0

تحصیل و زندگی در نروژ

5/5 - (5 امتیاز)

تحصیل و زندگی در نروژ برای دانشجویان ایرانی

تحصیل و زندگی در نروژ | ادامه تحصیل در نروژ یک تجربه ی تحصیلی بسیار مناسب با شرایط عالی برای تمامی دانشجویان از سراسر دنیا را فراهم می کند. سیستم های تحصیلی و آموزشی در دانشگاه های نروژ به گونه ای است تا یک تحصیلی راحت برای دانشجویان بین المللی فراهم کنند. علاوه بر این جمعیت پایین این کشور باعث شده است تا امکانات دانشگاه‌ها و سطح استاندارد آنها بسیار بالا باشد که این موضوع خود ضمانت کننده یک دوره تحصیلی با کیفیت است.

این موضوع باعث شده است تا متقاضیان بسیاری تحصیل در دانشگاه های نروژ را یکی از هدف های خود در نظر بگیرند. یکی از جنبه های مثبت تحصیل در نروژ این است که تحصیل در تمام مقاطع از متوسطه تا کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، در سیستم آموزشی نروژ برای شهروندان و متقاضیان بین المللی رایگان است.  البته استثناهایی وجود دارد که بسته به نوع دانشگاه می باشد. دانشگاه های نروژ به چهار دسته تقسیم می شود که اکثر آنها بصورت دولتی می باشند.

  • دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی
  • دانشگاه های تخصصی
  • کالج های دانشگاهی
  • دانشگاه های تخصصی غیر انتفاعی

پیشنهاد مطالعه: تحصیل در کشورهای شمال اروپا

تحصیل در نروژ

موسسه های آموزش عالی در نروژ به دو دسته دولتی و غیر انتفاعی تقسیم می شوند، که بیشتر آنها دولتی هستند. در مجموع 7 دانشگاه و 22 کالج دانشگاهی در نروژ وجود دارد که طیف وسیعی از رشته ها و موضوعات تحقیقاتی در زمینه های مختلف را ارائه می دهند. علاوه بر این در نروژ 9 دانشگاه تخصصی، 2 کالج ملی هنر و چندین موسسه غیرانتفاعی وجود دارند. بیشتر دانشجویان در نروژ در دانشگاه های دولتی تحصیل می کنند. سطوح آموزش معمولا در کالج های دانشگاهی پایین‌تر است اما برخی از آنها نیز برنامه های کارشناسی ارشد ارائه می کنند.

همانطور که گفته شد یکی از جنبه های مثبت تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی در نروژ این است که شرایط تحصیل برای هر دو دانشجوی بومی و بین المللی در در این کشور یکسان است. بطوریکه تمامی دوره های کارشناسی ارشد  و دکتری در نروژ رایگان است و بسیاری از آنها به زبان انگلیسی تدریس می شوند.  تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به ویژه دکتری تقریبا در تمام دانشگاه های نروژ به زبان انگلیسی را انجام می دهند. برای تحصیل در این مقاطع داشتن مدرک آیلتس حداقل با نمره ۶ برای بالا بردن شانس قبولی ضروری است.

برای اپلای در مقطع کارشناسی در نروژ متقاضی بایستی یک سری از مدارک مانند مدرک دیپلم متوسطه 12 ساله بعلاوه حداقل یک سال تحصیلات دانشگاهی یا دیپلم متوسطه 11 ساله بعلاوه حداقل دو سال تحصیلات دانشگاهی همراه با مدرک زبان ارائه دهد.

برای اپلای در مقطع کارشناسی ارشد متقاضی باید حداقل مدرک کارشناسی یکی از دانشگاه های ایران  همراه با مدرک زبان را ارائه دهد. برنامه های دکتری در نروژ بر اساس سیستم Bologna طراحی شده است که دارای سه دوره اند و دانشجو می بایست بعد از انجام تحقیقات بایستی از تز خود دفاع کند.

دانشجویان دکتری به نوعی یکی از کارکنان دانشگاه محسوب می شوند و در نتیجه از حقوق و مزایای مرتبط برخوردار خواهند شد. بیشتر دانشجویان مقطع دکتری در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می کنند.

درد باب هزینه می توان گفت که دوره دکتری در کشور نروژ برای همه رایگان است اما هزینه زندگی در نروژ تقریبا بالاست و راهی برای تامین مالی خود باید داشته باشید. البته هر ترم شهریه کمی، در حدود 50 تا 100 یورو توسط دانشجویان برای عضویت در رفاه دانشجویی و دریافت کارت باید پرداخت شود

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

بهترین دانشگاه های نروژ:

هزینه های تحصیل و زندگی در نروژ

اخذ مدرک دانشگاهی همواره هزینه بردار است و شهریه تحصیلی معمولاً بخش عمده هزینه را تشکیل می دهد. البته این عامل در  مورد نروژ صدق نمی کند، زیرا بودجه دولتی تحصیلات رایگان هم برای دانشجویان نروژی و هم برای دانشجویان بین المللی فراهم گردیده است.

اکثر دانشگاه های نروژ و کالج های دانشگاه دولتی با بودجه دولتی تأمین می شوند و دولت نروژ دسترسی به آموزش عالی را برای همه ی بخش های مهم از جامعه نروژ  را فراهم کرده است. بنابراین، به طور معمول، موسسات دولتی نروژ شهریه ای را از دانشجویان دریافت نمی کنند. این امر در مورد دانشجویان بین المللی نیز صادق است، فارغ از این که کشور از کجا آمده اند.

در کنار دانشگاه های دولتی، مؤسسات خصوصی از برنامه های تحصیلی خود شهریه دریافت می کنند، اما معمولاً هزینه ها بطور قابل توجهی پایین تر از تحصیل با سایر کشورها است. شهریه دانشگاه های خصوصی برای دانشجویان بین المللی و دانشجویان نروژی یکسان است.

با این حال، باید توجه داشته که نروژ یک کشور پر هزینه است و هزینه های زندگی نیز زیاد است. متقاضیان بین المللی خارج از اروپا باید انتظار داشته باشند که برای داشتن مجوز اقامت دانشجویی سطح بالایی از زندگی خود را تهیه کنند.

اگر مقدمات مشخصی برآورده شود، می توانید از نظر مالی کمک هزینه نیز دریافت کنید که می تواند بخشی از هزینه های زندگی شما را پوشش دهد. دانشجویان بین المللی از طریق برنامه های مختلف کمک هزینه تحصیلی، برنامه های بورسیه تحصیلی یا وام های دانشجویی می توانند برای یک دوره کامل یا تعداد محدودی از ترم بودجه دریافت کنند. باید توجه داشته باشید که این فرصت های بودجه اندک است و در اکثر موارد کل هزینه های اقامت شما در نروژ را تأمین نمی کند.

تحصیل و زندگی در نروژ

زندگی و تحصیل در اتریش | ادامه تحصیل در کشور ایتالیا | ترجمه رسمی مدارک تحصیلی | پسا دکتری

هزینه های زندگی در نروژ

بطور کلی هزینه های تحصیل در نروژ در تمامی مقاطع تحصیلی رایگان است و تخمینی که برای هزینه های زندگی در نروژ زده می شود، در حدود  بطور متوسط 900  یورو در ماه می باشد.  چیزی که باید در نظر گفت این است که هزینه های زندگی در نروژ بالا می باشد.

در قسمت هزینه های تحصیلی، دانشگاه های نروژ هزینه ای به عنوان شهریه دریافت نمی کنند که این مساله در مورد تمامی مقاطع صادق است. با این حال بایستی در حدود 600-300 کرون نروژ را بابت  خدمات رفاهی دانشجوی محلی که شامل خدمات بهداشتی و مشاوره، تسهیلات ورزشی و فعالیت های فرهنگی می باشد پرداخت کند.

اما دانشگاه های خصوصی برای تمامی برنامه ها و دروس شهریه دریافت می کند که این مبلغ در مقابل کشورهای دیگر ناچیز بوده و قابل مقایسه نیست. یکی دیگر از مزیت های تحصیل در نروژ این است  که هیچ تفاوتی بین دانشجویان بین المللی و بومی در پرداخت شهریه وجود ندارد و دانشجویان بین المللی مبلغ مبلغ یکسانی را به عنوان شهریه در مقایسه با دانشجویان نروژی پرداخت می کنند.

هزینه های ماهیانه زندگی دانشجویی نیز به محل سکونت، شهر و سبک زندگی بستگی دارد. اما بطور کلی در کشور نروژ بر اساس شهری که در آن زندگی می کنید، برای یک نفر در حدود 7000 الی 12000 کرون متغیر است.

هزینه های مسکن قسمت زیادی از هزینه یک دانشجو را در بر می گیرد، اما نکته مثبت تحصیل در نروژ این است که یک دانشجوی بین المللی توسط سازمان رفاه دانشجویی (Sammen) حق اسکان دارد. هزینه های این نوع اسکان معمولاً از هزینه های اسکان معمولی در نروژ ارزان تر است. در واقع، دانشگاه برگن برای تمام دانشجویان خارجی که قصد ادامه تحصیل در این دانشگاه را دارد اسکان را تضمین می کند.

انواع مختلفی از اسکان ها توسط سازمان اسکان Sammen در مکان های مختلف برگن در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. میانگین هزینه های اجاره ماهانه در حدود 4000 کرون نروژ است که این اجاره شامل اینترنت رایگان نیز می شود.  به عنوان مثال برخی از هزینه های زندگی در یک ماه در نروژ توسط دانشگاه برگن بیان شده است عبارتند از:

  • خوابگاه دانشجویی (اتاق تک نفره)          3000  کرون
  • صرف غذا در یک رستوران دانشجویی           55 تا 100 کرون
  • صرف غذا در یک رستوران گران قیمت           120 تا 160 کرون
  • بلیط سینما                                        120 کرون
  • هزینه ترم                                          590 کرون
  • کتاب و نوشت افزار برای یک ترم             1600 تا 3500  کرون
  • حمل و نقل عمومی                             600   کرون
  • سایر هزینه ها                                    2400 کرون

یکی دیگر از مزیت های تحصیل در نروژ  این است که استفاده از فضاهای طبیعی است که بر خلاف سایر کشور ها رایگان است. همچنین یکی از ارزان ترین شرکت های هواپیمایی اروپا در نروژ قرار دارد. شرکت هواپیمایی Norwegian بلیط های خیلی ارزانی از برگن به شهرهای دیگر نروژ و همین طور اروپا دارد. برخی دیگر از ویژگی های تحصیل در نروژ عبارتند از:

  • هزینه های پایین محل سکونت با استفاده از پیشنهادات سازمان اسکان Sammen .
  • دانشگاه های رایگان برای همه دانشجویان
  • خدمات درمانی رایگان برای همه افراد

اجازه اقامت دانشجویی

اکثر دانشجویانی که قصد دارند بیش از سه ماه در نروژ بمانند به اجازه اقامت دانشجویی احتیاج دارند. ویزا فقط تا 90 روز صادر می شود و مدت زمان فراتر از این دوره را پوشش نمی دهد. به طور خلاصه، این الزامات برای دانشجویان بین المللی است که در آموزش عالی در نروژ پذیرفته شده اند:

برای متقاضیان دانشجویان کشورهای نوردیک:

اگر شما از یکی از کشورهای شمال اروپا هستید، مجبور به درخواست اجازه اقامت نخواهید شد، اما باید انتقال خود را به ثبت ملی گزارش دهید.

برای متقاضیان کشورهای عضو اتحادیه اروپا / EEA / EFTA:

اگر از کشورهایی در محدوده EU / EEA / EFTA آمده اید ، باید طی سه ماه در پلیس محلی ثبت نام کنید.

تحصیل در اسپانیا | بورسیه DAAD آلمان | راهنمای تحصیل در آلمان | تحصیل در آلمان | تحصیل در هلند

برای متقاضیان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا / EEA / EFTA:

اگر از خارج از منطقه EU / EEA / EFTA آمده اید ، باید برای اجازه اقامت دانشجویان اقدام کنید. هزینه فرآیند برای هر برنامه وجود دارد. این هزینه ممکن است بسته به اینکه در کدام کشور برنامه درخواست شده است متفاوت باشد.

علاوه بر این افراد خواسته می شود که اسنادی مربوطه داشتن فاند و یا توانایی پوشش 121220 NOK را ارائه دهید. اگر در موسسه‌ای پذیرفته باشید که شهریه شهریه را بپردازد، باید مستند کنید که قادر به پرداخت این هزینه اضافی نیز هستید. به عنوان یک قاعده کلی، اداره مهاجرت نروژی نیاز به واریزی در حساب بانکی نروژی دارد.

شرایط ویزای استادی پرمیت در نروژ برای ایرانیان

  • باید در ابتدا اپلیکشن فی را پرداخت نمایید. هزینه اپلییشن فی برای افراد بالای 18 سال NOK 4.900  و برای پژوهشگران با هزینه خود یا همان سلف فاند به مبلغ NOK 4.900 می باشد.
  • حتما بایستی در یک دانشگاه و یا کالج پذیرفته شد باشید.
  • تحصیل شما بایستی بصورت تمام وقت باشد.
  • شما باید حداقل به اندازه 220 121 NOK در سال پول کافی برای هزینه های زندگی خود داشته باشید. این پول ممکن است شامل وام های دانشجویی، کمک های مالی، وجوه شخصی باشد که شما در یک حساب بانکی نروژی یا حساب سپرده گذاری موسسه آموزشی یا ترکیبی از موارد فوق دارید. اگر قبلاً در نروژ شغل پاره وقت به شما پیشنهاد شده است، درآمد حاصل از این کار ممکن است گنجانده شود. (لطفا توجه داشته باشید که اگر در نروژ حساب بانکی ندارید، می توانید از حساب بانکی در مؤسسه ای که قصد تحصیل را دارید استفاده کنید. شما باید با موسسه ای که قصد تحصیل در این زمینه را دارید با این بخش تماس بگیرید.) از آنجایی که انتقال پول از ایران به نروژ دشوار است، در صورتی که قادر به واریز پول به حساب بانکی در نروژی و یا حساب مؤسسه آموزشی نیستید، در عوض باید مستنداتی را تهیه کنید که نشان دهد این پول را در حساب بانکی خود در ایران دارید. شما همچنین باید بیانیه ای ارائه دهید تا توضیح دهید که چگونه در زمان نروژ بودن به این پول دسترسی خواهید داشت.
  • اگر مجبور به پرداخت شهریه هستید، برای تأمین این هزینه نیز باید پول داشته باشید.
  • شما باید جایی برای زندگی داشته باشید.
  • شرایط موجود در کشور خود باید بیانگر این باشد که احتمالاً می توانید هنگام اتمام تحصیلات به خانه بازگردید.

تحصیل و زندگی در نروژ

الزامات مربوط به برنامه تحصیلی

محل تحصیل باید در لیست آژانس های نروژی تضمین کیفیت (NOKUT) دانشگاه های باشد تا دانشگاه ها مورد تأیید باشند.

حقوق و تعهدات متقاضیانی که مجوز تحصیل دریافت می کنند:

  • شما نمی توانید خود اشتغالی داشته باشید یا مشاغل شخصی خود را در نروژ اداره کنید.
  • اگر به شما اجازه تحصیل داده شود، علاوه بر تحصیل و تمام وقت در طول تعطیلات، به طور خودکار اجازه کار به صورت پاره وقت را تا 20 ساعت در هفته نیز می دهید.
  • همسر یا فرزندان شما معمولاً می توانند برای زندگی در نروژ با شما زندگی کنند. اگر اعضای خانواده تان همزمان با شما درخواست کنند ، پاسخ برنامه های خود را همزمان دریافت خواهید کرد.
  • مدت زمانی که شما این مجوز را دارید، در صورت تمایل به درخواست اجازه اقامت دائم، حساب نمی شود.

مقررات فوق برای تبادل دانش آموزان از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا / EEA / EFTA نیز معتبر است. اگر هزینه اقامت از طریق بورس های تحصیلی ، وام های دانشجویی یا سایر بودجه های عمومی از وطن تأمین می شود ، مستندات معتبر باید همراه برنامه باشند.

راهنمای مهاجرت کانادا | ویزای کانادا | تحصیل در کاناداویزا استارتاپ کانادا | انواع بورسیه تحصیلی آلمان | اپلای

اقامت در نروژ

برای درخواست اقامت در نروژ، شهروندان کشور های غیر اروپایی باید حداقل سه سال در نروژ زندگی کرده باشند. پیش نیازهایی که باید قبل از دادن درخواست اقامت دائم آنها را برآورده کنید از این قرارند:

  • باید در سه سال گذشته به صورت قانونی در کشور نروژ اقامت داشته باشید و در هنگام دادن درخواست برای اقامت دائم نیز باید همچنان مجوز اقامت موقت معتبر داشته باشید.
  • باید حداقل سه سال متوالی در کشور نروژ زندگی کرده باشید. تعطیلات و سفرهای کاری تا حد معینی بلا مانع است.
  • باید پیش نیاز های درآمد شخصی خود را برای 12 ماه گذشته را ارائه دهید.
  • متقاضیان در محدوده سنی 16 تا 55 سال باید کلاس های اجباری زبان نروژی و مطالعات اجتماعی را طی کرده باشند و در آزمون های آن نمره قبولی گرفته باشند.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *