0

روش اپلای در دانشگاه های آلمان | نحوه پذیرش از دانشگاه های آلمان

5/5 - (2 امتیاز)

نحوه پذیرش از دانشگاه های آلمان

برای تحصیل و اپلای در دانشگاه های آلمان ، مسیرهای مختلفی برای اخذ پذیرش تحصیلی وجود دارد. از این رو برای شروع فرایند اپلای، اولین قدم انتخاب رشته و ایالت مورد نظر برای تحصیل است. قدم بعدی بررسی شرایط و مدارک لازمه برای اپلای و اماده سازی ان می باشد و در نهایت مکاتبه و شروع به اغاز اپلای نمایید. حال این سوال مطرح می شود که چطور و  کجا برای اخذ پذیرش باید اقدام کرد که در ادامه به ان می پردازیم.

این که کجا برای اخذ پذیرش باید اقدام کرد به این بستگی دارد که مقاطع تحصیلی گذشته را از چه دانشگاهی فارغ التحصیل شده اید و در چه رشته ایی تصمیم به تحصیل دارید. برای این کار سه نهاد مختلف مسئول برنامه ها هستند که عبارتند از:

  • the Foundation for Admission to Higher Education
    • بنیاد پذیرش آموزش عالی (Stiftung für Hochschulzulassung) موقعیت های تحصیل در موضوعاتی که دارای سیاست پذیرش محدود یا بومی و یا مرکزی هستند (NC) اختصاص می دهد. یک روش انتخاب ویژه برای اختصاص موقعیت های تحصیلی برای دانشجویان ترم اول در دانشگاه های دولتی استفاده می شود.
  • the University Application Service for International Students
    • مرکز اشتغال و خدمات برای برنامه های دانشجویی بین المللی (Arbeits- und Servicestelle für Internationale Studienbewerbungen) مرکزی است که مدارک دانشجویان بین المللی را بررسی می کند. این نهاد برای دانشگاه ها مشخص می کند که آیا گواهینامه شما برای شروع دوره تحصیل در آلمان کافی است یا خیر. این نهاد که به uni-assist معروف است یک انجمن غیرانتفاعی است که هیچ بودجه دولتی دریافت نمی کند در نتیجه، برای بررسی اسناد شما هزینه ای در نظر گرفته شده است. برای درخواست همزمان می توانید برای چندین دانشگاه اقدام کنید و بررسی ها ممکن است چهار تا شش هفته طول بکشد. البته اینکه آیا شما پذیرفته می شوید یا خیر؛ همیشه توسط خود موسسه آموزش عالی تصمیم گرفته می شود.
  • وبسایت دانشگاه.

جایی که شما باید درخواست خود را ارائه دهید به محدودیت های پذیرش برای موضوع شما بستگی دارد. به همین دلیل است که شما ابتدا باید دریابید که آیا موضوع شما محدودیت در پذیرش دارد یا خیر. اما برای ارسال مدارک نخست باید به دانشگاه و رشته ی خود توجه کنید که از طریق کدام یک از گزینه های بالا درگاه دارد.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای تحصیل پزشکی در آلمان

محدودیت های پذیرش کدامند؟

حتی اگر شما مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش را داشته باشید، این امکان وجود دارد که نتوانید به آسانی در رشته ای که می خواهید ثبت نام کنید. دلیل این موضوع این است که تعداد افرادی که برای اخد پذیرش از دانشگاه های آلمان اقدام می کنند به مراتب بیشتر از افرادی هست که می خواهند در کشورهای دیگر تحصیل کنند. این محدودیت ها مشخص می کنند که چه افرادی می توانند در چه رشته هایی تحصیل کنند و این قوانین توسط خود دانشگاه مشخص می شود و برای برخی از رشته ها این محدودیت از سمت دولت آلمان تعریف شده است.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

محدودیت چه رشته هایی از طرف دانشگاه و کدام رشته ها از سمت دولت آلمان مشخص می شود ؟

رشته های پزشکی، داروسازی، دامپزشکی، دندان پزشکی و مدیریت، اطلاعات جغرافیایی از رشته های پرطرفدار هستند، بنابراین برای این رشته ها محدودیت پذیرش در تمامی دانشگاه های آلمان تعریف شده است.  برای این رشته ها محدودیتی به نام( Numerous Clausus NC) تعریف می شود.

بعضی از برنامه ها در دانشگاه هایی مشخص نیز محدودیت در پذیرش دارند که این دانشگاه ها NC دارند و در مواردی لازم است که شما در آزمونی که مشخص می شود شرکت کنید و یا مصاحبه داشته باشید. این مراحل در هر دانشگاه و برنامه تحصیلی متفاوت است.

برای دانشجویانی که از کشوری خارج از اتحادیه اروپا وارد آلمان می شوند، شرایط به چه صورت است؟

برای شما که خارج از اتحادیه اروپا هستید، باید از طریق uni-assist برای اخذ پذیرش اقدام نمایید و اگر دانشگاه مدنظرتان در لیست این وب سایت نیست، به طور مستقیم از سایت دانشگاه اقدام نمایید( حتی اگر رشته ی مدنظرتان در گروه NC باشد.)

اپلای در دانشگاه های آلمان

پیشنهاد مطالعه: موسسات ارائه دهنده دوره های کالج در آلمان

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های المان؟

شما می توانید فرم ها و مدارکی را که برای اخذ پذیرش و ثبت نام لازم دارید را در سایت uni-assist براساس رشته و دانشگاهی که انتخاب کرده اید، مشاهده کنید. در ادامه مدارکی را که به صورت کلی لازم دارید، ذکر می کنیم:

  • مدرک دیپلم، پیش دانشگاهی و ریزنمرات به همراه ریزنمرات و دانشنامه دانشگاهی.
  • ترجمه ی مدارک فوق.
  • کپی پاسپورت
  • عکس
  • مدرک زبان (آلمانی یا انگلیسی)
  • انگیزه نامه
  • هزینه بررسی مدارک
  • رزومه

فقط مدارکی که به صورت رسمی تایید شده باشند، قابل قبول هستند. می توان تاییدیه مدارک را از سفارت آلمان در کشور خود بگیرید.

مقاله مفید: اپلای کالج در آلمان

هزینه ی بررسی مدارک برای اخذ پذیرش در دانشگاه های آلمان چقدر است؟

شما باید برای اخذ مدرک زبان آلمانی و هر مدرک دیگری هزینه ایی را در نظر بگیرید. همچنین برای ارسال مدارک و بررسی آن ها لازم است، هزینه ایی را پرداخت کنید. اگر ارسال مدارک از طریق سایت uni-assist باشد، هزینه بررسی مدارک 75 یورو خواهد بود و اگر بیش از یک دانشگاه مدنظرتان باشد، هزینه ی بررسی از دانشگاه دوم 30 یورو  خواهد بود و اگر از سایت دانشگاه اقدام به ارسال مدارک نمایید دانشگاه بعد از  پرداخت شما، مدارکتان را بررسی می نماید.

اپلای در دانشگاه های آلمان

ددلاین ها برای بررسی مدارک چه زمانی هستند؟

در بسیاری از دانشگاه های آلمان، امکان درخواست پذیرش دو بار در سال وجود دارد. شما می‌توانید هم در ترم تابستان و هم در ترم زمستان جهت اپلای اقدام کنید. در حالت کلی زمان درخواست پذیرش برای ترم زمستان تا 15 جولای و زمان اخذ پذیرش برای ترم تابستان تا 15 ژانویه است. با این وجود بازه زمانی درخواست پذیرش از دانشگاه های آلمان با هم متفاوت است و حتی ممکن است در یک دانشگاه مشخص، زمان اپلای برای دوره‌های آموزشی مختلف یکسان نباشد. بنابراین این نکته بسیار حائز اهمیت است که مدارک تحصیلی خود را در زمان مشخص شده توسط دانشگاه بر اساس رشته انتخابی ارسال کنید.

آخرین مهلت ارسال مدارک، چند ماه قبل از شروع ترم است و مدارک شما حداقل 8 هفته قبل از آخرین مهلت ارسال باید برای uni-assist ارسال شود. دانشگاه ها در صورتی مدارک شما برای بررسی را قبول می کنند که به صورت کامل و تا اخرین مهلت برای آن ها ارسال شود. هرچه زودتر مکاتبات خود را از بخش پذیرش دانشجو شروع کنید، زمان بیشتری دارید که در صورت کامل نبودن مدارک بتوانید آنها را تکمیل نمایید. در اینجا آخرین زمان پذیرش مدارک شما آمده است.

مقاله مفید: مقایسه تحصیل در آلمان و اتریش

برای رشته هایی که ترمشان در زمستان شروع می شود (معمولا در اکتبر):

شروع ترم زمستان
بازه زمانی دریافت مدرک آخر می تا پانزده جولای
نامه پذیرش آگوست تا سپتامبر
اعلام نتیجه سپتامبر تا اکتبر

برای رشته هایی که ترمشان در تابستان شروع می شود (معمولا در مارچ / اپریل):

شروع ترم تابستان
بازه زمانی دریافت مدرک دسامبر تا پانزده ژانویه
نامه پذیرش فوریه/مارچ
اعلام نتیجه مارچ/اپریل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *