0

راهنمای تحصیل پزشکی در آلمان

5/5 - (2 امتیاز)

تحصیل پزشکی در آلمان

هزاران دانشجوی بین المللی هر ساله در آلمان دوره های پزشکی را دنبال می کنند تا دنیای آکادمیک کاملاً جدیدی را تجربه کنند که عمیقا پتانسیل فکری ، آینده شغلی شما را تغییر شکل دهد. در این بین اطلاعات زیادی وجود دارد که احتمالاً در مورد اپلای، ثبت نام ، هزینه و چشم انداز آینده در مورد آنها را لازم است کسب کنید. امروزه تعداد بی شماری از دانشکده های پزشکی و برنامه های مطالعاتی موجود پزشکی در سراسر جهان وجود دارد. بنابراین چرا آلمان را برای تحصیل در رشته پزشکی انتخاب باید کرد؟

همه اینها به اهداف شخصی شما بستگی دارد. آیا شما یک دانشجوی فرصت طلب هستید که می خواهید محدودیت های فکری خود را برطرف نمایید و معتقد هستید که یک سیستم آموزشی بی نظیر ابزاری مناسب برای دستیابی به این امر است؟ آیا می خواهید مدرک پزشکی شناخته شده ای در سطح جهانی کسب کنید؟ آیا آرزو می کنید شغلی را تهیه کنید که نیازهای مالی شما را تأمین کند؟

اگر پاسخ شما به هر سوال بله است، پس آلمان مکانی مناسب برای مطالعه پزشکی است. در ادامه دلایلی ذکر می شود که دلیل تحصیل پزشکی در آلمان را بیان می کند.

  • مدارس برتر پزشکی: یک سنت دانشگاهی طولانی و غنی، همراه با تعهد جدی به پیشرفت کیفیت در تدریس و تحقیقات، به دانشکده های پزشکی در آلمان کمک کرده است که در بین بهترین های جهان قرار بگیرند.
  • دانشکده های مدرن: تمرین بخش مهمی از آموزش پزشکی است و مدارس پزشکی آلمان دارای آزمایشگاه های مدرن هستند که به آخرین تجهیزات مجهز هستند. جلسات تمرین در چنین محیط هایی به شما کمک می کند تا مجموعه گسترده ای از مهارتهای کاربردی را بدست آورید.
  • جامعه بین المللی دانشجویی: جدا از یک تجربه دانشگاهی بی نظیر، تحصیل در خارج از کشور فرصتی عالی برای برقراری ارتباط با افراد مختلف است. آلمان دارای بیش از 350،000 دانشجوی بین المللی است و با بسیاری از آنها، ممکن است در طول تحصیل شانس شرکت در این زمینه را داشته باشید.
  • چشم انداز آینده: مشاغل پزشکی همیشه مورد تقاضا خواهند بود. علاوه بر این، مدارس پزشکی آلمان در زمره رهبران جهانی قرار دارد و کارفرمایان برای مدرک پزشکی آلمان همیشه ارزش قائل هستند. بنابراین به شما این اطمینان را می دهد که مدرک پزشکی در آلمان باعث افزایش اشتغال شما می شود.

پذیرش در دانشگاه های پزشکی در آلمان رقابتی و محدود کننده است. آموزش پزشکی آلمان رایگان است و اصلی ترین شرایط پذیرش، دیپلم دبیرستان و مهارت های زبان آلمان است. فقط کارشناسی ارشد مطالعات پزشکی به زبان انگلیسی موجود است. تحصیل پزشکی در دانشگاه های پزشکی آلمان از آموزش های عملی و با کیفیت بالا و شهرت عالی در سطح بین المللی برخوردار است. آموزش پزشکی در آلمان در شبکه ای از بیمارستان ها ، دانشگاه ها ، موسسات تحقیقاتی و شرکت های تجاری ادغام شده است. آلمان مانند هرجای دنیا فرصت های بسیار خوبی برای فارغ التحصیلان پزشکی فراهم می کند: اشتغال در بیمارستان یا به طور کلی، تحقیق، صنعت، خدمات بهداشت عمومی یا مشاوره مدیریت و غیره.

محدودیت های پذیرش برای دوره های پزشکی در همه دانشگاه های آلمان وجود دارد. در هنگام انتخاب متقاضیان، دانشگاه ها می توانند نه تنها میانگین نمرات مدارک تحصیلی را که متقاضی مجاز به ورود به دانشگاه است، بلکه معیارهای دیگر را نیز در نظر بگیرند. به عنوان مثال نمرات در موضوعات خاص، نتایج یک مصاحبه، یک مدرک حرفه ای کسب شده قبل از اپلای برای دانشگاه مورد نظر و غیره.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

چگونه برای پزشکی در آلمان اپلای کنیم؟

  • متقاضیان دانشگاه از یک کشور عضو اتحادیه اروپا و یا ملیت های بین المللی و افراد بی تابعیت که دارای گواهینامه های آلمانی هستند، اجازه دارند که به دانشگاه بروند (به اصطلاح “Bildungsinländer”) و رفتار یکسانی را همانند متقاضیان آلمانی را در هنگام پذیرش خواهند دید. روند پذیرش از دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است و اگر مدرک ورود به دانشگاه خود را از آلمان یا یک مدرسه آلمانی در خارج از کشور دریافت کرده باشید یا از یک کشور اتحادیه اروپا آمده باشید (یا از لیختن اشتاین ، ایسلند یا نروژ) ، باید از طریق درگاه اینترنتی بنیاد پذیرش آموزش عالی (Stiftung für Hochschulzulassung) اقدام کنند.
    • برای ارسال درخواست خود از طریق بنیاد پذیرش دانشگاه، باید از طریق وب سایت آنها ثبت نام کنید. این به شما امکان می دهد تا درخواست خود را ارسال کرده و وضعیت آن را رصد کنید. همچنین ممکن است شما نیاز به انجام مراحل ثبت نام آنلاین در وب سایت دانشگاه خود داشته باشید.
  • تمام دانشجویان دیگر (غیر اتحادیه اروپا) باید درمورد اینكه دانشگاه منتخب آنها عضو یونی اسیست( لیست كامل در اینجا) است یا خیر، تحقیق كنند. اگر اینگونه باشد، می توانید از طریق یونی اسیست اقدام به اپلای نمایید. در غیر این صورت، باید از طریق دانشگاه منتخب خود اقدام کنید و کپی مدارک مربوطه را وارد کنید (به عنوان مثال ، دیپلم دبیرستان).

چگونه دانشگاه مناسب برای اپلای رشته پزشکی در آلمان پیدا کنیم؟

به طور معمول، دوره های پزشکی در دانشکده های پزشکی در دانشگاه های آلمان و نه توسط دانشکده های پزشکی خاص برگزار می شود. شما می توانید با استفاده از بستر https://www.study-in-germany.de/en/www.study-in.de%20  لیستی از دانشگاه هایی که دوره های پزشکی را در رشته پزشکی ارائه می دهند ، دریافت کنید. برای یافتن بهترین دانشگاه، می توانید از رتبه بندی ارائه شده در https://ranking.zeit.de/ استفاده کنید.

اما به خاطر داشته باشید: مشهورترین دانشگاههای پزشکی (هایدلبرگ، مونستر، گریفسوالد، آخن، برلین) همچنین دانشگاه هایی هستند که بیشترین تعداد برنامه را ارائه می دهند.

قبل از اپلای چه کاری باید انجام دهید؟

  1. شروع به یادگیری زبان آلمانی در سریعترین زمان ممکن.
  2. خود را با دانشکده های پزشکی در آلمان و دوره های مدرک آنها آشنا کنید. برخی دانشگاه ها اخیراً برنامه های درسی جدید و خلاقانه ای را ارائه داده اند.
  3. دوره کارآموزی را در بیمارستان انجام دهید.
  4.  دوره های AS / AL خود را مطابق با شرایط پزشکی انتخاب کنید.
  5. اگر مدرک FSc را اخذ کرده یا دریافت کرده اید ، خود را با Studienkollegs و شرایط مورد نیاز آنها برای پذیرش آشنا کنید.
  6. منابع مالی خود را فراهم نمایید. بطوری که حداقل 8000 یورو در سال نیاز خواهید داشت.

پیدا کردن دوره پزشکی در آلمان

در حال حاضر 38 دانشگاه آلمان وجود دارد که انواع مختلفی از مدرک پزشکی را ارائه می دهند. بنابراین ، شما به راحتی می توانید یک برنامه مطالعاتی را پیدا کنید که با علایق دانشگاهی شما مطابقت داشته باشد.

چگونه می توان برای تحصیل پزشکی در آلمان اپلای کرد؟

بعد از اینکه برنامه تحصیل و دانشکده پزشکی مورد علاقه خود را در آلمان پیدا کردید، باید اطلاعاتی راجع به آنچه برای اپلای نیاز دارید را کسب کنید. به عبارت دیگر، باید بدانید که شرایط ورود چیست. دانشگاه ها آزاد هستند که معیارهای ورود را به تنهایی تعیین کنند. بنابراین، شرایط ورود به تحصیلات پزشکی در آلمان بسته به دانشگاه و دوره مورد نظر شما تغییر می کند. در ادامه فهرستی از اسناد مورد نیاز داوطلبان بین المللی برای دریافت مدرک پزشکی در آلمان را بیان می کنیم:

دانشجویان بین المللی، باید مدارک تحصیلی قبلی خود را نیز به تایید برسانند تا اطمینان حاصل کنند که مطابق با استانداردهای دانشگاه ها و سیستم اموزشی در آلمان هستند که توسط مدارس پزشکی در آلمان اعمال می شود. می توانید با دانشگاه، خدمات مبادله دانشگاهی آلمان (DAAD) تماس بگیرید تا ببینید شما صلاحیت را دارید یا خیر. اگر به رسمیت شناخته نشوید، دانشگاه از شما می خواهد که یک دوره مقدماتی یک ساله را پشت سر بگذارید.

بطور کلی دو راه برای تحصیل رشته پزشکی به زبان انگلیسی در المان وجود دارد:

  1. متقاضیانی که در ایران کنکور داده‌اند و در یکی از دانشگاه های ملی یا آزاد قبول شده‌اند.
  2. متقاضیانی که قصد دارند با دوره یک ساله کالج اقدام به تحصیل در این زمینه بپردازند.

در هر دو حالت دانشجو نیاز به مدرک زبان المانی دارد و تحصیل کامل رشته های پزشکی به زبان انگلیسی میسر نیست. همچنین متقاضیان به جای تحصیل در مقطع پزشکی عمومی در کشور آلمان که به زبان آلمانی ارائه می‌شود از یک دوره آموزشی دیگری که به دو قسمت کارشناسی و کارشناسی ارشد تقسیم می‌شود استفاده نمایند. این دوره ها به زبان انگلیسی در دانشگاه های آلمان تدریس می‌شوند و مخصوص دانشجویان بین المللی است. مدرک این دوره ها معادل با مدرک پزشکی عمومی نمی باشد و برای رسیدن به پزشکی عمومی در کشور آلمان نیاز است که دوره های دیگری نیز سپری شود. به طور کلی برای تحصیل به پزشکی یادگیری زبان آلمانی ضروری است.

  1. قبولی متقاضی در یکی از دانشگاه های ایران در رشته ی پزشکی و رشته های مرتبط:

دانشجویان با گذراندن حدودا 40 واحد در رشته پزشکی و یا داشتن مدرک کارشناسی در یکی از رشته های پیرا پزشکی می‌توانند برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی در آلمان اقدام نمایند. این دسته از افراد باید مدرک زبان  DSH2 یا C1 را داشته باشند. این دسته از افراد بدون آنکه مجبور به طی کردن کالج  M-Kurs  که کالج در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی هستند، می توانند مستقیم وارد دانشگاه ‌شوند. البته باید توجه داشت که معدل ترم های سپری شده برای دانشجویان، معدل مدرک کارشناسی برای فارغ التحصیلان و معدل بالای 18 برای دیپلم و پیش دانشگاهی تعیین کننده برای پذیرش این افراد در رشته ی پزشکی در کشور آلمان می‌باشد.

  1. ورود به کالج M_Kurs بدون نیاز به قبولی در کنکور

آن دسته از متقاضیانی که فاقد مدرک دانشگاهی هستند نیز می‌توانند در رشته پزشکی در کشور آلمان تحصیل کنند. این دسته از متقاضیان بایستی دارای مدرک B1 زبان آلمانی باشند و بعد از ورود به M-Kurs  و گذراندن واحدهایی از دروس شیمی زیست و زبان و سپس قبولی در امتحان خروجی کالج بتوانند در رشته پزشکی در آلمان تحصیل کنند. البته باید توجه داشت برآورد معدل دیپلم و پیش دانشگاهی آنها بانمره ی خروجی کالج تعیین کننده در ورود به دانشگاه های رشته ی پزشکی در آلمان می باشد.

گواهینامه های درجه معتبر: دانشکده های پزشکی آلمان بسیار رقابتی هستند و نمرات شما به عنوان یک معیار مهم برای انتخاب شما تلقی می شود. نمرات بالا در موضوعات مرتبط با پزشکی مانند زیست شناسی و شیمی احتمال پذیرش شما را افزایش می دهد.

مهارت زبان آلمانی: اکثریت قریب به اتفاق مدارک پزشکی در آلمان به زبان آلمانی تدریس می شود. بنابراین، اگر می خواهید در دانشگاه پزشکی ثبت نام کنید، باید مدرک زبان آلمانی را داشته باشید.

آزمون ورودی پزشکی آلمان: به صورت کلی برای تحصیل پزشکی در آلمان دو نوع آزمون وجود دارد. بعد از گذراندن دوره مقدماتی زبان آلمانی متقاضیان بایستی در آزمون ورودی دانشگاه تحت عنوان Aufnahmeprüfung شرکت نمایند. علاوه بر این آزمون دیگری تحت عنوان آزمون پزشکی TMS (Test for Medical Studies) نیز وجود دارد تا توانایی های متقاضیان را در حوزه های مختلف پزشکی را بررسی ‌کند و می تواند جایگاه انها را نسبت به سایر دانشجویان بالا ببرد و شانس قبولی و پذیرش را افزایش دهد. علیرغم اینکه این آزمون اختیاری است اما بعضی از دانشگاه ها ارائه نتایج این آزمون را برای پذیرش دانشجویان الزامی می دانند.

شرایط تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در آلمان

متقاضیان برای ورود به رشته‌های پزشکی حتما باید حداقل مدرک زبان B1 را داشته باشند. یکی از راهکارهای تحصیل پزشکی در آلمان که قبلا به ان اشاره شد این است که در یکی از رشته های مرتبط با زیرشاخه پزشکی در ایران و یا در آلمان مدرک کارشناسی را دریافت کرده و سپس برای ورود به رشته پزشکی اقدام شود. با این روش امکان یادگیری زبان در طول مدت دریافت مدرک کارشناسی خود را داشته کرده و با ارائه این مدرک می توان در یکی از دانشگاه های دولتی، تحصیل پزشکی در آلمان را دنبال کنید.

در حدود 59 مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط با پزشکی به زبان انگلیسی در آلمان ارائه می شوند که برخی از آنها نیز رایگان هستند. به عنوان نمونه دانشگاه Ulm در رشته پزشکی مولکولی و در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویانی که عضو اتحادیه اروپا هستند کاملا رایگان و به زبان انگلیسی دوره هایی را ارائه می دهد. البته مدرک کارشناسی فرد متقاضی تحصیل پزشکی در آلمان نیز باید پزشکی مولکولی و یا رشته‌های مرتبط با آن باشد.

در مقطع کارشناسی نیز در رشته Medical Natural Science  و در دانشگاه Jacob University Bremen امکان تحصیل به زبان های آلمانی و انگلیسی وجود دارد که مستلزم پرداخت شهریه است. دروس رشته پزشکی در آلمان عمدتا به زبان آلمانی ارائه می شوند بنابراین برای تحصیل پزشکی در آلمان و به زبان انگلیسی احتمال بسیار پایینی وجود دارد بنابراین توصیه می شود به دنبال دریافت مدرک زبان آلمانی باشید.

مهلت اپلای برای دوره های پزشکی در آلمان

مهلت اپلای برای دوره های پزشکی در آلمان از دانشگاه به دانشگاه دیگر متغییر است. اما به طور کلی، اکثر دانشکده های پزشکی در آلمان دو فراخوانی را دارند:

  • 15 ژوئیه برای ترم زمستانی آینده
  • 15 ژانویه برای ترم تابستان آینده

نکته مهم: از آنجا که دانشگاه ها مهلت های مختلفی را اعمال می کنند، باید همیشه به اطلاعات ارائه شده توسط دانشگاه مورد نظر خود اعتماد کنید.

هزینه تحصیل پزشکی در آلمان چقدر هزینه دارد؟

بیشتر مدارک دانشگاهی در آلمان پس از کاهش هزینه های بین المللی در سال 2014 به دنبال تصمیم دولت، به صورت رایگان ارائه می شود. با این حال، تحصیل در رشته پزشکی در المان هنوز با هزینه خاصی همراه هستند. به طور کلی، هزینه تحصیل در رشته پزشکی به ملیت متقاضیان و اینکه آیا در یک دانشگاه دولتی یا خصوصی ثبت نام کرده اند بستگی دارد.

اگر متقاضی دانشجوی اتحادیه اروپا باشد، فقط مجبور خواهد بود هزینه های دولتی را بپردازید که حداکثر 300 یورو برای می باشد. از طرف دیگر، دانشجویان غیر اتحادیه اروپا مجبور هستند مبلغ مشخصی را برای آموزش پزشکی خود در آلمان بپردازند. با این وجود هزینه های بین المللی دوره های پزشکی در آلمان در مقایسه با سایر مناطق تحصیلی مشهور بسیار کم است. در کل ، این شهریه از 1500 تا 3500 یورو در سال تحصیلی متغیر است.

در این بین، دانشگاه های خصوصی شهریه بسیار بالاتری را نسبت به همتایان دولتی خود از دانشجویان بین المللی دریافت می کنند. علاوه بر این، دانشکده های پزشکی در ایالت بادن-وورتمبرگ مجدداً شهریه را برای دانشجویان بین المللی اعمال کرده است و بنابراین اگر قصد تحصیل در آنجا را دارید، نسبت به سایر مناطق آلمان آمادگی بیشتری باید برای پرداخت هزینه ها را داشته باشید.

مدت زمان تحصیل پزشکی در آلمان چقدر می باشد؟

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان، در حدود شش سال و سه ماه به صورت تمام وقت زمان می خواهد. برای بهره وری عالی در یادگیری، برنامه تحصیلی شما به مراحل خاص سازماندهی می شود. توجه داشته باشید که هر مرحله به یک مقطعی خاص منتهی می شود، که در پایان بایستی یک امتحان نهایی ایالتی سپری نمایید.

مرحله پیش بالینی (با نام Vorklink نیز شناخته می شود): در طول دو سال تحصیلی اول خود در دانشگاه، شما را با مفاهیم اصلی و موضوعات در پزشکی آشنا خواهید کرد. در پایان این مرحله ، پیشرفت تحصیلی شما با استفاده از یک آزمون خاص که به صورت کتبی و شفاهی انجام می شود، سنجیده می شود که موضوعاتی مانند آناتومی ، بیوشیمی و فیزیولوژی را در بر می گیرد.

مرحله علوم بالینی: این مرحله به مدت شش ترم یا سه سال است که در سه سال آینده متقاضیان علاوه بر دانش نظری، مهارت های عملی مهمی را نیز با شرکت در سخنرانی های گسترده، جلسات آزمایشگاه، سمینارها و کارآموزی کسب خواهند کرد. در پایان این مرحله، متقاضیان یک امتحان را سپری می کنند که معمولاً امتحان کتبی است.

سال پایانی بالینی: در سال آخر متقاضیان  به عنوان دانشجوی پزشکی در آلمان، باید امتحان نهایی ایالتی را انجام دهند که تخمین تحصیلی و حرفه ای شان را در پزشکی برآورد شود. توجه داشته باشید که اگر امتحان نهایی را با موفقیت پشت سر نگذرانید نمی توانید مجوز پزشکی بگیرید. این امتحان نهایی بصورت شفاهی و عملی است.

مدارس برتر پزشکی در آلمان

براساس معیارهای مختلفی از جمله شهرت ، امکانات مدرن و چشم انداز شغلی ، این بهترین مدارس پزشکی در آلمان عبارتند از:

  • Heidelberg University
  • Rwth Aachen University
  • Lübeck University
  • Witten/Hercke University
  • Magdeburg University
  • Münster University
  • Würzburg University
  • Tübingen University
  • Freiburg University
  • Leipzig University

چشم انداز شغلی و انتظارات مربوط به حقوق

پزشکی جزء مشاغل پردرآمد در جهان می باشد. در کشور المان نیز تحصیل در رشته پزشکی هم اشتغال و هم حقوق بالا را تضمین می کند. دانشکده های پزشکی آلمان در سراسر جهان از شهرت فوق العاده ای برخوردار است و تحصیل در مدرک پزشکی در آلمان، مهارت های گسترده ای را به شما آموزش می دهد که به نوبه خود طیف گسترده ای از انتخاب های شغلی را به خود اختصاص می دهد.

حقوق و دستمزد افراد به تجربه انها و موقعیتی که در یک محل کار بیمارستانی در اختیار دارند بستگی دارد. به عنوان مثال در آلمان به طور متوسط ​​یک متخصص سالانه حدود 80،000 یورو درآمد دارد. برای افراد با تجربه، یک پزشک در آلمان می تواند بیش از 100000 یورو در سال انتظار داشته باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *