0

بلو کارت آلمان (Blue Card)

رای دهید

 

Arbeit sucher visa – ویزای کار در آلمان

این ویزا که به Arbeit sucher visa معروف است برای کسانی صادر می شود که قصد جستجوی کار در آلمان را دارند. چون کشور آلمان با کمبود نیروی کار جوان و متخصص روبرو است به کسانی که دارای مدارک دانشگاهی لیسانس به بالا در رشته های ریاضیات،آی تی، انفورماتیک، علوم و تکنولوژی، علوم طبیعی و یا فناوری و پزشکی هستند نیازمند است.

پیشنهاد مطالعه: هزینه و تحصیل در آلمان
هنگامی که شخص متقاضی، ویزای کار در آلمان را دریافت نمود و وارد این کشور شد، به مدت ۶ ماه فرصت دارد کار پیدا کند. در این مدت اگر شخص موفق به پیدا کردن کار شد و توانست کار کند، این ویزا به مدت ۶ ماه دیگر تمدید میشود و بعد از گذشت ۱ سال فرد می تواند در خواست بلو کارت آلمان یا کارت آبی آلمان نماید.

شرایط اولیه دریافت ویزای کار آلمان

لازم به ذکر است که فرد قصد دریافت ویزای کار آلمان را دارد، علاوه بر داشتن شرایط تحصیلی باید شرایط سنی و زبان را نیز دارا باشد . به این صورت که سن شخص متقاضی باید زیر ۴۰ سال باشد البته اجباری در این قضیه نیست اما اولویت با اشخاص زیر ۴۰ سال می باشد و دارای سابقه ی کار در رشته تحصیلی خود و همچنین مسلط به یکی از دو زبان انگلیسی یا آلمانی باشد .

حتما بخونید: کمک هزینه تحصیلی دانشگاه لایپزیگ آلمان

کارت آبی آلمان

کارت آبی با الهام از گرین کارت ایالات متحده امریکا و با استناد به پرچم اتحادیه اروپا، آبی با ۱۲ ستاره طلایی رنگ می باشد. کارت آبی آلمان تا ۳ سال معتبر و قابل تمدید و مبنای قانونی این پیشنهاد ماده ۶۳ پیمان رم می باشد.

دارنده این کارت پس از گذشت ۳ سال و پرداخت مالیات، میتواند درخواست اقامت دهد (۳۳ ماه) و اگر این اقامت ۴ سال دیگر هم ادامه داشته باشد، دارنده کارت آبی، می تواند درخواست پاسپورت یا تابعیت دهد (بین ۷ تا ۱۰ سال) .

همچنین دارنده کارت آبی، تا ۱ سال بدون از دست دادن حق اقامت، می تواند در آلمان بماند ولی پس از گذشت ۱۸ ماه از اقامتش می تواند به کشورهای دیگر اتحادیه اروپا سفر کند.

مطلب مفید: ایرانیان بیش از دیگران باید منتظر روادید تحصیلی آلمان بمانند

شرایط خانوادگی فردی که کارت آبی آلمان را داراست

شخص متقاضی تا قبل از اینکه در آلمان کار یا شغل پیدا نکند، نمی تواند خانواده خود را به آنجا ببرد، ولی به محض پیدا کردن کار و درآمد کافی می تواند برای انتقال خانواده اش به آلمان اقدام نماید .

همچنین خانواده دارنده کارت آبی ،بدون محدودیت حق کار و تحصیل در آلمان را دارند و دانستن زبان آلمانی برای دریافت اقامت دائم آنها تا حدی کفایت می کند.

حتما براتون مفیده: بورسیه های تحصیلی در آلمان

شرایط درخواست بلوکارت آلمان

متقاضیان بلو کارت باید یا دارای مدارک دانشگاهی از مراکز آموزش عالی آلمان باشند و یا در صورتیکه در خارج از آلمان تحصیل کرده اند، مدارک تحصیلی خود را به تایید سازمان های دولتی مربوطه برسانند.

کارت آبی به افرادی اعطا میگردد که توانسته باشند شغلی پیدا کنند که درآمد سالیانه آن ۴۶٫۴۰۰ یورو (بدون کسر مالیات) باشد. البته اگر شغل آنها جز شغل هایی باشد که در حال حاضر با کمبود نیروی کار مواجه هستند، داشتن درآمد سالیانه ۳۷٫۷۵۲ یورو (بدون کسر مالیات) کفایت میکند.
این شغل ها در حال حاضر شامل متخصصان علوم طبیعی (فیزیک، شیمی، بیولوژی و …)، معماری، مهندس (کلیه علوم مهندسی)، طراح فضای شهری، پزشک (به استثنای دندانپزشک) و متخصصان علوم کامپیوتر و فناوری ارتباطات می باشد .

اگر متقاضی کارت آبی، تحصیلات دانشگاهی خود را در آلمان به پایان رسانده است، جهت دریافت کارت آبی آلمان، نیازی به موافقت نامه سازمان کار آلمان (Die Bundesagentur für Arbeit) ندارد، در غیر این صورت، دریافت این مجوز الزامی می باشد .

دوره کارآموزی

در ابتدا و قبل از مشغول به کار شدن، متقاضی یک دوره کارآموزی را باید پشت سر بگذارد (بیشتر در رشته های پزشکی و مهندسی و به منظور آماده کردن فرد)، مدارک و مجوزهای گذراندن این دوره های کارآموزی قبل از دریافت کارت آبی آلمان باید توسط متقاضی به اداره اتباع خارجی ارایه گردد.

شرایط صدور کارت آبی در هر ایالت

اداره اتباع خارجی هر ایالت فقط در صورتی مجاز است که برای متقاضی، کارت آبی صادر کند، که آن متقاضی قبلا خود را در حوزه استحفاظی آن اداره اتباع خارجی، ثبت نام کرده باشد.

به عبارت دیگر، متقاضیانی که خارج از آلمان هستند، نمی توانند به صورت مستقیم و از خارج مرزهای آلمان درخواست کارت آبی کنند، بلکه ابتدا باید درخواست ویزای کاری کنند و پس از دریافت ویزای کاری وارد آلمان شوند، ۶ ماه فرصت به آنها داده می شود تا شغلی بیابند که حداقل درآمد سالیانه را داشته باشد، در این مرحله متقاضی می تواند جهت درخواست کارت آبی اقدام نماید.

حتما بخونید: مهاجرت تحصیلی

مدت اعتبار بلو کارت آلمان

مدت اعتبار بلو کارت آلمان به این صورت است که در ابتدا در صورت داشتن کلیه شرایط ، یک کارت آبی آلمان که دارای اعتبار چهارساله است برای متقاضی صادر می شود.

پس از ۳ سال از تاریخ صدور بلو کارت آلمان ، در صورتی که متقاضی همچنان مشغول به کار در آلمان باشد، میتواند درخواست اقامت دائم کند. اگر دارنده کارت آبی آلمان دارای سطح زبان آلمانی حداقل B1 باشد، وی می تواند پس از ۲ سال از تاریخ صدور بلو کارت آلمان درخواست اقامت دائم نماید.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *