0

آزمونهای پیشنیاز تحصیل در آمریکا

4.5/5 - (2 امتیاز)

 انواع آزمون های بین المللی برای تحصیل در ایالات متحده آمریکا

GMAT ، GRE ، TOEFL ، SAT

هنگام برنامه ریزی برای تحصیل در آمریکا، یکسری فاکتورها وجود دارد که به آن بایستی توجه کرد. یکی از این عوامل آزمون های متعددی است که سیستم آموزشی آمریکا برای رشته های مختلف در نظر گرفته است. برای اخذ پذیرش در تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاه های آمریکا، لازم است آزمون های خاصی را برای اثبات مهارت زبانی ارائه دهید. این آزمون ها عبارتند از آزمون تافل، آزمون آیلتس، آزمون SAT، آزمون ACT، آزمون GRE، آزمون GMAT، آزمون LSAT، آزمون MCAT.

این آزمون های بین المللی معیاری برای مقایسه متقاضیانی است که با رشته های مختلف آموزشی از سراسر جهان قصد پذیرش در دانشگاه های آمریکا را دارند. آگاهی نداشتن از آزمون مورد نیاز برای رشته ی مرتبط و انتخاب آزمون مناسب از بین چندین آزمون برای بسیاری از افراد دشوار است و تقریبا بسیاری از افراد اطلاعی در این زمینه ندارند. از این رو در ادامه آزمون هایی را که بایستی دانشجویان برای تحصیل در آمریکا در آن شرکت کنند را معرفی می کنیم.

آزمون های سنجش مهارت زبان انگلیسی در آمریکا

از آنجایی که متقاضیان ایرانی، یک دانشجویی بین المللی محسوب می شوند، برای ادامه تحصیل در آمریکا باید مدرکی را به منظور اثبات مهارت زبان انگلیسی ارائه دهند. برای همین از آزمون هایی مانند TOEFL ، IELTS یا PTE می توان استفاده کرد.

1- آزمون تافل

آزمون تافل از معروفترین و پرکاربردترین آزمون برای سنجش مهارت زبان انگلیسی به حساب می آید که در تمامی دانشگاه های جهان مورد تایید می باشد. بسته به رشته، مقطع و دانشگاه مربوطه، نمره مناسب برای پذیرش متفاوت است اما حداقل نمره قابل قبول برای اپلای در بسیاری از دانشگاه ها را  85 می توان در نظر گرفت. با این حال هرچقدر نمره بالاتری در این آزمون کسب کنید، از شانس بیشتری برای پذیرش و بورسیه برخوردار خواهید شد. البته به این نکته توجه کنید که تافل نقش تعیین کننده ای در پذیرش شما ندارد زیرا در بسیاری از دانشگاه ها مانند دانشگاه پرینستون، دوره های آموزش زبان انگلیسی را برای دانشجویانی که نمره ضعیفی دارند ارائه می دهد.

2- آزمون آیلتس

حدود 3400 دانشگاه و کالج در ایالات متحده آمریکا نمره آزمون آیلتس را برای سنجش مهارت زبان انگلیسی متقاضیان می پذیرند. حداقل نمره آیلتس مناسب نیز بسته به رشته، مقطع و دانشگاه مربوطه می تواند در بازه 6.5 تا 9 متغییر باشد. البته دانشگاه ها و کالج های بسیاری در آمریکا وجود دارند که برای پذیرش دانشجویان نمره آیلتس را قبول ندارند. با این وجود به دانشجویان توصیه می شود که در مورد پذیرش یا عدم پذیرش آزمون آیلتس در دانشگاه مورد نظر اطلاعات کافی را کسب کنند.

3- آزمون PTE

آزمون سنجش مهارت‌ زبان انگلیسی یا Pearson Test of English که معروف به PTE است، توسط سازمان Pearson که ناشر انتشارات Longman است برگزار می شود. این آزمون در 785 دانشگاه و کالج در ایالات متحده آمریکا مورد تایید است. حداقل نمره PTE در دانشگاه های آمریکا 70 است، اما این نمره با توجه به دوره های مختلف می تواند متفاوت باشد.  آزمون PTE مهارت‌های خواندن، نوشتاری، شنیداری و مکالمه را ارزیابی می‌کند. سوالات این آزمون معمولا دو مهارت را با هم ارزیابی می‌کند، مثلا مهارت شنیداری و مهارت خواندن یا مهارت خواندن و مهارت مکالمه. این آزمون در یک روز برگزار می‌شود و حدودا 3 ساعت به طول می انجامد. یکی از مزایای آزمون PTE در مقایسه با آیلتس این است که نتیجه آزمون خیلی سریع منتشر می شود، بطوریکه 5 روز کاری بعد از آزمون می توانید نتیجه را دریافت نمایید. هزینه این آزمون با توجه به کشورهای مختلف متفاوت و از 150 تا 220 دلار متغییر است.

آزمونهای پیشنیاز تحصیل در آمریکا

راهنمای مهاجرت کانادا | ویزای کانادا | تحصیل در کاناداویزا استارتاپ کانادا | انواع بورسیه تحصیلی آلمان | اپلای | اسکولارشیپ

آزمون های ضروری برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آمریکا

متقاضیانی که قصد پذیرش در مقطع کارشناسی در دانشگاه های آمریکا را دارند بایستی در آزمون هایی مانند SAT یا ACT شرکت کرده باشند. نمرات این آزمون ها نشان دهنده مهارت های تحصیلی و میزان استعداد تحصیلی دانش آموزان را نشان می دهد. انتخاب یک آزمون در بین این دو، بر اساس نقاط قوت متقاضی و انتخاب دانشگاه بایستی انجام شود.

آزمون استعداد تحصیلی (SAT)

آزمون SAT  که مخفف عبارت (Scholastic Aptitude Test) می باشد، توسط موسسه کالج برد آمریکا طراحی می شود. بسیاری از دانشگاه های سراسر دنیا مانند آمریکا، کانادا، استرالیا، نروژ، فنلاند، اتریش، ترکیه و … با نمره این آزمون اقدام به پذیرش دانشجو می نمایند. در آمریکا آزمون SAT  یکی از مهمترین آزمون ها هنگام درخواست برای برنامه های کارشناسی محسوب می شود. تقریباً تمام دانشگاه های ایالات متحده آمریکا نمرات SAT را می پذیرند. حداقل نمره SAT در دانشگاه های  آمریکا 1300 است. به عنوان مثال، دانشگاه هاروارد متقاضی با نمره SAT کمتر از 1520 از 1600 را پذیرش نمی کند. زبان امتحانی آزمون SAT انگلیسی می باشد و با سؤالات ریاضی و زبان انگلیسی متقاضیان را مورد سنجش قرار می دهد.

پیشنهاد مطالعه: پرداخت اپلیکیشن فی

آزمون کالج آمریکایی (ACT)

آزمون ACT یکی دیگر از معتبرترین آزمون های داخلی آمریکاست که در مقایسه با آزمون SAT از اعتبار بیشتری برخوردار است. آزمون ACT استعداد و توانایی های منطقی یک متقاضی را ارزیابی می کند و یک آزمون مهم هنگام درخواست برای برنامه های کارشناسی در ایالات متحده محسوب می شود. حداقل نمره ACT در ایالات متحده آمریکا 22 است اما در دوره ها و دانشگاه های مختلف می تواند متفاوت باشد.

تحصیل در اسپانیا | بورسیه DAAD آلمان | راهنمای تحصیل در آلمان | تحصیل در آلمان | تحصیل در هلند

آزمون های ضروری برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در ایالات متحده آمریکا

متقاضیان بسته به رشته ای که برای تحصیل انتخاب می کنند، آزمونهای مختلفی را برای ارزیابی باید پشت سر بگذرانند. آزمون هایی مانند MCAT ، LSAT ، GMAT مخصوص دوره های پزشکی، حقوق و مدیریت در ایالات متحده است. علاوه بر این آزمون GRE نیز برای برنامه های مهندسی آزمون مهمی تلقی می شود که بایستی نتیجه آن توسط متقاضیان ارائه شود.

آزمون GRE

دانشگاه‌های آمریکا و بسیاری از دانشگاه‌های معتبر کشورهای دیگر مانند کانادا نمره‌ی این آزمون را به عنوان یکی از مدارک اصلی پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می دانند.

آزمون پذیرش دانشکده حقوق (LSAT)

آزمون LSAT که مخفف عبارت Law School Admission Test می باشد از جمله آزمون های ارزیابی متقاضیان تحصیل در رشته ی حقوق برای دانشگاه های آمریکا و کاناداست که توسط مرکز LSAC هر سال برگزار می گردد.  این آزمون 6 بار در سال برگزار می گردد و محدودیت سنی خاصی ندارد و متقاضیان تحصیل در رشته ی حقوق در دانشگاه های آمریکا و کانادا باید در این آزمون شرکت نمایند. میانگین نمره LSAT مورد نیاز برای ورود به دانشکده های حقوق آمریکا 150 است، اما 25 دانشکده برتر حقوق آمریکا نمره بیشتر از 160 را ملاک قرار داده اند. بسیاری از دانشکده های حقوق آمریکات نمره LSAT را 70 درصد وزن پذیرش دانشجو میدانند.

آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT)

آزمون MCAT که مخفف Medical College Admission Test است برای متقاضیانی که به دنبال پذیرش در مدارس پزشکی آمریکا هستند طراحی گردیده است. هدف از برگزاری این آزمون، سنجش قدرت دانش علمی دانشجویان بین‌المللی و بومی است که قصد تحصیل در این دو کشور را دارند. داشتن نمره مناسب در آزمون MCAT برای دانشجویان بین‌المللی و بومی ضروری است و فقط در بین دانشگاه های آمریکا و کانادا اعتبار دارد. میانگین نمره MCAT در دانشگاه های آمریکا 510 است.

آزمون GMAT

آزمون GMAT که مخفف عبارت «Graduate Management Admission Test» است، آزمونی برای سنجش مهارت‌های گفتاری، کمی و قدرت تحلیلی متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته های MBA، MPA، اقتصاد، امور مالی، حسابداری و غیره را دارند محسوب می شود. میانگین نمره GMAT برای پذیرش در دانشگاه های آمریکا 700 می باشد و نمره خوب در این آزمون همراه با معدل بالا نقش بسیار مهمی را در روند پذیرش بازی می کند.

آزمون پذیرش دندانپزشکی (DAT)

آزمون DAT که مخفف عبارت Dental Admission Test است، آزمون ورودی برای رشته های دندانپزشکی در آمریکا و کانادا است که توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA ) برگزار می شود. آزمون DAT هر سال در کشور آمریکا برگزار می ­گردد و برای این کشور نیز معتبر است هر چند کشور کانادا نیز در برخی دانشگاه‌های خود نتایج این آزمون را قبول دارد. این آزمون در 66 دانشکده دندانپزشکی آمریکا قابل قبول است و نمره علمی آن در محدوده 12 تا 28 است. کسب نمره ی بالای 21 یک نمره ی فوق العاده محسوب می شود و کسب نمره ی 18 نیز به معنای کسب یک نمره ی قابل قبول به حساب می آید.

آزمون پذیرش بینایی سنجی (OAT)

آزمون OAT یا (Optometry Admission Test ) برای ورود به رشته های چشم پزشکی در آمریکا و کانادا طراحی شده است.  آزمون OAT هر سال در کشورهای آمریکا و کانادا برگزار می شود و  برای 20 دانشگاه چشم پزشکی آمریکا و برخی دانشگاه‌های کانادا مانند تورنتو و واترلو مورد پذیرش است. حداقل نمره OAT برای پذیرش در دانشگاه های آمریکا 310 است.

تحصیل و زندگی در ژاپن | تحصیل و زندگی در دانمارک | بورسیه تحصیلی استرالیا | زندگی و تحصیل در استرالیا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *