0

تحصیل و زندگی در ژاپن

رای دهید

زندگی دانشجویی در ژاپن

کشور ژاپن سرزمين خورشيد تابان با پهنه ارضي به مساحت حدود 378 هزار كيلومترمربع مي باشد كه در گستره اي به طول 3500 كيلومتر قرار گرفته است. سیستم آموزشی در کشور ژاپن بسیار پیشرفته است و دانشگاههای این کشور رتبه بسیار بالایی دارند اما یکی از دلایلی که باعث شده دانشجویان از تحصیل در ژاپن صرف نظر کنند هزینه بالای تحصیل و زندگی در ژاپن است.

همچنین دلیل دیگر صرف نظر دانشجویان از تحصیل در ژاپن و مهاجرت تحصیل به ژاپن عدم مهاجر پذیرش کشور ژاپن است.
بدین معنا که تابعیت و اقامت دائم ژاپن به افرادی که از طریق تحصیل وارد این کشور می شوند اعطا نمی شود و بالاجبار دانشجویان خارجی پس از پایان تحصیل در ژاپن می بایست از این کشور خارج شوند.

کشور ژاپن بیش از ۷۷۰ مرکز آموزشی و ۲٫۸ میلیون دانشجو دارد و تعداد ۸۶ دانشگاه خصوصی و ۹۵ دانشگاه دولتی در ژاپن در حال فعالیت و ارائه خدمات آموزشی هستند.

پیشنهاد مطالعه: بورسیه تحصیلی دانشگاه تکنولوژی جنوب چین

خلاصه ای درباره دانشگاه های کشور ژاپن

دانشگاههای توکیو و کیوتو دو دانشگاه برتر ژاپن هستند دانشگاه کیوتو رتبه 35 و دانشگاه توکیو رتبه 23 را در رتبه بندی QS در 2019 به خود اختصاص داده اند. بسیاری از دانشگاههای ژاپن برای پذیرش دانشجویان خارجی آزمون ورودی برگزار می کنند و زبان تدریس در بسیاری از دانشگاهها به خصوص در مقطع کارشناسی به زبان ژاپنی است.

البته تعداد دانشگاههای انگلیسی زبان نیز در حال افزایش هستند و همه ساله تعداد زیادی از رشته ها به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند.
براي ورود به دانشگاه هاي کشور، ژاپن ديپلم دبيرستان و گذراندن موفقيت آميز امتحانات سراسري ورود به دانشگاه ها الزامي است. مراكز آموزش عالي در این کشور به سه دسته دولتي، محلي و خصوصي تقسيم مي شوند.

دانشگاه هاي دولتي و محلي زیر پوشش وزارت آموزش، علوم و فرهنگ ژاپن هستند. دانشگاه هاي خصوصي هم با مجوز اين وزارتخانه فعاليت مي كنند و با در نظر گرفتن مسائل علمی و آموزشي، درصدي از هزينه هاي خود را از دولت ژاپن دريافت مي كنند.
تعداد دانشگاههاي خصوصي ژاپن به مراتب از دانشگاه هاي دولتي بيشتر است. از نظر آماري دانشگاه هاي خصوصي 73 درصد، دانشگاه هاي دولتي 18 درصد و دانشگاه هاي محلي 9 درصد از مراكز آموزش عالي را به خود اختصاص داده اند.

پیشنهاد مطالعه: آزاد سازی مدرک تحصیلی

مزایای تحصیل در ژاپن

مزیت تحصیل در ژاپن بیش از آنکه علمی باشد فرهنگی است. مردم این کشور فرهنگ بسیار متفاوتی از سایر ملل دارند که این امر باعث می شود زندگی در این کشور تجربه کاملا متفاوتی باشد. زندگی در میان ملتی که در عین فقر کشورشان دومین اقتصاد قدرتمند دنیا را دارد درس های زیادی می توان آموخت.

فرهنگ سنتی ژاپنی ها، ادب و نظم اجتماعی تحسین برانگیز، امنیت کامل، رفاه و آرامش فکری و احترام به افراد ملیت های دیگر، این کشور را محل مناسبی برای کسب یک تجربه جدید می کند.

پیشنهاد میکنم برای دریافت مدارکتون این مقاله رو حتما مطالعه کنید: چگونه اصل مدرک تحصیلی خود را برای اپلای از دانشگاه دریافت کنیم؟

معایب تحصیل در ژاپن

سیستم دانشگاهی ژاپن طوری طراحی شده که پاسخگوی نیازهای داخلی این کشور باشد و این امکان وجود دارد که تجربه علمی کسب شده در طول دوره تحصیل در ژاپن به راحتی قابل استفاده در سایر نقاط دنیا نباشد. معضل بعدی زبان تحصیل است که در این کشور ژاپنی است.
متعاقب این مورد دانشجویان شانس تسلط به زبان انگلیسی را از دست می دهند که فاکتور مهمی در فعالیت های علمی است. خصوصا کسانی که قصد دارند به کشورشان برگردند و در دانشگاه ها تدریس کنند باید به این نکته دقت کنند که کتب مرجع ژاپنی به هیچ وجه قابل استفاده نخواهند بود.

البته میزان تسلط به زبان ژاپنی به رشته و مقطع تحصیلی بستگی دارد. برای مثال در رشته های فنی مهندسی تسلط به زبان ژاپنی چندان مهم نیست ولی در رشته های علوم انسانی دانشجو حتما باید بتواند از منابع ژاپنی استفاده کنند. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد درگیری بیشتری با زبان ژاپنی دارند ولی دانشجویان مقطع دکترا اغلب می توانند با استفاده از منابع انگلیسی مشکل خود را برطرف کنند.

تحصيلات‌ دانشگاهی در کشور ژاپن

برای ورود به‌ دانشگاه‌های ژاپن‌ داشتن‌ ديپلم‌ دبيرستان‌ و گذراندن‌ موفقيت‌آميز امتحانات‌ سراسری ورودی دانشگاه‌ها (NCUEE) الزامی است. دوره های تحصیلی عبارتند از:

  1. دوره‌های حرفه‌ای منتهی به‌ مدرک Associate كه‌ طی آن‌ دانش‌آموزان ‌ بعد از تحصيلات‌ ۹ ساله‌ اجباری و در پايان‌ دوره‌ اول‌ دبيرستان، پنج سال‌ تحصيلی را در كالج‌های فناوری (College of Technology) می‌گذرانند. اين‌ دوره‌ شامل‌ ۱۶۷ واحد است. با مدرک Associate، دانشجو می‌تواند متقاضی ورود به‌ سال‌ دوم‌ يا سوم‌ دوره‌ Bachelor در دانشگاه‌ها شود.
  2. دوره‌های دو ساله‌ منتهی به‌ مدرک Associate در صورت‌ داشتن‌ ديپلم‌ دبيرستان‌ در كالج‌ها (Junior College) گذرانده‌ می‌شود. اين‌ دوره‌ شامل‌ ۶۲ واحد است. همچون‌ مورد قبل، با مدرک Associate دانشجو می‌تواند متقاضی ورود به‌ سال‌ دوم‌ يا سوم‌ دوره‌ Bachelor در دانشگاه‌ها شود.
  3. دوره (Bachelor (Gakushi که شامل‌ چهار سال‌ تحصيل‌ بعد از ديپلم‌ دبيرستان‌ است. اين‌ دوره‌ در برگيرنده‌ ۱۲۴ واحد است. رشته‌های پزشكی، دندانپزشكی و دامپزشكی با شش‌ سال‌ تحصيل‌ تمام‌ وقت‌ نيز شامل‌ ۱۸۸ واحد است.
  4. دوره (Master (Shushi که شامل‌ دو سال‌ تحصيل‌، با شرط‌ داشتن‌ مدرک Bachelor و موفقيت‌ در امتحانات‌ ورودی است. اين‌ دوره‌ شامل‌ ۳۰ واحد است. دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد می توانند با تسلط به زبان کارشناسی و آشنایی نسبی با مکالمات روزمره ژاپنی به راحتی مشغول به تحصیل شوند.
  5. مدرک(Master (Shushi : پس‌ از موفقيت‌ در امتحانات، دانشجو موظف‌ به‌ انتخاب‌ كار پژوهشی است‌ و با دفاع‌ موفقيت‌آميز از پايان‌ نامه‌ پژوهشی خود به‌ دريافت‌ مدرک(Master (Shushi نائل‌ می‌شود.
  6. دوره (Ph.D (Hakushi که شامل‌ سه‌ سال‌ تحصيل‌ به‌ شرط‌ داشتن‌ مدرک Master و نيز موفقيت‌ در امتحانات‌ ورودی كه‌ شامل‌ دفاع‌ از پايان‌‌نامه‌ دوره Master است. اين‌ دوره‌ شامل‌ ۳۰ واحد است. موفقيت‌ در امتحانات‌ و دفاع‌ از پايان‌‌نامه‌ پژوهشی شرط‌ دريافت‌ مدرک (Ph.D (Hakushi است.

هزینه های تحصیل و زندگی

هزینه تحصیل در ژاپن به تحصیل در دانشگاه دولتی یا خصوصی وابسته است. به طور معمول هزینه دانشگاه های خصوصی دو برابر دانشگاه های دولتی بوده و کیفیت آن ها هم پائین تر است. شهریه دانشگاه های دولتی ژاپن در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا سالانه حدود 500 هزار ین است. البته حدود 300 هزار ین هم برای هزینه ثبت نام در ابتدا دریافت خواهند کرد.

  1. هزینه مقطع کارشناسی در ژاپن 550.000 – 4.380.550 ین در سال.
  2. هزینه مقطع کارشناسی ارشد در کشور ژاپن 665.676 – 1.229.631 ین در سال.
  3. هزینه مقطع دکترا در کشور ژاپن 554.991 – 1.213.102 ین در سال.

مخارج بیمه در کشور ژاپن

دانشجویان بین المللی در کشور ژاپن از بیمه درمانی دولتی با پوشش بسیار مطلوب برخوردار هستند و هزینه بیمه ماهیانه حدود 3000 ین است. یک دانشجوی مجرد حدود 80 هزار ین در ماه هزینه زندگی دارد. این مبلغ برای مخارجی شامل کرایه منزل، آب، برق، تلفن، خوراک، پوشاک و رفت و آمد مصرف می شود.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

هزینه زندگی در کشور ژاپن

در کنار هزینه تحصیل در ژاپن ، هزینه زندگی در این کشور نیز مهم است. متوسط هزینه زندگی در ژاپن ۸۸ هزار ین (۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان) در ماه است. طبیعتا گران‌ترین شهر ژاپن پایتخت این کشور، توکیو، است. سازمان خدمات دانشجویی ژاپن (JASSO) هزینه بالغ بر ۱۰۳ هزار ین در ماه را برای مخارجی همچون کرایه خانه، غذا، بیمه، تفریح و دیگر هزینه‌ها مناسب می‌داند.
اگرچه بسیاری از دانشگاه‌های این کشور مسکن مناسبی برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته‌اند. هزینه این مسکن‌ها به نسبت پایین است اما تعداد آن‌ها به اندازه همه دانشجویان خارجی نیست. بنابراین باید زودتر از موعد نسبت به اجاره آن‌ها اقدام کرد. سوپرمارکت‌های این کشور هم برای تامین مایحتاج غذایی قیمت‌های بسیار مناسبی دارند. به طور کلی یک دانشجو ماهیانه حدود ۱۰ هزار ین باید صرف غذا کند.

کار دانشجویی در ژاپن

دانشجویان محصل در ژاپن می توانند روزانه 4 ساعت کار کنند و به ازای هر ساعت کار مبلغی حدود 600 تا 800 ین دریافت نمایند. البته در روزهای تعطیل می توانند تا 8 ساعت نیز کار کنند.

بورسیه های تحصیلی

برای کسب اطلاعات مناسب در رابطه با بورسیه‌های تحصیلی کشور ژاپن می‌توان از وبسایت JASSO دیدن کرد یا در پایگاه داده‌ای که اداره پشتیبان آموزشی ژاپن (JPSS) فراهم آورده است جستجو کرد. برقراری ارتباط با قسمت پذیرش دانشگاه مد نظر یا سفارت کشور ژاپن از دیگر گزینه‌ها است. برخی از مهم‌ترین بورسیه‌های تحصیلی کشور ژاپن برای دانشجویان خارجی عبارتند از:

برنامه بورسیه ژاپن – ADB

بورسیه تحصیلی برای متقاضیان تحصیلات تکمیلی از کشورهای آسیایی و حاشیه اقیانوس آرام که به قصد تحصیل در ژاپن و در رشته‌های مربوط به توسعه از جمله اقتصاد، مدیریت و علوم و فناوری وارد این کشور می‌شوند.

برنامه بورسیه Aichi برای دانشجویان آسیایی

بورسیه‌های گوناگون برای دانشجویان آسیایی متقاضی تحصیل در مقاطع تکمیلی در رشته‌های تحصیلی صنعتی مورد تایید دولت در ژاپن.

برنامه بورسیه Japan-IMF برای آسیا

بورسیه تحصیلی برای دانشجویانی که در حال حاضر در یکی از ارگان‌های دولتی مربوط به اقتصاد و امور مالی فعالیت دارند و به قصد تحصیل وارد کشور ژاپن می‌شوند. این بورسیه تنها برای برخی از کشورهای آسیایی فراهم شده است.

بورسیه‌های پژوهشی وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش و فناوری ژاپن برای دانشجویان خارجی

بورسیه‌های دولتی برای تحصیل در مقاطع تکمیلی در ژاپن عبارتند از:

بورسیه پست دکترای JSPS

بورسیه‌های تحصیلی برای افراد دارای مدرک PhD که برای پژوهش وارد کشور ژاپن می‌شوند.

بورسیه «طراحی برای فردا» دانشگاه کیو برای دانشجویان خارجی

بورسیه تحصیلی دانشگاه کیو تو برای دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در رشته‌های مختلف این دانشگاه.

بورسیه رشته‌های مهندسی مقطع PhD دانشگاه KUT برای دانشجویان خارجی

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان رشته‌های مهندسی مقطع PhD در دانشگاه فناوری کوچی (KUT)

بورسیه نهاد اوتسوکا توشیمی

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در رشته‌های پزشکی، داروسازی، تغذیه، تربیت بدنی یا مدیریت بازرگانی.

بورسیه ویژه دانشگاه توکیو برای دانشجویان خارجی

بیش از ۱۰۰ بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در مقاطع تکمیلی در دانشگاه توکیو.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *