فعالیت دارد. این دانشکده علاوه بر دوره دکتری مهندسی پلیمر و دوره دکتری مهندسی رنگ، دوره کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر – نانوفناوری و مهندسی پلیمر – فرآیند پلیمریزاسیون را برنامه‌ریزی و دایر کرد و اکنون در این گرایش‌ ها نیز دانشجو تربیت می‌کند.

  • دانشکدهٔ مهندسی شیمی

این دانشکده، در دوره کارشناسی در گرایش های پتروشیمی و صنایع غذایی و در دوره تحصیلات تکمیلی در گرایش های مهندسی شیمی پیشرفته، مهندسی بیوتکنولوژی ونانوتکنولوژی، جداسازی, پدیده های انتقال, ترمودینامیک, سینتیک و طراحی راکتور، محیط زیست ،صنایع غذایی و بیوتکنولوژی دانشجو می پذیرد. دانشکده مهندسی شیمی در گرایش پتروشیمی قطب علمی کشور است.

این دانشکده در دو گرایش تولید صنعتی و برنامه ریزی و تحلیل سیستم‌ها در دوره کارشناسی, شش گرایش مهندسی صنایع, سیستم‌های اقتصادی اجتماعی, مدیریت سیستم و بهره‌وری و مهندسی مالی، مدیریت نوآوری و فنآوری، مهندسی لجستیک و زنجیره تأمین در دوره کارشناسی ارشد و گرایش مهندسی صنایع در دوره دکترا، دانشجو می پذیرد.

  • دانشکدهٔ مهندسی عمران و محیط زیست

این دانشکده در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه های مهندسی خاک و پی، راه و ترابری، سازه، زلزله، آب ،سازه‌های هیدرولیکی و مدیریت ساخت و همچنین گروه‌های میان رشته‌ای محیط زیست، معماری و شهرسازی، طراحی صنعتی و سازه های دریایی دانشجو می پذیرد. این دانشکده در گرایش مقاوم سازی و بهینه سازی ابنیه، ساختگاه ها و شریان‌های حیاتی، قطب علمی کشور است.

این دانشکده در دوره کارشناسی ارشد هشت گرایش دارد که سه گرایش معماری سیستم های کامپیوتری، هوش مصنوعی و سیستم های نرم افزاری زیر مجموعه رشته مهندسی کامپیوتر و پنج گرایش مدیریت سیستمهای اطلاعاتی، تجارت الکترونیکی، امنیت اطلاعات، شبکه های کامپیوتری و سیستم های چندرسانه ای زیر مجموعه رشته مهندسی فناوری اطلاعات هستند. این دانشکده عنوان قطب علمی IT کشور را کسب کرد.

  • دانشکدهٔ مهندسی دریا

این دانشکده مجوز برگزاری رشته های مهندسی کشتی و کشتی سازی در دوره کارشناسی، مهندسی معماری کشتی با گرایش هیدرومکانیک و سازه، مهندسی ساخت در صنایع دریایی در دوره کارشناسی ارشد، و مهندسی دریا در دوره دکتری را داراست.

این دانشکده در دوره کارشناسی در رشته مهندسی معدن با گرایش های اکتشاف و استخراج معدن و مهندسی مواد با گرایش‌های متالورژی صنعتی و استخراجی و در دوره کارشناسی ارشد در رشته مهندسی معدن با گرایش های مختلف استخراج و اکتشاف معدن، فرآوری مواد معدنی و مکانیک سنگ و مهندسی مواد با گرایش‌های استخراج فلزات و شناسایی انتخاب و روش ساخت مواد مهندسی، جوشکاری و مهندسی گاز و همچنین در دوره دکترای استخراج معدن و متالورژی مواد دانشجو می پذیرد.

  • دانشکدهٔ مهندسی مکانیک

این دانشکده در دوره کارشناسی در دو گرایش مهندسی مکانیک و مهندسی ساخت و تولید دانشجو می‌پذیرد. دانشجویان مهندسی مکانیک واحدهای تخصصی خود را از پنج سبد تخصصی قدرت و نیروگاه، تاسیسات حرارتی وبرودتی، سیستم های دینامیکی وکنترل، مکانیک جامد و طراحی و ساخت انتخاب می‌کنند. این دانشکده در دوره کارشناسی ارشد در گرایش‌های طراحی کاربردی, تبدیل انرژی و ساخت و تولید، جوش‌کاری، مهندسی خوردگی و همچنین در دوره کارشناسی ارشد میان رشته‌ای مکاترونیک و دوره دکترای مهندسی مکانیک نسبت به جذب دانش پژوهان اقدام می‌کند. این دانشکده در دو زمینه “ترموالاستیسیته” و “انرژی و کنترل” قطب علمی کشور است.

این دانشکده علاوه بر گروه فیزیک که مجری دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فیزیک در گرایش‌های مختلفی همچون پلاسما، اتمی و مولکولی، حالت جامد، مهندسی پرتوها، هسته‌ای و ذرات بنیادی است، گروه مهندسی هسته‌ای و دکترای علوم و تکنولوژی هسته‌ای در دو گرایش انرژی هسته‌ای شامل مهندسی راکتور-شکافت و گداخت هسته‌ای و پرتوپزشکی وهمچنین دوره کارشناسی ارشد بین رشته‌ای کیهان‌شناسی دانشجو می پذیرد.

  • دانشکدهٔ مهندسی هوافضا

این دانشکده در دوره کارشناسی ارشد “آیرودینامیک” و در دوره کارشناسی ارشد هوافضا در سه گرایش: “جلوبرندگی”، “سازه‌های فضایی” و “مکانیک پرواز” راه اندازی شد و همچنین در سال ۱۳۷۶ و همزمان با دهمین سال تاسیس دانشکده، پذیرش دانشجو در دوره دکتری آغاز شد. این دانشکده در رشته‌ هوافضا محاسباتی به عنوان قطب علمی کشور انتخاب شده است.

دانشکده مهندسی نفت، سال ۱۳۸۱ با کمک و مساعدت هیأت رییسه وقت دانشگاه و مسؤولان شرکت ملی نفت ایران مجوز راه اندازی را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کسب کرد که پس از دانشگاه صنعت نفت دومین مجموعه کامل مهندسی نفت کشور است. این دانشکده در دوره کارشناسی، مهندسی نفت و در دوره کارشناسی ارشد سه گرایش مخازن هیدروکربوری، حفاری نفت و اکتشاف نفت دانشجو می پذیرد.

خبرگان و دانش آموختگان براین باورند که نزدیکی و ارتباط هرچه بیشتر مراکز علمی و صنعتی نه تنها برای دانش پژوهان امکان دسترسی و درگیری نزدیک با مسایل صنعت را فراهم می کند بلکه مراکز صنعتی را قادر می سازد تا از آخرین دستاوردهای علمی هرچه سریع تر بهره مند شوند به همین جهت، فراهم سازی ارتباط قوی و پایدار میان صنعت پتروشیمی و دانشگاه یک ضرورت غیرقابل کتمان است.

در این راستا از آنجا که شهرستان ماهشهر به عنوان قطب صنعت پتروشیمی، وجود یک مرکز آموزش عالی دانشگاهی را می طلبید دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تشخیص این نیاز و براساس درخواست صنعت پتروشیمی ایران و با هدف تربیت دانش آموختگان در تمام سطوح دانشگاهی و تخصص های موردنیاز صنعت پتروشیمی اقدام به تاسیس یک واحد دانشگاهی درسال ۱۳۸۰ در این شهرستان اقدام کرد. هم اکنون این واحد دانشگاهی در دوره کارشناسی در رشته های مهندسی شیمی – گرایش پتروشیمی و مهندسی پلیمر با بیش از ۲۰۰ دانشجو به فعالیت آموزشی می پردازد. همچنین در دوره تحصیلات تکمیلی در رشته های مهندسی شیمی، صنایع پتروشیمی، مهندسی پلیمر، مهندسی پلیمریزاسیون و محیط زیست بیش از ۷۰ دانشجوی فعال دارد.

  • گروه آموزشی تربیت بدنی

گروه آموزش تربیت بدنی دانشگاه زیر مجموعه معاونت آموزشی دانشگاه می باشد که اعضای هیئت علمی و کارشناسان آموزش تربیت بدنی در این گروه فعالیت می نمایند.

  • گروه آموزشی زبان خارجی

مرکز زبان های خارجی قریب یک دهه فعالیت خود را به عنوان گروه مستقل زبان با اهداف زیر آغاز کرده است: ۱- نگرش جدید به مقوله آموزش زبان های خارجی ترجیحاً زبان انگلیسی و استفاده از راه کارهای علمی و نوین با توجه به بافت فرهنگی و بکارگیری دانشجویان در فهم مطالب درسی و متون تخصصی به واسطه زبان خارجی. ۲- بازنگری در متون درسی با توجه به کتب و منابع درسی مصوب از سوی شورای برنامه ریزی شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعیین استانداردهای زبان ویژه دانشگاه صنعتی از طریق سعی و خطا و نتیجه گیری منطقی. ۳- فعال کردن آموزش زبان در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا که در این راستا دو دوره کلاس ‌های ویژه دانشجویان دکتری در چارچوب مهارت زبان انگلیسی با موفقیت انجام شده است.

  • گروه مستقل رباتیک
  • گروه مستقل شیمی

گروه مستقل شیمی درسال۱۳۷۶فعالیت علمی وآموزشی خود را شروع نمود و با راه اندازی دوره تحصیلات تکمیلی در رشته های شیمی کاربردی، شیمی تجزیه، شیمی آلی، شیمی فیزیک محققان زیادی را تربیت نموده است و هم اکنون نیز این فعالیت ادامه دارد، همچنین دروس سرویس (تئوری و آزمایشگاه های شیمی) برعهده این گروه می باشد.

  • گروه مستقل نانوتکنولوژی

  • گروه معارف و علوم انسانی

گروه معارف و علوم انسانی دانشگاه ، فعالیت علمی و آموزشی خود را در قالب یک گروه آموزشی مستقل در سال ۱۳۶۹ آغاز کرده و هم اکنون با همکاری ۱۰ نفر عضو هیأت علمی تمام وقت خدمات آموزشی – تحقیقاتی مربوط را ارایه می نماید . هدف اصلی گروه معارف و علوم انسانی آشنا کردن دانشجویان با تعالیم اسلامی به نحوی عمیق و دقیق است ، تا در پرتو این آشنایی بتوانند به نحوی بصیرت آمیز در مسیر زندگی خویش تصمیم گیری نموده ، قدم بردارند . به علاوه، از جمله اهداف دروس این گروه متوازن کردن رشد معرفتی دانشجویان است تا در کنار بحثهای تخصصی با سوالات و نیازهای اصیل انسانی آشنا شده و بتوانند به این سوالات پاسخی سزاوار بگویند؛ در این راستا متناسب با ابعاد مختلف تعالیم دینی و نیازمندیهای انسانی، دانشجویان در درسهایی مثل اندیشه اسلامی (۱و ۲ ) با مبانی و اصول تعالیم دینی و در درسهایی مثل اخلاق با تعالیم ارزشی دین آشنا شده و در دروسی مثل تفسیر قرآن و تفسیر نهج البلاغه با معارف جذاب دینی آشنا میشوند تا چراغ راهی برای بهتر دیدن زندگی و طی کردن مسیر حیات باشد. گذشته از این ، در دروسی مانند ریشه های انقلاب دانشجویان با مبانی و پیامدهای شکل گیری انقلاب اسلامی آشنا میشوند تا از بساطت فکر سیاسی به نوعی توانمندی تحلیلی سیاسی در مسایل اجتماعی راه یابند و با فهم مبانی و آرمانهای انقلاب، دستاوردهای آنرا پاس دارند.

  • گروه فلسفه علم (این گروه در دانشکده مدیریت، علم وفناوری ادغام گردیده است)

[/tab]
[tab title=”رتبه بندی جهانی”]

جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی‌های جهانی

دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینهٔ علوم کامپیوتر در رتبه‌بندی US World News and Reports در رتبه ۹۰ قرار دارد. هم‌چنین پلی‌تکنیک تهران برای سومین سال پیاپی در نظام رتبه‌بندی دانشگاه لایدن (سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴) به‌عنوان برترین دانشگاه ایران معرفی می‌شود. در اسفند سال ۱۳۹۳ نیز خبر اعلام دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان رتبهٔ اول در جمع دانشگاه‌های صنعتی کشور از طرف ISC اعلام گردید. در ادامهٔ این لیست دانشگاه‌های صنعتی شریف و نیز دانشگاه علم و صنعت به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشتند. در رتبه‌بندی موضوعی شانگهای در سال ۲۰۱۵، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رتبهٔ ۲۰۰–۱۵۱ در زمینهٔ ریاضیات قرار گرفت. در سال ۲۰۱۶ نیز در این رتبه‌بندی، در جایگاه ۵۰۰–۴۰۱ در تمامی زمینه‌ها قرار گرفت.
[/tab]
[tab title=”روُسای دانشگاه” ]

رؤسای دانشگاه

  • مهندس حبیب نفیسی (۱۳۴۱–۱۳۳۷)
  • دکتر عابدی (۱۳۴۱)
  • دکتر محمدعلی مجتهدی (۱۳۴۴–۱۳۴۱)
  • دکتر بینا (۱۳۴۶–۱۳۴۴)
  • دکتر یگانه حائری (۱۳۴۸–۱۳۴۶)
  • دکتر محمدجعفر جد بابایی (۱۳۴۸–۱۳۴۶)
  • دکتر کاظم نجم‌آبادی (۱۳۵۴–۱۳۵۱)
  • دکتر حسین ماه‌بان (۱۳۵۶–۱۳۵۴)
  • دکتر سیروس شفیعی (۱۳۵۷–۱۳۵۶)
  • دکتر میری (۱۳۵۷) – از دانشگاه تهران
  • دکتر مهدی (۱۳۵۷)
  • دکتر حسن فریداعلم (۱۳۵۸–۱۳۵۷)
  • دکتر سید کمال‌الدین یادآور نیک‌روش (۱۳۶۰–۱۳۵۸)
  • دکتر حسن رحیم‌زاده (۱۳۶۱–۱۳۶۰)
  • دکتر علی‌اکبر رمضانیان‌پور (۱۳۶۱)
  • دکتر رضا حسینی ابرده (۱۳۶۲–۱۳۶۱)
  • دکتر محمدحسین سلیمی نمین (۱۳۷۵–۱۳۶۲)
  • دکتر علیرضا رهایی (۱۳۷۶–۱۳۷۵)
  • دکتر عبدالحمید ریاضی (۱۳۸۰–۱۳۷۶)
  • دکتر احمد فهیمی‌فر (۱۳۸۴–۱۳۸۰)
  • دکتر علیرضا رهایی (۱۳۹۳–۱۳۸۴)
  • دکتر سید احمد معتمدی (۱۳۹۴–۱۳۹۳)

[/tab]
[tab title=”دانش‌جویان سرشناس” ]

دانش آموختگان سرشناس

  • ابوالحسن آستانه اصل – استاد مهندسی عمران در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی
  • معصومه ابتکار – معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست
  • بهزاد نبوی – وزیر مشاور و صنایع سنگین در دولت میرحسین موسوی و نماینده و نایب رئیس مجلس ششم
  • حمید چیت‌چیان – وزیر نیرو
  • پرویز فتاح – وزیر سابق نیرو
  • مجید توکلی – از فعالان جنبش‌های دانشجویی
  • وحید حدادی اصل – ریاست سابق پژوهشگاه جامع صنعت نفت (RIPI)
  • سهیلا جلودارزاده – نمایندهٔ دوره‌های پنجم، ششم و دهم مجلس شورای اسلامی
  • جواد نجم‌الدین – مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو
  • عزت‌الله ضرغامی – رئیس سازمان صدا و سیما
  • مهدی غضنفری – وزیر سابق بازرگانی و وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت
  • داوود میرباقری – کارگردان تلویزیون
  • حمیدرضا کاتوزیان – نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی
  • محمد سعیدی‌کیا – وزیر سابق راه و ترابری، جهاد کشاورزی و مسکن در دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد، رئیس فعلی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی
  • بهاءالدین ادب – نمایندهٔ اصلاح‌طلب در دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی
  • علی عباس‌پور – رئیس سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
  • مجید شهریاری – دانشمند هسته‌ای که در سال ۱۳۸۹ کشته شد، استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی
  • رضا ایروانی – فلوی IEEE و استاد مهندسی برق دانشگاه تورنتو
  • علیرضا بذرافشان – نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون
  • محمد محمدی – دروازه‌بان سابق تیم فوتبال پرسپولیس

[/tab]
[tab title=”دستاوردهای سال ۲۰۱۶ “]

دستاوردهای بین الملل دانشگاه در ۲۰۱۶

دستاوردهای بین الملل و سیاست های دانشگاه صنعتی امیرکبیر در روابط بین الملل در سال ۲۰۱۶ ارائه شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر :دکتر امیر گلرو، مدیر کل همکاری های علمی-بین المللی معاونت امور بین الملل دانشگاه صنعتی امیرکبیر گزارشی از دستاوردهای دانشگاه در سال ۲۰۱۶ ارائه کرد.
وی در این خصوص اظهار داشت: در سال ۲۰۱۶ در دانشگاه امیرکبیر۲۸ تفاهم نامه و ۱۴ قرار داد امضا شد؛ در روابط بین الملل هدف امضای تفاهم نامه نیست اما می تواند زیرساخت و پیش نیاز برای انجام فعالیت های دانشگاه به شمار رود. تعداد بالای تفاهم نامه باعث افتخار نیست ولی قرار داد جای بسی خوشحالی است.
وی با بیان اینکه در تعداد دانشجویان بین الملل افزایش چشمگیری در تعداد آنها داشتیم، گفت: توانستیم در سالی که گذشت در ۳ مجمع بین المللی ثبت نام کنیم؛ همچنین جذب بودجه بین الملل و تحقیقات به خوبی انجام گرفت.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶ برنامه مشترک در حال اجراست، عنوان کرد: توانستیم کارگاه مشترکی با موسسه تحقیقاتی آلمان DFG برگزار کنیم. این موسسه کشور آلمان برای اولین بار بود که در خارج از کشور خود کارگاه تحقیقاتیً برگزار می کرد.
وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته به طور میانگین ۴ هیات در ماه به منظور انجام مذاکرات به دانشگاه آمدند، افزود: در سال گذشته، یک هیات ۴٠ نفره از فرانسه در دوماه گذشته با وزیر علوم و سفیر فرانسه به دانشگاه آمدند تا همکاری ها با این کشور انجام گیرد.برداشتن تحریمها و افزایش همکاری و رویکرد فعالانه از خارج به کشور منجر به افزایش این ارتباطات دانشگاه با کشورهای خارجی بوده است.
وی تاکید کرد: خیلی کم اتفاق می افتاد که مهمانانی از خارج دعوت کرده باشیم، بیشتر انها هستند که در خواست می دهند با دانشگاه مذاکره کنند.
آمار بیشترین تعداد بازدید کنندگان خارجی از دانشگاه
وی با اشاره به بیشترین بازدید کننده ها از دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: به ترتیب ابتدا کشور فرانسه، آلمان، اتریش، عراق و هند در روابط بین المللی با دانشگاه در ارتباط بودند.
گلرو با بیان اینکه بیشترین تفاهم نامه های دانشگاه با دانشگاههای فرانسه بوده است، خاطر نشان کرد: آلمان، اتریش، هند و اسپانیا کشورهایی هستند که بیشترین قراردادها را با دانشگاه منعقد کرده اند.
وی با بیان اینکه کانال روابط بین الملل دانشگاه با بیش از ۲ هزار عضو فعال است، گفت: در این کانال اساتید ودانشجویان عضو هستند و اخبار بازدید خوبی دارد.
بیشترین ارتباط بین المللی با فرانسه
وی با بیان اینکه ما حتی تفاهم نامه هایی با کشور امریکا منعقد کرده ایم، گفت: اول با دانشگاههای فرانسه ارتباط خوبی داریم و سپس هلند، انگلستان، آلمان و لهستان بیشترین ارتباط را گرفته ایم. با فرانسه در خصوص تبادل دانشجو و استاد همکاری می کنیم.
وی با بیان اینکه برای اولین بار قرارداد ۳جانبه در سال ۲۰۱۶ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای روابط بین المللی منعقد شد، بیان داشت: این قرارداد با دانشگاه هایی از آلمان و اتریش در حوزه معدن منعقد شده است.
به گفته وی، همکاری هایی با دانشگاه اکول پلی تکنیک داریم که بصورت دوره مشترک در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. این قرارداد در مرحله مذاکره درخصوص نحوه اجرای آن قرار دارد.
وی افزود: همکاری با دانشگاهی از آلمان را آغاز کرده ایم تا دانشجویان از دانشکده مهندسی کامپیوتر بتوانند یک ترم را به آنجا بروند؛ این همکاری از سوی این موسسه دااد تامین مالی می شود.
مدیر کل همکاری های علمی بین المللی معاونت امور بین الملل دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با بیان اینکه از مراکز مختلف علوم آلمان به دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال گذشته آمدند، عنوان کرد: دوره های کوتاه مدتی برای دانشجویان بین الملل کل مقاطع تحصیلی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد؛ دراین دوره ها دانشجویان امریکا، مکزیک، ایتالیا، هلند، اتریش و کلمبیا حضور داشتند که این امراتفاقی بوده که امسال در دانشگاه رخ داده و در سال های گذشته این موضوع نبوده است.
افزایش تعداد دانشجویان خارجی
به گفته گلرو، تعداد دانشجویان برای یک دوره ی کامل نرخ صعودی داشته و از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ از ۴ دانشجو به ۱۹۳ نفر افزایش یافته است. این پیشرفت خوبی بوده؛ اینها تنها تعداد دانشجویانی هستند که در یک دوره کامل شرکت کرده و مدرک دریافت می کنند و درحالیکه تعداد دانشجویان حاضر در دوره های کوتاه مدت بیشتر است.
وی خاطر نشان کرد: بیشتررشته های مورد علاقه توسط دانشجویان بین الملل نفت، کامپیوتر، علوم کامپیوتر و برق بوده است
وی ادامه داد: بیشترین تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی با ۹۳نفر بوده است؛ همچنین نسبت زن به مرد دانشجویان بین المللی ۱۷ به ۸۳ درصد بوده است.
وی در ادامه با اشاره به اتفاقات سال ۲۰۱۶ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در عرصه بین المللی گفت: اولین بار بود که در AIU (مجموعه دانشگاه های بین المللی) است وارد شدیم؛ این مجموعه متشکل از ۶۴۱ دانشگاه از ۱۲۰ کشور دارد که از ایران فقط ۳ دانشگاه عضو این مجموعه هستند.
به روز کردن سایت دانشگاه پردیس بین الملل
وی تاکید کرد: یکی از اهداف ما استفاده از موقعیت بین المللی و مشارکت های جدی در روابط بین المللی و استفاده از امتیاز های موجود است.
گلرو با اشاره به سایت بین الملل دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: نرم افزار CRM خریداری شده که به واسطه آن بیش از ۱۰۰ پروژه اجرایی و در مستند سازی می شود.
به گفته وی، ۲ فعالیت برای ترویج روابط بین الملل داریم که به عنوان مثال مجموعه فرصتهایی که در آلمان وجود دارد در آن مشخص شده است. بنا داریم این موضوع را برای فرانسه نیز تعیین کنیم.
وی با بیان اینکه فرصت های همکاری بین المللی در این سایت به خوبی قابل مشاهده است، گفت: همچنین ۲ پایگاه اطلاعاتی برای کمک به ارتباط با همتایان خارجی داریم؛ مجموعه وب سایتمان با نواوری جدید بازبینی شده که جز اهداف مجموعه است.

[/tab]
[tab title=”خدمات رفاهی”]

خدمات رفاهی

دانشگاه صنعتی امیر کبیر با بهره­گیری از بیش از ۲۰ خوابگاه، مرکز مشاوره دانشجویی، سلف سرویس، مرکز بهداشت و درمان و واحدهای خدماتی از قبیل آرایشگاه، خشکشویی، ساعت­ سازی، خیاطی، کفاشی، بوفه ­ها و فروشگاه­های دانشجویی و …، خدمات متعددی را در زمینه­های رفاهی به دانشجویان ارائه می­دهد . این دانشگاه با بهره­گیری از ۱۰ کانون فرهنگی هنری و تعداد بسیاری از انجمن­های علمی، شوراهای صنفی، نشریات و تشکلهای دانشجویی سعی در بارور نمودن استعدادهای دانشجویان در زمینه فرهنگی، هنری و علمی دارد.

[/tab]
[tab title=”خوابگاه ها”]

امکانات خوابگاهی

کد پستی تلفن آدرس نام خوابگاه (شهید)
۱۴۱۶۸۶۱۱۶۷ ۶۴۱۸۴۵۳ -۶۴۰۲۹۳۷ خ فلسطین – نرسیده به خیابان بزرگمهر – جنب سفارت فلسطین – پلاک ۱۴۹ احمدی
۱۵۹۹۶۸۱۱۶۷ ۸۸۰۸۸۱۷ خ حافظ – خ سمیه – خ شهید پور موسی – بن بست آرژانتین – پلاک ۵۲ انصارالحسینی
۱۵۹۱۶۳۱۱۶۷ ۶۴۹۳۷۸۳ خ انقلاب – روبروی پارک دانشجو – خ شهید سعید – کوچه مرزبان – پلاک ۴۶ برنجیان
۱۵۹۱۸۱۱۳۶۷ ۶۴۰۴۶۶۰-۶۴۰۴۶۶ خ طالقانی – نرسیده به خ حافظ – پلاک ۱۶۳ بسطامی
۱۴۱۵۹۴۱۱۶۷ ۸۹۶۷۰۳۲-۸۹۷۶۵۳۹ بلوار کشاور – خ ورنوس – پلاک ۱۲ سحرخیز
۱۴۱۶۷۵۱۱۶۷ ۸۹۰۶۸۸۸-۸۹۰۵۴۶۸ خ ولیعصر – نرسیده به میدان ولیعصر – خ دمشق – پلاک ۲۱ شرقی
۱۵۹۹۶۸۱۱۶۷ ۸۸۹۵۰۲۰-۸۸۹۵۰۲۱ خ حافظ – خ سمیه – تقاطع خ شهید پورموسی – خ شیرین – پلاک ۲۱ صنعتی
۱۷۱۳۹۳۱۱۶۷ ۳۳۴۳۴۶۴-۳۳۴۲۵۳۱ خ ۱۷ شهریور- خ صفای شرقی – نبش کوچه شهید اسماعیلی – پلاک ۴۲۵ عاشوری
۱۸۹۹۶۳۱۳۶۷ ۸۸۰۸۱۲۸-۸۸۰۸۴۳۷ (باشگاه بدنسازی) خ سمیه- خ شهید پور موسی – روبروی نظام پزشکی – پلاک ۶۲ و ۶۳ عصاری
۱۵۹۹۶۸۱۱۶۷ ۸۸۰۸۸۱۹-۸۸۹۸۶۲۷ خ حافظ – خ سمیه – خ شهید پور موسی – بن بست آرژانتین – پلاک ۵۲ فرزانه
۱۱۳۳۹۳۱۱۶۷ ۶۷۳۷۶۴۶-۶۷۱۰۰۷۲ خ انقلاب – نرسیده به خ حافظ – چهارراه کالج – پلاک ۱۰۳۲ فیض
۱۵۹۹۶۳۷۵۱۱ ۸۸۰۰۸۷۹-۸۹۲۱۳۱۸ خ سمیه – بعد از خ ویلا – خ شهید پور موسی – کوچه آرژانتین – پ ۱/۱۴ کبگانیان و حنانی
۱۹۷۸۷۱۱۱۶۷ ۲۲۹۳۰۰۶-۲۲۸۸۳۱۱ خ شهید باهنر – روبروی پمپ بنزین – کوچه جشن – نبش پلاک ۱ کشاورز
۱۵۹۳۹۱۱۱۶۷ ۸۸۹۷۰۸۳-۸۹۰۹۶۷۸ خ کریمخان – خ به آفرین – پ ۹۹ گلشن
۱۵۹۱۸۱۱۱۶۷ ۶۴۶۳۵۹۱-۶۴۶۳۵۹۱ خ حافظ – خ رشت – جنب دبستان شهید مطهری – پ ۱۲۵ مرادی
۱۵۹۳۹۱۳۵۴۳ ۸۸۹۱۱۳۱-۸۸۹۱۱۳۲ خ کریمخان – نرسیده به میدان ولیعصر – خ به آفرین – پ ۶۷ نجات اللهی
۱۵۹۹۶۳۷۵۱۱ ۸۸۰۹۱۷۸-۸۸۰۹۱۷۹ خ سمیه – بعد از خ ویلا – خ شهید پورموسی – نرسیده به خ بامشاد – پ ۳۴ همایونپور
۱۴۱۶۷۵۱۱۶۷ ۸۸۰۶۲۷۶-۸۹۰۳۸۵۷ خ ولیعصر – خ دمشق – کوچه شهید ذاکری – پ ۲۲ یاوری

[/tab]
[tab title=”جذب ممتازین” ]

سیاست جذب دانشجویان ممتاز

در سال‌های اخیر نیز دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای سیاست جذب دانشجویان ممتاز به این دانشگاه تسهیلاتی را ارائه می‌دهد. از جملهٔ این تسهیلات می‌توان به اعطای کمک هزینهٔ نقدی به رتبه‌های زیر ۲۰۰ کشوری در کنکور کارشناسی و رتبه‌های اول تا سوم المپیادهای دانشجویی اشاره کرد.

امتیازات ویژه دانشجویان ممتاز

به منظور جذب بهتر نخبگان و دانشجویان برتر دبیرستانی امتیازاتی برای رتبه­های زیر ۳۰۰ که این دانشگاه را به عنوان انتخاب اول خود برگزینند، در نظر گرفته شده است:

امکان تحصیل هم­زمان در دو رشته

پرداخت کمک هزینه تحصیلی

اعطای کامپیوتر به رتبه­های زیر ۱۰۰

استفاده از اینترنت رایگان

تشکیل کلاس­های فوق برنامه زبان،کامپیوتر و …

استفاده از خوابگاه­های با جمعیت کمتر

ویژگی­های خاص دانشگاه امیر کبیر

به اعتقاد برخی از دانشگاهیان این دانشگاه مادر دانشگاه­های صنعتی کشور است. این مسئله صرفا جنبه ی شعاری و تبلیغاتی ندارد. برخی از رشته­های عرضه شده در دانشگاه مانند رشتههوا فضا، همین­طور فعالیت­های مراکز تحقیقاتی دانشگاه و ارتباط مناسب با بخش­های صنعتی و تولیدی کشور بسیار چشم­گیر است.

جهاد دانشگاهی دانشگاه امیرکبیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه واحد دانشگاهی تفرش از بخش­های فعال این دانشگاه هستند. اعضاء هیئت علمی و دانشجویان این دانشگاه در ارئه مقالات در مجلات معتبر ، برتری در مسابقات جهانی ربات­ها و المپیادهای دانشجوئی همیشه در سطح خوبی ظاهر شده­اند.
ایجاد رشته­های جدید متناسب با نیازهای جامعه و توسعه کیفی آموزش­های پایه، این دانشگاه را بین دانشگاه­های صنعتی متمایز نموده است. در این دانشگاه فعالیت­های دانشجوئی در حوزه­های اجتماعی نیز حجم وسیعی از ارتباطات دانشگاهی را به خود اختصاص داده است.

[/tab]
[tab title=”امکانات ورزشی” ]

امکانات ورزشی

دانشگاه امیرکبیر از امکانات ورزشی مناسبی برخوردار است که مهم­ترین آن زمین چمن فوتبال آن است که با هزینه بالایی مجهز به چمن مصنوعی شده است. هم­چنین سالن های ورزشی والیبال،بسکتبال، بدمینتون، هندبال، بدنسازی،کشتیبرای دانشجویان دختر و پسر مورد بهره برداری می­باشد.
[/tab]
[tab title=”ویژگی های خاص”]

ویژگیهای خاص دانشگاه امیر کبیر

به اعتقاد برخی از دانشگاهیان این دانشگاه مادر دانشگاه های صنعتی کشور است این مسئله صرفا جنبه شعاری و تبلیغاتی نداردبرخی از رشته های عرضه شده در دانشگاه مانند رشته هوا فضا ، همینطور فعالیت های مراکز تحقیقاتی دانشگاه و ارتباط مناسب با بخش های صنعتی و تولیدی کشور بسیار چشمگیر است . جهاد دانشگاهی دانشگاه امیر کبیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه واحد دانشگاهی تفرش از بخش های فعال این دانشگاه هستند. اعضاء هیئت علمی و دانشجویان این دانشگاه در ارئه مقالات در مجلات معتبر ، برتری در مسابقات جهانی رباط ها ، المپیادهای دانشجوئی همیشه در سطح خوبی ظاهر شده اند .
ایجاد رشته های جدید متناسب با نیازهای جامعه و توسعه کیفی آموزش های پایه این دانشگاه را بین دانشگاه های صنعتی متمایز نموده است .
در این دانشگاه فعالیتهای دانشجوئی در حوزه های اجتماعی نیز حجم وسیعی از ارتباطات دانشگاهی را به خود اختصاص داده است .
[/tab]
[tab title=”نقشه دانشگاه”]

[/tab]
[tab title=”نمایی از دانشگاه”]

نمایی از تهران و دانشگاه امیرکبیر و گروه رباتیک امیرکبیر

[/tab]

[tab title=”کتابخانه دانشگاه”]

کتابخانه دانشگاه

کتابخانه و مراکز اسناد و مدارک علمی دانشگاه صنتی امیرکبیر به عنوان بزرگترین کتابخانه فنی و مهندسی پایتخت ایران، یکی از غنی‏ترین کتابخانه‏های دانشگاهی در حوزه علوم پایه و فنی مهندسی در سطح منطقه به شمار می‏آید. این کتابخانه شامل کتابخانه مرکزی و ۱۶ کتابخانه اقماری در تهران و بندرعباس است که تأمین نیازهای اطلاعاتی مراجعین خود را در قالب کتاب، نشریه، مقاله، لوح فشرده و بانک‏های اطلاعاتی برعهده دارد.

[/tab]

[tab title=”تصاویر از دانشگاه”]

سردر دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک تهران):

ساختمان ابوریحان (دانشکده‌های مهندسی برق و مکانیک):

تندیس خوارزمی، مقابل دانشکدهٔ ریاضی و علوم کامپیوتر:

ابرکامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر

کتابخانه مرکزی دانشگاه امیرکبیر

دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه امیر کبیر:

دانشکده مهندسی متالوژی و مواد دانشگاه امیر کبیر:

[/tab]

[/tabs]

اپلای

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *