0

راهنمای تحصیل در آلمان | اخذ ویزای تحصیلی آلمان

رای دهید

تحصیل در آلمان و اخذ ویزای تحصیلی

راهنمای تحصیل در آلمان | اخذ ویزای تحصیلی آلمان | هزینه زندگی در آلمان | اپلای تحصیلی به آلمان | برای دانشجویان و متقاضیانی که آلمان را به عنوان مقصد تحصیلی انتخاب می کنند آگاهی از مراحل ویزای می تواند کمک کننده و تسهیل کننده باشد. بدین منظور مراحل اخذ این ویزا را بیان خواهیم کرد.

1 –  اثبات امکان تامین مالی در آلمان

برای درخواست ویزای دانشجویی در بدو ورود به آلمان ، متقاضیان بایستی حداقل 8640 یورو به مدت یک روز یا بیشتر در حساب بانکی در ایران (هر بانک دلخواه) قرار دهد و یک نامه تمکن مالی به زبان انگلیسی از بانک دریافت کند و به سفارت ارائه دهد. ، زیرا ویزایی که سفارت صادر می کند 3 ماه اعتبار دارد و بعد از 3 ماه باید به 1 سال تمدید شود و برای تمدید ویزا این مبلغ باید در حساب بانکی بنام دانشجو در آلمان افتتاح شود.  برخی از شهر ها در آلمان پس از ورود متقاضی مبلغ 8640 یورو را بلاك میکنند و فقط دانشجو مجاز به برداشت 650 یورو در ماه میباشد، برخی شهر ها هم خیر و فقط یک روز کافیست که اون مبلغ جهت تمدید ویزا در بانک بماند.

2 –  کار دانشجویی در آلمان

دانشجویانی که ابتدا بایستی دوره ی فشرده زبان آلمانی در آلمان بگذرانند ، در برخی شهر ها در طی دوره ی زبان اجازه کار نخواهند داشت. در طول دوره ی تحصیل کلیه ی دانشجویان به مدت هفته ای 20 ساعت اجازه کار را دارند. به ازای هر ساعت کار دانشجویی یک دانشجو میتواند حداقل ساعتی 8 یورو درامد داشته باشد. بنابراین تقریبا دانشجویان میتوانند حداقل ماهانه 500 یورو درامد داشته باشند که 90 ٪ هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان را پوشش میدهد. دانشجویان اجازه ی کار در داخل و یا خارج از دانشگاه را دارا میباشند و کار دانشجویی میتواند هم مرتبط و هم غیر مرتبط با رشته ی تحصیلی دانشجو باشد.

3 –  بورسیه تحصیلی آلمان

بجای 8640 یورو، اگر شخصی در داخل آلمان ساپورت مالی متقاضی را متقبل شود و یا دانشجو، بورسیه ای از آلمان داشته باشد ، لذا وی از ارائه ی 8640 یورو معاف است.

4 – ویزای خانواده دانشجویی آلمان

در صورتیکه یکی از زوجین پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آلمان را دارا باشد ، همزمان همسر وی و فرزندان زیر 18 سال میتوانند برای ویزای همراه نیز اقدام کنند و باهم وارد کشور آلمان شوند. همسری که ویزای همراه دریافت میکند اجازه ی تحصیل و کار نخواهد داشت.  شخصی که با ویزای همراه وارد کشور آلمان شده است آن ویزا قابل تبدیل به دانشجویی نمیباشد. فرزندان اجازه ی تحصیل رایگان در موسسات و مدارس آموزشی آلمان را دارند.

5 – هزینه زندگی در آلمان

هزینه های زندگی در آلمان (ماهانه) 650 یورو بطور متوسط میباشد. شهریه ی دانشگاه های آلمان در حد رایگان میباشدو بین ترمی 200 الی 500 یورو می باشد. هزینه ی زندگی دانشجویی به صورت متاهلی ماهانه حدودا 1000 یورو تخمین زده میشود و می تواند به ازای هر فرزند 200 الی 300 یورو ماهانه افزایش میابد.

6 – اقامت دائم آلمان

پس از اتمام تحصیل ، دولت آلمان 18 ماه به دانشجویان فرصت یافتن شغل میدهد و از لحظه ای که دانشجویان کار پیدا میکنند ، اگر 3 سال با ویزای كاری زندگی کنند و به مدت 60 ماه مالیات پرداخت کرده باشند (از شروع تحصیل) ، اقامت دائم دریافت خواهند کرد . مالیات هایی که در دوران دانشجویی پرداخت می شود برای دریافت اقامت دائم به صورت نصف قابل محاسبه است.

7 – زمان اخذ پذیرش آلمان

پروسه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان به طور میانگین تقریبا 2 الی 3 ماه و همچنین پروسه ی ویزای دانشجویی آلمان 8 الی 10 هفته زمان می برد. عموما جهت درخواست پذیرش، متقاضیان نیازی به ارائه ی مدرك زبان آلمانی به جز در دانشگاه های آلمانی زبان را ندارند.

8 – شرایط دوره ها

فقط متقاضیانی میتوانند برای برنامه های انگلیسی زبان در مقطع ارشد اقدام کنند که دارای معدل کارشناسی بالای 14 باشند و معدل زیر 14 از شانس بسیار ضعیفی برای گرفتن پذیرش انگلیسی زبان برخوردار هستند. متقاضیان در مقطع کارشناسی و ارشد (آلمانی زبان) که دارای معدل بالای 12 باشند امکان درخواست پذیرش برای آنها وجود دارد.

راهنمای تحصیل در آلمان

پرسش های مربوط به دانشجویان در مورد روادید و سفر

a – من مایل هستم برای تحصیل به آلمان بروم و همسر/فرزندانم را با خود ببرم. آیا ممکن است؟

زمانیکه متقاضی اقدام به تحصیل می کند، می تواند همسر و فرزندان خردسال (زیر سن قانونی) خود را تحت شرایط خاص ملحق شدن به خانواده با خود ببرد. در این راستا لازم است که خانواده متقاضی درخواست روادید از سفارت کند. چه مدارکی مورد نیاز است . این مدارک را می توانید در برگه راهنمای پیوست به خانواده ببینید.
لطفا در سیستم آنلاین سفارت وقت مصاحبه مربوطه را  برای خانواده خود رزرو کنید.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

b – آیا متقاضی می تواند مدرک زبان خود را بعدا تحویل دهم؟

بله. در صورتی که امتحان زبان هنوز برگزار نشده است، متقاضی می تواند با ارائه تاییدیه ثپت نام در امتحان و دیگر مدارک مندرج در برگه راهنمای زیر  راهنمای درخواست ویزای اقامت بلند مدت / دانشجویی و دوره دکترا , مدرک زبان خود را قبل و یا همزمان با صدور روادید تحویل دهد. لطفا توجه باید داشت که این استثناء تنها در مورد مدارک زبان اعتبار دارد و مدارک دیگری که در برگه راهنما مندرج است برای بررسی درخواست شما ضروری می باشند.

c – متقاضی نمی تواند مدرک اصل خود را از دانشگاه دریافت کند. آیا می تواند مدارک جایگزینی (کپی، تاییدیه دانشگاه و غیره) ارائه دهد؟

سفارت و اداره امور اتباع خارجی مربوطه در آلمان برای بررسی درخواست شما مدارک اصل را جهت بررسی مدارج علمی شما لازم دارند. این مدارک باید به زبان آلمانی و یا انگلیسی ترجمه شده باشد و توسط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تایید شده باشند. چنانچه متقاضی کارشناسی و یا کارشناسی ارشد خود را به تازگی به پایان رسانده باشد و مدارک آن هنوز حاضر نباشد، تاییدیه دانشگاه کفایت می کند.

d – متقاضی هفته هاست که منتظر روادید خود می باشد. چرا روند آن اینقدر زمان‌بر است؟ آیا سفارت به سوالات در خصوص وضعیت درخواست روادید پاسخ می‌دهد؟

از آنجاییکه سفارت باید در مراحل بررسی درخواست روادید با اداره امور اتباع خارجی مربوطه در محل اقامت آینده شما نیز همکاری نماید، بررسی روادید اقامت طولانی مدت در مقایسه با روادید شنگن، زمان بیشتری به طول می انجامد. سفارت تلاش می کند که تمام علاقمندان به تحصیل در آلمان، بتوانند به موقع جهت شرکت در کلاس‌های درس دانشگاه و یا دوره زبان، وارد آلمان شوند. از این رو، درخواست ها بر اساس تاریخ ورود و فرصت باقی مانده بررسی می‌شوند.  سوالات مرتبط با پیگیری وضعیت رسیدگی به درخواست، از چهار هفته مانده به آخرین تاریخِ ممکن برای سفر به بعد پاسخ داده می شوند. سفارت در این زمان، وضعیت رسیدگی به درخواست شما را بررسی نموده و در صورت نیاز با شما تماس خواهد گرفت.

e -اگر دانشجویی از سفارت درخواست روادید دانشگاهی برای پذیرش دانشگاه الف کرده باشد و حال پذیرش دانشگاه ب را دریافت کرده باشد و  برای تحصیل ترجیح دهد آیا می تواند پذیرش جدید را به سفارت تحویل دهد؟

از آنجایی که درخواست شما و مدارکتان به صورت الکترونیکی و اصل به اداره امور اتباع خارجی محل اقامت آینده شما ارسال می شوند، متاسفانه ممکن نیست که در یک درخواست در دست اقدام پذیرش دانشگاه دیگری را تحویل دهید. چنانچه پس از تحویل درخواست برای دانشگاه دیگری تصمیم گرفته اید، لطفا درخواست قبلی را پس بگیرید و برای درخواست جدیدی در محل تحصیل جدید اقدام کنید.

f – حداکثر چقدر زودتر می توان برای روادید تحصیلی اقدام کرد؟

متقاضی میتواندد بلافاصله بعد از دریافت تائیدیه اقدام برای پذیرش دانشگاه مورد نظر و یا Uniassist و یا پذیرش، درخواست روادید کند. توجه باید داشت که مدارک دیگری که در راهنمای درخواست ویزای اقامت بلند مدت / دانشجویی و دوره دکترا, نامبرده شده نیز برای بررسی درخواست لازم می باشد.

پیشنهاد مطالعه: کار دانشجویی حین تحصیل در آلمان

g – آیا میتوان از بخش روادید، مشاوره برای پذیرش تحصیلی و تحصیل در آلمان دریافت کرد؟

بخش روادید نمی تواند مشاوره جهت تحصیل، دانشگاها و رشته های تحصیلی در آلمان ارائه دهد. لطفا از امکانات آنلاین متعدد استفاده کنید و یا به موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) مراجعه نمایید. چنانچه سوالاتی درباره مراحل روادید دارید، می توانید از طریق ایمیل (به زبان انگلیسی و یا آلمانی) و یا تلفن با ما تماس بگیرید.

بیشتر مطالعه کنید: بورسیه DAAD آلمان

h – چگونه از آماده شدن روادید دانشجویی باید اطلاع پیدا کرد؟

بلافاصله بعد از آماده صدور شدن روادید، شماره ای که روی برگه رسید شما است در قسمت روادید های دانشجویی آماده تحویل منتشر خواهد شد. در برخی موارد ( به طور مثال موارد خاص اضطراری و مستلزم اقدام سریع) پیش می آید که سفارت با شما تماس تلفنی گرفته تا شما بتوانید به موقع به آلمان سفر کنید.

راهنمای تحصیل در آلمان | اخذ ویزای تحصیلی آلمان | هزینه زندگی در آلمان | زمان اخذ پذیرش آلمان | اقامت دائم آلمان | بورسیه تحصیلی آلمان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *