0

توصیه نامه چیست و دلایل احتیاج به ریکامندیشن لتر چیست؟

5/5 - (2 امتیاز)

توصیه نامه چیست

توصیه نامه چیست? توصیه نامه یا همان ریکامندیشن لتر Recommendation letter، نامه ای است که توسط افرادی که شناخت خوبی از شما دارند نوشته می شود تا توانایی ها و دستاوردهای شما را برای دانشگاهی مورد نظر تائید کند. یک توصیه نامه قوی یک امتیاز مهم و یک برگ برنده برای اپلای در مقاطع تحصیلات تکمیلی محسوب می شود. معمولا دانشگاه ها دو یا سه توصیه نامه از اساتیدی که شناخت کاملی از شما دارند را درخواست می کنند.

توصیه نامه جزء مدارک ضرروری اپلیکیشن شما هنگام اپلای محسوب می شود و وزن تاثیرگذاری بالایی دارد. زیرا اطلاعاتی را در مورد شخصیت شما ارائه می دهد که با مواردی از قبیل امتحانات و آزمون ها نمی توان آنها را سنجید. بنابراین یک توصیه نامه زمانی که شما را به بهترین حالت ممکن معرفی نماید و مهارت‌ها و خصوصیات شما را بخوبی بیان نماید ارزش خود را به خوبی نشان می دهد.

از چه افرادی می توان توصیه نامه گرفت ؟

برای افرادی که از مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده اند بهترین گزینه استاد راهنمای وی در طول تحصیل است. بعد از استاد راهنما، اساتیدی که با آنها بیشتر در ارتباط بوده و یا درس های بیشتری را با آن داشته گزینه خوبی می باشد.

 زمان نگارش  توصیه نامه

از انجایی که اغلب اساتید تمایل دارند توصیه نامه ها را در اوقات فراغت یا بیکاری بنویسند، بهتر است حداقل یک ماه قبل از ددلاین زمانی برای بسته شدن اپلیکیشن به اساتید مراجعه کنید تا برای شما توصیه نامه را بنویسند.

اهمیت توصیه نامه در فرایند اپلای

اولین نکته در زمینه تدوین توصیه نامه، نگارش خوب و استاندارد آن است و اگر توصیه نامه به صورت غیر حرفه ای و با ایرادات نگارشی نوشته شود قطعا با زیر سوال رفتن فرد توصیه کننده، اپلیکیشن شما هم دچار مشکل می شود. بنابراین اگر متن توصیه نامه با ایراداتی همراه باشد تاثیرگذاری این سند به حداقل ترین حالت خود می رسد.

اگر زمان زیادی از فارغ التحصیلی گذشته باشد و یا تعداد استاد برای نوشتن توصیه نامه کافی نباشد چه کاری باید انجام داد؟

علاوه بر استاد راهنمای خود یا هر استادی دیگر، می توانید از مدیر یا شخصی که برای آن کار می کنید درخواست توصیه نامه دهید. البته این شغل بایستی با رشته مورد نظر شما در یک راستا یا مرتبط باشد. در این حالت با یک تیر دو نشان را می زنید. هم کمبود افراد توصیه کننده را جبران می کنید و هم گپ تحصیلی را با نشان دان شغل مرتبط پر می کنید.

توصیه نامه چیست

راهنمای مهاجرت کانادا | ویزای کانادا | تحصیل در کاناداویزا استارتاپ کانادا | انواع بورسیه تحصیلی آلمان | اپلای | اسکولارشیپ

چگونه توصیه نامه خود را  ارسال کنیم؟

چند روش معمولا برای ارسال توصیه نامه خواهید داشت. رایج ترین راه ها این است که دانشگاه مقصد ایمیل استادی که قرار است شما را توصیه کند از شما درخواست می کند سپس آن دانشگاه به استاد مورد نظر ایمیل میزنند.

از انجایی که غالب اساتید زمان و حوصله نوشتن توصیه نامه را ندارند و یا تسلط کافی به زبان انگلیسی ندارند، از شما می خواهند که نگارش متن را خود شما برعهده بگیرید. پس بهتر است برای نگارش توصیه نامه هم آماده باشید.

آیا توصیه نامه از اساتیدی که شناخته شده نیستند، تاثیرگذار است؟

می توان به صورت تلویحی گفت که بله. البته بعضی از دانشگاه ها هستند که مشخص می کنند فرد توصیه کننده حتما باید سمت مثلا دانشیار و یا استاد تمام را داشته باشد. در غیر از این مورد اگر متن توصیه نامه به خوبی توانایی های شما از قبیل کسب نمرات خوب، فعالیت های پژوهشی و پرتلاش بودن شما را نشان دهد تاثیر خود را خواهد گذاشت. بنابراین یک توصیه نامه موثر و قوی از یک استاد ناشناس از یک توصیه نامه ضعیف از یک استاد شناخته شده به مراتب موثرتر است.

تحصیل و زندگی در ژاپن | تحصیل و زندگی در دانمارک | بورسیه تحصیلی استرالیا | زندگی و تحصیل در استرالیا

نکاتی در مورد نگارش یک توصیه نامه

1- فرد توصیه کننده

توصیه نامه باید توسط فردی با سابقه علمی و تجربی موفق، با نگارشی صحیح و صادقانه نوشته شود و با ذکر دلایل منطقی توانایی های شما را بیان کند. بهترین گزینه اساتید قبلی شما در دوران کارشناسی یا کارشناسی ارشد می باشند.

2- در اختیار قرار دادن اطلاعات به فرد توصیه کننده 

اطلاعات رزومه ای خود را بایستی در اختیار این استاد قرار دهید تا در نوشتن آن، به سوابق شما شناخت پیدا کند. همچنین نام رشته و دانشگاهی که قصد دارید برای آنجا توصیه نامه را ارسال کنید، دلیل انتخاب این رشته و دانشگاه، ارتباط علمی و تجربی شما با فرد توصیه کنند را در اختیار نگارنده توصیه نامه قرار دهید. علاوه بر این نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد خود را بر اساس اطلاعات گذرنامه به نویسنده توصیه نامه ارائه دهید تا بصورت صحیح بنویسد.

3- اطلاعات فرد توصیه کننده

در متن توصیه نامه، باید جایگاه سازمانی فرد توصیه کننده، میزان آشنایی وی با شما، آدرس و شماره تماس و پست الکترونیک وی ذکر شود.

اکسپرس انتری کانادا چیست؟ | زندگی و تحصیل در تورنتو کانادا | تحصیل در ایتالیا | بورسیه استانی ایتالیا و نحوه محاسبه آن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *